021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

آموزش روتوش پوست صورت در فوتوشاپ

آموزش روتوش پوست صورت در فوتوشاپ

در این آموزش روتوش پوست صورت در فوتوشاپ به صورت مرحله به مرحله به شما یاد خواهیم داد که چگونه پوست را صاف و نرم کنیم،  بدون تار کردن جزئیات مهم مانند چشم فرد،  موها و غیره. در عین حال تلاش می کنیم که بافت پوست را خوب نگه داریم . این کار به روش های مختلف از جمله ابزار spot healing brush انجام می پذیرد. اگر می خواهید با ما همراه شوید، یک عکس پرتره را انتخاب کنید. برای این  آموزش و فهم بهتر عکس زیر انتخاب شده است.

 

روتوش پوست صورت

 

برای این که جزئیات بیشتری از چهره زن جوان داشته باشیم، یک کادر بسته از تصویر را خواهیم دید.

 

روتوش عکس در فتوشاپ

روتوش عکس در فتوشاپ

 

هدف ما از آموزش نحوه روتوش پوست صورت در فوتوشاپ رسیدن به یک چنین کیفیتی است که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

 

روتوش عکس در فتوشاپ

روتوش عکس در فتوشاپ

 

آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

چگونه پوست صورت را در فوتوشاپ، روتوش کنیم؟

مرحله اول- یک کپی از عکس خود ایجاد کنید.

اگر در آموزش های قبلی با ما همراه بوده باشید، حتما به خاطر دارید که وقتی یک عکس جدید در فوتوشاپ باز می کنیم، در نوار سمت راست برنامه، قسمت layer panel عکس ما با عنوان background layer به نمایش در می آید.

 

 

 

قبل از شروع کار و انجام هر گونه ویرایش، برای حفظ عکس اولیه، بهتر است یک کپی از عکس خود ایجاد کنید و روی لایه جدید شروع به کار کنید . برای این کار همزمان با نگه داشتن دکمه Alt، روی background layer کلیک کنید و آن را به سمت آیکون New Layer که در تصویر زیر هم آمده است، بکشید.

حال روی لایه جدید یا duplicate layer راست کلیک کنید، و با توجه به تصویر زیرنام آن را spot healing بنامید.

صاف کردن پوست صورت در فتوشاپ

الان باید یک لایه جدید که در واقع کپی عکس اصلی است را در layer panel  با نام spot healing  مشاهده کنید.

اصلاح پوست صورت

 

مرحله دوم- ابزار Spot Healing Brush  را انتخاب کنید.

از نوار ابزار سمت چپ صفحه که به Toolbar  شناخته می شود، Spot Healing  را انتخاب کنید.

روتوش صورت

مرحله سوم- Content Aware را فعال کنید.

می دانیم که وقتی یکی از ابزار های Toolbar را فعال می کنیم، منویی از انواع حالات آن ابزار در بالای صفحه به نمایش در می آید که برای هر ابزار متفاوت است. در اینجا وقتی Spot Healing  را انتخاب کردید، مطمئن شوید که گزینه Type روی Content Aware  فعال است.

اصلاح پوست

مرحله چهارم- لکه های پوستی را انتخاب کنید تا آنها را حذف کنید.

بعد از فعال کردن Spot Healing Brush  نشانگر ماوس را روی لکه های پوستی ببرید و آنها را انتخاب کنید تا حذف شوند. با این کار، فوتوشاپ بافت قسمت مناسب پوست را از اطراف جایگزین بافت مشکل دار می کند و لکه های پوستی را بهبود می بخشد.

 

 

 

برای اینکه نتیجه بهتری به دست بیاید بهتر است سایز Brush  را نسبت به لکه پوستی بزرگ تر انتخاب کنید.

برای  افزایش سایز Brush از کلید (])  و برای کاهش آن از ([)   استفاده کنید. اگر با تلاش اول به نتیجه دلخواه نرسیدید، با Ctrl+Z(Win)/Command+Z(Mac) به حالت اولیه برگردید و مجددا با تغییر سایز Brush  تلاش کنید.

برای مثال اگر به پیشانی این زن جوان نگاه کنید، لکه های متعددی دارد، یکی از آنها را انتخاب می کنم و Spot Healing Brrush را روی آن قرار می دهم. Brush را به گونه ای تنظیم می کنم که از لکه پوستی بزرگ تر باشد.

 

از بین بردن جوش در عکس

وقتی تنظیمات اولیه تمام شد، کلیک می کنم. آن گاه فوتوشاپ با بررسی بافت اطراف لکه انتخاب شده، بهترین را انتخاب می کندو جایگزین لکه پوستی می نماید به گونه ای که هم بافت پوست و هم رنگ آن حفظ شود. مثل معجزه می ماند. به تصویر زیر نگاه کنید.

روتوش صورت در فتوشاپ

این کار را برای سایر لکه های روی پوست پیشانی می توانید انجام دهید، در نهایت تصویری که به دست می آید:

روتوش پوست صورت با فتوشاپ

حذف لکه های پوستی، تغییر شخصیت نیست!

روتوش صورتبه خاطر داشته باشید که حذف لکه های پوستی، جای جوش، آکنه و … اشکالی ندارد چون حذف انها تأثیری بر تغییر چهره شخص ندارد اما حذف خال یا زخم های خاص و … روی صورت افراد معمولا توصیه نمی شود، چرا که ممکن است یک شخص به آن ویژگی شناخته شود.

پس بهتر است بدانید که هدف از روتوش کردن در فوتوشاپ این است که چهره افراد به بهترین شکل ممکن به نظر برسد، همان طور که هستند، نه این که تبدیل به یک شخص دیگری شوند.

 

 

تکمیل اولیه پاکسازی پوست

کار حذف لکه های پوستی را روی کل صورت ادامه دهید تا همه آنها را حذف کنید. در تصویر زیر عکس قبل(سمت چپ) و بعد (سمت راست) چهره زن جوان را می بینید که به کمک Spot Healing Brush کار پاکسازی آن در عرض چند دقیقه انجام شده است.

روتوش پوست صورت در PS

روتوش عکس در فتوشاپ

مرحله پنجم- یک کپی از لایه Spot Healing ایجاد کنید.

به همان روشی که در  مرحله اول توضیح دادم، یک کپی از لایه خود ایجاد کنید و آن را Smooth Skin  بنامید.

Spot Healing

روتوش صورت با حفظ بافت پوست

حال، ما سه لایه داریم. یک Background Layer  که همان عکس اولیه ماست. Spot Healing Layer که روتوش اولیه عکس است و Smooth Skin Layer ، همان لایه جدید ماست.

smooth skin layer

مرحله ششم- فیلتر High pass را اعمال کنید.

برای بهتر صاف کردن پوست از فیلترHigh pass فوتوشاپ استفاده می کنیم. از منوی بالای صفحه مسیر زیر را طی کنید:

high pass filter آموزش روتوش پوست صورت

  • چرا فیلتر High pass ؟

اصولا High pass فیلتر برای شارپ کردن عکس در فوتوشاپ استفاده میشود اما ما در اینجا برای روتوش پوست و صاف کردن آن می خواهیم استفاده کنیم نه برای شارپ کردن. فیلتر High passبه دنبال لبه هایی در تصویر است و آن ها را برجسته می کند. لبه در تصویر به جایی می گویند که در آن یک تغییربزرگ و ناگهانی در روشنایی یا رنگ بین پیکسل های همسایه ایجاد شده است.

اگر به عکس های پرتره دقت کنید، لبه ها معمولا در امتداد موهای فرد، اطراف چشم، دهان و … قرار دارد. از طرفی بافت پوست در این قسمت ها جزئیات نسبتا کمی دارد که نیازی به برجسته تر کردن انها نیست . پس بهتر است از فیلتر High pass استفاده کنیم و این مناطق را با خاکستری خنثی پر کنیم. در واقع وقتی بخواهیم یک عکس را شارپ کنیم، به کمک High passفیلتر، جزئیات رابرجسته تر می کنیم در حالی که برای روتوش و صاف کردن، عکس حالت شارپ عمل می کنیم و در صدد هستیم تا لبه ها را شناسایی کنیم و همه چیز غیر از لبه ها را صاف نمائیم.

 

 

  • تنظیم Radius Value :

فیلتر High pass اولین کاری که می کند، شناسایی لبه هاست، پنجره تنظیمات High pass که باز شد گزینه option در پایین آن پیداست که به کمک آن می توان میزان شارپ کردن لبه ها را تنظیم کرد. مقادیر کم Radius ریزترین جزئیات را انتخاب و برجسته میکند. اما برای این که مطمئن شویم، جزئیات مهمی را صاف نکنیم بهتر است از مقادیر بالاتر Radius  استفاده کنیم. در عکس های معمولی به نظر 24 پیکسل مقدار مناسبی است.

تنظیم radius value

لازم به ذکر است که اگر سوژه شما دور است یا عکسی با رزولوشن پایین در دست دارید بهتر است از مقادیر 18 یا حتی 12 پیکسل برای آن استفاده کنید. مقادیری که انتخاب می کنیم بهتر است بر 3 بخش پذیر باشند.( در ادامه به علت آن اشاره می کنیم)

با کلیک بروی OK پنجره را ببندید. آن گاه با تصویری رو به رو می شوید که کاملا خاکستری است به گونه ای که لبه ها شارپ تر دیده می شوند اما قسمت هایی مثل پوست روشن تر به نظر می رسند.

روتوش عکس در فتوشاپ

روتوش عکس در فتوشاپ

مرحله هفتم- فیلتر Gaussian Blur  اعمال کنید.

باید اثر فیلترHigh pass را محو کنیم. ممکن است نامعقول به نظر برسد، اما تار شدن در واقع به بیرون آمدن بافت مناسب تر در پوست کمک می کند. از طریق مسیر زیر می توانید این کار را انجام دهید.

فیلتر Gaussian Blur

در پنجره تنظیمات آن، مقدار Radius  را دقیقا یک سوم مقداری که برای Radius  در High pass فیلتر انتخاب کردید، تنظیم کنید و سپس OK کنید.

روتوش پوست صورت در PS

با این کار چهره صاف تر و با جزئیات کمتر به نظر می رسد.

روتوش پوست صورت در PS

مرحله هشتم- Layer Blend Mode را به Linear Light  تغییر دهید.

در قسمت بالایی Layer panel در قسمت smooth skin  ، blend mode را از Normal  به Linear Light  تغییر دهید.

LINEAR LIGHT

این تغییر باعث ترکیب High pass با تصویر می شود و contrast را زیاد میکند، آن گاه یک شارپنس بیش از حد در تصویر به چشم می خورد که در نگاه اول بسیار وحشتناک است. اما نگران نباشید، درستش می کنیم.

BLUR THE PIC

مرحله نهم- لایه را معکوس کنید.

برای این کار مسیر زیر را دنبال کنید.

معکوس کردن لایه

با معکوس کردن لایه، تصویر از شارپنس زیاد به تصویری مبهم، زشت و شبیه هاله ای عجیب غریب تبدیل می شود.

INVERT LAYER

مرحله دهم- Blending Option  را باز کنید.

برای کاهش میزان هاله عکس، روی Layer style  که در قسمت پایین Layer panel  است، کلیک کنید و از بالای کشوی باز شده گزینه Blending Option  را انتخاب کنید.

blending option

مرحله یازدهم- کشوی Blend If را جابجا کنید.

در پنجره Layer style  ، بالای پنجره به دنبال Blend If  بگردید. دو اسلایدر(نوار لغزنده) مشاهده می کنید. که اولی به نام This Layer  است و دومی به نام Underlying  Layer . ما با This Layer کار می کنیم.

 

blend if

این نوار های لغزنده چگونگی ترکیب لایه Smooth Skin  را با تصویر زیر آن بر اساس میزان روشنایی لایه کنترل می کنند. اگر نوار لغزنده به سمت چپ برود، برای ترکیب مناطق تیره لایه استفاده می شود و اگر نوار لغزنده به سمت راست برود، مناطق روشن را ترکیب می کند.

blend if2

  • میزان هاله را کاهش دهید.

با کاهش هاله های روشن تر شروع کنید. کلید Alt (Win) / Option (Mac) را روی صفحه کلید خود فشار داده و نگه دارید ، بر روی نوار لغزنده در سمت راست کلیک کرده و شروع به کشیدن آن به سمت چپ کنید. نگه داشتن کلید Alt (Win) / Option (Mac) به فوتوشاپ می گوید که نوار لغزنده را به نصف تقسیم کند تا در هنگام کشیدن ، تنها سمت چپ نوار لغزنده حرکت کند در حالی که سمت راست در جای خود قرار دارد.

هنگام کشیدن نوار لغزنده ، تصویر خود را تماشا کنید و به هاله های روشن تر دقت کنید. در این مرحله نوار لغزنده را تقریباً کامل به سمت چپ بکشید تا در حد امکان آنها را کاهش دهید:

هاله

نتیجه این کار تصویر زیر است. همان طور که می بینید مقدار زیادی از هاله ها از بین رفته و کمتر توجه را به خود جلب می کند. فقط هاله های تیره تر باقی می ماند.

هاله2

  • هاله های تیره که باقی مانده است را کاهش دهید.

برای این کار ، کلید Alt (Win) / Option (Mac) را فشار داده و نگه دارید ، بر روی نوار لغزنده در سمت چپ کلیک کرده و نیمی از آن را به سمت راست بکشید. دوباره باید تقریباً تمام راه را به سمت راست بکشید تا بیشتر هاله های تاریک از بین بروند. هنگامی که کار خود را برای بستن پنجره Layer Style انجام دادید ، OK را کلیک کنید.

فوتوشاپ

حال مشاهده می کنید که پوست او بسیار صاف به نظر می رسد ، اما باز هم جای کار دارد.

روتوش پوست صورت

 

مرحله دوازدهم- Layer Mask اضافه کنید.

برای محدود کردن اثر روتوش از روی پوست ، یک ماسک لایه ای اضافه کنید. به Layer panel بازگردید ، کلید Alt (Win) / Option (Mac) را روی صفحه کلید خود فشار داده و نگه دارید و بر روی نماد Add Layer Mask کلیک کنید:

layer mask

با این کار، یک Layer Mask کوچک کاملا سیاه، روی لایه Smooth Skin ظاهر می شود. این ماسک اثر روتوش را از دید پنهان می کند ، بنابراین می توانیم فقط قسمت هایی را که لازم داریم ظاهر کنیم:

آموزش روتوش پوست صورت در فوتوشاپ

مرحله سیزدهم- ابزار Brush  را انتخاب کنید.

از Toolbar سمت چپ صفحه Brush  را انتخاب کنید.

brush

مرحله پانزدهم-  روی سطح پوست را رنگ کنید.

قبل از شروع به رنگ کردن پوست ، تنظیمات Brush  را در Option Bar بالای صفحه چک کنید.  مطمئن شوید که تنظیمات مثل تصویر زیر برقرار است:

سپس شروع به رنگ زدن پوست کنید تا جلوه صافی آن را نشان دهد. از قبل هم می دانیم که می توان با استفاده از کلیدهای براکت چپ و راست ، اندازه Brush  را از صفحه کلید تغییر دهیم. برای تغییر سختی براش: Shift+] را فشار دهید تا براش نرمتر شود ، یا Shift+[ را فشار دهید تا براش سخت تر شود. براش های نرم بهترین عملکرد را دارند.

روتوش پوست صورت

در اینجا از نقاشی روی پیشانی شروع می کنیم. از آنجا که ما روی Layer Mask ، نقاشی می کنیم ،نه خود لایه ، رنگ Brushرا همانطور که رنگ می کنیم نمی بینیم. در عوض ، ما در مناطقی که رنگ آمیزی کرده ایم اثر صاف کنندگی و روتوش را آشکارا می بینیم.

روتوش پوست صورت

در ادامه ، کار را بر روی بینی ، گونه ها و اطراف چشم ادامه می دهیم. اندازه Brush خود را همانطور که می خواهید تنظیم کنید . اگر بر روی ناحیه ای اشتباه رنگ کردید ، کلید حرف X را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا رنگ Brush شما به رنگ مشکی تنظیم شود ، و سپس روی این اشتباه نقاشی کنید تا اثر روتوش و صاف کردن از بین برود . مجدداً X را فشار دهید تا رنگ برس خود را به رنگ سفید برگردانید و برای صاف کردن و نرم کردن پوست ، رنگ آمیزی را ادامه دهید:

روتوش پوست صورت

در پایان به سراغ اطراف دهان و بالای چانه می رویم، در عین حال باید مراقب لب ها باشید:

روتوش پوست صورت

برای دیدن محل دقیق قسمتی که رنگ کره اید ، کلید Alt (Win) / Option (Mac) خود را فشار داده و نگه دارید و در Layers panel روی تصویر کوچک Layer Mask کلیک کنید:

آموزش روتوش پوست صورت در فوتوشاپ

این عمل باعث تغییر حالت از تصویر به Layer Mask می شود.  قسمت های سفید رنگ موجود در ماسک همان جایی است که شما برای ترمیم پوست صاف کرده اید. نواحی سیاه نقاطی است که اثر صاف کننده پنهان مانده است. برای بازگشت به تصویر خود ، یک بار دیگر Alt (Win) / Option (Mac) را فشار داده و نگه دارید و روی تصویر کوچک لایه ماسک کلیک کنید:

mask 3

 

مرحله شانزدهم- Opacity  یا شفافیت لایه را کاهش دهید.

تا این مرحله پوست خیلی صاف و نرم شده است ، اما اثر آن خیلی شدید است. برای کاهش آن ، opacity  یا شفافیت لایه “Smooth Skin” را کم کنید. به طور کلی ، مقدار شفافیت بین 40 تا 60 درصد بهتر عمل می کند ، اما به تصویر شما بستگی دارد.

پاک کردن لک از روی صورت

 

و تمام! بعد از کاهش Opacity  نتیجه نهایی به دست می آید و پوست زن جوان، اکنون عالی به نظر می رسد.

 

روتوش پوست صورت

 

سوالات متداول 

چگونه می‌توانم جوش‌ها و لکه‌های پوست را در فتوشاپ پنهان کنم؟

برای پنهان کردن جوش‌ها و لکه‌های پوست، از ابزار Clone Stamp و Healing Brush استفاده کنید. با انتخاب نقطه‌ای در نزدیکی پوست صاف و سالم، آن را به عنوان منبع برداری انتخاب کنید و سپس با استفاده از این ابزارها، جوش‌ها و لکه‌ها را به طور مرتب پنهان کنید.

 

چگونه می‌توانم پوست صورت را صاف و بدون پرتوهای ناخواسته کنم؟

برای صاف کردن پوست و حذف پرتوهای ناخواسته، می‌توانید از ابزاری مانند Spot Healing Brush، Healing Brush و Clone Stamp استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها، پوست را صاف کرده و پرتوهای ناخواسته را از روی تصویر حذف کنید.

 

چگونه می‌توانم پوست را نرم و با جلوه‌ای طبیعی کنم؟

برای ایجاد جلوه‌ای نرم و طبیعی بر روی پوست، از ابزاری مانند Gaussian Blur استفاده کنید. با اعمال این ابزار با مقدار مناسب، می‌توانید پوست را نرم کنید و به آن جلوه‌ای طبیعی بدهید. همچنین می‌توانید از ابزار Smudge Tool برای نرم کردن و ایجاد جلوه‌های نرم بر روی پوست استفاده کنید.

 

چگونه می‌توانم رنگ پوست را بهبود ببخشم؟

برای بهبود رنگ پوست، می‌توانید از ابزار Hue/Saturation استفاده کنید. با تنظیم مقادیر رنگی، می‌توانید رنگ پوست را بهبود بخشید و تناسب رنگی مناسبی برای پوست ایجاد کنید.

 

چگونه می‌توانم تعادل رنگی پوست را تنظیم کنم؟

برای تنظیم تعادل رنگی پوست، می‌توانید از ابزاری مانند Color Balance استفاده کنید. با تغییر مقادیر سایه، نور و برجستگی، می‌توانید تعادل رنگی پوست را تنظیم کنید و به رنگ‌های مطلوب دست پیدا کنید.

با توجه به پیچیدگی موضوع روتوش پوست صورت، توصیه می‌شود که برای بهترین نتایج، از منابع آموزشی تخصصی و آموزشگاه‌های آنلاین معتبر استفاده کنید.

 

فتوشاپ یک فرصت شغلی همیشگی است

شما همیشه میتوانید با کسب مهارت در فتوشاپ وارد بازار کار فتوشاپ شوید و بعنوان فریلنسر و یا بصورت استخدامی وارد بازار کار شوید. نکته جالبی که در خصوص فتوشاپ وجود دارد این است که بازار کار این نرم افزار نه تنها اشباع نشده است بلکه سال به سال نیاز کسب و کارها به گرافیستان و در راس آن فتوشاپ کاران روز به روز بیشتر میشود.

از مقدماتی تا ورود به بازار کار فتوشاپ را در 10 هفته یاد بگیر

 

 

20 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *