دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

قدم به قدم تا شروع عکاسی ورزشی

تکنیک و ترفند
قدم به قدم تا شروع عکاسی ورزشی

نکاتی که در ادامه توضیح می‌دهیم بر اساس تجارب عکاسی از مسابقات ورزشی هستند و برای تمام ورزش‌ها صادق است. اما یادتان باشد که این‌ها نکاتی برای بهبود عکاسی هستند نه قانون؛ ممکن است حتی با نادیده گرفتن کامل هر یک از این‌ها، تصویری عالی ثبت کنید. اما اگر به فکر شروع عکاسی ورزشی هستید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، یا اگر در حال حاضر عکاسی ورزشی می‌کنید اما به دنبال راهکارهایی برای بهبود عکاسیتان هستید، یک یا چند مورد از این نکات را به کار بگیرید تا عکاسی تان بهتر شود.

کادر را عریض‌تر بگیرید

هنگام عکاسی ورزشی یا عکاسی از هر نوع فعالیتی که با سوژه های متحرک سروکار دارید. هماهنگ کردن کادر با حرکت‌های سریع دشوار است. برای اینکه بتوانید حرکات را بهتر ثبت کنید، از کادر عریض‌تر کمک بگیرید. برای مثال، در بسکتبال، اگر می‌خواهید از شخصی که ضربه آزاد به دست ‌آورده، عکس بگیرید. هنگام رها کردن شاتر ممکن است او ضربه بزند و بازوها و توپ از قاب خارج شوند. کادر عریض و استفاده از لنز واید به شما کمک می‌کند تا همه چیز را ثبت کنید و همچنین این امکان را می‌دهد که بعداً عکس را همانطور که دلخواهتان است برش دهید.

از حالت اولویت دیافراگم استفاده کنید

شروع عکاسی ورزشی

کسانی که قصد شروع عکاسی ورزشی را دارند به احتمال زیاد به این فکر می‌کنند که برای ثبت حرکت، شاتر باید سریع باشد. پس چرا به جای حالت اولویت شاتر، حالت اولویت دیافراگم را پیشنهاد می‌کنیم؟ این پیشنهاد به این دلیل است که تنظیم دیافراگم باز، مانند f / 2.8 ، بهترین سرعت ممکن برای شاتر را فراهم می‌کند. اگر از اولویت شاتر استفاده کنید و سرعت شاتر خود را به عنوان مثال روی 1/500 تنظیم کنید، دوربین دیافراگم را تنظیم خواهد کرد تا در موقعیت متعادل قرار بگیرد. که در برخی شرایط ممکن است دیافراگم F / 2.8 را ایجاد کند. در برخی دیگر، ممکن است چیز دیگری مانند f / 4. اما اگر از رویکرد مخالف استفاده کنید، دیافراگم f / 2.8 بدون تغییر حفظ خواهد شد و دوربین سرعت شاتر  را تا 1/1000 بالا خواهد برد.

علاوه بر سرعت شاتر بهتر، ثابت نگه داشتن دیافراگم کمک می‎کند تا سوژه هایتان از پس‌زمینه‌های شلوغ، جدا باشد. شاید سوال کنید چرا این کار را به صورت دستی انجام ندهیم؟ خوب، البته می‌توانید، و می‌دانم برخی از شما اصرار دارید که این کار تنها راه عکاسی باکیفیت است. بله عکاسی دستی در محیطی که نور پایدار باشد یا نورسنج دوربین به خوبی صحنه را درک نکند، مفید خواهد بود. اما اصلا فکر نکنید که قرار است همیشه دستی عکاسی کنید.

 

حرکات را نشان دهید

به طور کلی، در شروع عکاسی ورزشی، هدف ثبت حرکت است. همانطور که اشاره کردم استفاده از دیافراگم باز و تنظیم ایزو مناسب برای سطح نور محیط، بهترین راه برای انجام این کار است. بسته به نوع ورزش، سرعت شاتر باید در محدوده 1/500 تا 1/2000 باشد. با اینکه قرار است حرکت و سوژه را ثبت کنید، اما سعی کنید تصویر مبهم به نظر نرسد، نشان دادن حرکت دست، پا و یا کمی دنباله در پشت سر، می‌تواند به عکس انرژی ببخشد و مفهوم را بهتر برساند. برای مثال، اتومبیل‌هایی که حرکتشان در یک لحظه ثبت می‌شود، مثل زمانی به نظر می‌رسند که پارک شده‌اند. پس این نکته را حتما در نظر بگیرید.

برای شروع عکاسی ورزشی در رشته‌هایی که سرعت حرکت بسیار بالا است، روش دیگر تکنیک پنینگ است که می‌توانید امتحان کنید. شاتر را کمی کند تنظیم کنید (1/250 را امتحان کنید) و هنگام گرفتن عکس، سوژه را با دوربین خود دنبال کنید.

[relatedpost post=”124816″]

 

بر روی چشمان سوژه فوکوس کنید

سوژه باید نسبت به زمینه واضح‌تر باشد. روی چشمان سوژه خود فوکوس کنید. البته فوکوس روی چشم سوژه یک قانون کلی در عکاسی پرتره است و لزوماً نکته ورزشی نیست. اما دلیل مهم بودن آن این است که چون همه چیز در حال حرکت است. نگه داشتن فوکوس روی چشم گاهی دشوار است.

هنگام شروع عکاسی ورزشی، نقطه فوکوس خود را یا در مرکز یک سوم یا روی خط بالای یک سوم، تنظیم کنید، البته بسته به اینکه چشم سوژه کجا باشد باید تغییراتی را اعمال کنید. در ورزشی مانند بسکتبال یا فوتبال، از بالای یک سوم استفاده کنید، مگر اینکه عکس‌های واید بگیرید. در مورد موقعیت نقطه فوکوس افقی، بهتر است مرکز را انتخاب کنید و سوژه را در مرکز نگه دارید.

از حالت اتوفوکوس پیاپی استفاده کنید

شروع عکاسی ورزشی

بیش‌تر دوربین‌ها برای حالت فوکوس اتوماتیک دو حالت دارند: یکی که فوکوس کرده و سپس قفل می‌شود و دیگری که فوکوس کرده و تا زمانی که دکمه شاتر نیمه فشرده یا AF (دکمه عقب) فشرده شود به طور مداوم تنظیم می‌شود. حالت دوم، که اغلب به آن حالت سروو ، فوکوس مداوم یا AF-C گفته می‌شود، به شما امکان می‌دهد تا حرکت‌ها را با حفظ نقطه فوکوس دنبال کنید و فوکوس با حرکت‌ها تنظیم می‌شود.

ISO خودکار را امتحان کنید

ISO خودکار از ویژگی‌هایی است که عکاسان حرفه‌ای تمایلی به استفاده از آن ندارند، اما این ویژگی در ورزش حس زیادی ایجاد کند، به خصوص اگر در شرایط نوری متغییر عکاسی می‌کنید و نورسنج هم خوب عمل می‌کند، استفاده از ISO خودکار با اولویت دیافراگم، بسیار ماثر خواهد بود. تنظیمات را بصورت زیر تغییر دهید:

  • دیافراگم: لنز با حداکثر دیافراگم f / 2.8 باعث می‌شود مقدار نور مناسب و عمق میدان وضوح خوبی داشته باشید بنابراین. بهتر است از دیافراگم f / 2.8 در حالت اولویت دیافراگم استفاده کنید.
  • ISO: روی 100 (پایین ترین تنظیم) تنظیم شود.
  • حداقل ISO: 1/500
  • حداکثر ISO: تا 12800

با این تنظیمات، در شروع عکاسی ورزشی، دیگر مجبور نیستید به فکر تنظیم میزان نوردهی باشید. این تنظیمات، دیافراگم f / 2.8، سرعت شاتر حداقل 1/500 و کم‌ترین ISO را برایتان تنظیم خواهد کرد. این ویژگی فقط برای مبتدیان نیست. اگر تا بحال  ISO خودکار را امتحان نکرده‌اید، یکبار امتحان کنید.

فاصله و مکان درست را انتخاب کنید

قبل از شروع عکاسی ورزشی، در مورد مکان و فاصله فکر کنید. سعی کنید بفهمید که کجا باید قرار بگیرید. با توجه به فاصله کانونی که باید با آن کار کنید مشخص کنید که از کجا عکس بهتری ثبت خواهد شد. پیش زمینه را نیز در نظر بگیرید. باید نقاط با تقابل زیاد را از پس زمینه حذف کنید. اگر بتوانید در پس زمینه هواداران و تماشاچیان را هم داشته باشید، بسیار عالی خواهد بود.

روایتگری کنید

خودتان را در حال تهیه مقاله تصور کنید. اگر مجبور بودید فقط با تصویری، تیتری برای آن بسازید یا روایت بازی را بگویید چه عکسی می‌گرفتید؟ عکس‌های اکشن عالی هستند، اما بهترین عکس‌ها آن‌هایی هستند که احساسات یا داستان‌های رویداد را در خود جای می‌دهند. به دنبال عکس العمل چهره بازیکنان، لحظه تکنیک‌های فنی و  مهارت بالایشان باشد، این صحنه‌ها در دستیابی به روایت داستانی کمک می‌کند.

حواستان به جمعیت هواداران باشد

شروع عکاسی ورزشی

طرفداران پرشور می‌توانند عکس‌های عالی بسازند. آن‌ها حتی می‌توانند به روایتگری که در بالا اشاره کردم کمک کنند. سعی کنید از لنز‌های واید استفاده کنید. تا بتوانید واکنش‌ها و خوشحالی‌ هواداران را ثبت کنید. طرفداران جزئی مهم در بسیاری از ورزش‌‌ها هستند، پس هنگام عکاسی از آن‌ها غافل نشوید.

حرکت بازی را دنبال کنید

سعی کنید بازی را دنبال کنید. با تغییر موقعیتتان این کار را انجام دهید.  این کار باعث می شود تا عناصر مختلف بازی را ثبت کنید. یک عکس تله از بازیکن ستاره، احساس متفاوتی نسبت به عکس واید از تیم خواهد داشت. از موقعیت‌ها و فاصله‌های کانونی‌ای استفاده کنید که داستان بازی را بازگو می‌کند.

[relatedpost post=”148479″]

از فاصله کانونی زیاد استفاده کنید

فاصله کانونی زیاد باعث حصول نتایج بهتر در عکاسی ورزشی می‌شود. با توجه به فشرده‌سازی بیش‌تر در صحنه و عمق کم میدان وضوح، با این کار بین سوژه و پس زمینه تفکیک بهتری خواهید داشت. همچنین فاصله کانونی زیاد باعث بزرگتر دیده شدن ورزشکاران می‌شود، که معمولاً در عکاسی ورزشی حسن محسوب می‌شود.

از حالت عکاسی پی در پی استفاده کنید

شروع عکاسی ورزشی

بیش‌تر دوربین‌ها حالتی دارند به نام عکاسی مداوم یا حالت درایو که با فشار دادن و نگه داشتن دیافراگم، به جای اینکه فقط یک عکس بگیرید، پشت سر هم عکس می‌گیرید. برخی از دوربین‌ها حتی این عملکرد را با سرعت بسیار بالا و چندین عکس در ثانیه ارایه می‌کنند. که یک ابزار مفید برای شروع عکاسی ورزشی است. از آنجایی که در عکاسی ورزشی در صحنه‌هایی مانند آماده شدن برای پرتاب توپ یا شوت، نمی‌دانید دقیقا اتفاقی که به دنبالش هستید کی رخ می‌دهد، استفاده از حالت شات مداوم به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که لحظه مورد نظر را ثبت کرده‌اید.

هنگام استفاده از حالت مداوم، حتماً خودتان نیز دستی عکاسی کنید. نه اینکه شاتر را فشار داده و نگه دارید. برای این توصیه دلیل سخت افزاری وجود دارد. دوربین‌ها معمولاً سریع‌تر از رایت عکس در کارت حافظه عکس‌ها را ثبت می‌کنند، بنابراین دوربین‌ها دارای یک فضای حافظه موقتی هستند که به آن “بافر” گفته می‌شود. بافر تصاویر را هنگام ارسال روی کارت، در صف نگه می‌دارد. این بافر می‌تواند پر شود و دوربین را از عکس گرفتن باز دارد. یکی دیگر از دلایلی که توصیه می‌کنیم در عکاسی مداوم احتیاط کنید. این است که هرچه تعداد فریم‌ها بعد از عکاسیتان بیش‌تر باشد، زمان بیش‌تری برای تصحیح و انتخاب صرف خواهید کرد، پس عاقلانه عکاسی کنید.

تعقیب حرکات با نیم شاتر یا فوکوس دکمه پشتی

هنگامی که دکمه شاتر خود را نیمه فشار می‌دهید، آنچه اتفاق می‌افتد به شرح زیر است:

  • فوکوس خودکار: اگر بطور مستمر از حالت سروو استفاده می‌کنید، فوکوس خودکار بطور مداوم بر اساس آنچه که هدف فوکوس شماست تنظیم می‌شود.
  • ارزیابی نوردهی: اگر از حالت نیمه اتوماتیک مانند اولویت دیافراگم استفاده می‌کنید، با فشار دادن دکمه دیافراگم بطور نیمه فشار، نور سنج شما فعال شده و به دوربین امکان می‌دهد تنظیمات را در اسرع وقت محاسبه کند.
  • عکسبرداری سریع: اگر شاتر را به حالت نیمه فشار نگه دارید. به معنای فشار‌های ضعیف، باعث می‌شود دوربین شما شروع به ضبط کند و این امر امکان واکنش سریع در مورد حوادث اطراف را فراهم می‌کند.

دکمه فوکوس پشتی ویژگی است که بسیاری از عکاسان ورزشی آن را دوست دارند. فوکوس با دکمه شاتر خیلی طول می‌کشد و به همین دلیل آن را به یک دکمه در پشت انتقال می‌دهند. این کار می‌توان با انگشت شست، فوکوس را حفظ کرده و در صورت لزوم شاتر را رها کرد.

[relatedpost post=”77400″]

از کارت‌های حافظه سریع استفاده کنید و چندتایی در دست داشته باشید

شروع عکاسی ورزشی

کارت حافظه سریع کمک می‌کند تا از پر شدن بافر تصویر جلوگیری کنید. اگر از کارت‌های SD استفاده می‌کنید، بهتر است از کارت کلاس 10 استفاده کنید و اگر دوربینتان از UHS پشتیبانی می‌کند، UHS-3 سرعت حدود 3 برابر سریع‌تر از کلاس 10 خواهد داد. در شروع عکاسی ورزشی از سرعت پر شدن کارت‌های حافظه تعجب خواهید کرد. پس همیشه بیش‌تر از آنچه نیاز دارید، به همراه داشته باشید.

کد تخفیف نورنگار

برای تغییر شرایط از حالت‌های دلخواه خود استفاده کنید

گاه ممکن است در موقعیت‌های مختلف و با لنز‌ای مختلف عکاسی کنید. در این حالت می‌توانید از حالت های سفارشی خود استفاده کنید. بسیاری از دوربین‌ها این امکان را دارند که مجموعه‌ای از تنظیمات را در حالت‌های سفارشی ذخیره کنند. این حالت‌ها اغلب شماره خاصی می‌گیرند که ممکن است چیزی مانند “C1 ″ و C2” باشد. این تنظیمات سفارشی ذخیره شده، باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.

بطور کلی می‌توان گفت در شروع عکاسی ورزشی، ممکن است زیاد از حالت‌های عکاسی مداوم یا حالت‌های خودکار استفاده کنید اما به مرور خودتان تصمیم خواهید گرفت که کجا از اولویت دیافراگم یا حالت دستی استفاده کنید و یا از هر دو و حد وسط استفاده کنید.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *