021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آشنایی با حالت نورسنجی نقطه‌ای

آشنایی با حالت نورسنجی نقطه‌ای

خوشبختانه شما می‌توانید حالت نوردهی دوربین را روی نورسنجی نقطه‌ای قرار دهید تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید. اما نورسنجی نقطه ای دقیقا چیست و چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید؟ با ما همراه باشید تا بیشتر با این حالت آشنا شویم.

حالت نورسنجی چیست؟

نورسنجی نقطه ای

روش‌های خیلی زیادی برای اندازه‌گیری نور ورودی به دوربین وجود دارد. حالت‌های نورسنجی به شما این امکان را می‌دهند که نور را در بخش خاصی از کادر اندازه‌گیری کنید. شما امکان این را دارید که بخش خاصی از صحنه یا قسمت خیلی کوچکی از تصویر را انتخاب کنید تا نورسنجی براساس آن انجام شود.

اکثر دوربین‌های کامپکت امکان انتخاب حالت نورسنجی را به شما نمی‌دهند. در خیلی از مواقع این دوربین‌ها فقط با استفاده از حالت Evaluative نورسنجی را انجام می‌دهند و شما به هیچ عنوان نمی‌توانید آن را تغییر دهید.

به صورت کلی فقط دوربین‌های DSLR و بدون آینه امکان تغییر دستی حالت نورسنجی را به شما می‌دهند اما برخی دوربین‌های کامپکت رده بالا هم مثل کانن G5 X Mark II نیز این قابلیت کاربردی را دارند.

چهار حالت نورسنجی متداول که در اکثر دوربین‌های دیجیتالی وجود دارند عبارتند از:

  • Evaluative (کانن)/ماتریکس (نیکون): اطلاعات مربوط به نوردهی را از سراسر کادر تصویر جمع‌آوری می‌کند
  • حالت نورسنجی جزئی (Partial Metering Mode): اطلاعات را از یک قسمت دایره‌ای کوچک در مرکز کادر جمع‌آوری می‌کند و حدود 10 تا 15 درصد از کل صحنه را پوشش می‌دهد.
  • حالت متمایل به مرکز (Center-Weighted Average): مانند حالت‌های نورسنجی جزئی و نقطه‌ای است ولی نورسنجی در بخش خیلی بزرگتری از صحنه رخ می‌دهد.
  • نورسنجی نقطه ای: مثل حالت نورسنجی جزئی است اما عمل سنجش نور توسط یک نقطه خیلی کوچک در مرکز کادر تصویر انجام می‌شود.

[relatedpost post=”151173″]

این حالت‌ها استاندارد هستند و ارتباطی به برند یا سازنده دوربین ندارند. همچنین از علائم یکپارچه هم برای نشان دادن هرکدام از این حالت‌ها استفاده می‌شود. کلید مربوط به نورسنجی در اکثر موارد بالا یا پشت دوربین قرار دارد. برای راهنمایی بیشتر می‌توانید به دفترچه راهنمای دوربین خودتان مراجعه کنید.

نورسنجی نقطه ای چیست؟

نورسنجی نقطه ای

نورسنجی نقطه ای به شما این امکان را می‌دهد که فقط بخش خیلی کوچکی از صحنه را مورد بررسی قرار دهید. ابعاد این قسمت چیزی بین 1 تا 5 درصد از کل منظره‌یاب است. این نقطه خیلی کوچک است و به همین خاطر روش خیلی خوبی برای انتخاب دقیق جزئیات کوچک در کل تصویر است.

در این نوع نورسنجی، نقطه فوکوس علاوه بر انجام عمل فوکوس کردن، به شما این امکان را می‌دهد که نقطه‌ی نورسنجی را هم انتخاب کنید. به صورت پیشفرض، در حالت نقطه‌ای، نورسنجی از مرکز منظره‌یاب انجام می‌شود اما شما می‌توانید با تغییر نقطه فوکوس، دقیقا به نورسنجی موردنیاز خودتان برسید.

به یاد داشته باشید که اگر حالت نقطه‌ای را انتخاب کنید، دوربین نور بقیه کادر را اندازه‌گیری نخواهد کرد و فقط روی بخش کوچکی که شما انتخاب کرده‌اید تمرکز می‌کند. البته این موضوع فقط برای حالت نورسنجی نقطه ای و دیگر حالت‌های نورسنجی انتخابی صدق می‌کند و در صورتی که از حالت ماتریکس برای نورسنجی استفاده کنید، اطلاعات نور از تمامی صحنه خوانده می‌شود.

نحوه استفاده از حالت نورسنجی نقطه ای

نورسنجی نقطه ای

پس از اینکه نورسنجی نقطه‌ای را انتخاب کردید، تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که کلید شاتر را تا نیمه فشار دهید. پس از این کار، دوربین نور صحنه را اندازه‌گیری می‌کند و نوردهی تصویر را برای شما تغییر خواهد داد.

تمامی حالت‎‌های نوردهی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، در اکثر حالت‌های عکاسی (به جز حالت خودکار و Program) کار می‌کنند و شما می‌توانید حتی در حالت اولویت دیافراگم یا سرعت شاتر هم از آن‌ها استفاده کنید.

با این وجود استفاده از حالت دستی باعث غیرفعال شدن نورسنجی خودکار خواهد شد. دلیل آن هم این است که حالت‌های نورسنجی جزء قابلیت‌های خودکار دوربین هستند. با اینکه با استفاده از این حالت‌ها شما قادر هستید محل انجام نورسنجی را تعیین کنید، اما مقادیر نوردهی توسط خود دوربین برای شما انتخاب خواهند شد. در حالت دستی شما تنظیمات نوردهی را بدون کمک نورسنجی خودکار انجام خواهید داد.

[relatedpost post=”151780″]

چرا باید از نورسنجی نقطه‌ای استفاده کنیم؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، حالت نورسنجی نقطه ای بقیه صحنه را مورد بررسی قرار نخواهد داد و به همین خاطر شما قادر خواهید بود نور را در بخش خیلی کوچکی از صحنه اندازه‌گیری کنید.

این حالت بیشتر در شرایطی که کنتراست خیلی زیادی در صحنه وجود دارد موثر است. برای مثال در صورتی که یک صحنه با نور تابیده شده از پشت دارید و سوژه به صورت ضد نور دیده می‌شود شما می‌توانید از این حالت استفاده کنید. در صورتی که شما نورسنج را روی چهره سوژه تنظیم کنید، به احتمال زیاد دوربین قادر خواهد بود نوردهی را به درستی برای شما انجام دهد.

البته این حالت نورسنجی باعث بروز برخی مشکلات هم خواهد شد. با وجود اینکه در مثال قبلی ممکن است با استفاده از این حالت نوردهی صورت سوژه به خوبی انجام شود اما در عین حال ممکن است پس زمینه تصویر نیز بیش از اندازه نوردهی شود. بنابراین باید چکار کنید؟ در صورتی که بخشی از تصویر بیش از اندازه یا کمتر از مقدار مورد نیاز نوردهی شد، شما باید حالت‌های نورسنجی دیگر را انتخاب کنید.

چه زمانی از نورسنجی نقطه ای استفاده کنیم؟

نورسنجی نقطه ای بهترین روش برای اصلاح نوردهی در شرایطی است که کنتراست صحنه خیلی بالاست. استفاده از این حالت به شما این اطمینان را می‌دهد که دوربین سوژه را به خوبی نوردهی خواهد کرد و تاثیری روی پس زمینه ندارد.

عکاسی پرتره یکی از بهترین موقعیت‌ها برای استفاده از این حالت است. عکس‌های هدشات، عکس بازیگرها در محیط تئاتر، عکاسی خانوادگی و یا حتی پرتره خیابانی برخی از نمونه‌هایی هستند که می‌توانید در آن‌ها از حالت نورسنجی نقطه ای استفاده کنید.

اما این نوع نورسنجی در سبک‌های دیگر عکاسی هم کاربرد دارد. برخی از پرکاربردترین حالت‌های این نوع نورسنجی عبارتند از عکاسی ورزشی و عکاسی از اشیاء بی جان. البته در زمان عکاسی از ماه و دیگر اشیاء فضایی هم این نوع نورسنجی کمک خیلی زیادی به شما خواهد کرد.

نورسنجی نقطه ای

به زبان ساده شما می‎‌توانید از نورسنجی نقطه‌ای در تمامی شرایطی که با هایلایت و سایه قوی سر و کار دارید استفاده کنید.

برای مثال تصویر کنید که قرار است از گروه‌های موسیقی عکاسی کنید. با وجود اینکه این کار خیلی هیجان برانگیز است اما با چالش‌های خیلی زیادی از لحاظ نورپردازی برای شما همراه است. اغلب اوقات نورهای موجود در صحنه خیلی ضعیف هستند. این نورها یا خیلی قوی هستند و یا اصلا وجود ندارند. اما با استفاده از نورسنجی نقطه ای شما می‌توانید اعضای گروه را در حالی که به خوبی نوردهی شده‌اند به تصویر بکشید.

حالت پیشفرض ماتریکس برای شرایطی که کنتراست خیلی زیادی دارند مناسب نیست زیرا در آن تمام صحنه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و ممکن است سوژه خیلی روشن و یا خیلی تاریک به نظر برسد. در اکثر مواقع این موضوع ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی برای شما شود.

[relatedpost post=”68473″]

خوشبختانه حالت نورسنجی نقطه ای می‌تواند به شما کمک کند تاثیرات نورپردازی ضعیف را از بین ببرید. با استفاده از این تنظیمات، شما می‌توانید دقیقا تنظیماتی که به آن نیاز دارید را انتخاب کنید تا به درستی نورپردازی شود.

سخن نهایی

عکاسی چیزی است که برای موفقیت در آن باید تنظیمات را دقیقا برای حالت موردنظر خودتان تغییر دهید و چیزی را انتخاب کنید که نشان‌دهنده سوژه‌ی جلوی دوربین باشد.

نورسنجی ماتریکس یا Evaluative برای عکاسی منظره فوق‌العاده است اما در عین حال نورسنجی نقطه ای عملکرد خیلی خوبی برای صحنه‌های پر کنتراست دارد. تمامی حالت‌های نورسنجی ممکن است در ابتدا سر درگم کننده به نظر برسند اما در صورتی که با تمامی این حالت‌ها آشنا باشید، می‌توانید هر کاری را انجام دهید.

اینکه کنترل کامل روی صحنه‌‎ای که قرار است از آن عکاسی کنید داشته باشید احساس خیلی خوبی به شما می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *