021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آنچه که در Nikon D850 خواهیم دید

آنچه که در Nikon D850 خواهیم دید

بالاخره نیکون خبر تولید دوربین Nikon D850 را به عنوان جایگزین دوربین معروف و مشهور D810 اعلام کرد. دوربینی که به گفته خود نیکون به قدری قدرتمند است که عکاسان حرفه‌ای برای خلاقیت خود، با موضوعی به نام کیفیت و کارآیی روبرو نخواهند بود! متاسفانه نیکون به جز این توضیح، جزئیات بیشتری را افشا نکرده است، بنابراین تا انتشار جزئیات بیشتر، می‌خواهیم ببینیم که احتمالاً این شرکت چه امکاناتی را روی Nikon D850 ارائه خواهد داد. با نیم نگاهی به آنچه که در دوربین‌های دیگر این شرکت دیده‌ایم، لیستی از آنچه که دوست داریم در این دوربین ببینیم را آماده کرده‌ایم، خوب است شما نیز امکاناتی که فکر می‌کنید در این دوربین قدرتمند خواهید دید و در این لیست وجود ندارد را در بخش نظرات اضافه کنید.

Nikon D850

رزولوشن بیشتر از 38 مگاپیکسل

همچنان معتقدیم که یکی از مزیت‌های دوربین پرقدرت D810 به تعداد زیاد پیکسل‌های آن برمی‌گردد. رزولوشن 36 مگاپیکسل در یک دوربین‌ فول‌فریم به معنای کیفیت فوق‌العاده و تا حدودی هم حساسیت بالای حسگر در برابر نور کم (و احتمالاً امکان محوشدگی ناشی از لرزش در نور ناکافی) است. امیدواریم نیکون وارد جنگ مگاپیکسل با Sony A7R II و Canon 5DS R شود و رزولوشن Nikon D850 را کمی بالاتر ببرد. البته طبیعتاً رزولوشن بالاتر به معنی پردازش سنگین‌تر فایل‌های خام هم هست و استفاده از کامپیوترهای پیشرفته‌تر را ضروری می‌کند.

Nikon D850

Dynamic Range برابر یا بهتر از D810

یکی از نکات مثبت دوربین D810 دامنه پویا یا Dynamic Range باورنکردنی آن در حساسیت‌های پایین بود. پایین‌ترین حساسیت این دوربین از ISO 64 آغاز می‌شد. برای کسانی که این دوربین را می‌خرند، اصولاً کار با فایل‌های خام و دامنه پویا فوق‌العاده این دوربین در هنگام ویرایش در نرم‌افزارهای ویرایشگر، تجربه‌ای باور نکردنی به همراه دارد. دامنه پویا بیشتر به معنی رنگ‌ها و تنالیته گسترده‌تر در عکس‌های خام است که تنها در یک شات عکس ثبت می‌گردد و در دوربین D810 به اندازه‌ای بود که تقریباً با دامنه پویا در دوربین‌های مدیوم فرمت برابری می‌کرد. کافیست نگاهی به نتیجه بررسی DPreview از دامنه پویا این دوربین در برابر دوربین‌های هم رده خودش و دوربین‌های مدیوم‌فرمت بیندازید تا ببینید چطور علی‌رغم تعداد پیکسل بالا، این دوربین نتیجه‌ای فوق‌العاده به همراه دارد. امیدواریم Nikon D850 نیز چنین نتیجه‌ای را نمایش دهد.

Nikon D850

یک سیستم فوکوس پیشرفته مانند Nikon D5

پیشرفته‌ترین سیستم فوکوس نیکون که تابه‌حال معرفی شده است ماژول فوکوس 153 نقطه‌ای تشخیص فازی است که روی دوربین Nikon D5 قرار گرفته است. این سیستم فوکوس که از سیستم فوکوس 51 نقطه‌ای Multi-CAM 3500FX در دوربین Nikon D810 بسیار قوی‌تر است، حتی در نور کم نیز نتیجه‌ای بسیار سریع و دقیق به همراه دارد. نیکون علاوه بر Nikon D5، سیستم فوکوس Multi-CAM 20K را روی Nikon D500 نیز به کار گرفته است تا سریع‌ترین دوربین خبری دنیا را رقم بزند. اما چیزی که بسیاری از عکاسان را به اشتباه می‌اندازد این است که سیستم فوکوسی با این دقت و سرعت، صرفاً برای کارهای خبری استفاده می‌شود. در حالی که یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های سیستم فوکوس 3D پرسرعت Nikon D500 برای عکاسی پرتره خصوصاً عکاسی از کودکان بازیگوشی است که فوکوس کردن روی آن‌ها برای عکاسان آتلیه بسیار مشکل است. از آنجا که Nikon D850 یکی از دوربین‌های محبوب عکاسان آتلیه‌ خواهد بود، امیدواریم حداقل سیستم فوکوس پرسرعت D500 را روی آن ببینیم.

Nikon D850

فیلم‌برداری 4K

برخلاف کانن که با خودداری از ارائه فیلم‌برداری 4K روی دوربین فول‌فریم جدیدش یعنی Canon 6D Mark II، فیلم‌برداری 4K را همچنان در انحصار دوربین‌های گران‌قیمت Canon 5D Mark IV و Canon 1DX Mark II نگاه داشته است، نیکون نشان داده که در ارائه این قابلیت بسیار دست و دل‌بازتر عمل می‌کند. دو دوربین Nikon D5 و Nikon D500 هر دو امکان فیلم‌برداری 4K را دارند و امیدواریم نیکون این قابلیت فوق‌العاده را روی Nikon D850 نیز قرار دهد. از آنجا که نیکون اغلب اوقات، از حسگر‌های پیشرفته سونی در دوربین‌هایش استفاده می‌کند، امیدواریم Nikon D850 با یک پردازشگر پیشرفته و پرقدرت و با استفاده از حسگر 42 مگاپیکسلی که سونی در Sony a7R II استفاده کرده است، بتواند فیلم‌برداری 4K را روی سطح حسگر فول‌فریم خودش قرار دهد. خصوصاً اگر بتواند مانند این دوربین، امکان دستیابی به فیلم‌برداری 4K با استفاده از کراپ Super 35mm را ارائه دهد، ممکن است به یک رقیب بلامنازع در دوربین‌های DSLR فول‌فریم تبدیل شود.

Nikon D850

پشتیبانی از کارت‌های XQD

اگرچه هنوز هم دوربین‌هایی که از CF استفاده می‌کردند در بازار موجودند، اما آینده از آن کارت‌های پرسرعت XQD است. به همین دلیل نیکون در D500 امکان پشتیبانی از هر دو کارت sd و XQD را قرار داده است، که امیدواریم برای Nikon D850 نیز همین کار را تکرار کند. این کارت‌ها کوچک‌تر، ساده‌تر و بسیار سریع‌تر از CFها هستند. از آنجا که نیکون درباره Nikon D850 تصریح کرده که دارای “قابلیت‌های بسیار سریع” است، امیدواریم که حداقل یکی از اسلات‌های کارت‌ حافظه آن از نوع XQD و اسلات دوم یا پشتیبان آن از نوع SD باشد.

Nikon D850

نمایشگر بازشو و لمسی

به جز دوربین جدید Canon 6D Mark II هیچ‌کدام از دوربین‌های فول‌فریم موجود در بازار تا امروز، دارای نمایشگر لمسی نبوده‌اند. اگرچه نیکون در Nikon D500 از یک نمایشگر تاشو استفاده کرد که تا حدی رو به بیرون باز می‌شود، اما محدوده حرکتی آن چندان زیاد نیست و طبیعتاً نمی‌تواند به راحتی برای تمامی زوایای بالا یا پایین استفاده شود. امیدواریم با Nikon D850 این طلسم در دوربین‌های نیکون بشکند و برای اولین بار، یک نمایشگر لمسی بازشو را روی Nikon D850 ببینیم. این نمایشگر خصوصاً اگر مانند D5 با رزولوشن 2.36 مگاپیکسل باشد، برای عکاسی روی سه‌پایه برای عکاسان منظره و حیات‌وحش فوق‌العاده خواهد بود. همچنین امیدواریم حتی اگر دستیابی به سیستم فوکوس روی حسگر مانند Canon 5D Mark IV یا Canon 6D Mark II امکان‌پذیر نیست، دست‌کم در این دوربین امکان فوکوس لمسی در حالت LiveView بهبود بیشتری پیدا کند.

Nikon D850

پرده الکترونیکی شاتر بهبودیافته‌تر

اگرچه نیکون در دوربین Nikon D810، برای جلوگیری از ریسک لرزش حاصل از شاتر مکانیکی، یک شاتر پرده اول الکترونیکی یا electronic first-curtain shutter (EFCS) هم قرار داد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که کارآیی این پرده، آن‌قدرها که انتظار می‌رود مؤثر نبوده است. چیزی که انتظار داریم در Nikon D850 ببینیم این است که نیکون این قابلیت را از Mirror LockUp (جمع شدن آینه به سمت بالا، قبل از نوردهی‌) جدا کرده و آن را به صورت یک قابلیت جداگانه ارائه کند. تقریباً مانند آنچه که هم اکنون در نوردهی با تأخیر می‌بینیم، البته با تأخیر خیلی کمتر از آن. در این حالت، با فشردن دکمه شاتر، پرده مکانیکی و آینه جمع می‌شوند و نوردهی به صورت الکترونیکی، پس از کسری از ثانیه توقف، آغاز می‌گردد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این توقف برای خنثی کردن لرزش حاصل از جمع شدن آینه، در حد یک چهارم ثانیه یا کمتر هم کافی خواهد بود. پیاده‌سازی این قابلیت می‌تواند از نتایج عجیب و غریبی که در هنگام استفاده از Mirro LockUp پیش می‌آید، (خصوصاً در هنگام استفاده از لنز‌های Nikon VR) جلوگیری کند.

Nikon D850WiFi با امکان پشتیبانی پیشرفته‌تر از SnapBridge

اگرچه امکانات ارتباط بی‌سیم دوربین‌های نیکون با معرفی SnapBridge در D500 بسیار قوی‌تر شده است، اما توقع ما این است که این امکانات بسیار قوی‌تر و ساده‌تر گردد. وقتی دوربین Nikon D810 در سال 2014 معرفی شد، هنوز قابلیت WiFi در دوربین‌های فول‌فریم نیکون تا به این حد مهم به نظر نمی‌رسید. اما اکنون دیگر کاربران دوربین Nikon D850 راضی نمی‌شوند تا صرفاً یک سری امکانات محدود را با یک دانگل WiFi در اختیار داشته باشند و توقع دارند تا بتوانند از تمامی امکانات SnapBridge یا حتی بیشتر از آن روی دوربین پرچم‌دار نیکون بهره‌مند شوند. ارتباط کم‌مصرف بلوتوثی، NFC و امکان کنترل کامل و انتقال فایل‌های حجیم این دوربین، چیزیست که امیدواریم در Nikon D850 ببینیم.

Nikon D850

کالیبراسیون اتوماتیک فوکوس خودکار مانند D500 و D5

دوربین‌های D5 و D500 می‌توانند با کالیبراسیون اتوماتیک فوکوس خودکار در لنز‌هایی که روی آن‌ها نصب می‌شود، بالاترین حد شارپنس را در تصاویر فراهم کنند. وب‌سایت DPreview این قابلیت و روش فعال کردن و استفاده از آن را به تشریح بیان کرده است که متاسفانه روشی محدود و برای بسیاری از کاربران تا حدی پیچیده است. امیدواریم نیکون بهبود‌هایی را در این روش تنظیم لنز‌ها ایجاد کند. مثلاً امکان کالیبراسیون را به جای نقطه مرکزی، به تمامی نقاط فوکوس گسترش دهد و لنز‌ها بتوانند این کار را در فاصله‌های گوناگون سوژه از لنز و فواصل کانونی مختلف (خصوصاً در حالت انتهای زوم تله لنز) انجام دهند و ضمناً پایداری این کالیبراسیون بیشتر شود، چون الان با هر بار کالیبراسیون، نتایج متفاوت است.

Nikon D850

بدنه کوچک‌تر با دکمه‌هایی که روشن می‌شوند

اگر نزدیک غروب، با دوربین D500 در فضای باز عکاسی کرده باشید، حتماً دیده‌اید که نور پس‌زمینه دکمه‌های دوربین چقدر می‌تواند سودمند باشد. امیدواریم بدنه دوربین آینده نیکون، جذابیت‌های Nikon D500 و D5 را داشته باشد. نیکون D810 یکی از بهترین دوربین‌های فول‌فریم نیکون است، اما کار کردن با آن آن‌قدرها که اکنون انتظار داریم جذاب نیست. اکنون توقع داریم بدنه Nikon D850 آن‌چنان که در Nikon D750 و Nikon D7500 دیدیم، دارای طراحی کوچک‌تر، سبک‌تر و جذاب‌تری نسبت به مدل قبل از خودش باشد.

این‌ها لیست توقعات ما از دوربین Nikon D850 بود. دوربینی که مطمئنیم یکی از بهترین‌های نیکون و صد البته بهترین‌های بازار خواهد شد. شما هم دست به کار شوید و آنچه که قرار است در این دوربین ببینید را حدس بزنید. بخش نظرات منتظر پیش‌بینی‌های شما است.

منبع: DPreview

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *