دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نور رینگ لایت در چشم؛ چشم های زیباتر با استفاده از رینگ لایت

تکنیک و ترفند
نور رینگ لایت در چشم؛ چشم های زیباتر با استفاده از رینگ لایت

رینگ لایت یک منبع حلقه‌ای شکل نور شامل تعداد بالایی از چراغ‌های LED است که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در فیلدهای مختلفی از عکاسی و فیلمبرداری، شامل عکاسی پرتره، ویدیوهای بلاگری، عکاسی پزشکی، عکاسی ماکرو و غیره استفاده می‌شوند. رینگ‌لایت‌ها نور تخت و بدون سایه‌ای ایجاد می‌کنند و در صورت استفاده به عنوان منبع نور اصلی، شاهد نور رینگ لایت در چشم سوژه خواهید بود که به آن کچ لایت نیز گفته می‌شود. این بازتاب نور دایره‌ای شکل، چشمان سوژه را سرشار از نور زندگی می‌کند و جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چگونه با استفاده از رینگ لایت، چشم‌های زیباتری در عکس‌ها داشته باشید.

چشم هایی زیبا تر با رینگ لایت
این بازتاب نور دایره‌ای شکل، چشمان سوژه را سرشار از نور زندگی می‌کند و جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد.

حالت و زاویه قرارگیری مدل

ایجاد نور رینگ لایت در چشم، جلوه بسیار زیبایی در عکس‌های حاصل از عکاسی پرتره ایجاد می‌کند. به همین منظور وضعیت تابش منبع نور باید به دقت تنظیم شود و حالت و زاویه قرارگیری مدل نیز باید به‌گونه‌ای باشد تا سر او به طور مستقیم در برابر نور رینگ لایت قرار بگیرد. بنابراین هرگز از سوژه نخواهید که جابجا شود و زاویه خود نسبت به دوربین را تغییر دهد، بلکه به او اجازه دهید تمرکز کند و خودتان دوربین و منبع نور را نسبت به او تنظیم کنید. برای تعیین بهترین موقعیت، می‌توانید چشمان مدل را به عنوان یک ساعت عقربه‌ای درنظر بگیرید و منبع نور را در ساعت 10 یا 12 قرار دهید.

حالت و قرار گیری مدل
چشمان مدل را به عنوان یک ساعت عقربه‌ای درنظر بگیرید و منبع نور را در ساعت 10 یا 12 قرار دهید.

تنظیم نور رینگ لایت برای ایجاد حلقه نور در چشم

شدت و میزان دمای نور رینگ لایت، تأثیر زیادی بر کیفیت حلقه نور در چشم سوژه خواهد گذاشت. این موضوع به تعداد نورهای LED مورد استفاده، قطر، رنگ نور رینگ لایت و فاصله آن از سوژه نیز بستگی دارد. برای کنترل این موضوع، می‌توانید از رفلکتور نیز استفاده کنید. پس از تعیین تمام موارد فوق، شما می‌بایست نوردهی را مجدداً اصلاح کنید، چرا که با ریزترین تغییر در موقعیت دوربین، سوژه و نوع رینگ لایت، همه چیز عوض می‌شود.

از آن‌جایی که این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد و از مهم‌ترین آن‌ها، خود رینگ‌لایتی است که به این منظور استفاده می‌کنید، بهتر است نور این منبع را در هنگام عکاسی تنظیم کنید و به محض رسیدن به نتیجه مطلوب، عکس‌هایتان را بگیرید.

تنظیم نور رینگ لایت برای ایجاد حلقه نور در چشم

تنظیم فاصله رینگ لایت و سوژه

فاصله رینگ لایت و سوژه، یکی دیگر از عوامل مهم در شکل نور رینگ لایت در چشم او خواهد بود. اگر فاصله مدل از منبع نور زیاد باشد، کچ لایت به شکل یک نقطه گرد و روشن در قرنیه او دیده می‌شود. اگر این فاصله کم باشد، یک حلقه نورانی در اطراف قرنیه چشم او شکل خواهد گرفت و جلوه زیبایی به تصویر شما خواهد داد.

زاویه رینگ لایت

داشتن چشم‌های زیباتر با استفاده از رینگ لایت، به زاویه منبع نور و لنزی که از آن استفاده می‌کنید هم بستگی دارد. از آن‌جایی که در عکاسی پرتره، از لنزهای 70، 75 و 135 میلی‌متری استفاده می‌شود، بهتر است دوربین در فاصله دورتری نسبت به رینگ لایت قرار داده شود و از میانه آن عکاسی کنید، به این صورت که منبع نور، بین سوژه و دوربین قرار می‌گیرد. تعیین زاویه رینگ لایت در این وضعیت، به کالیبره شدن رینگِ کچ لایت در چشم مدل بستگی دارد.

این کالیبراسیون می‌تواند به وسیله حرکت دوربین روی دست یا سه‌پایه متحرک هم انجام شود. در اکثر مواقع، منبع نور به صورت مستقیم در برابر چشمان سوژه قرار می‌گیرد و در صورت زاویه‌دار بودن سر او یا نگاه به افق، دوربین نسبت به وضعیت مدل کالیبره خواهد شد.

راویه قرار گیری رینگ لایت

تنظیمات دوربین برای ثبت حلقه نور رینگ لایت در چشم‌ها

از آن‌جایی که منبع نور شما در این نوع از عکاسی رینگ لایت است، می‌بایست قبل از هر چیز فلاش دوربین یا گوشی هوشمند خود را خاموش کنید، سپس تنظیمات متناسب با عکاسی پرتره را روی دوربین خود اعمال کنید. بهترین تنظیمات برای عکاسی پرتره شامل موارد زیر است:

  • حالت دستی (Manual)
  • سرعت شاتر 100/1 یا بالاتر
  • ISO: 100
  • تراز سفیدی: AWB
  • درایو مود: تک شات
  • فوکوس: خودکار (AF)
  • نوع فوکوس: پیوسته / سروی
  • دیافراگم: F/1.8 – F/4
فلاش دوربین را خاموش کنید و تنظیمات متناسب با عکاسی پرتره را اعمال کنید.

برای ادیت نور رینگ لایت در فتوشاپ می‌توانید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. ابتدا وارد بخش adjustment شوید و یک curve باز کنید.
  2. تا حد امکان curve را سفید کنید‌.
  3. سپس mode را روی overlay قرار دهید.
  4. به کمک دکمه ctr و I باید mask را انتخاب کنید.
  5. روی چشمان سوژه زوم کنید.
  6. سایز براش را یک سایز کوچکتر از چشم انتخاب کنید.
  7. با زدن دکمه x سایز براش را کوچکتر کنید.
  8. بخش پایین چشم‌ها را شبیه به هلال ماه براش بزنید.
  9. در نهایت خطوط دور هلال ایجاد شده را به کمک feather محو کنید.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

یکی از جذاب‌ترین کارهایی که می‌توانید با نوردهی رینگ لایت انجام دهید، زیباتر کردن چشم‌های سوژه در عکس به وسیله نور دایره‌ای شکل رینگ لایت در چشم است. کیفیت عکس خروجی از این روش عکاسی، به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حالت و زاویه قرارگیری مدل، شدت نور رینگ لایت، فاصله منبع نور و سوژه، زاویه و تنظیمات دوربین اشاره کرد. گاهی اوقات هم نورهای اضافی و زائد، کچ‌لایت‌های اضافی در هر چشم ایجاد می‌کنند که به وسیله نرم‌افزارهای ادیت، این موضوع حل می‌شود. چنانچه شما نیز تجربه‌ گرفتن عکس‌های زیبا به وسیله انعکاس نور رینگ لایت در چشمان سوژه دارید، لطفاً آن را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : نورنگار - آ.ف

4 دیدگاه

  • mahdi87 گفت:

    سلام و عرض ادب
    مقاله خیلی خوب نوشته شده بود و لحن ساده و روانی داشت.
    من به راحتی تونستم مطالب مقاله را متوجه بشم ممنون از شما.

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام دوست عزیز نورنگاری
      خیلی خوشحالم که از مقاله ما راضی بودین و مطالب برای شما مفید بوده
      ممنون از ثبت نظرتون

  • afrogh76 گفت:

    مقاله خیلی مفید و آموزنده بود. من با خوندن این مقاله،
    اطلاعات زیادی در مورد نور رینگ لایت در چشم به دست آوردم.
    ممنون از سایت نورنگار 🙏

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      ممنون دوست عزیز نورنگاری بابت حسن توجه شما ممنون از ثبت نظرتون 🌹🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *