021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نورپردازی در عکاسی ماکرو

نورپردازی در عکاسی ماکرو

نورپردازی در عکاسی ماکرو یک چالش اساسی است. زمانی که خیلی به سوژه نزدیک می‌شوید، سایه شما روی سوژه می‌افتد و عکش شما را خراب می‌کند. اگر مشتاق هستید که یاد بگیرید چگونه از این مشکل جلوگیری کنید، این مقاله را بخوانید، در این مقاله نکات خیلی خوبی برای نورپردازی در عکاسی ماکرو را برای شما آماده کرده‌ایم.

7- عکاسی ماکرو را در صبح و زمانی که نور خورشید خیلی شدید نیست شروع کنید

زمانی که در محیط بیرون از خانه به عکاسی می‌پردازید، نورپردازی در عکاسی ماکرو می‌تواند چالش بر انگیز باشد. شما هیچ کنترلی بر روی زاویه نور ندارید، به همین خاطر است که باید بفهمید موقعیت خورشید در کجای آسمان قرار دارد.

زمان عکاسی از سوژه‌های ماکرو، نیازی نیست مانند دیگر انواع عکاسی منتظر ساعت طلایی باشید. در بیشتر موارد، می‌توانید انتظار یک عکس ماکرو زیبا زمانی که آفتاب در زاویه 45 درجه رو به روی سوژه قرار دارد را داشته باشید.

لازم به ذکر است بدانید بیشتر عکاسان ماکرو در صبح عکاسی می‌کنند. گل‌ها در شبنم صبح‌گاهی تازه‌تر به نظر می‌رسند. همچنین در این زمان است که حشرات ظاهر می‌شوند.

بدترین زمان برای عکاسی ماکرو در ظهر است، زمانی که خورشید دقیقاً در وسط آسمان قرار دارد. اگر شما سایه‌های زشتی روی سوژه مشاهده کردید، بهتر است چند ساعتی بایستید تا شدت نور خورشید کمتر شود.

یا می‌توانید یک منطقه سایه‌دار پیدا کنید که مقداری از نور شدید پس زمینه را جذب می کند.

اگر می‌خواهید در یک مکان خاص عکاسی کنید، قبل از عکاسی به بازدید آن‌ مکان بروید تا بفهمید که چه زمانی نورپردازی ماکرو در بهترین موقعیت خودش قرار دارد تا بدانید چه موقع به آنجا بروید.

نورپردازی در عکاسی ماکرو

6- با یک رفلکتور نور را بازتاب دهید

ممکن است شما در مکانی قرار داشته باشید که نور بد ربطی به زمان روز نداشته باشد. در چنین شرایطی از تجهیزات نورپردازی مانند یک رفلکتور استفاده کنید.

به زبان ساده، یک رفلکتور نور را طوری به سمت سوژه شما بازتاب می‌دهد تا سایه‌های نامناسب  اطراف سوژه شما را برطرف کند.

به خاطر داشته باشید که یک رفلکتور زمانی که خورشید در پشت شما قرار داشته باشد کار نمی‌کند. بنابراین همیشه اطمینان حاصل کنید که مقابل آن قرار بگیرید تا به خوبی بتوانید نور را بازتاب دهید. حرکت دادن رفلکتور را تا زمانی ادامه دهید که نور خورشید را به خوبی روی سوژه بازتاب دهد.

انواع زیادی از رفلکتورها در بازار وجود دارد که می‌توانید تهیه کنید. بهترین رفلکتورها برای عکاسی ماکرو آن‌هایی است که به شکل دایره کوچک هستند.

این رفلکتورها سطح کافی برای بازتاب داشته و در عین حال به اندازه کافی برای جا به جایی کوچک هستند.

نورپردازی ماکرو

اگر رفلکتور ندارید، به جای آن از یک مقوای سفید استفاده کنید. مقوای سفید به همان خوبی رفلکتور است و همچنین می‌توانید برای قرار دادن در مناطق کم جا آن را برش دهید.

شما همچنین می‌توانید یک فویل آلومینیومی را به صورت منحنی شکل دهید تا پرتوهای نور به سمت سوژه شما متمرکز شوند. همچنین اگر فضای کافی برای رفلکتور بزرگ را ندارید برش فویل نیز آسان است .

نورپردازی در عکاسی ماکرو

5- برای داشتن نورپردازی یک دست، نور را دیفیوز (نرم)  کنید

اگر مجبور هستید در زمانی که خورشید در وسط آسمان قرار دارد عکاسی کنید، از یک دیفیوز استفاده کنید. تنها کاری که این وسیله انجام می‌دهد این است که نور شدید را پخش می‌کند(مانند نور مستقیم خورشید) تا نورپردازی نرم‌تری ایجاد کند.

شما می‌توانید دیفیوزرها را در سایز‌های مختلف خریداری کنید. این‌ها معمولاً از پارچه‌های شفاف ابریشم گونه ساخته شده‌اند که فقط مقدار مشخصی از نور را عبور می دهند.

از بین بردن بعضی از این نور‌های سخت نه تنها به شما نورپردازی یکنواخت را هدیه می‌دهد، بلکه باعث ایجاد سایه‌های نرم نیز می‌شود.

اگر دیفیوزر ندارید می‌توانید به جای آن از یک چتر سفید رنگ استفاده کنید. این چتر نه تنها سوژه شما را نسبت به نور سخت خورشید پوشش می‌دهد، بلکه از شما در برابر گرما نیز محافظت می‌کند.

ولی اگر یک دیفیوزر یا یک چتر سفید رنگ نداشتید چه؟ سپس شما باید منتظر بایستید تا مقداری ابر جلوی خورشید را بگیرند. ابرها از آنجایی که نور خورشید را نرم و بلوکه می کنند به عنوان دیفیوزر نیز عمل می کنند.

از آنجایی که آب و هوا غیر قابل پیش بینی است، همیشه بهتر است که یک دیفیوزر به همراه داشته باشید تا اینکه تمام روز منتظر ابرها بمانید.

نورپردازی در عکاسی ماکرو

4- زمانی که در فضای داخلی هستید، کنار یک پنجره عکاسی کنید

زمان عکاسی در فضای داخلی، پنجره‌ها به خوبی دیفیوزرها کار می‌کنند، از آنجایی که پنجره ها نور خورشید را پخش می‌کنند، نورهای نرمی را اطراف سوژه شما ایجاد می‌کنند.

شما می‌توانید هر زمان از روز که خواستید در کنار پنجره عکاسی کنید، تنها چیزی که نیاز است این است که سوژه را در کنار پنجره قرار دهید و شروع به عکاسی کنید. فقط مطمئن شوید که پنجره‌ای را که انتخاب کرده‌اید نور کافی را به داخل می‌تاباند.

برخی اوقات، پنجره‌ها می‌توانند نور زیادی را به داخل بتاباند و به صورت بالقوه تصاویر شما را خراب کنند. شما می‌توانید یک پرده را مقابل آن قرار دهید تا نور را پخش کند.

از هر الگویی که باعث ایجاد سایه‌های زننده روی سوژه شما می‌شود دوری کنید. بهترین گزینه برای شما این است که به سراغ یک پرده ساده بروید که هیچ طرح یا نقشی ندارد.

شما همچنین باید از پنجره‌هایی که نور را به طور مستقیم به سمت سوژه شما می‌تابانند دوری کنید، وگرنه با سایه‌های شدیدی مواجه می‌شوید که در زمان عکاسی در فضای بیرونی به دست می‌آورید.

شما می‌توانید به سراغ یک پنجره دیگر بروید یا منتظر بمانید تا خورشید جا به جا شود.

نورپردازی در عکاسی ماکرو

3- از لامپ مطالعه برای نورپردازی مصنوعی استفاده کنید

زمانی که هوا تاریک است ولی مجبورید در فضای داخلی عکاسی کنید چه؟ یک روش نورپردازی دیگر که می‌توانید استفاده کنید، استفاده از یک لامپ مطالعه ساده است.

هر لامپ مطالعه که باشد کار می‌کند، ولی بهترین گزینه استفاده از یک لامپی است که پایه آن قابل تنظیم است. به این صورت شما می‌توانید بدون هیچ تلاش اضافه‌ای آن را در هر زاویه که می‌خواهید قرار دهید.

حباب لامپی که می‌خواهید برای گرفتن عکس استفاده کنید نیز مهم است. بهترین انتخاب استفاده از لامپی است که دمای رنگ نور خورشید را دارا باشد.

ولی اگر تصاویری را ترجیح می‌دهید که به نظر سرد برسند، پس باید لامپ سفید را نیز امتحان کنید. و اگر رنگ‌های گرم می‌خواهید باید از لامپ زرد رنگ استفاده کنید.

هنگام استفاده از نورهای مصنوعی، زوایای مختلف را امتحان کنید تا بهترین زاویه را برای نورپردازی در عکاسی ماکرو سوژه خود را پیدا کنید.

همچنین اگر دوربین را روی یک سه پایه قرار دهید، بسیار مفید است. از آنجایی که لامپ مطالعه دارای خروجی نور ضعیف‌تری نسبت به باقی لامپ‌ها است ممکن است بخواهید از سرعت شاتر پایین استفاده کنید تا به نوردهی صحیح برسید.

این امر باعث ثابت نگه داشتن دوربین برای جلوگیری از تار شدن تصویر می‌شود.

نورپردازی در عکاسی ماکرو

2- از نورهای LED برای نورهای مصنوعی با گرمای کمتر استفاده کنید

گزینه‌های شما در هنگام آزمایش تکنیک‌های نورپردازی عکاسی فقط به لامپ‌های رشته‌ای محدود نمی‌شوند. شما همچنین می‌توانید برای روشن کردن سوژه از LEDها نیز استفاده کنید.

این‌ها نه تنها از نظر انرژی کارآمد هستند، بلکه کوچک‌تر هستند و گرمای کمتری نسبت به دیگر منابع نوری دارند.

مانند لامپ‌های رشته‌ای، نورهای LED نیز از نظر دمای رنگ متفاوت هستند. برخی از آنها نور سفید و سرد را می‌تابانند در حالی که برخی دیگر نورهای زرد و گرم را ایجاد می‌کنند.

ولی همچنین برخی LEDها نیز وجود دارند که به شما اجازه تغییر رنگ نور را می‌دهند، به این LED‌ها Bicolor (دو رنگ )می‌گویند. از آنجایی که شما می‌توانید بین رنگ‌های گرم و سرد در یک سیستم یکی را انتخاب کنید، اینگونه نام گذاری شده‌اند.

در هنگام عکاسی، می‌توانید از نورهای LED که توسط وسایل عادی ایجاد می‌شوند نیز استفاده کنید مانند یک چراغ قوه یا حتی تلفن همراه. ولی همچنین می‌توانید پنل‌های نورپردازی که به صورت تخصصی برای عکاسی ماکرو ساخته شده‌اند نیز خریداری کنید.

این پنل‌ها نه تنها نور بیشتری ارائه می‌دهند، بلکه به شما اجازه تنظیم نور هنگام عکاسی را هم می‌دهند.

پنل‌های LED برای عکاسی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف عرضه می‌شوند. برخی از آن‌ها مستطیل شکل هستند در حالی که بقیه مدور هستند. برخی از آن‌ها در جیب جا می‌شوند، در حالی برخی دیگر ممکن است به پایه نیاز داشته باشند. همه این گزینه‌ها کار می‌کنند.

معمولاً بهترین آن‌ها، همان است که جمع و جور است و خروجی نور روشنی دارد. به این دلیل که می‌توانید به سادگی آن را برداشته و با خود به همه جا ببرید و آن را طوری تنظیم کنید که بهترین نور را به سمت سوژه بتابانند.

نورپردازی در عکاسی ماکرو

1-برای داشتن نورهای روشن‌‌تر از فلاش استفاده کنید

شما به نوری احتیاج دارید که روشن‌تر از لامپ و LED باشد؟ پس احتمالا باید از یک فلاش استفاده کنید.

استفاده از فلاش خیلی چالش بر انگیز تر است، زیرا نور آن پیوسته نیست. به زبانی دیگر، شما نور را تا زمانی که دکمه شاتر را فشار ندهید نمی‌بینید.

این بدان معنی است که شما باید چند عکس آزمایشی ثبت کنید تا متوجه شوید که آیا نوردهی مناسب را دارید یا خیر.

اما چیزی که  فلاش را بهتر از لامپ مطالعه یا LED می‌کند خروجی قدرتمند آن است. از آنجایی که نور فلاش به حد کافی روشن است، به سادگی می‌تواند شدت نور خورشید را در عکس شبیه سازی کند.

استفاده از فلاش به شما اجازه می دهد با سرعت شاتر سریع تری نسبت به استفاده از لامپ های معمولی، عکاسی کنید.

انواع زیادی از فلاش برای استفاده‌های مختلف در بازار وجود دارند. چیزی که شما می‌خواهید یک فلاش است که برای عکاسی ماکرو ایده آل باشد.

فلاش های اکسترنال معمولی(فلاش‌های معمولی که بالای دوربین وصل می‌شوند) برای سوژه‌های کوچک خیلی خوب کار می‌کنند. اما همچنین از فلاش هایی که به صورت اختصاصی برای عکاسی ماکرو تولید شده‌اند نیز می‌توانید استفاده کنید.

یک فلاش ماکرو می‌تواند مربع یا مدور باشد. اگرچه به‌ کفشک دوربین شما متصل است، اما عنصر روشنایی آن معمولاً در جلوی لنز قرار می گیرد. به این ترتیب، نوری که تولید می‌کند به طور تصادفی توسط محورلنز مسدود نمی‌شود.

نورپردازی ماکرو

طراحی فلاش ماکرو نیز همچنین به طور مساوی سوژه را روشن می‌کند زیرا هد فلاش به طور مستقیم در جلوی سوژه قرار دارد.

در هرحال، عکاسی با استفاده از فلاش بسیار شبیه به عکاسی با دیگر نورهای مصنوعی است. تنها تقاوت این است که نور فلاش تمام مدت روشن نیست.

زمان عکاسیی همیشه نوردهی را چک کنید. سپس روشنایی را مطابق با آن تنظیم کنید تا مطمئن شوید که تصویر بعدی شما به درستی نوردهی شده است.

نورپردازی در عکاسی ماکرو

جمع بندی

نکات نورپردازی ماکرو که ما در این مقاله گنجاندیم محدود به یک موقعیت نمی‌شود. شما همیشه می‌توانید تکنیک‌های نورپردازی مختلف را برای رسیدن به نتایج مطلوب ترکیب کنید. شما حتی می‌توانید از هر دو نوع نور مصنوعی و طبیعی همزمان استفاده کنید.

آزمایش کردن و تمرین کردن روش‌هایی که امروز یاد گرفتید را فراموش نکنید، شما مزایا و معایب هر کدام از تنظیمات نورپردازی را می‌بینید و چگونگی حل شرایط دشوار روشنایی را با استفاده از چیدمان مخصوص خودتان فرا می گیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *