021-7356

Vibrance چیست و چه تفاوتی با Saturation دارد؟

Vibrance چیست و چه تفاوتی با Saturation دارد؟

Vibrance چیست؟ در ادامه با ما باشید تا به بررسی این مفهوم بپردازیم.

Vibrance چیست؟

دو مفهوم Vibrance و Saturation هر دو با غلظت یا اشباع رنگ سر و کار دارند اما نتیجه افزایش هرکدام در عکس‌ها متفاوت است.

اگر تفاوت این دو را خلاصه کنیم، افزایش Saturation باعث افزایش غلظت رنگ در همه بخش‌ها و نقاط تصویر می‌شود اما افزایش Vibrance فقط رنگ بخش‌ها یا نقاطی که غلظت رنگ کمی دارند یا به اصطلاح کم رنگ‌تر هستند را افزایش می‌دهد.

در واقع کمک می‌کند بخشی از تصاویر را که رنگ آن بی‌حال است، بهبود ببخشید. این در حالی است که این ابزار روی رنگ‌های اشباع‌شده تاثیر نخواهد داشت.

Vibrance چیزی نیست که به‌صورت طبیعی رخ دهد یعنی همیشه به صورت مصنوعی و در محله ویرایش عکس قابل تغییر است؛ این کار با برنامه‌هایی مثل ادوبی لایت روم یا فتوشاپ امکان‌پذیر است. شما با آموزش ادیت به سادگی می‌توایند این تکنیک ها را پیاده سازی کنید.

اگر یکبار در فتوشاپ روی یک عکس Vibrance و Saturation را افزایش دهید و مقایسه کنید متوجه تفاوت در بخش‌هایی که رنگ اشباع می‌شود خواهید شد.

Saturation چیست و چه کاربردی دارد؟

سچورشین یا همان اشباع رنگ در دنیای عکاسی کاربرد زیادی دارد. به‌عبارت‌دیگر، اگر بخواهید رنگ تمام بخش‌های تصویر موردنظر خود را افزایش یا کاهش دهید، باید از ابزار Saturation استفاده کنید.

صفر کردن Saturation عکس را سیاه و سفید می‌کند و در واقع اشباع رنگ را صفر می‌کنید.

Saturation چیست و چه کاربردی دارد؟

اما استفاده از ابزار Saturation گاهی اوقات یک مشکل اساسی به وجود می‌آورد! فرض کنید در یک عکس، بخش‌هایی از آن اشباع و بخش‌های دیگری از آن دارای رنگ‌های خنثی باشند. در این صورت اگر از ابزار Saturation استفاده کنید، باعث می‌شود تا بخش‌هایی از تصویر از اشباع مناسبی برخوردار شوند اما بخش‌های دیگری از آن دارای رنگ مصنوعی باشند. پس نباید فراموش کنید که این ابزار برای زمانی مناسب است که گستره رنگی تمام بخش‌های یک تصویر مشابه باشند!

نکاتی برای کاربرد Vibrance و Saturation

اکنون که با مفهوم Vibrance و Saturation آشنا شدید، زمان آن می‌رسد که ببینیم تفاوت این دو در چیست؟

  • گاهی اوقات کاربران فکر می‌کنند که به دلیل هوشمندتر بودن ابزار Vibrance، ابزار Saturation کاربرد زیادی ندارد و نباید از آن استفاده کرد. در حالی که بسیاری از عکاسان حرفه‌ای گاهی اوقات از Saturation استفاده می‌کنند اما به دلیل آن که ابزار Vibrance هوشمند است و نتیجه ویرایش نهایی اکثر تصاویر با آن بهتر می‌شود، استفاده از Vibrance را ترجیح می‌دهند.
  • تنها مزیتی که vibrance نسبت به Saturation دارد، این است که از اشباع بیش از حد تصویر جلوگیری می‌کند. عکاسان هم به دلیل آن که نمی‌خواهند تصاویر آن‌ها از حالت طبیعی خارج شود از آن استفاده می‌کنند.

عکس پایین یک نمونه خوب از درک این موضوع است. در عکس سمت راست Saturation افزایش داده شده و در عکس سمت چپ Vibrance زیاد شده است. کاملا مشخص است که سمت راست غیرطبیعی است.

تصویر وسط، تصویری است که با Vibrance ادیت شده است. در این تصویر مشاهده می‌شود که رنگ آسمان کمی آبی‌تر شده است، در حالی که اشباع رنگ‌های بخش دیگر تصویر خیلی تغییر نکرده است. تصویر سمت راست با استفاده از ابزار Saturation ویرایش شده است! همان‌طور که مشاهده می‌کنید، علاوه بر رنگ آسمان رنگ بخش‌های دیگر هم تغییر کرده است و درختان رنگی غیر طبیعی به خود گرفته‌اند.

مقایسه زمان استفاده از Vibrance و Saturation

اکنون که با Vibrance چیست و تفاوت‌های Vibrance و Saturation آشنا شدید، متوجه شده‌اید که هر یک از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند. گاهی اوقات برای آن که تصویر شما ادیت بهتری داشته باشد، باید به‌صورت هم‌زمان از این دو ابزار استفاده کنید.

انجام این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان اشباع رنگ‌های تصویر را به‌صورت کامل کنترل‌ کنید تا از حالت طبیعی خارج نشود. به همین دلیل است که بسیاری از نرم‌افزارهای ادیت Abobe هر دو ابزار را در اختیار شما قرار داده‌اند تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

مقایسه زمان استفاده از Vibrance و Saturation

برای ادیت بخش‌های حساس تصاویر بهتر است از Vibrance استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

البته این موضوع که کدام ابزار را انتخاب کنید، کار ساده‌ای نیست و در برخی تصاویر اصلاً نمی‌توانید به سادگی این کار را انجام دهید. در چنین شرایطی بهتر است تصویر خام را با هر دو ابزار تست کنید و ببینید که کدام یک نتیجه بهتری به شما می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه