021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش عکاسی پرتره با دوربین کامپکت

آموزش عکاسی پرتره با دوربین کامپکت

آرزو می‌کردید که کاش قابلیت دوربین شما به اندازه‌ی مدل‌های DSLR بود. اما همینجا صبر کنید. دوربین شما به‌اندازه‌ای که فکر می‌کنید محدود نیست. درست است که دوربین شما قیمت کمتری دارد اما این بدین معنی نیست که نتوانید از عکاسی پرتره با دوربین کامپکت نتیجه خوبی بگیرید.

 دوربین‌های DSLR برای عکاسان حرفه‌ای ساخته شده‌اند اما برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای، به چیزی بیشتر از یک دوربین خوب نیاز است.

عکاسان حرفه‌ای معمولا در کنار DSLRهای خود، از دوربین‌های کامپکت نیز استفاده می‌کنند. آن‌ها از قابل حمل بودن این دوربین‌ها و جای دست راحت آن‌ها لذت می‌برند. درست است که دوربین‌های DSLR در گرفتن عکس‌های فوق‌العاده نقش پررنگی بازی می‌کنند اما این دوربین‌ها بیش‌ازحد بزرگ هستند. نمی‌توان آن‌ها را در جیب جا داد و توجه زیادی نیز به خود جلب می‌کنند.

کوری ریچ یکی از عکاسان حرفه‌ای است و از عکاسی با دوربین‌های کامپکت لذت می‌برد. او می‌گوید: «چه مشغول کوهنوردی و تفریح باشم، چه در عروسی یک دوست به سر ببرم، چه زمانی که در حال پیاده‌روی با سگم هستم و یا زمانی که در کنسرت هستم، فرقی ندارد؛ گاهی اوقات بهترین عکس‌ها زمانی گرفته می‌شوند که اصلا انتظارش را ندارید و اگر دوربینی نداشته باشید، فرصت را از دست خواهید داد.»

او همیشه یک دوربین کامپکت همراهش دارد و با آن لحظات را ثبت می‌کند.

در ادامه راه‌هایی را برای عکاسی پرتره با دوربین کامپکت بیان خواهیم کرد. البته از این روش ها می توانید برای گرفتن انواع دیگر عکاسی هم استفاده کنید و فقط محدود به عکاسی پرتره با دوربین کامپکت نیست پس فرقی نمی کند چه عکسی می گیرید اگر یک دوربین کامپکت دارید با ما همراه باشید.

عکاسی پرتره با دوربین کامپکت

آموزش عکاسی با کامپکت

۱) شناخت دوربین خود

وقتش است که با این حقیقت روبرو شوید؛ شما از تمام امکانات دوربین دیجیتال خود باخبر نیستید؛ برای شناختن تنظیمات دوربین خود زمان صرف کنید. کتابچه‌ی راهنمای خود را بخوانید و ببینید کدام یک از منوها برای استفاده در دسترس هستند. برخی از دوربین‌های دیجیتال می‌توانند عکس‌های دستی نیز بگیرند و می‌توانید تنظیمات پیش‌فرض را کنار بگذارید و خودتان دیافراگم و سرعت شاتر را تنظیم کنید.

اگر دوربین شما چنین قابلیتی ندارد، روی توانایی‌های دوربین خود تمرکز کنید. چک کنید و ببینید کدام یکی از فیلترها برای عکاسی پرتره با دوربین کامپکت شما در دسترس هستند. اگر بدانید کدام یکی از تنظیمات را استفاده کنید و در سناریوهای مختلف به چه منوهایی احتیاج دارید، از تمام قدرت دوربین خود بهره خواهید برد.

فراموش نکنید که استفاده از دوربین مختص زمان‌هایی نیست که اتفاقی در حال رخ دادن است. بهترین عکس‌ها همیشه عکسی از یک اتفاق معمولی هستند. مهم نیست که حادثه‌ی پیش‌روی شما تا چه حد پیش پا افتاده است؛ عکس بگیرید. با تنظیمات دوربین خود بازی کنید و ببینید کدام یکی از آن‌ها در تاریکی بهتر عکس می‌گیرد و کدام یک در روشنایی. این دوربین، دوربین شماست و باید بدانید که با آن چه کارهایی می‌توان انجام داد.

شناخت بیشتر دوربین کامپکت

۲) استفاده از قابلیت های خود

اگر دوربین خود را به ساحل یا یک جشن تولد ببرید، کار خاصی انجام نداده‌اید. چرا که این کار برای این مدل‌ از دوربین‌ها متداول است. عکس‌های خوب می‌توانند در هر زمان و هر مکانی گرفته شوند. پس دوربین خود را همیشه به همراه داشته باشید.

اگر حالت‌های معمولی کامپکت ها مانند حالت‌های اتوماتیک منظره، پرتره، حالت شب و غیره را دارید، از آن‌ها استفاده کنید! تمام چیزها را امتحان کنید و ببینید در کدام شرایط بهتر عمل می‌کنند تا برای استفاده از حالت دستی (manual) برای عکاسی پرتره با دوربین کامپکت آماده شوید.

نکته:زمانی که سوژه پرنور است و پس‌زمینه‌ی او تار است، عکس‌های بسیار زیبایی می‌توان گرفت. می‌توانید از حالت شب (night mode) برای گرفتن چنین عکس‌هایی استفاده کنید. از حالت شب می‌توان برای درست کردن عمق میدان در عکس‌ها بهره برد. درست است که اکثر مواقع در شرایط کم‌نور استفاده می‌شود اما می‌توان از آن برای تار کردن پس‌زمینه در عکاسی پرتره با دوربین کامپکت نیز استفاده کرد. اگر یک عکس متعادل می‌خواهید، این حالت را به همراه یک سه‌پایه استفاده کنید.

عکاسی با دوربین کامپکت در شب

آموزش عکاسی با دوربین کامپکت

۳) نهایت استفاده از انعططاف بدنی

از آن‌جایی که فیلترها و راه‌های کم‌تری برای تغییر تنظیمات دوربین خود برای عکاسی پرتره با دوربین کامپکت دارید، از بدن خود به‌عنوان پایه دوربین استفاده کنید. عکس‌هایی نگیرید که سوژه فقط مقابل شما ایستاده است؛ اگر لازم است، زانو بزنید و دید بهتری از زمین داشته باشید. اگر لازم است، روی یک صندلی بایستید و هِدشات‌های زیبایی بگیرید. اگر لازم است، پشت یک بوته بنشینید و قابی با سبک روستایی بسازید.

۴) شروع عکاسی با سبک خاص

از سبک‌های سخت که دوربین‌تان از پس آن برنمی‌آید، شروع نکنید. سبک‌هایی مثل عکاسی HDR، فروسرخ، پانوراما یا عکس‌های زیر آب (مگر این که دوربین ضدآبی دارید که فشار بالا را تحمل می‌کند) شروع نکنید.

عکس‌های رنگی و سیاه‌ و سفید ساده بگیرید و با دوربین دیجیتال معمولی خود حتی از مناظر و پرتره نیز عکاسی کنید.

دوربین کامپکت

توانایی های دوربین کامپکت

۵) کلید گرفتن عکس‌های زیبا با دوربین کامپکت

تنظیمات خود را متناسب با موقعیتی که در آن قرار دارید، اعمال کنید. گاهی اوقات، عکاسی خوب به داشتن یک دوربین خوب ربطی ندارد؛‌ به پیدا کردن یک مکان خوب نیز وابسته است. اگر روی یک تپه باشید و روبروی شما یک کوهستان پر از خانه باشد، سوژه‌ی خوبی برای عکس گرفتن دارید. دوربین دیجیتال معمولی خود را روی حالت منظره (landscape mode) قرار دهید و شروع به عکس گرفتن کنید.

اگر حالت منظره برای شما کار نکرد، از حالت شب استفاده کنید. حالت‌های مختلف را امتحان کنید و با تنظیمات خود بازی کنید تا منظره را بگیرید. منظره‌ها یکی از بهترین سبک‌های عکاسی‌ای هستند که می‌توانید امتحان کنید. برای عکس گرفتن با دوربین کامپکت خود دودل نباشید. از گیاهان داخل حیاط مدرسه عکس بگیرید. از رستورانی که پر از میزهای غذاست یا خالی از مشتری است، عکس بگیرید.

۶) نورپردازی مناسب در عکس

نورپردازی یکی از فاکتورهایی است که به عکاسی پرتره با دوربین کامپکت ، زندگی و عمق می‌بخشد. مکان‌های کم‌نور، جاهایی هستند که دوربین شما را محدود می‌کنند.  راه گرفتن یک عکس مناسب این است که نورپردازی مناسب برای عکس خود را پیدا کنید. با نوری که در دسترس هست، کنار بیایید. اگر خود را در مکانی یافتید که تنها نور در دسترس، نور حاصل از یک چراغ مطالعه است، به فکر گرفتن عکسی با سبک قدیمی (vintage) بیفتید.

نکته: همیشه با نور در پشت سر خود عکس بگیرید. اگر در خانه‌ای قرار گرفتید که پنجره پشت سوژه قرار داشت، فلاش خود را روشن کنید و سپس عکس بگیرید.

نورپردازی با دوربین کامپکت

[relatedpost post=”105189″]

۷) انتخاب خلاقانه سوژه

سوژه‌های خلاقانه بدین معنی نیستند که یک فرد در حال لبخند زدن جلوی دوربین بایستد. در کنار سوژه باید چیزی باشد که جذابیت دارد. می‌تواند حیوان خانگی‌ای باشد که روی زمین دراز کشیده است، بچه‌ای که می‌خواهد اسباب‌بازی‌اش را بردارد و فردی که در حال دویدن اطراف خانه‌ی شماست.

نکته ۱: اگر دنبال یک عکس با حس و حال متفاوت هستید، می‌توانید از کسی که در حال نگاه کردن به سمت دیگری است استفاده کنید.

نکته ۲: اگر شخص یا چیزی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید، پس‌زمینه‌ی خوبی دارد، از پس‌زمینه نیز یک عکس بگیرید.

نکته ۳: در عکاسی پرتره با دوربین کامپکت ، فقط از سر عکس نگیرید. یک نفر را انتخاب کنید و از او از یک عکس نیم‌رخ یا تقریبا نیم‌رخ بگیرید. حتی می‌توانید از بالا عکس بگیرید و توهم عمق را به‌وجود بیاورید.

نکته ۴: با فلاش عکس نگیرید؛ چرا که ممکن است جاهایی که سایه به‌خاطر فلاش از بین رفته است، عکس‌هایی با کیفیت بدون عمق داشته باشید.

۸) قاب بندی درست

در عکاسی، قرار دادن سوژه‌ها در وسط قاب و عکس گرفتن از آن‌ها جالب به نظر نمی‌رسد. چرا که واقعا هم جالب نیست؛ متداول و کلیشه است و برای همین هم هست که قاب‌بندی از اهمیت زیادی برخوردار است. قاب توجه بیننده را به جایی که باید، جلب می‌کند. هنگام عکس گرفتن، یا تمام پس‌زمینه و یا حداقل بخشی از آن را در عکس‌های خود بگنجانید.

[relatedpost post=”106617″]

نکته ۱: هیچوقت عکس یک انسان را از کمر یا زانو نبُرید. یا کلوزآپ بگیرید و یا با قاب عریض. در عکس‌های کلوزآپ، تا شانه یا از آرنج به بالا بگیرید؛ اگر نمی‌توانید، یک عکس تمام‌قد بگیرید. فراموش نکنید که عکس‌هایی که از کمر یا زانو بریده شده‌اند، کیفیت تصویر را از بین می‌برند. عکس گرفتن از فرد به‌طور تمام‌قد، حس کامل بودن و پیوستگی را القا می‌کند.

نکته ۲: هنگام گرفتن عکس‌های رسمی، قاب خود را از کمر ببرید. این روش، بهترین راه برای گرفتن عکس‌های کاری است.

۹) حذف فلاش از منو

باید به موقعیت فلاش خود بسیار توجه کنید. اگر فلاش به لنز شما نزدیک است یا درست بالای لنز قرار دارد، سعی کنید میزان استفاده‌ی خود از فلاش را کاهش دهید. عکس گرفتن با فلاش باعث می‌شود سایه‌ها از بین بروند و عکس شما یک حالت صاف و مردگی پیدا کند.

نکته: فلاش فقط برای زمانی مناسب است که پس‌زمینه از سوژه روشن‌تر باشد.

13 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *