دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نورپردازی رامبراند

تکنیک و ترفند
نورپردازی رامبراند

همه ما می‌دانیم که برای ایجاد سایه باید مانعی در جلوی منبع نور قرار بگیرد. در عکاسی پرتره با نورپردازی رامبراند نیز از همین تکنیک استفاده می‌شود. در این روش، بینی سوژه در مقابل نور قرار گرفته و سپس با جابجایی منبع نور یا جابجایی سوژه (هنگام استفاده از نور طبیعی) سایه‌ها را تنظیم می‌کنید.

 

 

 

[relatedpost post=”93120″]

 

نورپردازی رامبراند چیست؟

نورپردازی رامبراند یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های نورپردازی در عکاسی پرتره است. در این تکنیک، یک مثلث نوری کوچک بصورت معکوس در زیر چشم سوژه شکل می‌گیرد. با این تکنیک می‌توانید تاثیری دراماتیک و زیبا را با استفاده از ساده‌ترین تجهیزات نورپردازی رامبراند ایجاد نمایید.

 

[relatedpost post=”103863″]

 

نام این تکنیک از نقاش معروف هلندی قرن هفدهم گرفته شده است. آنچه در اکثر نقاشی‌های پرتره وی مشترک است وجود یک مثلث نوری معکوس در زیر چشم سوژه واقع در سمت سایه است.

 

 

 

 

 

در تکنیک نورپردازی رامبراند که در زمره نورهای کیاروسکورو قرار می‌گیرد از تضاد و کنتراست شدید بین نور و سایه استفاده می‌شود. بدلیل ایجاد این کنتراست شدید، نورپردازی رامبراند برای عکسبرداری پرتره Low-key بسیار مناسب است.   از دیگر تاثیرات این نوع نورپردازی می‌توان به ایجاد حس اسرارآمیز بودن و ابهام اشاره نمود.

آموزش تکنیک نورپردازی رامبراند را در ویدیو زیر تماشا کنید.

 

سه دلیل برای استفاده از تکنیک نورپردازی رامبراند

  • غیر از ایجاد حس دراماتیک، از این تکنیک برای لاغرتر جلوه دادن صورت سوژه استفاده می‌شود. بنابراین استفاده از این تکنیک بر روی صورت ‌‌های خیلی لاغر توصیه نمی‌شود. نورپردازی رامبراند بر روی سوژه‌هایی با صورت نسبتاً گرد باعث ایجاد عمق و تمایز می‌گردد.
  • از آنجایی که در این تکنیک نورپردازی، توجه مخاطب به قسمت‌های روشن‌تر تصویر جلب می‌شود (همان مثلث نور معکوس)، در نتیجه بیشترین توجه مخاطب به چشم سوژه خواهد بود.
  • تکنیک نورپردازی رامبراند از تکنیک‌های کلاسیک نورپردازی بوده و هیچ‌گاه قدیمی و کهنه نخواهد شد.پرتره‌هایی که از ده‌ها سال پیش با این تکنیک تهیه شده‌اند هم اکنون نیز واجد زیبایی و اعتبار فراوان هستند و به نظر می‌رسد در آینده نیز چنان باشند.

 

آیا با نور طبیعی هم می‌توان نورپردازی رامبراند انجام داد؟

جواب مثبت است. با نور طبیعی هم می‌توانید نورپردازی رامبراند را ایجاد کنید.

 

 

تفاوت نورپردازی رامبراند با نور طبیعی و نور فلاش در امکان جابجایی و کنترل بهتر نورهای فلاش است. در نور طبیعی برای ایجاد جلوه دلخواه بایستی سوژه جابجا شود و با نورهای استودیویی، می‌توانید فلاش‌ها را جابجا کنید. همچنین اگر در فضای بسته و با نور طبیعی عکاسی می‌کنید، زاویه نور تابشی از پنجره را در نظر بگیرید.

 

 

چگونه نورپردازی رامبراند را ایجاد کنیم؟

برای ایجاد نورپردازی رامبراند به سه عنصر نیاز داریم :

برای درک بهتر چیدمان نورپردازی رامبراند به دیاگرام زیر توجه کنید:

 

 

گام اول : منبع نور یا همان نور اصلی را با زاویه 45 درجه به سمت سوژه قرار دهید. ارتفاع نور را طوری تنظیم کنید که کمی بالای سر سوژه و کمی به سمت پایین باشد. تنظیم ارتفاع را با حوصله و دقت انجام دهید تا جلوه دلخواه را بدست آورید.

گام دوم :  رفلکتور را در سمت مقابل نور اصلی و در ارتفاع مشابه نور اصلی قرار دهید.

گام سوم : بین رفلکتور و منبع نور اصلی بایستید.سوژه باید مستقیماً در جلوی شما بوده اما روی آن کمی به سمت منبع نور باشد.

اگر از فلاش‌های استودیویی استفاده می کنید لازم است چندین عکس آزمایشی بگیرید تا مکان دقیق چیدمان را بیابید.

 

 

 

یکی دیگر از روش‌های چیدمان نورپردازی رامبراند استفاده از راهنمای ساعت است. در این حالت اگر سوژه در وسط صفحه ساعت و روبروی شما باشد، پس زمینه در ساعت 12 و شما در ساعت 6 قرار خواهید داشت. در این چیدمان، منبع نور را در ساعت 4 یا ساعت 8 قرار دهید. درواقع با توجه به شکل صورت سوژه، زاویه انتخابی برای نور اصلی بین 45 تا 60 درجه خواهد بود.

 

 

 

برای ایجاد یک نورپردازی رامبراند زیبا، فقط توجه به وضعیت بینی سوژه کافی نیست بلکه باید به وضعیت چشمان سوژه نیز توجه کنید. تنظیم دقیق ارتفاع نور اصلی نکته مهم در ایجاد نورپردازی رامبراند است.

 

 

 

مثلث رامبراند

نکات مهم در ایجاد مثلث رامبراند :

  • مثلث رامبراند نباید از چشم بالای آن عریض‌تر باشد
  • مثلث نباید درازتر از بینی باشد
  • مثلث باید کامل بوده و سایه بینی به سایه گونه متصل باشد

نکته مهم این است که زاویه دوربین تاثیری در نحوه شکل گیری مثلث رامبراند ندارد اما احساس صحنه را تغییر می‌دهد. در مثال زیر فقط زاویه دوربین تغییر کرده بدون اینکه در نورپردازی تغییری ایجاد شود.

 

 

 

کد تخفیف نورنگار

اهمیت پس زمینه

هنگام عکسبرداری پرتره باید به پس زمینه نیز توجه کافی داشته باشید. همانگونه که بینندگان به پس زمینه توجه می کنند شما هم باید به همان اندازه یا حتی بیشتر به پس زمینه توجه کنید.

 

 

 

 

پس زمینه‌های تیره بهترین گزینه برای ایجاد نورپردازی مثلث رامبراند هستند. ایجاد این پس زمینه‌ها در استودیو به مراتب آسان‌تر از هنگامی است که با نور طبیعی عکاسی می کنید.

سخن نهایی

تکنیک نورپردازی رامبراند سال هاست که بعنوان یک تکنیک کلاسیک نورپردازی مورد توجه عکاسان پرتره قرار دارد. علیرغم تاثیر زیادی که این تکنیک در بیان احساس در عکاسی پرتره دارد، اجرای این نوع نرپردازی پیچیده نیست و با صرف کمی وقت و دقت براحتی حاصل می‌شود.

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

4 دیدگاه

  • معصومه گفت:

    خیلی مفید و کاربردی بود ممنونم

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقتتون بخیر ممنون از ثبت نظرتون خوشحالیم براتون مفید بود 😍

  • مهدی یوسفی گفت:

    بسیار مفید و کاربردی بود ٬ ممنونم که وقت گذاشتین .

    • ایمان بهمنی گفت:

      دمتون گرم ، بسیار مفید بود . ??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *