دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

چرا تصویر LCD دوربین کنون برعکس است؟ راهنمای کامل رفع مشکل

چرا تصویر LCD دوربین کنون برعکس است؟ راهنمای کامل رفع مشکل

عکاسان در حین کار کردن با دوربین‌ عکاسی ممکن است چالش‌های مختلفی را تجربه کنند. یکی از مشکلاتی که ممکن است در حین استفاده از دوربین کانن به آن برخورد کنید، برعکس بودن تصویر ال سی دی دوربین است. اگر می‌خواهید بدانید چرا تصویر LCD دوربین کانن شما برعکس شده‌است و راه حل رفع این مشکل چیست، پیشنهاد می‌کنیم نکات این مطلب را به طور کامل مطالعه کنید. کارشناسان بخش تعمیرات نورنگار در این مطلب روش‌های کاربردی برای رفع مشکل برعکس شدن تصویر LCD دوربین کنون را بیان کرده‌اند.

دلایل برعکس شدن تصویر LCD دوربین کنون

دلایل زیادی برای برعکس شدن تصویر LCD دوربین کنون وجود دارد که می‌تواند شامل دستکاری شدن تنظیمات یا خطاهای عملکردی و دیگر آسیب‌ها از جمله آسیب فیزیکی باشد. مشکلات مربوط به تنظیمات به راحتی و با دنبال کردن مراحل راهنما قابل حل هستند؛ اما رفع آسیب‌های سخت‌افزاری حتماً نیازمند مراجعه به متخصص تعمیرات دوربین است. در ادامه به بررسی علت‌های برعکس شدن تصویر ال سی دی کنون می‌پردازیم.

تنظیمات چرخش (وارونگی)

گاهی به دلیل دستکاری دوربین توسط افراد ناآشنا با آن ممکن است عملکرد دوربین به طور کلی تحت تاثیر قرار بگیرد، برعکس شدن تصویر LCD دوربین کنون نیز از این قبیل مشکلات است. در ادامه مطلب در بخش راه حل‌ها، مراحل بازگردانی تصویر نمایشگر به حالت عادی را برای شما مرحله به مرحله شرح خواهیم داد.

گاهی به دلیل دستکاری دوربین توسط افراد ناآشنا با آن ممکن است عملکرد دوربین به طور کلی تحت تاثیر قرار بگیرد.

نقص نرم‌افزاری

گاهی اوقات دستگاه‌های الکترونیکی ممکن است دچار اشکالات نرم‌افزاری موقتی شوند که بر عملکرد نمایشگر تاثیر می‌گذارد. تنظیم مجدد دوربین یا به‌روزرسانی سیستم نرم‌افزاری ممکن است مشکل برعکس بودن تصویر LCD دوربین را حل کند، البته اگر مشکل دوربین نرم‌افزاری باشد.

مشکل برعکس بودن تصویر LCD دوربین
تنظیم مجدد دوربین ممکن است مشکل برعکس بودن تصویر LCD دوربین را حل کند.

اتصال شل و معیوب بودن نمایشگر

اتصال شل بین صفحه نمایش و اجزای داخلی دوربین می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های نمایشگر شود که احتمالا به دلیل باز و بسته شدن بیش از حد نمایشگر یا فرسودگی کابل در طول زمان اتفاق افتاده‌است. همچنین دلیل برعکس بودن تصویر صفحه نمایش می‌تواند ایراد در پنل خود نمایشگر و معیوب شدنش باشد که در این صورت نیازمند تعویض است.

ایراد در نمایشگر و معیوب شدن آن ممکن است یکی از دلایل برعکس بودن تصویر صفحه نمایش باشد.

خطاهای عملکردی

به دلایل مختلف از جمله آسیب‌های فیزیکی یا نیاز به آپدیت و مشکلات دیگر در هنگام روشن شدن، ممکن است ایراد برعکس شدن تصویر LCD دوربین کنون پیش بیاید. این مشکل نه از تنظیمات بلکه به دلیل خطاهای عملکردی است. گاهی برای رفع این قبیل مشکلات نیز می‌توان بدون مراجعه به متخصص و با انجام قدم به قدم راه حل، مشکل دوربین را حل کرد. در ادامه به بررسی این مراحل نیز می‌پردازیم.

ایراد سنسور (آسیب به سنسور)

اگر مشکل برعکس بودن تصویر LCD دوربین کنون شما مربوط به تنظیمات و خطاهای عملکردی نباشد، یک احتمال خیلی کم وجود دارد که این ایراد به دلیل آسیب به سنسور دوربین ایجاد شده باشد. با اینکه آسیب به سنسور دوربین معمولاً منجر به برعکس شدن تصویر دوربین نمی‌شود با این حال درصد احتمال کمی نیز برای آن وجود دارد. معمولاً آسیب به سنسور با ایرادات دیگری نیز همراه است و اگر نشانه‌های زیر در دوربین شما وجود دارد ممکن است ایراد برعکس شدن تصویر LCD دوربین کنون شما به دلیل آسیب دیدن سنسور باشد:

ایراد سنسور و برعکس بودن تصویر LCD دوربین کنون
به ندرت امکان دارد که مشکل برعکس شدن تصویر LCD دوربین کنون شما، به دلیل آسیب به سنسور دوربین ایجاد شده باشد.
  • خطاهای عملکردی دیگر:

اگر ایرادات عملکردی دیگری در کنار برعکس شدن تصویر LCD دوربینتان وجود داشته باشد، به احتمال زیاد آسیب به سنسور دوربین اتفاق افتاده‌است. از جمله این مشکلات عملکردی می‌توان به مشکل در فوکوس کردن، مشکلات نوردهی یا ایرادات غیرمعمول در تصاویر گرفته شده شما اشاره کرد.

  • سازگاری در حالت‌های مختلف:

اگر ایراد برعکس بودن تصویر LCD دوربین کنون شما در حالت‌ها و تنظیمات مختلف همچنان باقی بماند، ممکن است به جای یک نقص نرم‌افزاری، یک نقص سخت‌افزاری داشته باشد. اگر دوربین شما از یک سطح بلند افتاده باشد یا در معرض رطوبت یا دمای شدید قرار گرفته باشد، ممکن است به سنسور یا سایر اجزای داخلی دوربین آسیب برسد و منجر به ناهنجاری در نمایشگر شود.

آسیب به دلیل آب‌خوردگی یا رطوبت

قرار گرفتن در معرض رطوبت یا آب می‌تواند به اجزای الکترونیکی از جمله صفحه نمایش آسیب برساند و منجر به رفتار نامنظم یا نقص آن شود.

ایراد برعکس بودن تصویر LCD دوربین کنون

کد تخفیف نورنگار

راه حل مشکل برعکس بودن تصویر LCD دوربین کنون

حال که با دلایل برعکس شدن تصویر LCD دوربین کنون آشنا شدیم وقت آن رسیده که به روش‌های حل این مشکلات بپردازیم. برخی از این ایرادات با انجام چند مرحله توسط خود شما قابل حل است اما متاسفانه برخی دیگر مانند مشکلات فیزیکی به راحتی قابل حل نیستند و نیازمند تعویض یا تعمیر هستند که حتماً باید به یک متخصص مراجعه شود.

برعکس بودن تصویر LCD دوربین کنون

برگرداندن تنظیمات وارونگی

اگر مشکل دوربین شما به دلیل به هم خوردن تنظیمات باشد، با طی کردن مراحل زیر می‌توانید مشکل برعکس بودن تصویر ال سی دی دوربین کنون خود را حل کنید:

  1. دوربین را روشن کنید و به بخش تنظیمات بروید. (دسترسی به تنظیمات در دوربین‌های مختلف متفاوت است اما در بیشتر مدل‌ها یک دکمه منو روی بدنه دوربین برای دسترسی سریع و آسان به تنظیمات وجود دارد.)
  2. بعد از ورود به بخش منوی دوربین به دنبال بخش تنظیمات مربوط به صفحه نمایش (display) یا نمایشگر (screen) باشید.
  3. تنظیمات مربوط به چرخش یا وارونگی (Orientation Setting) یا (Screen Oreientation) را پیدا کنید.
  4. بعد از یافتن بخش مربوط به تنظیمات چرخش می‌توانید با انتخاب گزینه‌ای که ممکن است “Normal”یا “Inverted” و یا “180 degrees” باشد، تصویر LCD دوربین خود را به حالت اولیه بازگردانید.

راه حل خطاهای عملکردی یا نقص نرم‌افزاری

هردو ایراد نرم افزاری و خطای عملکردی دوربین را تا حدودی می‌توان با راه حل‌های زیر رفع کرد. با اینکه این راه‌حل‌ها بیشتر برای نقص نرم افزاری کاربرد دارند اما در مواردی برای خطا در عملکرد نیز تاثیرگذار هستند.

ری‌استارت کردن دوربین

در برخی موارد نیاز به انجام کارهای سخت نیست و می‌توان تنها با خاموش و روشن کردن مجدد دوربین گلیچ‌های موقتی را حل کرد. برای این کار ابتدا دوربین را خاموش کنید، سپس در صورت امکان باتری را نیز جدا کرده، چند ثانیه صبر کنید و بعد با نصب مجدد باتری و روشن کردن دوربین، می‌توانید از موثر بودن این راه حل مطمئن شوید.

ریست کردن دوربین به تنظیمات کارخانه

ممکن است در دوربین شما گزینه‌ای برای ریست کردن دوربین به حالت کارخانه وجود داشته باشد. این اقدام نیز می‌تواند برخی مشکلات نرم‌افزاری دوربین شما را حل کند و اگر ایراد برعکس شدن تصویر LCD دوربین شما از همین قبیل باشد با این روش برطرف خواهد شد. با این حال به خاطر داشته باشید که ریست کردن دوربین تمام تنظیماتی که روی دوربین سیو کرده‌اید را پاک خواهد کرد.

به‌روزرسانی میان‌افزار (Firmware)

اگر از مدل‌های جدید دوربین‌های کنون استفاده می‌کنید می‌توانید با بررسی اینکه به‌روزرسانی و آپدیتی برای مدل دوربین شما آمده‌است یا خیر، برخی مشکلات نرم‌افزاری دوربین خود را رفع کنید. شرکت کنون به طور دوره‌ای به‌روزرسانی‌هایی را برای میان‌افزارها منتشر می‌کند که باگ‌ها را برطرف کرده و عملکرد دوربین را بهبود می‌بخشد. معمولاً می‌توانید به‌روزرسانی میان‌افزار را از وبسایت Canon دانلود کنید و دستورالعمل‌های نصب آن‌ها را روی دوربین خود پیاده کنید.

راه حل سایر ایرادات

متاسفانه راه حلی که شخص عکاس یا کاربر دوربین بتواند برای آسیب‌های فیزیکی اقدام کند وجود ندارد و مشکلاتی از قبیل آب‌خوردگی، آسیب به سنسور و معیوب شدن نمایشگر نیازمند مراجعه به متخصص و کارشناس تعمیرات دارد. پس اگر با طی مراحل قبلی مشکل برعکس بودن تصویر LCD دوربین کنون حل نشد بهتر است با مراجعه به مرکز تعمیرات دوربین کنون و انجام تست عیب‌یابی از ایراد اصلی دوربین خود مطلع شوید و درست کردن آن را به دست افراد خبره بسپارید.

راه حل تضمینی

مشکل برعکس شدن تصویر LCD دوربین کنون نیز مانند تمام ایرادات دیگری که برای دوربین‌ها رخ می‌دهد در مرکز تعمیرات تخصصی دوربین نورنگار قابل حل است. شما می‌توانید با مراجعه حضوری یا ارسال غیر حضوری دوربین آسیب دیده خود برای متخصصین نورنگار، دوربین خود را به شکل حرفه‌ای تعمیر کنید و  تجربه تلخ آسیب دوربین خود را با تجربه شیرین بازگشتن به حالت سلامت جایگزین کنید.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *