دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

درس‌هایی که از عکاسی طبیعت با لنز اولترا واید آموختم

تکنیک و ترفند
درس‌هایی که از عکاسی طبیعت با لنز اولترا واید آموختم

در حقیقت چه لنزی برای عکاسی طبیعت مناسب است؟ چند هفته پیش من برای یک سفر عکاسی به Oregon غربی رفتم. لنزی که من اغلب موارد با آن عکاسی می‌کردم EF 24-105mm کانن بود، اما این دفعه آن لنز را در خانه گذاشتم و تصمیم گرفتم با یک لنز دیگر به سفر بروم: لنز Canon EF 16-35mm f/4 L.

 

دلیل تصمیمی که گرفتم هم این بود که وقتی به مجموعه‌ای از عکس‌های قبلی‌ام نگاه کردم فهمیدم که بخش بزرگی از بهترین عکس‌هایم در این محدوده فاصله کانونی قرار داشتند و کمتر پیش آمده بود که عکس‌هایی که خیلی مجذوب آن‌ها می‌شدم در فاصله‌های تله فتو عکاسی شده باشند.

 

با اینکه محدوده 16-35 میلیمتر تقریباً نزدیک به بخش زوم واید در لنز 24-105 است، اما تفاوت‌ها و محدودیت‌های این لنز جدید باعث شد تا هم در جاهایی، دست من را ببندد و محدودترم کند و هم در برخی جاها، تصاویر بسیار زیادتری را با آن ثبت کردم که پیش از آن، برایم چندان ساده نبود.

 

بیشتر بخوانید: ۸ اشتباه ساده برای خراب کردن عکس‌های منظره

 

استفاده از یک لنز زوم-واید یا این شرایط، درس‌های مختلفی به من آموخت و من در اینجا سعی می‌کنم نکات مهمی که درباره آن یاد گرفتم را برایتان توضیح دهم.

 

1-فیلتر پولاریزه‌ رو بردارید

 

من سال‌ها روی لنز‌م یک فیلتر پولاریزه داشتم. اما لنز 16-35mm کانن به دلیل واید بودن زیادی که دارد، هماهنگی خوبی با فیلتر پولاریزه ندارد. با اینکه می‌توانستم فیلتر پولاریزه را روی آن ببندم، اما تاثیر آن تنها روی بخش کوچکی از تصویر نمایان می‌شد و اتفاقاً کار ویرایش بعدی آن را بیشتر می‌کرد.

 

لنز زوم-واید

 

مثلاً در عکس زیر می‌توانید ببینید که چطور انعکاس‌های اضافی در مرکز تصویر گرفته شده و آسمان در این قسمت آبی تیره شده است. به همین دلیل هم باید فیلتر را باز می‌کردم یا آن را 90 درجه می‌چرخاندم که آن وقت دیگر تأثیری که می‌خواستم را نداشت.

 

پراستفاده‌ترین فیلتر برای یک عکاس منظره، فیلتر پولاریزه است تا بتواند آسمان را آبی کرده و انعکاس آب را بگیرد. با چرخاندن فیلتر، نهایتاً می‌توانستم کمی از رفلکس آب را حذف کنم، اما دیگر کل آسمان را آبی نمی‌دیدم. طبیعتاً قرار نیست این فیلتر به عنوان یک فیلتر محافظ باشد و به همین خاطر هم تصمیم گرفتم آن را از روی لنزم باز کنم و عکس‌های دیگر را بدون فیلتر بگیرم.

 

2-با این لنز عکس پانوراما نگیرید

 

محبوب‌ترین فرمت چاپ عکس‌های طبیعت برای من، فرمت پانوراما است. اما برخلاف زاویه دید بسیار باز لنز‌های اولترا واید، اتفاقاً یکی از بدترین لنز‌ها برای این مدل عکاسی، لنز‌های اولترا واید است. زیرا در کناره‌های تصویر این لنز‌ها اعوجاج شدیدی دیده می‌شود و تصحیح این اعوجاج در نرم‌افزارهایی که عکس پانوراما می‌سازند معمولاً نتیجه خوبی نمی‌دهد.

 

البته در این میان با یک استثنا هم مواجه شدم. در عکس‌هایی که به جای خطوط صاف، خطوط منحنی زیادی در لبه‌ها وجود دارد، اتفاقاً عکس‌های پانوراما با لنز‌های واید خیلی تاثیر بهتری دارد. مثلاً به این عکس از دریاچه زیبای Crater  نگاه کنید.

 

عکاسی پاناروما

 

در اینجا، لبه‌های کناری تصویر، به لطف اعوجاج و کشیدگی گوشه‌های کادر، حالتی دایره‌ای پیدا کرده و حس آن واقعاً شبیه به همان حسی شده‌ است که در واقعیت هم وجود دارد. در اینجا دریاچه در مرکز قرار گرفته و گوشه‌های آن کشیده و دایره‌ای شکل مانند یک کاسه بزرگ دیده می‌شود.

 

اگر می‌خواهید با این لنز‌ها عکس پانوراما بگیرید، حتماً توجه کنید که آیا تصویر دارای خطوط منحنی هست یا خیر و اگر غیر از این بود، سعی کنید با توجه به زاویه باز لنز، فضای کادر را خیلی بزرگ‌تر از چیزی که لازم هست در نظر بگیرید تا در هنگام برش عکس در نرم‌افزار، همچنان خطوط صاف و پیوسته‌ای داشته باشید.

 

 

3-در ترکیب‌ بندی قرار ندهید

 

ترکیب‌ بندی (composition) خوب برای هر عکسی مهم است، اما هنگام عکس‌برداری با یک لنز زوم-واید، هیچ راهی برای کاهش ترکیب‌ بندی (composition) ضعیف به وسیله زوم کردن وجود ندارد. اگر زاویه دید شما دارای یک پیش زمینه (foreground) ، یک میان زمینه (mid-ground) و یک پس زمینه (background) واضح نیست، شما باید بدون درنگ به یک زاویه دیگر نقل مکان کنید.

 

اگرچه من قبل از سفر می دانستم این حالت پیش می آید، اما آنچه را در عمل تجربه کردم از آنچه تصور می کردم کاملاً متفاوت بود. اما در عوض من در این سفر کوتاه چیزهایی یاد گرفتم که از مجموع آموخته هایم در سفرهای طولانی تر خیلی بیشتر بود!

 

4-شما هرگز به اندازه کافی نزدیک نیستید

 

یک چالشِ عکس‌برداری با لنز زوم-واید این است که شما به ندرت به سوژه مورد نظر به اندازه کافی نزدیک می شوید. کوه ها، فانوس های دریایی و ساختمان ها در زوم 16 میلی متری کوچک دیده می شوند و زوم کردن 35 میلی متری نیز چندان به اختلاف سایز بین پیش زمینه (foreground) و پس زمینه (background) منجر نمی شود.

 

لنز زوم-واید

 

بنابراین اگر سوژه در نظر شخص بیننده بزرگ احساس نشود، باید خودتان نزدیک‌تر بروید، حتی در زمانی که به قیمت از دست دادن یک زاویه دید خوب باشد. لازم است قبل از اینکه سوژه بتواند در دوربین تأثیری بگذارد، اول در خود شخص شما اثر بگذارد. برای گرفتن عکسی مثل این عکس 16میلی متری، می بایست از میان چندین تالاب های غیر قابل پیش‌بینی عبور می‌کردم تا تعادل قانع کننده‌ای را بین رودخانه‌ها و کوه ها برقرار کنم.

 

5-از ستاره‌های نورانی لذت ببرید

 

لنزهای رده بالای کانن اغلب دارای تعداد زیادی تیغه دیافراگم هستند که این تعداد بالا به شما اجازه می دهد تا ستاره‌های نور قابل توجهی را حول نقاط نورانی مانند تابش خورشید ایجاد کنید. از آنجا که معمولاً لنزهای زوم-واید در هنگام عکس‌برداری، عمق میدان (depth of field) زیادی را ایجاد می‌کنند ، هنگامی که با یک دیافراگم کوچک مانند f/14 عکس‌برداری می کنید، به طور طبیعی، ستاره‌های نورانی را در عکس‌هایی که خورشید به داخل لنز می‌تابد می‌بینید.

 

عکاسی منظره

 

اما مراقب باشید و مستقیما به تابش خورشید در داخل دوربین نگاه نکنید. من این عکس از ساحل اورگان را نزدیک‌های غروب گرفتم. اما دقت کنید که در چنین شرایطی ابداً به داخل منظره‌یاب دوربین نگاه نکنید چون ممکن است به چشمتان آسیب بزند.

 

ضمناً قبل از اینکه این ستاره‌های نورانی را به تصویر خود اضافه کنید، حتماً  لنز ها و فیلترهای خود را یک تمیزکاری درست و حسابی بکنید. یا اینکه اصلاً قید آن را بزنید، چون ممکن است اصلا ثبت نشود.

 

6-به میدان دید وسیع تری بروید

 

یک چشم انداز فوق العاده وسیع همیشه برای سوژه عکس‌برداری مناسب نیست و به همین دلیل گاهی اوقات شما مجبور می‌شوید که ناهمگونی آن را تصحیح کنید. بنابراین سعی کنید تا در هنگام عکس‌برداری با یک لنز زوم-واید، همواره حاشیه لازم را در اطراف خود، در نظر بگیرید تا بعداً امکان تصحیح ناهمگونی های احتمالی، فراهم شود.

 

عکاسی طبیعت

 

نزدیک بودن این فانوس دریایی به سمت کناره‌های کادر فریم باعث شد تا به طور قابل توجهی به سمت راست خمیده شود. خوشبختانه، من کمی کادر را وسیع‌تر از آنچه که می خواستم عکس گرفتم و همین باعث شد تا بعداً بتوانم آن را اصلاح کنم؛ در عکس زیر نسخه تصحیح شده این عکس را مشاهده می کنید.

 

لنز زوم-واید

 

7-به صورت عمودی هم عکس‌برداری کنید

 

یک لنز زوم-واید طبیعتاً برای باز ثبت کردن تصویر ساخته می‌شود. اما واید بودن زیادی می تواند پس زمینه های دور را کوچک نشان دهد و بر بزرگی آن‌ها تاکید نکند، اما در مقابل می تواند برای عکس های عمودی بسیار مناسب باشد. بنابراین اگر نمی خواهید بر روی عرض صحنه تاکید کنید، برای اغراق بر روی احساس ارتفاع از لنز زوم-واید استفاده کنید. به این ترتیب، بلندی یک منظره بسیار بیشتر به چشم می‌آید و عظیم‌تر جلوه می‌کند.

 

لنز زوم-واید

 

لنز زوم-واید

 

8- منتظر نور بمانید

 

یک لنز زوم-واید می‌تواند تا شرایط و زوایای گسترده‌ای را در تنها یک فریم پوشش دهد، بنابراین ممکن است کمی طول بکشد تا همه چیز به درستی در معرض نمایش گذاشته شود و طبیعتاً نمی‌توانید به راحتی با فیلتر‌های ND یا پولاریزه، روی بخش کوچکی از تصویر تاثیر بگذارید. در چنین حالتی تنها گزینه ممکن این است که تا زمانی که نور صحیح را بین ساعت طلایی و گرگ و میش به دست آورید منتظر بمانید.

 

لنز زوم-واید

 

شما چه درس هایی از عکس‌برداری با یک لنز زوم-واید یاد گرفته اید؟ آیا شما با آن به عنوان تنها لنز همراه خود سفر می کنید؟ تجربه های خود را با ما در کامنت ها به اشتراک بگذارید!

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

2 دیدگاه

  • مبین گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما ، برای عکاسی از لحظه غروب آفتاب ایجاد چه تنظیماتی لازم‌الاجرا میباشد ؟ ( دقیقا لحظه غروب آفتاب )

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      باید در مورد عکاسی در غروب آموزش کامل داده شود
      لطفا در این مورد مطالعه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *