دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نکاتی برای عکاسی خیابانی

تکنیک و ترفند
نکاتی برای عکاسی خیابانی

در صورتی که عکاسی خیابانی را به تازگی شروع کرده‌اید، طولی نخواهد کشید که متوجه شوید این سبک چیزی فراتر از عکس گرفتن در مکان‌های عمومی است. برای خلق عکس‌های با کیفیت و زیبا شما باید هم مهارت و هم دانش داشته باشید. این کار خیلی آسان نیست اما با تمرین و صبوری شما قادر خواهید بود مهارت‌های خودتان را بهبود ببخشید و عکس‌های خیابانی بسیار با کیفیتی خلق کنید. در ادامه با ترفندهای عکاسی خیابانی آشنا خواهیم شد که با استفاده از آن‌ها شما قادر خواهید بود از منطقه‌ی امن خودتان خارج شوید و خلق عکس‌های زیبا را آغاز کنید.

1- از یک دوربین کوچک استفاده کنید

به دو دلیل شما باید از یک دوربین کوچک برای عکاسی خیابانی استفاده کنید. اول از همه اینکه شما باید مسافت خیلی زیادی را به صورت پیاده طی کنید و به همین خاطر استفاده از یک دوربین بزرگ باعث کند شدن شما خواهد شد. مهم‌تر از همه، یک دوربین کوچک توجه خیلی کمتری را به شما جلب خواهد کرد. به محض اینکه یک نفر متوجه شود که شما در حال عکاسی هستید، حس صداقتی که به عکاسی خیابانی مرتبط است از بین خواهد رفت. در نتیجه عکس‌های شما بیشتر حالت اجباری خواهند داشت. چیزی که شما مطمئناً دوست ندارید.

بهترین دوربین برای عکاسی خیابانی باید کیفیت تصویر بالا، قابلیت‌های کاربردی و طراحی کوچکی داشته باشد. بسته به سبک عکاسی شما، ممکن است نیاز باشد از یک دوربین بدون آینه با لنز قابل تعویض و یا یک دوربین کامپکت کوچک با لنز ثابت استفاده کنید که حمل آن آسان‌تر است.

Ricoh GR III به دلیل داشتن ابعاد کوچک و در عین حال کیفیت تصویر قابل مقایسه با دوربین‌های بدون آینه و DSLR یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در بین عکاس‌های خیابانی است. سنسور 24 مگاپیکسلی APS-C این دوربین، همان اندازه و رزولوشن سنسور موجود در Sony A6400 بدون آینه و بزرگتر را دارد. در عین حال لنز 28 میلیمتری فیکس این دوربین به شما کمک می‌کند نامحسوس‌تر عمل کنید و زاویه دید خیلی خوبی هم برای عکاسی خیابانی در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این دوربین، تقریبا تمامی برندهای محبوب دوربین مثل فوجی فیلم، نیکون و المپیوس، دوربین‌های بدون آینه کامپکتی دارند که برای عکاسی خیابانی مناسب هستند.

نکات عکاسی خیابانی

2- استفاده از لنز پرایم

یکی دیگر از ترفندهای عکاسی خیابانی که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم، استفاده از لنز پرایم است. به دلیل فاصله کانونی ثابت لنزهای پرایم، این لنزها خیلی سبک‌تر و کوچک‌تر از لنزهای زوم هستند. این موضوع باعث خواهد شد فشار خیلی کمتری به بازوهای شما وارد شود و حمل و نقل دوربین نیز آسان‌تر باشد.

از دید خلاقانه نیز لنز پرایم، شما را وادار می‌کند بیشتر به عکس‌های خودتان فکر کنید. بدون داشتن قابلیت زوم شما باید به این فکر کنید که از لحاظ فیزیکی تا چه اندازه باید به سوژه نزدیک باشید. هرچقدر که به سوژه نزدیک‌تر شوید (در عین احترام به فضای خصوصی او) احساسات بیشتری را می‌توانید از صحنه بیرون بکشید. احساسات به شما کمک می‌کند عکس‌های زیباتری خلق کنید که مخاطب می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

فواصل کانونی بین 24mm و 50mm بهترین گزینه از لحاظ کیفیت و هزینه هستند. لنزهای واید بهترین گزینه برای خلق عکس‌هایی هستند که داخل آن‌ها چند داستان جداگانه در حال رخ دادن است. در عین حال یک لنز 50 میلیمتر خوب به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌های صمیمانه‌تری خلق کنید و سوژه را از محیط اطراف خودش جدا نمائید.

نکات عکاسی خیابانی

3- عکاسی در حالت اولویت دیافراگم

صحنه‌های خوب در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتند. برای اطمینان از اینکه این صحنه‌ها را از دست نمی‌دهید، شما باید قادر باشید که نوردهی دوربین را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تنظیم کنید. با عکاسی در حالت اولویت دیافراگم، برای تنظیم نوردهی به جای فکر کردن راجع به 3 مورد مجزا (دیافراگم، سرعت شاتر، ایزو)، فقط باید درباره یک مورد (دیافراگم) فکر کنید. سپس بسته به دیافراگم انتخابی شما، دوربین ایزو و سرعت شاتر را برای رسیدن به نوردهی بهینه تنظیم می‌کند و به همین خاطر شما وقت بیشتری برای تنظیم ترکیب‌بندی و عمق میدان دوربین خودتان خواهید داشت.

برای اینکه وضوح تصویر در تمام سطح عکس یکسان باشد، ما به شما توصیه می‌کنیم از یک دیافراگم بین f/8 تا f/16 استفاده کنید تا عمق میدان خیلی بیشتری در اختیار داشته باشید.

نکات عکاسی خیابانی

4- یکجا ایستادن را تمرین کنید

اینجاست که اهمیت صبوری مشخص می‌شود. خیلی از عکاس‌‎های خیابانی همیشه در حال حرکت هستند و به دنبال لحظه‌ی مناسب می‌گردند. با وجود اینکه این کار یکی از اجزای خیلی مهم عکاسی خیابانی است اما به شما توصیه می‌کنیم که صبور باشید و یاد بگیرید که بی حرکت بایستید.

صرف زمان برای اینکه فقط در یک محیط بایستید به شما این امکان را می‌دهد که محیط اطراف را خیلی بهتر بررسی کنید و خیلی راحت‌تر می‌تواند صحنه‌های جالب و هیجان‌انگیز را شناسایی کنید. به خصوص در خیابان‌های شلوغ دلیلی ندارد که انرژی خودتان را برای پیدا کردن یک عکس صرف کنید، در حالی که ممکن است یک سوژه‌ی خوب خودش به دنبال شما بیاید.

[relatedpost post=”150375″]

نکات عکاسی خیابانی

5- فراتر از سوژه را ببینید

ترفند بعدی در ترفندهای عکاسی خیابانی این است که فراتر از سوژه را ببینید، ممکن است در زمان عکاسی خیابانی با سوژه‌ی خودتان چشم به چشم شوید. «چرا از من عکس گرفتی؟» سوالی است که ممکن است برخی اوقات بشنوید. اما روش‌هایی هم برای جلوگیری از این سوال وجود دارد. پس از گرفتن عکس با سوژه‌ی خودتان ارتباط چشمی برقرار نکنید، بلکه پشت سر او را نگاه کنید و روی اتفاقاتی که در پس زمینه رخ می‌دهد تمرکز کنید.

این موضوع به شما کمک می‌کند تمرکز را از روی سوژه‌ی خودتان بردارید و به اتفاقی که در پس زمینه یا داخل محیط رخ می‌دهد انتقال دهید. با این کار فقط مثل یک توریست که در تعطیلات به سر می‌برد به نظر می‌رسید. در صورتی که باز هم فرد موردنظر از شما سوال کرد که چرا از او عکاسی کرده‌اید، به صورت کاملا مودبانه به او بگوئید که چرا این کار را انجام می‌دهید.

نکات عکاسی خیابانی

6- از حرف زدن با مردم نترسید

با اینکه عکاسی از مردم در مکان‌های عمومی غیرقانونی نیست اما این بدین معنی نیست که مردم باید از این کار خوشحال باشند. اگر فردی را دیدید که به نظرتان جذاب بود و مایل بودید یک عکس کلوزآپ از او بگیرید، اول در حالی که دوربینتان به سمت پائین است به او نزدیک شوید. اینکه خودتان را معرفی کنید، به فرد موردنظر توضیح دهید که مشغول عکاسی خیابانی هستید و دوست دارید از او عکس بگیرید، زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. خیلی از مردم با این کار مخالفت می‌کنند و با وجود اینکه قبول مخالفت خیلی سخت است اما باید بدانید که این موضوع کاملا عادی است. فقط سعی کنید انگیزه خودتان را از دست ندهید زیرا از اینکه ببینید چندین نفر قبول می‌کنند از آن‌ها عکاسی کنید، شگفت زده خواهید شد.

[relatedpost post=”145241″]

7- مشاهده عکس‌ها بلافاصله پس از ثبت را فراموش کنید

این عمل که با عباراتی مثل Chimping شناخته می‌شود، به بررسی تمامی عکس‌ها روی صفحه نمایش دوربین دیجیتالی گفته می‌شود. با وجود اینکه انجام این کار در سبک‌هایی که سرعت کمی دارند، کار عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد اما در سبکی مثل عکاسی خیابانی اصلا قابل قبول نیست.

هر بار که شما یک عکس را بررسی می‌کنید، ممکن است یک اتفاق جذاب در اطراف خودتان را از دست بدهید. در عکاسی خیابانی هیچ برداشت دومی وجود ندارد و به محض اینکه یک صحنه‌ی زیبا ایجاد می‌شود باید از آن عکاسی کند وگرنه شانس خودتان را از دست خواهید داد. هرچقدر بیشتر سرتان بالا باشد، شما احتمال بیشتری برای ثبت این صحنه‌ها خواهید داشت.

شما می‌توانید قابلیت بررسی خودکار عکس‌ها را غیرفعال کنید. توصیه می‌کنیم حتما این کار را انجام دهید تا وسوسه نشوید عکس‌هایی که می‌گیرید را بررسی کنید و بتوانید بخش عمده تصور خودتان را روی محیط اطراف نگه دارید.

[relatedpost post=”160686″]

نکات عکاسی خیابانی

8- استفاده از ریموت برای زوایای جدید

در این ترفند از ترفندهای عکاسی خیابانی استفاده از ریموت تریگر است که امکان خلاقیت بیشتر را به شما می‌دهد. برای مثال تصور کنید که میخواهید از زاویه پائین از یک سوژه عکاسی کنید. مطمئنا دوست ندارید وسط یک خیابان شلوغ روی زمین بایستید یا دراز بکشید. به جای این کار با اتصال دوربین خودتان به یک ریموت بیسیم، می‌توانید تجهیزات خودتان را روی زمین قرار دهید و یک قدم از آن فاصله بگیرید. همچنین این کار برخلاف زمانی که دوربین را روی دست می‌گیرید، امکان استفاده از تکنیک‌هایی مثل استفاده از سرعت شاترهای آهسته را به شما می‌دهد.

امروزه خیلی از دوربین‌های بدون آینه و DSLR از بلوتوث و وای‌فای داخلی پشتیبانی می‌کنند. با این قابلیت شما می‌توانید تنظیمات دوربین خودتان را کنترل کنید و حتی تصاویر را با استفاده از یک نرم‌افزار روی گوشی موبایل خودتان بررسی کنید. برای مردم داخل خیابان، شما مثل فردی هستید که در حال استفاده از گوشی موبایل خودش است و هیچ اطلاعی ندارند که در حال عکاسی از آن‌ها و ثبت لحظات صادقانه‌ی زندگی خیابانی آن‌ها هستید.

در صورتی هم که دوربین شما به صورت داخلی از قابلیت کنترل از راه دور پشتیبانی نمی‌کند، ریموت کنترل‌های خیلی زیادی در سطح بازار موجود است که می‌توانید برای آن تهیه کنید.

9- قانون 36

قبل از دیجیتالی شدن دنیای عکاسی، عکاس‌ها باید با دقت خیلی بیشتری عکس‌های خودشان را انتخاب می‌کردند اما دوربین‌های DSLR این موضوع را کاملا از بین بردند و عکاس‌ها دیگر نگرانی بابت از دست رفتن فیلم دوربین ندارند. به همین خاطر عکاس‌ها به جای اینکه بیشتر به محیط اطراف خودشان فکر کنند، از هر چیزی که می‌بینند عکاسی می‌کنند.

در صورتی که شما هم از دوربین‌های دیجیتالی برای عکاسی استفاده می‌کنید، خودتان را به چالش بکشید که با هر بار بیرون رفتن، فقط 36 عدد عکس (تعداد استاندارد عکس‌های یک رول فیلم 35 میلیمتری) بگیرید. با این کار قبل از فشار دادن کلید شاتر، کمی بیشتر فکر می‌کنید و از خودتان می‌پرسید که آیا عکاسی از صحنه‌ی پیش رو ارزشش را دارد یا نه!

کد تخفیف نورنگار

10- همیشه یک دوربین به همراه داشته باشید

آخرین ترفند از ترفندهای عکاسی خیابانی که در این مقاله قرار است به شما آموزش دهیم، واضح‌ترین نکته نیز می‌باشد: همیشه یک دوربین به همراه داشته باشید. این موضوع امروزه به دلیل افزایش تعداد گوشی‌های موبایل از همیشه آسان‌تر است.

هرچقدر که عمیق‌تر به عکاسی خیابانی مشغول باشید، بیشتر متوجه خواهید شد که چشمان شما همیشه به دنبال یک کادر می‌گردند. حتی در صورتی که در حال عکاسی نباشید هم این اتفاق رخ می‌دهد. الکس وب (به انگلیسی Alex Webb) یک نقل قول معروف دارد: «عکاسی 99.9 درصد در مورد شکست است.» بنابراین برای به دست آوردن همان 0.1 درصد موفقیت به هیچ عنوان نباید دوربین خودتان را در خانه جای بگذارید.

آخرین ترفند از ترفندهای عکاسی خیابانی که از منزل خارج شوید و از عکاسی لذت ببرید. ترس از عکاسی در محیط‌های عمومی کاملا طبیعی است اما عکاسی خیابانی یکی از نتیجه‎بخش‌ترین سبک‌های عکاسی نه فقط از لحاظ خلاقانه بلکه برای کسب مهارت‌های حیاتی زندگی است. این سبک باعث تقویت اعتماد به نفس، مهارت‌های اجتماعی و توانایی درک و فهم رفتارهای انسانی در یک سطح جدید خواهد شد. همچنین عکاسی خیابانی باعث جمع‌آوری مدارک تاریخی از زندگی حال حاضر مردم برای آیندگان خواهد شد.

نکات عکاسی خیابانی

 

نویسنده : محمد خزائی

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *