دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

ایده عکاسی از گربه؛ 7 قدم برای عکس گرفتن از گربه‌های پشمالو

ایده عکاسی
ایده عکاسی از گربه؛ 7 قدم برای عکس گرفتن از گربه‌های پشمالو

می‌توان به جرات گفت یکی از چالش برانگیزترین نوع عکاسی از حیوانات، عکاسی از گربه است. این کار به نسبت سایر حیوانات خانگی به صبر، نگاه تیزبین و کمی درک از دنیای خاص گربه‌ها نیاز دارد. گربه‌ها به غیر قابل پیش‌بینی بودن معروف هستند و در عکاسی از آن‌ها نمی‌توان با فرمان‌های معمولی که مثلاً به سگ‌ها می‌دهند به نتایج موردنظر خود برسید، با این حال همین ویژگی خاص گربه‌هاست که آن‌ها را در دسته حیوانات دوست‌داشتنی و موردعلاقه بسیاری قرار داده است. برای عکس گرفتن از گربه با دوربین یا گوشی، نکات و تکنیک‌هایی وجود دارد که به بهتر شدن نتیجه کار شما کمک می‌کند. در ادامه صفر تا صد این نکات را به شما خواهیم گفت.

تنظیم لنز و سرعت شاتر اولین مرحله است

گربه‌ها حتی در زمان خواب هم حیواناتی غیرقابل پیش‌بینی هستند؛ پس بهتر است برای یک عکاسی سریع آماده باشید. سرعت شاتر بالا در عکاسی از حیوانات بسیار مهم است. عکاسی نیمه‌اتوماتیک می‌تواند به افزایش سرعت شما کمک کند. حالت دیافراگم مورد علاقه عکاسان حیات وحش Av یا در اکثر دوربین‌ها A است، اما در استفاده از دیافراگم‌های وسیع‌تر (ضریب F کوچک‌تر) مانند f/1.8 و f/2.2 دقت کنید چون ممکن است ناخواسته عمق میدان دید را خیلی باریک کنید که اگر گربه حرکت کند از فوکوس خارج می‌شود. لنزهای مناسب برای عکاسی از گربه و حیوانات لنزهای زوم یعنی لنزهای تله یا تله‌فوتو هستند که به شما امکان عکاسی از فاصله دور را می‌دهند.

با انتخاب مناسب‌ترین دیافراگم، می‌توانید تمام چیزهای مهم تصویر را در فوکوس نگه دارید. همچنین در صورت استفاده از دیافراگم بالاتر باید از سرعت شاتر کمتر استفاده کنید. در صورتی که گربه شما در حال حرکت است، می‌توان با افزایش ISO نیز عکس‌های بهتری گرفت. سرعت شاتر مناسب برای عکاسی از گربه باید بالاتر از سرعت عادی شاتر باشد. در این حالت خود دوربین دیافراگم مناسب برای عکاسی با آن سرعت شاتر و نوردهی خوب را تنظیم می‌کند.

با این حال تنظیماتی که گفته شد برای موقعیتی است که شرایط نوردهی خوب است و در صورت تاریک بودن محیط و یا عکاسی در شب، تنظیمات کمی متفاوت است. در این حالت می توان از سرعت شاتر بسیار سریع با نور کم استفاده کرد که دریچه دیافراگم نیز در کمترین حالت خود است و استفاده از ایزوی بالا (بیشتر از 6400) می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

برای شکار لحظه ها آماده باشید

گرفتن عکس‌های شگفت انگیز و خاص از گربه‌ها یک چالش اساسی برای عکاسان است پس با استفاده از حالت عکاسی پیاپی شانس خود را برای گرفتن یک لحظه خوب افزایش دهید.

بسته به اینکه در حال عکاسی از گربه خود هستید یا یک عکاسی سفارشی دارید، وضعیت شما بسیار متفاوت خواهد بود. اگر می‌خواهید از گربه خود عکس بگیرید همیشه باید در حال آماده باش باشید و دوربین خود را در دسترس برای ثبت لحظات ناب نگه دارید. سعی کنید رفتار گربه را بخوانید و زمانی که فکر می‌کنید قرار است کاری انجام دهد، شروع به عکس گرفتن کنید. با اینکه در نهایت تعداد زیادی عکس خواهید داشت که مرتب کردن و یافتن بهترین عکس‌ها زمان‌بر خواهد بود با این حال شانس شما برای گرفتن عکس‌های خوب نیز افزایش می‌یابد.

اگربه در حال بازی با سباب‌بازی‌های موردعلاقه‌اش
عکاسی از گربه در حال بازی کردن ایده جالبی است.

نور محیط را تنظیم کنید

یکی از مشکلاتی که در عکاسی از گربه وجود دارد این است که آن‌ها به شدت از نورهای شدید و ناگهانی بیزار هستند، پس حتماً در انتخاب محل عکاسی و نوردهی آن دقت داشته باشید که مجبور به استفاده از فلاش نشوید. نور فلاش می تواند گربه‌ها را به حدی بترساند که آن‌ها را فراری دهد. این مورد درباره بچه گربه‌ها بیشتر صدق می‌کند چون نور زیاد و ناگهانی فلاش حتی ممکن است به چشمان آن‌ها آسیب برساند!

به جای استفاده از فلاش از دیافراگم باز و سرعت شاتر پایین و همچنین ایزوی بالا استفاده کنید. راه حل دیگر برای رفع مشکل روشنایی استفاده از لامپ‌های LED است که باعث ترسیدن و فرار گربه‌ها نمی‌شود. می‌توانید برای شروع از شدت نور پایین‌تر استفاده کنید و به مرور و زمانی که گربه عادت کرد، آن را افزایش دهید.

کادر و زاویه درست عکاسی از گربه را پیدا کنید

بسته به فاصله‌ای که بین شما و سوژه قرار دارد، می‌توانید داستان‌های مختلفی از گربه‌ها را با عکس خود روایت کنید. سعی کنید عکس‌هایی هم سطح با گربه بگیرید نه از بالا چون در این صورت دقت و جزئیات بیشتری را می‌توانید ثبت کنید.

حالت‌های مختلفی برای گرفتن عکس از گربه وجود دارد. با گرفتن یک شات عریض می‌توانید محیط اطراف مانند محل زندگی و یا جزئیات اطراف گربه را نیز نشان دهید. با این حال در گرفتن شات‌های عریض در عکاسی گربه دقت کنید، چون به راحتی ممکن است گربه را در صحنه گم کنید. گربه‌ها شخصیت پیچیده‌ای دارند ولی با این حال موجودات کوچکی هستند و عکاسی از آن‌ها به همین دلیل کار آسانی نیست.

چون سوژه اصلی شما گربه است، شات‌های کلوزآپ و مدیوم بهترین انتخاب هستند. در شات‌های مدیوم، سوژه بیشتر فضای فریم را پر می‌کند و دقت اصلی بر روی آن است در حالی که محیط اطرافش نیز تا حدودی در معرض نمایش است که بهترین نوع عکس برای معرفی سوژه و داستانش است.

اما برای گرفتن عکس کلوزآپ از گربه باید بسیار مراقب باشید چون این حیوانات باهوش به سرعت متوجه حرکات غیرعادی اطراف خود می‌شوند و فرار می‌کنند. با برداشتن قدم‌های آرام و در سکوت به آن‌ها نزدیک شوید و زمانی که حس کردید ممکن است فرار کند، عکاسی را متوقف کنید. زمانی که به فاصله موردنظر رسیدید نیز از حرکات ناگهانی خودداری کنید و سعی کنید در سکوت به عکاسی از گربه بپردازید تا نتایج مطلوبی به دست آورید.

در عکس گرفتن از گربه صبور باشید

یک نکته مهم در عکاسی از گربه خیابانی و یا گربه‌هایی که با شما آشنایی ندارند، صبوری است. گربه‌ها ذاتاً موجودات شکاکی هستند و یک حرکت سریع باعث تغییر موقعیت و فرار آن‌ها می‌شود. گربه‌ها نیاز به زمان برای آشنایی با شما و عادت کردن به حضورتان دارند، پس اجازه دهید به تدریج به شما عادت کنند.

همچنین گربه‌ها موجودات محل محوری هستند، یعنی به مکان‌ها و موقعیت‌های خاصی تمایل دارند و در آن نقاط بیشترین وقت‌گذرانی خود را دارند. پس تا جایی که ممکن است زمانی را نزدیک آن‌ها بگذرانید. این کار به معنی نزدیک شدن، لمس‌کردن و یا بازی‌کردن با آن‌ها نیست بلکه فقط با بودن در آن محل و مشاهده رفتار آن‌ها درباره‌شان بیاموزید. هر گربه شخصیت خاص خود را دارد؛ برخی دوستانه و برخی تهاجمی هستند پس باید اول نوع رفتار آن‌ها را شناسایی کنید تا بتوانید بهترین عکس‌ها را بگیرید.

تصاویر طبیعی و پر احساس ثبت کنید

بهترین عکس‌هایی که می‌توان از حیوانات گرفت، تصاویر طبیعی هستند. گربه‌ها را نمی‌توان مجبور به کاری کرد؛ حتی اگر گربه خانگی شما باشد. پس دقت کنید که در هنگام عکاسی از گربه ممکن است تقریباً هیچ چیز طبق نقشه شما پیش نرود. با این حال می‌توانید با گرفتن عکس‌هایی از رفتار طبیعی در طی زندگی روزمره گربه و یا نحوه ارتباط آن‌ها با صاحبشان یا افراد و گربه‌های دیگر، تصاویر خاص و منحصر به فرد خودتان را خلق کنید.

عکاسی از گربه در فضای باز و در میان حیوانات دیگر ایده جالب و قابل اجرایی است
عکاسی از گربه در فضای باز و در میان حیوانات دیگر ایده جالب و قابل اجرایی است

راز آرام کردن گربه برای عکاسی را کشف کنید

در عکاسی از گربه کاری که در ابتدا کمی سخت است، برقراری ارتباط با آن‌ها توسط کسی است که آشنایی چندانی با گربه‌ها ندارد. طبیعت گربه‌ها اقتضا می‌کند که بر خلاف میل شما و دلخواه خودشان عمل کنند و همین موضوع شامل فرار آن‌ها از محیط عکاسی و سخت‌تر کردن کار شما می‌شود. کنجکاوی ذاتی آن‌ها در عین حال که یک فاکتور دشوارکننده کار شماست، می‌تواند یک عنصر مثبت نیز باشد. بعد از آشنا شدن گربه با محیط عکاسی و حضور شما، نیاز است از بی‌خطر بودن تجهیزات شما مخصوصاً دوربین آگاه شود، پس با حرکات سریع آن‌هارا نترسانید و اجازه دهید با غریضه خود محیط را کندوکاو کنند.

آرام کردن گربه برای عکاسی
آرام کردن گربه برای عکاسی را فراموش نکنید.

در عکاسی از گربه، بودن صاحبش، اسباب‌بازی‌های موردعلاقه‌اش و حتی دور کردن چیزهایی که گربه از آن بیزار است به آرام شدن آن‌ها کمک می‌کند. زمانی که گربه‌ها مطمئن شوند خطری از جانب شما آن‌ها را تهدید نمی‌کند، کار شما در عکاسی از آن‌ها آسان‌تر خواهد بود. همچنین می‌توانید با همراه داشتن خوراکی موردعلاقه گربه‌تان کار خود را راحت‌تر کنید و یا با پرسش از صاحب گربه درباره حیوان خانگی‌اش و فراهم کردن حداقل‌ها، باب دوستی را خیلی سریع‌تر و بهتر با این موجود باهوش باز کنید.

3 ایده عکاسی از گربه

در ادامه چند ایده متفاوت معرفی می‌کنیم که می‌تواند الهام‌بخش شما برای عکس گرفتن از گربه‌ها باشد.

عکس گرفتن از چشم‌های گربه

یکی از جذابیت‌های هر گربه‌ای چشم‌های رنگی آن است. بنابراین یکی از ایده‌های خاص برای عکس گرفتن از گربه، فوکوس بر روی چشم‌ها است. حتی کادربندی شما می‌تواند به گونه‌ای باشد که فقط چشم‌های گربه در تصویر سوژه اصلی باشند و بخش زیادی از کادر را به خود اختصاص دهند.

کادربندی به گونه‌ای باشد که فقط چشم‌های گربه در تصویر سوژه اصلی باشند
عکاسی از چشمهای گربه یکی از جذاب ترین عکسهاست، چون هر گربه‌ای دارای رنگ چشم متفاوت است.

ثبت جزئیات

گربه‌ها به عنوان یک حیوان بامزه و پشمالو پر از جزئیات دوست‌داشتنی هستند. به طور مثال پنجه‌های صورتی گربه‌ها، موهای رنگی بدن گربه‌ها و حتی زبان کوچک آن‌ها سوژه‌های خوبی برای عکاسی هستند.

عکاسی با جزئیات بیشتر از زبان و دندانهای گربه
عکاسی با از زبان و دندانهای گربه یکی دیگر از ایده های عکاسی از گربه مبیاشد.

عکاسی گربه در طبیعت

گربه‌ها بخشی از طبیعت هستند و به آن تعلق دارند. یک ایده خاص عکاسی از گربه، عکس گرفتن از آن در طبیعت است. گربه شما که روی چمن لم داده یا گربه‌ای که در حال بالا رفتن از درخت است، می‌تواند سوژه جذاب دوربین عکاسی شما باشد.

گربه‌ای که در حال بالا رفتن از درخت است
عکاسی گربه‌ای که در حال بالا رفتن از درخت است.

ترفندهایی که برای عکاسی از گربه به کارتان می آید

نکات اساسی و ابتدایی که برای عکاسی از گربه به آن‌ها نیاز دارید، گفته شد با این حال ترفندهایی نیز وجود دارد که به کارتان می‌آید.

  • عکاسی در ساعت طلایی را امتحان کنید. اولین ساعات پس از طلوع خورشید و ساعتی قبل از غروب خورشید، بهترین نور برای عکاسی وجود دارد.
  • یکی دیگر از ایده‌های جالب عکاسی گربه، عکس گرفتن در زمانی است که گربه را نوازش کرده یا با اون بازی می‌کنید.
  • برای شات‌های مختلف از فواصل کانونی مختلف نیز استفاده کنید.
  • از کنجکاوی گربه‌ها برای گرفتن عکس‌های خاص استفاده کنید.
  • از گربه‌ها در مکان امن و دلخواه آن‌ها عکس بگیرید.
  • قبل از شروع عکاسی با گربه بازی کنید تا به شما عادت کند.
قبل از شروع عکاسی با گربه بازی کنید
عکاسی از گربه در حال بازی هم برای گربه جذاب است هم نتیجه کار بهتر میشود.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

با وجود اینکه عکاسی از گربه یکی از تجربه‌های چالشی برای هرعکاسی خواهد بود با این حال قطعاً یکی از بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین آن‌ها نیز می‌شود. پس با صبر و حوصله و انتخاب محیط و زمان مناسب، دقت در انتخاب بهترین تنظیمات دوربین و همچنین فراهم کردن شرایط ایده‌آل و آرام برای گربه‌ها، هم می‌توانید از دوستی و بازی‌کردن با این موجودات بامزه لذت ببرید و هم جالب‌ترین و خاص‌ترین تجربه عکاسی خود را داشته باشید.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

منابع : shutterfly canva

6 دیدگاه

  • safari7557 گفت:

    درود و مهر
    من اتلیه دارم و خیلی مراجعه کننده دارم برای عکاسی گربه
    مقالتون برام مفید و کاربردی بود
    ممنون از نورنگار

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      درود دوست عزیز نورنگاری
      خیلی خوشحالم که مقاله ما برای شما مفید بوده
      ممنون از ثبت نظزتون 🙏🌹

  • ashkan2323 گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من عاشق گربه هام و خیلی از مقاله زیباتون لذت بردم
    ایده های خوبی بودن برای عکاسی ممنون از شما

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوشحالم که این مقاله برای شما مفید بوده
      ممنون از حسن نظرتون 🙏🌹

  • M گفت:

    عکس های من قشنگ ترن که از گربه ها گرفتم

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      بسیار عالی لطفا عکس هاتون رو به ایمیل نورنگار ارسال کنید
      در صورت تایید کارشناسان نورنگار
      عکس شما داخل همین مقاله منتشر خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *