دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

9 نکته برای ضبط صدای حرفه ای در خانه یا محل کار

تکنیک و ترفند
9 نکته برای ضبط صدای حرفه ای در خانه یا محل کار

برای ضبط صدای حرفه ای لزوما نیازی به یک استودیوی با تجهیزات گرانقیمت نیست. البته قطعا یک استودیو، به‌عنوان فضایی که اختصاصا برای این کار طراحی شده، ضبط یک صدای خوب و با کیفیت را آسان­‌تر می‌­کند؛ اما به این معنی نیست که نمی‌شوذ بخشی از دفتر کار یا منزل را به یک استودیو کوچک ضبط صدا تبدیل کرد. در این مقاله همه­ مواردی را که برای تبدیل دفتر کار خود در خانه به یک استودیوی خانگی نیاز دارید را با هم بررسی می­‌کنیم.

Home Studio استودیو خانگی ضبط صدا

 

نکته 1: انتخاب میکروفون مناسب برای ضبط صدا 

برای شروع ضبط، قبل از هر چیز به یک میکروفون با کیفیت نیاز دارید. حتی اگر از قبل میکروفون داشته باشید، بهتر است کمی تحقیق کنید که برای کار مورد نظر شما تا چه حد مناسب است. اگر مصمم هستید که صدای بهتری ضبط کنید و بودجه کافی هم دارید، میکروفون­‌های حرفه‌ای استودیویی که روی پایه نصب می‌شوند و اختصاصا برای کار دوبله یا ضبط پادکست ساخته شده اند، قطعا نسبت به میکروفون‌های روی هدست یا میکروفون داخلی لپ­‌تاپ خروجی خیلی بهتری خواهند داشت.

اما در نظر داشته باشید همیشه گران‌ترین میکروفون لزوما بهترین میکروفون برای کار شما نیست. بطور مثال همین میکروفون های استودیویی حرفه ای در برابر ضریه یا حتی رطوبت تنفس‌تان بسیار آسیب‌پذیر هستند و در صورت مراقبت نکردن از آن‌ها امکان صدمه دیدنشان زیاد است. همچنین به دلیل حساسیت بالای ضبط صدای این نوع میکروفون‌ها، نیاز است هنگام ضبط کردن صدا در یک اتاق کاملا آکوستیک و بدون صدای مزاحم باشید. مشکل دیگر اینکه اکثر آنها برای تامین برق‌شان (فانتوم پاور) به کارت صداهای حرفه‌ای نیاز دارند. پس نیازسنجی در این مرحله یک قدم حیاتی است.

همچنین در برخی شرایط خاص می‌توان برای کاهش اثر نویز یا همهمه‌ی محیط در صدای ضبط شده، از میکروفون‌های شات‌گان کمک گرفت؛ چرا که این نوع از میکروفون‌ها صدا را فقط از یک جهت (سمت شما) ضبط می‌کنند.

 

در نظر داشته باشید همیشه گران‌ترین میکروفون لزوما بهترین میکروفون برای کار شما نیست.

 

میکروفون کندانسر استودیویی Condenser Microphone خانگی

نکته 2: انتخاب نوع میکروفون

چند نکته وجود دارد که بهتر است قبل از انتخاب میکروفون آن­ها را بررسی کنید. ابتدا تصمیم بگیرید که می­‌خواهید از میکروفون سیمی استفاده کنید یا میکروفون بی­سیم. این مورد کاملا به نوع محتوایی که در استودیو خانگی تان قصد تولیدش را دارید بستگی دارد. برای مثال، اگر فقط در حال ضبط صدا بدون فیلم یا تصویر هستید یا نمی­خواهید از میکروفون برای فیلم­برداری استفاده کنید، توصیه می‌­کنیم از میکروفون سیمی استفاده کنید.

میکروفون­‌های سیمی معمولا قابل اطمینان­‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر از انواع بی­سیم هستند. اما اگر محتوای ویدویی تولید می‌کنید و ترجیح می‌دهید میکروفون در ویدیو دیده نشود و مخفی باشد، این بار میکروفون بی­سیم را انتخاب کنید.

محدوده «پاسخگویی فرکانس» هم عامل مهمی است که باید بررسی شود. شما نیاز به میکروفونی دارید که دامنه بسامد صدای انسان که در حدود 85 تا 255 هرتز است را به وضوح ضبط کند. با این حال، برخی متخصصین صدا برای حس هرچه بیشتر وضوح صدا، محدوده «بازتولید صدا» تا 15 هزار هرتز (15 کیلوهرتز) را توصیه می­‌کنند.

different microphones میکروفون های مختلف ضبط حرفه ای صدا

 

نکته 3: موقعیت میکروفون در هنگام ضبط صدا

داشتن یک میکروفون خوب به ‌تنهایی کافی نیست. باید میکروفون را در موقعیت مناسب و به نحوی قرار دهید تا بتواند صدا را به بهترین شکل ممکن دریافت کند. برای یادگیری روش‌­های جایگذاری میکروفون زمان بگذارید و آزمون و خطا کنید. به یاد داشته باشد انتخاب یک موقعیت مناسب برای میکروفون، می‌تواند از ارتقای تجهیزات هم در بهبود کیفیت صدا موثرتر باشد.

تنظیم درست فاصله منبع صوتی تا میکروفون هم یک قانون طلایی است که حتما باید رعایت شود. چگونه؟ باید میکروفون را تا جای ممکن به دهان‌تان نزدیک کنید ولی درعین‌حال آن­قدر نزدیک نشوید که اثرات ناخواسته‌­ای مثل صدای فوت یا اعوجاج (دیستورشن) ایجاد کنید.

 

فاصله از میکروفون در ضبط صدا حرفه ای

نکته 4: عایق کردن اطراف میکروفون 

برای ضبط صدای شفاف تر می توانید اطراف میکروفون خود را به نحوی محصور کنید که فقط صدا از دهان شما به میکروفون برسد و پژواک آن از روی دیوارها وارد آن نشود.
یک راه حل سریع و ساده می تواند این باشد که با کمک چند تکه از فوم های عایقی که از عایق کاری اتاق باقی مانده یک جعبه کوچک بسازید و میکروفون را درون آن قرار دهید.

به عنوان راه حل حرفه ای تر میتوانید یک فوم ایزولاتور تهیه کنید که اختصاصا برای این کار طراحی شده است.

 

microphone isolation idea میکروفون عایق بندی آکوستیک ضبط صدا

 

نکته 5: استفاده از یک پایه میکروفون

اگرچه می­توانید میکروفون را هنگام صحبت کردن در دست هم نگه دارید، اما بسیار بعید است بتوانید صدایی با حجم و شدت ثابت و بدون تغییر ضبط کنید. چرا که بیشتر افراد نمی‌توانند هنگام ضبط صدا کاملا بی‌حرکت باشند؛ پس بهتر است برای حل این مشکل از یک پایه میکروفون برای ثابت نگه داشتن آن کمک بگیرید.

اگر قصد دارید ضبط صدا را پشت میز کار خود انجام دهید، بهتر است که میکروفون را با استفاده از پایه‌های گیره‌دار روی وسیله‌ای در نزدیکی میز محکم کنید. هم­چنین می­‌توانید از پایه‌­های بلند استفاده کنید و آن را روی زمین قرار دهید.

اگر پایه میکروفن را مستقیما روی میز بگذارید ممکن است با هر ضربه یا حرکت کوچکی حین ضبط، صدای آن از طریق پایه به داخل میکروفون منتقل شود؛ پس بهتر است با همین اقدام ساده، از ضبط شدن هرگونه صدای اضافی در فایل صوتی پیشگیری کنیم.

home studio استودیو خانگی ضبط حرفه ای صدا

نکته 6: انتخاب مکان مناسب برای ضبط صدا

مهم نیست که دفتر کارتان را برای ضبط صدا انتخاب می کنید یا هر اتاق دیگری، فقط اتاقی را انتخاب کنید که خارج از آن صدای مزاحم زیادی نباشد و خود اتاق هم تا حد ممکن ساکت باشد. صداهایی که ممکن است از بیرون یا حتی داخل خانه بیایند را در نظر بگیرید و در صورت امکان برای حذف آن‌ها راهکاری پیدا کنید.

اگر می­‌توانید صدای اتومبیل‌های بیرون را براحتی بشنوید، احتمالا این اصوات برای ضبط صدا هم مشکل ساز خواهند بود.

شاید پیدا کردن یک مکان آرام و کم سر و صدا و تبدیل آن به یک استودیو خانگی ایده‌آل کار سختی باشد، در این صورت تعدادی پنل­‌ صوتی آکوستیک تهیه کنید و از آن ها کمک بگیرید. با این کار هم اتاق را در برابر ورود صداهای خارجی عایق می‌کنید و هم جلوی پژواک (اکو شدن) از دیواره های داخلی را می‌گیرید. یک گزینه دیگر هم این خواهد بود که ضبط صدا را به اواخر شب که رفت‌وآمد و سر و صدا کمتر است موکول کنید.

استودیو خانگی ضبط صدا حرفه ای

نکته 7: تهیه یک پاپ فیلتر 

پاپ فیلترها به شکل توری های دایره ای هستند که بین دهان شما و میکروفون قرار می‌گیرند و می‌­توانند از ورود صداهای ناخواسته به میکروفون جلوگیری کنند. معمولا وقتی نزدیک به میکروفون صحبت می‌­کنید، صداهایی که پلوسیو نامیده می­‌شوند وارد میکروفون شده و این «پاپ» های ناشی از تلفظ حروفی مثل « پ » و « ب » و « ت » باعث اختلال در اجزای میکروفون می­‌شوند.

پاپ فیلترها با سد راه شدن جریان هوا از بروز این اختلال جلوگیری می­‌کنند. این فیلترها هم مدل­های گرانقیمت و هم ارزان قیمت دارند. اما حتی مدل‌­های ارزان‌تر آن­ها هم می­‌توانند تفاوت بسیار قابل توجهی در صدای خروجی ایجاد کنند.

در صورتی که امکان تهیه پاپ فیلتر را ندارید، استفاده از ابرهای اسفنجی که روی میکروفون نصب می‌شوند هم میتواند تا حد قابل این مشکل را برطرف کند.

pop filter پاپ فیلتر ضبط صدای حرفه ای

نکته 8: استفاده از نرم‌­افزارهای ویرایش صدا

برای داشتن یک ضبط صدا حرفه ای، باید حتما آن را در مرحله پس ­تولید ویرایش کنید. بسته به هدفی که صدا را برای آن نیاز دارید، مراحل پس ­تولید ممکن است متفاوت باشد. اما چیزی که واضح است، شما به یک سطح صوتی ثابت در کل صدای ضبط­­ شده نیاز دارید.

اگر در حال ضبط پادکست هستید، می بایست مکث­‌ها و بخش­‌های غیرضروری را پاک کنید. هم­چنین در همین مرحله می­‌توانید صداهای ناخواسته‌­ای را که به‌طور اتفاقی وارد میکروفون شده‌­اند را هم حذف کنید.

پیشنهاد نورنگار:

قطعا بهترین گزینه برای این کار استفاده از نرم افزار ادوبی آودیشن Adobe Audtion است که متاسفانه برای استفاده از نسخه اصلی آن باید ماهیانه 20 دلار بپردازید. اما خوشبختانه یک گزینه رایگان تحت عنوان Audacity هم وجود دارد که در بین تولیدکنندگان محتوای صوتی بسیار محبوب است و امکانات خوبی را هم ارائه می‌دهد. شما می توانید نرم افزار Audacity را از روی سایت اصلی آن با این لینک دانلود کنید.

نرم افزار ویرایش حرفه ای پس از ضبط صدا

نرم افزار ادوبی آودیشن

باید بدانید که اگرچه یک نرم‌­افزار ویرایش صدا می­‌تواند برخی از اشکالات را برطرف کند، اما هر ویرایشی را هم نمی‌­تواند انجام دهد. و حتی اگر بتواند همه اشکالات را رفع کند، این کار زمان بیشتری به روند ویرایش اضافه می­‌کند. به همین علت بهتر است هنگام ضبط صدا، تا جای ممکن هر کاری که نیاز است انجام دهید تا زمان مرحله پس ­تولید را به حداقل برسانید.

کد تخفیف نورنگار

نکته 9: کلید اصلی!

اگر از روش‌های ذکر شده در این مقاله کمک بگیرید، برای ضبط یک صدای عالی و با کیفیت نیازی به رفتن به یک استودیوی گران­قیمت نخواهید داشت؛ چرا که می‌تواند کم و بیش مشابه همان خروجی را در استودیو خانگی خودتان داشته باشید! اما کلید اصلی موفقیت در این راه داشتن کمی پشتکار است! اگر صدایی که بار اول ضبط کردید آن صدای دلخواهتان نبود ناامید نشوید. عوامل موثر را بررسی کنید؛ با چند بار آزمون و خطا در تغییر حالت نشستن، تغییر فاصله از میکروفون یا بالا و پایین بردن شدت صدایتان میتوانید بهترین حالتِ هر کدام را پیدا کنید.

مطمئن باشید با اجرای این نکات و داشتن کمی پشتکار، می‌­توانید در استودیو خانگی یا پشت میز کارتان محتواهای صوتی با کیفیتی عالی ضبط کنید.

 

اگر سوالی در مورد تولید محتوای صوتی دارید لطفا آن را در بخش دیدگاه ها بنویسید. کارشناسان ما در اسرع وقت به آنها پاسخ خواهند داد.

از همراهی شما ممنونیم ??

 

 

نویسنده : حسین اسلامی

27 دیدگاه

  • زینب گفت:

    سلام وقت تان بخیر
    من یک صدایی را در خانه ثبت کردم و ادیت شده اما حالا می‌خوام آن صدا طوری ادیت کنم که در استدیوی رادیو ثبت شده باشد
    چطور میتوانم این صدا را در گوشی اندروید ادیت کنم
    آیا امکان دارد ؟
    ممنون میشوم دقیق و کامل راهنمایی ام کنید

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای ادیت صدا در اندروید، شما میتوانید از اپلیکیشن های زیر استفاده کنید:

      WavePad Audio Editor
      Audio Evolution Mobile Studio
      Audacity
      همه این برنامه ها به شما امکاناتی مانند برش، چسباندن، افکت، ایکو، فیلتر صدا، کنترل تراز، قرار دادن صدا در کانالهای مختلف و … را به شما می دهد.
      شما میتوانید با استفاده از این برنامه ها صدایی را به صورت استودیویی و حرفه ای ویرایش کنید.

  • سعیدپویان گفت:

    با سلام من میخوام برای ضبط دکلمه صدای خروجی با کیفیتی داشته باشم حتی صدای دیوتر هم نیاز دارم که کمی شنیدن دکلمه رو دلچسبتر کنه . لطفاً راهنمایی کنید که به چه وسایلی نیاز دارم من تجربه ضبط صدا ندارم . ممنون از لطفتون .

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقتتون بخیر ضبط دکلمه با کیفیت بالا و به صورت حرفه‌ای، می‌توانید از وسایل زیر استفاده کنید:

      میکروفن با کیفیت بالا: میکروفن یکی از اصلی‌ترین وسایل برای ضبط صدا است. برای داشتن صدایی با کیفیت باید از میکروفن با کیفیت بالا و برند معتبر استفاده کنید.

      کارت صدا: برای ضبط با کیفیت و پرتابل بودن صدا، بهتر است از کارت صدایی مانند “AudioBox” استفاده کنید.

      نرم‌افزار ضبط صدا: برای ضبط صدا، نیاز به نرم‌افزار ضبط صدا مانند “Audacity” دارید. این نرم‌افزار رایگان و معروف است و می‌توانید با آن صدای خود را ضبط کنید.

      اتاق همخوانی: برای داشتن صدای خروجی با کیفیت بالا، بهتر است در اتاق همخوانی باشید و از صدای زیاد در اطرافتان خودداری کنید.

      پردهِ صوتی: یک پرده‌ی صوتی مانند “VocalBooth” می‌تواند به داشتن صدای خروجی با کیفیت کمک کند. این پرده باعث کاهش پس‌زمینه و نویز در جلوی میکروفن می‌شود.

      با استفاده از این وسایل می‌توانید صدای خروجی خود را با کیفیت بالا و بدون هیچ‌گونه نویز و پس‌زمینه ضبط کنید.

  • رضا گفت:

    من یه میکرفون y20 ینمای دارم از این باکسای نویز گیرم استفاده میکنم ولی هرکاری میکنم کیفیت صدا بالا نیست

  • آناهیتا گفت:

    من برای ضبط کتاب صوتی در منزل از چه نوع میکروفون میتونم استفاده کنم؟

  • محمد مرادی گفت:

    سلام من میخوام در سیستم که روش کیوبیس5 دارم وباهاش تنظیم میکنم ، صدای خواندن ونوازندگی ساز روبا میکروفن رکورد کنم.چه سخت افزار یا نرم افزاری نیازهست برای رکوردمیکروفن؟کیوبیس 5دارم الان.چه لوازمی نیازدارم؟باتشکر

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      سلام میکروفن دارید؟ اگر میکروفن شما رکوردر ندارد باید رکوردر تهیه کنید یا میکروفن رو به گوشی موبایل یا کامپیوتر وصل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *