دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

ارور 06 در دوربین کانن (ERR 06) چیست؟ روش رفع خطا 06 کنون

ارور 06 در دوربین کانن (ERR 06) چیست؟ روش رفع خطا 06 کنون

هر چه جلوتر می‌رویم امکانات دوربین‌ها نیز پیشرفته‌تر می‌شوند و با قطعات و بخش‌های جدیدتری ساخته و عرضه می‌شوند. همین امر موجب می‌شود که اگر دوربین با مشکل یا ایرادی مواجه شود، پیدا کردن منشا آن سخت شود. اما خوشبختانه شرکت‌ها مخصوصاً شرکت کانن با در نظر گرفتن همین نکته، راه حل‌هایی را برای شناسایی سریع‌تر این مشکلات تعبیه می‌کنند که یکی از آن‌ها کد خطاهای اختصاصی است. کد خطای 06 یکی از ارورهای دوربین کنون است که ممکن است در حین کار با دوربین با آن روبه‌رو شوید. در این مطلب به بررسی ارور 06 در دوربین کانن و روش‌های رفع آن می‌پردازیم.

‌ERR 06 دوربین کانن و دلایل آن

همانطور که می‌دانید هر کدام از ارورهای دوربین‌های کانن به یک اختلال و ایراد در قطعات و عملکرد دوربین اشاره دارند و ارور 06 نیز همینطور است. در واقع ارور 06 در دوربین کانن به اختلال در عملکرد تمیزکننده سنسور اشاره دارد. تمیزکننده سنسور یک بخش جدید تعبیه شده در برخی دوربین‌های کانن است که گرد و غبار و کثیفی‌های روی سنسور دوربین را پاک می‌کند و مانع آشکار شدن آن‌ها در تصاویر گرفته شده با دوربین می‌شود.

ارور 06 در دوربین کانن به اختلال در عملکرد تمیزکننده سنسور اشاره دارد.

حال اگر این سنسور به هر دلیلی دچار مشکل شود، پس از گذشت زمان و مخصوصاً به دلیل تعویض لنز و مکانیسمی به نام تنفس دوربین، احتمال کثیف شدن سنسور بالا می‌رود. به همین دلیل است که پیش از سخت‌تر شدن کار،  ERR 06 در دوربین کانن اخطار خرابی سنسور تمیزکننده را به کاربر می‌دهد. خرابی تمیزکننده سنسور دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • انسداد در مکانیسم تمیزکننده سنسور: انسدادهای فیزیکی مانند گرد و غبار، خاک یا زباله می‌توانند عملکرد صحیح سیستم تمیزکننده سنسور را تحت تاثیر قرار دهند و مانع از انجام تمیز کردن درست سنسور شوند. این اتفاق می‌تواند به دلیل ذرات انباشته شده یا یک جسم خارجی باشد که در مکانیسم قرار گرفته‌است و در نتیجه باعث ارور 06  در دوربین کنون می‌شود.
  • خرابی مکانیسم تمیزکننده سنسور: در شرایط مختلفی ممکن است مکانیسم تمیزکننده سنسور دچار نقص یا مشکل مکانیکی شده باشد. این مشکل می‌تواند به دلیل ساییدگی و پارگی در طول زمان یا نقص در مکانیسم باشد که منجر به ارور 06 در دوربین کانن می‌شود.
  • ایراد برق یا اتصال: مشکل اتصالات الکتریکی یا مدارهای مربوط به عملکرد تمیزکننده سنسور نیز می‌تواند منجر به ارور 06 در دوربین کنون شود. شل بودن اتصالات، سیم‌های آسیب‌دیده یا خطاهای الکتریکی می‌توانند از انجام عملیات تمیزکردن سنسور توسط دوربین جلوگیری کنند.
  • مشکلات میان‌افزار: گاهی اشکالاتی در سیستم عامل یا در سیستم نرم‌افزاری دوربین پیش می‌آیند که می‌توانند موجب خطاهای مختلفی مانند ارور 06 دوربین کانن شوند. در چنین مواردی به‌روزرسانی سیستم عامل دوربین به آخرین نسخه، ممکن است مشکل خطای 06 دوربین کانن را حل کند.
  • سطح باتری: سطح باتری پایین ممکن است مانع از عملکرد صحیح تمیزکننده سنسور شود. اطمینان از شارژ باتری کافی دوربین می‌تواند به حل شدن ارور 06 در دوربین کانن کمک کند.
  • عوامل محیطی: دمای شدید، رطوبت یا قرار گرفتن در معرض آب می‌تواند بر اجزای داخلی دوربین از جمله مکانیسم تمیزکننده سنسور تاثیر بگذارد و به‌طور بالقوه منجر به ارور 06 دوربین کنون شود.
  • آسیب فیزیکی: آسیب فیزیکی مانند سقوط یا ضربه می‌تواند بر عملکرد مکانیزم تمیزکننده سنسور تاثیر بگذارد و کد خطای 06 دوربین کنون را ایجاد کند.

راه‌های رفع ارور 06 در دوربین کانن

خوشبختانه با وجود این کد ارورها، به ایرادات و مشکلات دوربین خیلی سریع‌تر می‌توان رسیدگی کرد و حتی برای مرحله عیب‌یابی نیز مسیر کوتاه‌تری را طی کرد. برای رفع ارور 06 دوربین کنون نیز روش‌هایی وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • ری‌استارت کردن دوربین: در بسیاری از شرایط یک اقدام کوچک مانند خاموش و روشن کردن دوربین می‌تواند ارورهای مختلف دوربین را حل کند. پس دوربین را خاموش کرده، باتری آن را برای چند دقیقه خارج کنید. سپس دوباره باتری را در جای خود قرار دهید و از وضعیت ERR 06 دوربین کانن خود اطمینان حاصل کنید.
  • چک کردن سطح باتری: از میزان سطح باتری دوربین خود اطمینان حاصل کنید. سطح پایین باتری دوربین می‌تواند مانع از فعالیت صحیح مکانیسم تمیزکننده سنسور شود و باعث نمایش ارور 06 در دوربین کانن می‌شود.
  • چک کردن انسدادهای فیزیکی: مکانیسم تمیزکننده را برای هر گونه انسداد فیزیکی بررسی کنید. می‌توانید این کار را با فوت کردن آهسته یا استفاده از یک برس نرم و مناسب انجام دهید. با این کار گرد و غبار یا کثیفی‌هایی که ممکن است مانع از فرآیند تمیزکردن سنسور شوند پاک کنید و ارور 06 دوربین را رفع کنید.
  • تمیزکردن دستی سنسور: اگر با تمیزکردن سنسور آشنایی دارید و پیش‌تر این کار را انجام داده‌اید می‌توانید با استفاده از کیت تمیزکننده سنسور، متناسب با دوربین‌تان، سنسور و موانع فیزیکی را تمیز کنید. همچنین برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سنسور، دستورالعمل‌های سازنده را به دقت دنبال کنید. با این حال اگر اولین بار است که می‌خواهید سنسور را تمیز کنید، بهتر است از یک شخص حرفه‌ای در این زمینه کمک بخواهید.
  • به‌روزرسانی سیستم عامل: همانند سایر ارورها در ارور 06 دوربین کانن نیز، یکی از دلایل ارور باگ‌هایی هستند که سیستم عامل و میان‌افزار به‌ دلیل قدیمی بودن ایجاد می‌کنند. برای رفع این مشکل می‌توانید با مراجعه به سایت کانن و سرچ کردن مدل دوربین خود، از آخرین آپدیت‌های آن مطلع شوید و با دانلود و نصب آن روی دوربین، ارورهای دوربین را رفع کنید.
  • مراجعه به خدمات حرفه‌ای: به دلیل اینکه سنسور یک بخش حساس در دوربین است، اگر با دوربین خود آشنایی کامل ندارید و در واقع کاربر آماتور هستید، بهتر است به یک متخصص حرفه‌ای مراجعه کنید تا با بررسی و عیب‌یابی دقیق، مشکل سنسور شما را حل کند و مانع از آسیب‌های جدی به دوربین شود.
دوربین را خاموش کرده، باتری آن را برای چند دقیقه خارج کنید، سپس دوباره باتری را در جای خود قرار دهید ممکن است با این حرکت ERR 06 دوربین کانن از بین برود.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

عیب‌یابی ارور 06 در دوربین کانن معمولاً شامل بازرسی مکانیسم تمیزکننده از نظر موانع فیزیکی، بررسی اتصالات الکتریکی و اطمینان از به‌روز بودن سیستم عامل است. اگر با ارورها و مشکلات دوربین کانن خود آشنایی ندارید می‌توانید با مراجعه به یک متخصص حرفه‌ای مانند مرکز تعمیرات دوربین کانن نورنگار، از ایراد اصلی دوربین آگاه شوید و با خیال آسوده‌تری برای تعمیر آن اقدام کنید. اگر تجربه‌ای در زمینه کد خطای 06 دوربین کنون دارید در بخش نظرات با کاربران دیگران در میان بگذارید.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *