دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لکه روی عکس های گرفته شده با دوربین کنون؛ علل و راه حل آن

مشکلات رایج
لکه روی عکس های گرفته شده با دوربین کنون؛ علل و راه حل آن

حتمالا شما هم با این مشکل روبه‌رو شده‌اید که بعد از عکس گرفتن با دوربین کنون، روی عکس‌ها لکه وجود داشته باشد. لکه روی عکس دوربین کنون هم باعث خرابی عکس‌ها می‌شود و هم ممکن است نشانه یک مشکل اساسی در دوربین شما باشد. ما کاملا درک می‌کنیم که خرابی دوربین برای هر عکاس حرفه‌ای دغدغه مهمی است. بنابراین در این مطلب از مجله نورنگار به بررسی کامل این مشکل می‌پردازیم و به شما خواهیم گفت که چگونه مشکل لکه روی عکس های گرفته شده با دوربین کنون را حل کنید.

علل وجود لکه روی عکس‌های گرفته شده با دوربین کنون

منظور از لکه یا قطرات روی عکس‌های گرفته شده با دوربین کنون، وجود سیاهی یا تغییرات رنگ روی تصاویر گرفته شده با دوربین است که در یک نقطه به طور ثابت وجود دارد. یعنی اگر شما عکس‌های زیادی با دوربین خود گرفته‌اید و این سیاهی در یک محل ثابت روی عکس‌های شما ظاهر می‌شود، دوربین شما به هر دلیلی با مشکل مواجه است و باید منشا این مشکل را شناسایی کرد.

از دلایلی که باعث لکه روی عکس‌های گرفته شده با دوربین کنون می‌شود می‌توان به کثیفی سنسور دوربین، لیزرخوردگی و پیکسل سوختگی اشاره کرد. هر کدام از این دلایل ایرادی در بخش‌های مختلف یک دوربین هستند و روش شناسایی آن‌ها نیز متفاوت است. در ادامه به بررسی این مشکلات می‌پردازیم.

از دلایلی که باعث لکه روی عکس‌های گرفته شده با دوربین کنون می‌شود می‌توان به کثیفی سنسور دوربین، لیزرخوردگی و پیکسل سوختگی اشاره کرد.

کثیفی سنسور دوربین

سنسورها به طور طبیعی جذب‌کننده گرد و غبار هستند و با مرور زمان و برحسب میزان استفاده، سنسور دوربین کنون شما با آلودگی مواجه می‌شود و نیاز به تمیز کردن دارد. لکه‌هایی که روی عکس‌ها به دلیل کثیفی سنسور پیش می‌آیند، به دلیل انباشت گرد و غبار هستند. این یعنی خوشبختانه آسیب فیزیکی برای دوربین کانن پیش نیامده‌است. در واقع اینطور برداشت کنید که ایراد از لکه‌های روی سنسور دوربین است. با اینکه در دوربین‌های مدل جدید، یک واحد تمیزکننده سنسور تعبیه شده‌است، اما باز هم نیاز به تمیز کردن سنسور وجود دارد.

کثیفی سنسور دوربین معمولاً به شکل لکه‌هایی سیاه رنگ روی عکس‌های شما ظاهر می‌شوند و حجم و اندازه مشخصی را در یک نقطه ثابت در تمام تصاویر ایجاد می‌کنند. این مشکل به دلیل مکانیسم تنفس لنز که مربوط به مکش هوا و گرد و غبار در هنگام زوم و فوکوس با دوربین است به وجود می‌آید. در واقع دوربین و لنز برای عملکرد صحیح نیاز به هواکشی از محیط اطراف دارند و همین موضوع باعث جذب گرد و غبار روی سنسور می‌شود.

کثیفی سنسور دوربین معمولاً به شکل لکه‌هایی سیاه رنگ روی عکس‌های شما ظاهر می‌شوند.

پیکسل سوختگی

پیکسل سوخته یکی از مشکلات رایجی است که احتمال وجود آن حتی در دوربین‌های آکبند و باز نشده نیز وجود دارد و احتمال پیکسل سوختگی یا داشتن پیکسل مرده در دوربین‌ها بسیار زیاد است. همچنین اگر این مشکل در ابعاد زیاد نباشد، نیاز به تعمیر ندارد و با ادیت کردن عکس‌های خود می‌توانید این مشکل را حل کنید. پس می‌توان گفت که مشکل پیکسل سوختگی دوربین‌های کنون کم یا بیش آنقدری خطرناک نیست و در بسیاری از مواقع قابل حل است.

پیکسل‌های سوخته در تصاویر به صورت نقاط تیره یا با رنگی متفاوت از سایر نقاط اطراف خود دیده می‌شوند و در واقع اگر تعداد این پیکسل‌های سوخته زیاد نباشد، شما متوجه آن‌ها نخواهید شد. در بیشتر موارد با زوم کردن یا تجمیع پیکسل‌های سوخته در یک نقطه، شما به وجود آن‌ها پی می‌برید. در غیر این صورت اگر تعداد پیکسل‌های سوخته دوربین شما کمتر از 5 عدد باشد و در نقاط مختلف نیز پراکنده باشند، به چشم نخواهند آمد.

پیکسل سوخته یکی از مشکلات رایجی است که احتمال وجود آن حتی در دوربین‌های آکبند و باز نشده نیز وجود دارد.

لیزرخوردگی

 و اما لیزرخوردگی! بلای خانمان سوزی که تمامی عکاسان از آن وحشت دارند. لیزرخوردگی دوربین کنون یک مشکل اساسی است که بر اثر قرار گرفتن دوربین در معرض نور لیزرهای قوی اتفاق می‌افتد و آسیب جدی به سنسور دوربین وارد می‌کند.

لیزرخوردگی به صورت لکه‌های تغییر رنگ یافته در قسمت‌های مختلف یک عکس یا پیکسل‌های سیاه وسیع روی بخش مشخصی از عکس‌های دوربین ظاهر می‌شود. برخلاف پیکسل‌سوختگی که با ادیت کردن، مشکل نقاط سیاه روی عکس‌های گرفته شده با دوربین کنون را می‌توان حل کرد، ابعاد لیزرخوردگی معمولاً به حدی زیاد است که نمی‌توان کار زیادی برای آن عکس‌ها انجام داد و بهتر است هرچه سریع‌تر برای تعمیر دوربین اقدام کرد.

راه‌های جلوگیری از به وجود آمدن لکه روی عکس‌های دوربین کنون

همیشه گفته می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است و برای مشکلات دوربین نیز این اصطلاح به خوبی صدق می‌کند. یعنی بهتر است دوربین کنون خود را از دلایلی که باعث به وجود آمدن لکه روی عکس‌های گرفته شده می‌شود حفظ کنیم، تا اینکه پس از آسیب به دنبال راه حل رفع آن باشیم. در ادامه روش‌های جلوگیری از ایجاد لکه روی عکس‌های گرفته شده دوربین کانن را توضیح می‌دهیم.

جلوگیری از کثیفی سنسور

متاسفانه کثیفی سنسور یک امر اجتناب‌ناپذیر است و به دلیل جذب گرد و غبار توسط دوربین و همچنین به دلیل تعویض مکرر لنز، به مرور زمان سنسور دوربین شما کثیف خواهد شد. کثیفی سنسور آسیبی فیزیکی به حساب نمی‌آید و طبیعی است پس از مدتی استفاده، دوربین شما نیاز به تمیز شدن داشته باشد. پس اگر سنسور دوربین شما کثیف شد، به خود نگرانی راه ندهید و به فکر تمیزکردن آن باشید.

اگر سنسور دوربین شما کثیف شد، به خود نگرانی راه ندهید و به فکر تمیزکردن آن باشید.

جلوگیری از پیکسل سوختگی و لیزرخوردگی

علت سوختن پیکسل‌های یک دوربین هم بر اثر لیزرهای غیراستاندارد و هم به خاطر قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید است. یعنی اگر در یک ظهر آفتابی، بخواهید از خورشید درخشان به طور مستقیم عکس بگیرید، احتمال اینکه چند پیکسل سوخته در دوربین شما به وجود بیاید، وجود دارد.

در لیزرخوردگی نیز همانطور که از نامش پیداست، به دلیل قرار گرفتن لنز دوربین در معرض رقص نورهای لیزری و نور لیزرهای غیراستاندارد، دوربین دچار لیزرخوردگی می‌شود و باعث به وجود آمدن لکه روی عکس‌های گرفته شده با دوربین کنون شما خواهد شد. پس هم برای جلوگیری از پیکسل سوختگی و هم لیزرخوردگی، در مراسم‌هایی که نور لیزر وجود دارد، در استفاده از دوربین خود احتیاط کنید و لنز را به طور

مستقیم مقابل نورهای شدید قرار ندهید.

راه حل رفع لکه روی عکس‌های گرفته شده با دوربین کنون

برای رفع هر کدام از مشکلاتی که گفته شد راه حلی نیز وجود دارد. در ادامه به طور خلاصه به این روش‌ها اشاره می‌کنیم. با اینکه این مشکلات راه حل سریعی ندارند اما خوشبختانه در بیشتر موارد قابل حل هستند.

راه حل کثیفی سنسور

دو روش برای پاک کردن لکه‌های روی سنسور دوربین کنون وجود دارد: 1- تمیز کردن خشک، 2- تمیز کردن سنسور دوربین با مایع، که البته روش اول امن‌تر و روش دوم موثرتر است. با این حال اگر تا به حال سنسور دوربین خود را تمیز نکرده‌اید بهتر است از یک فرد با تجربه یا یک متخصص کمک بخواهید چون آسیب به سنسور می‌تواند هزینه‌های سنگینی را برای شما به دنبال داشته باشد.

راه حل پیکسل سوختگی و لیزرخوردگی دوربین کنون

همانطور که گفته شد برای حل هر دوی این مشکلات باید به یک متخصص تعمیر دوربین کنون مراجعه کرد. مشکل پیکسل‌سوختگی با صرف هزینه کم در مرکز تعمیر دوربین کنون نورنگار قابل حل هستند. اما در مشکل لیزرخوردگی چون آسیب به سنسور و بخش اصلی دوربین وارد شده‌است، نیاز به تعویض سنسور دوربین دارد که به نسبت هزینه بسیار بالایی را برای شما در بر خواهد داشت. با این حال این مشکل نیز در مرکز تعمیرات دوربین کنون نورنگار قابل حل است.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

مشکل لکه روی عکس‌های گرفته شده با دوربین کنون، از مشکلات متداولی است که تاثیر مستقیم بر خروجی کار شما خواهد گذاشت و هر چقدر زودتر و زمانی که این ایراد کم است به آن رسیدگی شود، بهتر است. در مرکز تعمیرات تخصصی نورنگار، با بهره بردن از کارشناسان و متخصصین خبره، دوربین شما عیب‌یابی و به بهترین شکل تعمیر خواهد شد و با ارائه بیمه سه ماهه تعمیرات، خیال شما از بابت بروز مجدد این مشکل راحت خواهد بود.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *