تاپ بنر فروش ویژه تابستون

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

آیا دوربین عکاسی ویروسی می‌شود؟

مشکلات رایج
آیا دوربین عکاسی ویروسی می‌شود؟

در این مقاله به این سوال که آیا دوربین عکاسی ویروسی می‌شود، پاسخ دادیم و درباره علائم ویروسی شدن کارت حافظه و فلش مموری صحبت کردیم.

ترس از حضور و جولان‌دهی ویروس‌ها همیشه در میان افراد وجود دارد و تقریبا در هر سیستم دیجیتالی می‌توان اثری از آنها یافت. این اتفاق باعث شده است تا عکاسان نیز نگران این مسئله در دوربین‌های خود باشند. اما سوال اصلی این است، آیا دوربین عکاسی ویروسی می‌شود یا خیر؟

چگونه مموری کارت دوربین (کارت SD) می تواند ویروسی شود؟

دلایل و احتمالات زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به آلوده شدن کارت حافظه دوربین عکاسی و یا فیلم‌برداری شما شود. از آنجایی که ویروس‌ها در مواقع بسیاری اطلاعات و دیتا را مورد هدف قرار می‌دهند و علاوه بر پراکنده شدن در میان آنها، فرصتی را برای انتقال به دستگاهی دیگر ارزشمند می‌شمارند، بنابراین کارت حافظه دوربین‌های عکاسی هدف اصلی بسیاری از ویروس‌های مخرب خواهد بود.

چگونه مموری کارت دوربین (کارت SD) می تواند ویروسی شود؟
اگر فایل‌های روی کارت حافظه شما خراب یا ناپدید شده باشند، ممکن است کارت حافظه شما به ویروس آلوده باشد.

در واقع دوربین‌های عکاسی تنها میزبان کارت‌های حافظه نیستند و نیاز به انتقال تصاویر و ویدیوها به سیستم‌ها، یکی از همین فرصت‌ها می‌باشد. از آنجایی که عکاسی و فیلم‌برداری از آن دسته حرفه‌هایی محسوب می‌شود که بنا به شرایط، باید کارت حافظه را به سیستم‌های رایانه‌ای متصل کرد؛ احتمال حمله ویروس‌هایی که در سیستم‌های مختلف هستند، وجود دارد. بنابراین اصلی‌ترین راهی که دوربین عکاسی ویروسی می‌شود ، آلوده شدن کارت حافظه آن حین اتصال به دستگاه‌ها و سپس استفاده کردن در دوربین است.

نشانه‌های ویروسی بودن کارت SD دوربین

ویروس‌ها به دلایل مختلفی ساخته و در فضای اینترنت منتشر می‌شوند. در واقع نمی‌توان برای تمامی آنها یک نسخه پیچید و رفتارشان را یکسان درنظر گرفت. برخی از این ویروس‌ها به اطلاعات آسیب می‌رسانند و برخی دیگر نیز از عملکرد مطلوب دستگاه‌ها جلوگیری می‌کنند.

نشانه‌های ویروسی بودن کارت SD دوربین
اگر دوربین یا دستگاه شما با کارت حافظه آلوده به ویروس کار کند، ممکن است عملکرد آن کند یا غیرقابل اعتماد باشد.

به عنوان مثال ممکن است زمانی که می‌خواهید روز جدیدتان را با عکاسی مناظر رقم بزنید، با خوانده نشدن کارت حافظه مواجه شوید و این تنها آغازی برای یک روز بد بوده که به وسیله ویروس‌ها رقم خورده است. در حالی که بسیاری در لحظه اول، احتمالاتی مثل خرابی کارت حافظه و یا آسیب دیدگی سخت‌افزاری دوربین را جزو اولین احتمالات قرار می‌دهند، ویروس‌ها متهم ردیف اول این اتفاق هستند و با ایجاد اختلال، موجب قطع شدن ارتباط درست بین کارت حافظه و دوربین شما شده‌اند و تنها چیزی که مخاطب به چشم می‌بیند، پیام شناسایی نشدن

ویروسی شدن دوربین عکاسی و دچار اشکال شدن دوربین در حین عکاسی و در روز پروژه، یکی از بدترین ترس‌ها و اتفاقاتی است که می‌تواند رخ دهد. دوربین عکاسی عموما به خاطر ساختاری که دارد و تنها فایل‌های عکس را می‌خواند، ویروسی نمی شوند اما کارت‌های حافظه و فلش مموری‌ها ممکن است از کامپیوتر ویروس گرفته و اشکالاتی در دوربین بوجود آورند.

جشنواره عکس نورنگار

ویروسی شدن دوربین عکاسی از طریق فلش درایو

پاسخ دادن به این سوال که از طریق فلش دوربین عکاسی ویروسی می‌شود خوشبختانه خیر است و ماموریت ورود ویروس‌ها از طریق فلش مموری، منتفی است. اگر کم یا بیش با دوربین‌های DSLR آشنایی داشته باشید، می‌دانید که دوربین‌های DSLR حال حاضر، میانه کمی با درگاه‌های USB نوع A دارند و زمان زیادی است که از آخرین حضور آنها در این دوربین‌ها می‌گذرد. دوربین‌های حال حاضر از درگاه‌های یو‌اس‌بی تایپ سی پشتیبانی می‌کنند، که البته این درگاه‌ها نیز برای اتصال به کامپیوتر و یا لپ‌تاپ‌ها می‌باشد و نمی‌توان از آنها برای اتصال فلش به دوربین استفاده کرد.

ویروسی شدن دوربین عکاسی از طریق فلش درایو
اکثر دوربین‌های عکاسی از سیستم‌عامل‌های بسته استفاده می‌کنند که دسترسی به آنها برای ویروس‌ها سخت‌تر است.

ویروسی شدن دوربین عکاسی از طریق کارت حافظه

معمول‌ترین روشی که ویروس‌ها می‌توانند نقشه خودشان را در دوربین‌ شما عملی کنند، ورود از درگاه کارت حافظه است. اگرچه احتمال این اتفاق بسیار کم است و کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که قربانی حمله ویروس‌ها به دوربین‌های DSLR باشد، اما کم و یا بیش این ویروس‌ها وجود دارند و از بخت بد، تعداد معدودی هستند که مثال بارز این اتفاق هستند. خوشبختانه ویروس‌ها برای جولان دادن نیازمند فضایی هستند که انعطاف داشته باشند و امکان ایجاد خرابی در آن وجود داشته باشد و این گزینه تا حد زیادی در دوربین‌های عکاسی وجود ندارد.

ویروسی شدن دوربین عکاسی از طریق کارت حافظه
بر خلاف کامپیوترها، دوربین‌های DSLR معمولا نیازی به نصب برنامه از روی کارت حافظه ندارند و در نتیجه احتمال اجرای فایل‌های آلوده از روی اون‌ها کمتر است.

در سیستم‌های کامپیوتری و موبایلی این فضا را با نام سیستم‌عامل می‌شناسیم. ویندوز، اندروید و حتی لینوکس از جمله سیستم‌عامل‌هایی هستند که با توجه به گستردگی خود و قابلیت‌هایی که دارند، بستر بزرگی برای ورود ویروس‌ها هستند و اگر بخواهیم یک مقایسه سرانگشتی با رابط نرم‌افزاری ساده دوربین‌ها داشته باشیم، می‌توانیم به این مسئله پی ببریم که نگرانی‌های حول محور ویروس‌ها تا آن اندازه که پیش از این تصور می‌کرده‌ایم، بزرگ نیستند.

سخن پایانی

حتی در دنیای هنر نیز ویروس‌ها وجود دارند و به‌موجب همین اتفاق، دوربین عکاسی ویروسی می‌شود. خوشبختانه تعداد این ویروس‌ها به حدی نیست که به‌طور دائم بخواهیم نگران هجوم آنها باشیم و اگر مقداری در مورد سیستم‌هایی که کارت‌ حافظه خود را متصل می‌کنیم حساسیت داشته باشیم، این مشکل به راحتی از بین خواهد رفت. با این حال حتی در شرایطی که کارت‌های حافظه از طریق وای‌فای یا سیستم به ویروس مبتلا می‌شوند نیز، می‌توان با فرمت و حذف اطلاعات، این مشکل را به راحتی حل کرد.

ستاره روزبهانی

نویسنده : ستاره روزبهانی

عکاسی، زبان من برای بیان دنیای شاد و پرنشاطم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *