دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

هارد ssd چیست و چرا باید بخرید؟

چاپ
هارد ssd چیست و چرا باید بخرید؟

حافظه SSD چیست؟

حافظه  SSD یک قطعه سخت‌افزاری برای ذخیره‌سازی اطلاعاتتان روی کامپیوتر و لپ‌تاپ است.
حافظه SSD مخفف کلمه (Solid State Disk) است، که در فارسی به نام حافظه درایو جامد معنی می‌شود. اگر این کلمه مفهوم را درست نمی‌رساند نگران نباشید! حالا ساده‌تر بیانش می‌کنیم.

حافظه‌های SSD نوع پیشرفته‌‌تری از هارد‌های HDD هستند، که بسیاری از مردم از آن به جای هارد HDD استفاده می‌کنند. SSD ها یکی از جدیدترین سخت‌افزارهای ذخیره اطلاعات هستند و این نوع از حافظه بر مبنای همان فناوری حافظه‌های معروف به فلش ساخته شدند.
به دلایل متعددی مثل سرعت زیاد ذخیره و خوانندن اطلاعات، عمر و امنیت بیشتر، به زودی حافظه‌های HDD از بازار حذف و SDD جای آنها را خواهد گرفت.

البته تا همینجا هم که HDD در بازار مانده است به دلیل قیمت پایین‌ترش بوده و نه چیز دیگر!

ساختار این حافظه کاملا به صورت الکترونیکی است و مانند فلش مموری است البته در ابعاد بزرگ‌تر! البته لازم به ذکر است که در کیفیت و نوع قطعات و تولید نیز باهم متفاوت هستند.

همان‌طور که در بالا گفتیم این نسل از حافظه جدید است و خوب قطعا با هارد دیسک HDD تفاوت‌هایی دارد! که در ادامه تفاوت‌های آن را بیان می‌کنیم:

تفاوت هارد HDD و حافظه SSD

حافظه SSD عملکردی مشابه هارد دیسک‌های سخت (HDD) دارد، اما اجزای داخلی آن‌ها باهم تفاوت دارد!

در هارد‌ HDD  یک صفحه وجود دارد که یه سوزن مانند یا بازو روی آن قرار دارد و برای این‌که شما بتوانید به اطلاعات دسترسی داشته باشید باید این صفحه به چرخش در بیاید و اطلاعات را جستجو کند. شاید اگر بخواهیم مثال جالبی در مورد ظاهر HDD بزنیم باید بگوییم شبیه به گرامافون‌ است!

اما در حافظه SDD قسمت متحرکی وجود ندارد و این نوع از حافظه داده‌ها را روی حافظه فلش ذخیره می‌کند و حافظه تکنولوژی فلش بهره می‌برد.

دقیقا مانند موبایل، فلش مموری و تبلت‌های باریک! حافظه SSD چون صفحه‌ای ندارد و شبیه به فلش است، لازم نیست منتظر بمانید تا برای پیدا کردن اطلاعات صفحه به چرخش در بیاید! و به همین دلیل تمام داده‌های ذخیره شده به طور همزمان قابل دسترسی هستند و این باعث می‌شود شما با سرعت بالا و به راحتی به تمام داده‌ها دسترسی آسان داشته باشید!

ما لیست کوتاهی از مزایا و معایب SSD برایتان آماده کردیم تا با اطمینا بیشتری حافظه ssd بخرید.

مزایا‌ی حافظه SSD

سرعت

دارای سرعت دسترسی 35 تا 100 میکروثانیه است که عملکرد  100 برابر هارد دیسک‌های معمولی (HDD) ارائه می‌دهد. این ویژگی به دلیل وجود نداشتن قطعات مکانیکی در حافظه SSD است که بالا آمدن سیستم و اطلاعات سریع‌تر انجام می‌شود.

مصرف انرژی کمتر

به دلیل سرعت بالای این نوع از حافظه ذخیره‌سازی، باید بگوییم که به علت همین سرعت بالا و پردازش اطلاعات در کسری از ثانیه برق مصرفی رایانه شما به طور چشمگیری کم می‌شود.

اگر هم  از باتری لپ‌تاپ استفاده می‌کنید استفاده از SSD در  سالم ماندن و طول عمر بیشتر باتری شما موثر است! به طور میانگین هارد دیسک‌ها 5-6 برابر مصرف برق بیشتری دارد.

مقاومت و دوام

یکی دیگر از مزایای SSD ماهیت غیر مکانیکی آن است که باعث دوام آن می‌شود. از آن‌جا که هیچ قطعه فیزیکی درون SSD وجود ندارد، تحت تاثیر ضربه‌های خارجی قرار نمی‌گیرد.

بنابراین در برابر پرت شدن لپ‌تاپ و یا ضربه خوردن و لرزش مقاوم‌تر است. حتی در صورت ضربه نیز بعید است که اطلاعات شما از روی آن از بین برود و داده‌های شما امنیت بیشتری خواهند داشت.

صدای کمتر

در SSD هیچ صفحه چرخشی و بازویی برای خواندن و نوشتن اطلاعات وجود ندارد. بنابراین چون چرخشی در درون صفحه‌های SSD رخ نمی‌دهد، هنگام کار نیز صدایی ایجاد نمی‌کند.

کوچک و سبک

به دلیل نداشتن قطعات متحرک، SSD جمع و جور است و به دلیل همین فشرده بودن بیشتر مناسب دستگاه‌های قابل حمل است. بنابراین هر زمان که یک وسیله الکترونیکی مانند لپ‌تاپ یا تبلت نیاز به فضای ذخیره سازی دارد. حافظه SSD بهترین گزینه است.

  معایب حافظه SSD

هرچند مزیت‌های هارد ssd خیلی زیاد است اما چند عیب کوچک هم دارد.

طول عمر کمتر اما نه خیلی کم

حافظه‌های SSD طول عمر محدود و مشخصی دارند. برای مثال ممکن است دو میلیون ساعت اطلاعات روی حافظه را بخواند و بنویسد و پس از آن دیگر کارایی نداشته باشد.

البته دو ملییون ساعت اصلا زمان کمی نیست! با این حال اگر برای آرشیو کردن اطلاعات به صورت دائمی از هارد دیسک HDD استفاده کنید قابل اطمینان‌تر است. اما برای بالا بردن سرعت سیستم عامل و برنامه‌ها از SSD استفاده کنید.

گران بودن در مقایسه با ظرفیت

حافظه‌های SSD به دلایلی قیمت بالاتری دارند. البته در سال‌های اخیر قیمت این نوع حافظه‌‌ها تا حدودی زیادی کمتر شده و پیش‌بینی می‌شود کمتر هم خواهد شد.

 انواع حافظه SSD 

SSD ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند به درگاه اتصال‌های متفاوت وصل شوند.

ممکن این همه تجهیزات در هنگام خرید باعث سردرگمی شود! ما تصمیم گرفتیم ابتدا انواع SSD و رابط‌های اتصال  connection interface)) را بررسی کنیم و سپس سلول حافظهNAND  را خدمتتان معرفی کنیم!

اما قبل از آن قصد داریم در مورد چند اصطلاح در مورد سخت‌افزار SSD توضیح کوتاهی بدهیم تا راحت‌تر بتوانید مطلب را درک کنید:

رابط (Interface): ارتباطی که SSD به وسیله آن به سیستم متصل می‌شود Interface می‌گویند. البته دقت کنید که این اتصال قابل مشاهده نیست و در واقع منظور مسیرهای ارتباطی داخل سیستم  به مادربرد است.

اتصال (Connector): کانکتور اتصال فیزیکی اس اس دی به مادربرد است.

پروتکل (Protocol): پروتکل یک زبان یا نرم‌افزار است که اس اس دی به وسیله آن با مادربرد اتصال برقرار می‌کند و پردازش اطلاعات را انجام می‌دهد.

فرم فاکتور (Form Factor): فرم فاکتور در واقع استاندارد ابعاد و سایز SSD است.

 SSD ۲.۵ اینچی

SSD های SATA اولین نسل از SSD هستند. که فرم‌فاکتور آن‌ها اندازه هارد دیسک‌های لپ‌تا‌‌پ ۲.۵  اینچی است و متداول‌ترین نوع SSD در لپ‌تاپ هستند.

این نوع ازSSD  می‌تواند تا 570 مگابایت بر ثانیه اطلاعات را بخواند.  SSDهای نسل اول تا حدود 5 برابر سریع‌تر از هارد HDD است. با سرعت حدود ۱۵  ثانیه سیستم عامل شما بالا می‌آید و برنامه‌های شما باز می‌شود. ارتفاع این نوع از حافظه SSD حدود ۵ تا ۷ میلی‌متر است.

رابط‌ها و اتصالات این نوع SSD به شرح زیر است:

  • به Connector و رابط (SATA) متصل می‌شود.
  • کلیه SSD های SATA مجهز به پروتکل AHCI هستند.

M.SATA

نوع دیگری ازSSD  ها که درگاه SATA دارند مدل M.SATA هستند. این نوع از SSD کوچیک‌تر از مدل قبلی است و فرم‌فاکتور آن ۲۲۸۰ است. این نوع از حافظهSSD  به Connector  مادربرد و یا لپ‌‍‌تاپ وصل می‌شود.

مقایسهSSD M.SATA  و SSD 2.5:

  • از نظر طول عمر و سرعت مشابه هستند.
  • هردو به پروتکل AHCI مجهز هستند.
  • شکل ظاهری متفاوتی با یک‌دیگر دارند.

کاربرد SSD M.SATA

SSD M.SAT به خاطر بدنه باریکی که دارد بیشتر برای اولترابوک‌ و لپ‌تاپ‌هایی که درگاه SATA دارند  قابل استفاده است.

هارد M.2     

این نوع از SSD ها رابط PCI Express دارند و می‌تواند به لپ‌تاپ‌ها و مادربرد‌هایی که این نوع رابط را دارند و  به پروتکل NVME مجهز هستند متصل شود.

NVME های موجود از پهنای باند PCI Express X4 استفاده می‌کنند و سرعت آن ۴۰۰۰ مگابایت بر ثانیه است.

مقایسه SSD M.2 و SSD M.SATA:

سایز این نوع از SSD کوچک‌تر از SSD M.SATA است و برای استفاده در تبلت و اولترابوک‌ها مناسب است.

پروتکل M.2 به تکنولوژی NVME مجهز است که از پروتکل ACHI پیشرفته‌تر است و سرعت اتصال بالایی دارد.

  نقاط ضعف:

درگاه این نوع ازSSD  در همه لپ‌تاپ‌ها و مادربرد‌ها موجود نیست!

انتخاب حافظه مناسب SSD

ممکن است در هنگام خرید به توضیحات محصول نگاه کنید و اصطلاحاتی مانند NAND و یا ) SLC) مشاهده کنید.

این موارد بر روی استفاده روزمره و طول عمر SSD اثر گذار است و توصیه می‌‌شود، که در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید. بیاید یک نگاه کلی به این موضوع بیاندازیم و این اصطلاحات را باهم مرور کنیم:

تکنولوژی NAND FLASH چیست؟

خوب قبلا هم در این مقاله بیان کردیم که حافظه‌های SSD بر مبنای حافظه فلش هستند. قسمت NAND FLASH یکی از قسمت‌های اجزای اصلی حافظه SSD است که اطلاعات بر روی تراشه‌های آن ذخیره می‎شود!

NAND FLASH  ها در طی این سال‌ها بسیار توسعه پیدا کردند! و خود انواع مختلفی دارد که می‌خواهیم در مورد آن اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم:

حافظه NAND Flash ها سه سلول دارند :SLC, MLC, TLC  در حافظه فلش‌ها وجود دارند و هرکدام برای اهداف متفاوتی قابلیت استفاده دارند!

SLC

اولین حالت NAND FLASH که وارد بازار شد. SLC ها هستند! سابقه این نوع از NAND FLASH سابقه زیادی دارد و داده‌ها را بدون خطا می‌خواند و می‌نویسد. به دلیل همین ویژگی‌های بدون خطا، از این نوع SLC برای سیستم شرکت‌ها و سرورهای بزرگ استفاده می‌شود. SLC ها یک سطح و یک بیت اطلاعات را ثبت می‌کنند.

MLC

دو بیت اطلاعات در هر سلول می‌توان اطلاعات ذخیره کرد و حجم ذخیره‌سازی اطلاعاتتان بیشتر می‌شود. به همین دلیل قیمت و طول عمرشان نسبت به SLC کمتر می‌شود و سرعت آن‌ها کمی کاهش می‌یابد.

SLC

در SLC تا 8سطح می‌توان 3 بیت اطلاعات ذخیره کرد. حجم ذخیره بیشتر می‌شود، اما سرعت خواندن اطلاعات و طول عمر آن کاهش می‌یابد.

انواع رابط‌های SSD

رابط های SSD را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم‌بندی نمود:

  1. رابط اتصال SATA
  2. رابط اتصال PCI EXPRESS

رابط اتصال SATA

SATA یک پورت استاندارد است، که توسط کابل‌ها و کانکتور‌ها به SSD متصل می‌شود و از طرف دیگر به مادر‌برد وصل می‌شود و می‌توانید به راحتی با استفاده از آن اطلاعات را انتقال دهید.

رابط اتصال PCI EXPRESS

یک رابط سخت‌افزاری است که روی مادربرد قرار دارد و اسلات‌های متفاوتی مانند (  X2, X4, X6 ) دارد که کنار هم قرار دارند. کارت گرافیک نیز در همان قسمت نصب شده است و از طریق تکنولوژی PCI EXPRESS  کارت گرافیک به مادربرد متصل است.

NVME چیست؟

NVME یک پروتکل است که درایوهای SDD را برای انتقال اطلاعات بهبود می‌دهد. و از طریق درگاه  PCI EXPRESS اطلاعات به صورت مستقیم به مادربرد منتقل می‌شود. پروتکل NVME سرعت بین SSD و مادربرد را افزایش می‌دهد و این باعث انتقال سریع داده‌ها می‌گردد.

واژه هارد SSD اشتباه است؟

باید بگوییم که بله! در واقع اصلا SSD هارد نیست! هارد دیسک‌ها دارای قطعات مکانیکی و دیسک‌های سخت هستند. ولی SSD یک قطعه کاملا الکترونیکی است و به کار بردن واژه هارد اس اس دی برای این سخت‌افزار کاملا اشتباه است!

کد تخفیف نورنگار

حافظه SSD برای شما مناسب است؟

خوب تا این‌جا صحبت‌های ما کاملا واضح بود که این نوع از حافظه به خاطر این‌که نسل پیشرفته‌ای از سخت‌افزارهای ذخیره سازی اطلاعات است قیمت نسبتا گرانی دارد!

اما دقت کنید که خرید یک سیستم جدید هم هزینه بیشتری برای شما در بر دارد. ما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد ارتقا سیستم خود را دارید حتما با مطالعه همین مقاله و سر زدن به فروشگاه سایت نورنگار یک SSD حافظه متناسب با بودجه خود انتخاب کنید و کارهایتان را با سرعت بیشتری انجام دهید!

اگر هم سوالی در این خصوص داشتید حتما از طریق بخش نظرات و یا پشتیبانی سایت با ما در ارتباط باشید!

نویسنده : حسین بابائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
8 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه