021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

تنظیمات توصیه‌شده برای A7R IV و دوربین‌های بدون آینه فول‌فریم سونی

تنظیمات توصیه‌شده برای A7R IV و دوربین‌های بدون آینه فول‌فریم سونی

علاوه بر این مدل تمام دوربین‌های سری آلفای سونی نیز دارای تنظیمات متعدد و دکمه‌های تنظیم متنوعی هستند که برای یادگیری خصوصاً توسط کسانی که برای اولین بار از دوربین‌های حرفه‌ای سونی استفاده می‌کنند کمی گیج‌کننده خواهند بود. در این مطلب منوی پیچیده‌ی A7R IV را تشریح خواهیم کرد و تنظیمات پیشنهادی خود را به شما ارائه می‌دهیم. البته این فقط تنظیمات سلیقه‌ای نگارنده است (قطعاً راه‌های دیگری برای انجام تنظیمات صحیح A7R IV وجود دارد) و آنچه در ادامه آمده صرفاً یک پیشنهاد خوب برای شروع به کار با این دوربین رده‌بالاست که البته تقریباً تمامی موارد آن برای دیگر دوربین‌های بدون آینه سونی خصوصاً در رده فول‌فریم نیز قابل‌اجراست.

 

 

قبل از ورود به منوی تنظیمات دوربین در ابتدا با تنظیمات خارج از منوی آن آشنا می‌شویم. گرچه سونی A7R IV در منوی خود تنظیمات بی‌شماری دارد، اما می‌توانید بخشی از این تنظیمات را فقط با فشردن دکمه‌های روی بدنه انجام دهید.

  • دیال تنظیم وضعیت و دکمه‌های C1 و C2

در A7R IV همچون A7R III چیدمان دکمه‌ها در بخش بالایی ساده است. در این بخش و در کنار دیال تنظیم که حالت‌های خودکار مختلف عکاسی را در خود جای داده، یک دیال تنظیم دیگر و دو دکمه‌ی C1 و C2 قرار دارند. دیال تنظیم که در کنار محل نصب فلاش روی بدنه قرار گرفته، دارای چهار حالت تنظیم اصلی  S یا اولویت سرعت شاتر، حالت A اولویت دیافراگم، حالت تمام دستی M و P یا برنامه‌ریزی‌شده است. روی این دیال چرخنده حالت تمام‌خودکار نیز وجود دارد. ترجیح نگارنده انتخاب حالت A یا اولویت دیافراگم است که در این حالت میزان گشودگی دیافراگم توسط کاربر و دیگر عوامل تأثیرگذار توسط دوربین تنظیم می‌گردد که این دوربین نیز در تنظیم آن‌ها عالی عمل می‌کند.

البته اعداد 1 و 2 و 3 نیز روی این دیال تنظیم وجود دارند که حالت‌های از پیش قابل تنظیم شده MR برای موقعیت‌های مختلف عکاسی هستند. می‌توان گفت دوربین سونی A7R IV سه حالت زیر بهترین عملکرد را در اختیار شما قرار می‌دهد :

اولویت دیافراگم ، کاملاً دستی و مموری ریکال یا همان MR که ذکر آن رفت!

حالت‌های سه‌گانه‌ی MR بیشتر برای عکاسان حرفه‌ای مفید خواهد بود اما تمام کاربران A7R IV را به تجربه‌ی این حالت که در زمان تغییر یک شکل عکس‌برداری به شکلی دیگر بسیار مفید خواهد بود ، تشویق می‌کنم. تمام کاری که برای دسترسی به این امکان باید انجام دهید، رفتن به منوی دوربین و انتخاب Drive1 از بخش Shoot Mode است، پس‌ازآن تنظیمات انجام‌شده‌ی خود را در یکی از سه حافظه‌ی MR  ذخیره کنید تا با انتخاب عدد آن روی دکمه چرخنده‌ی تنظیم، به تنظیمات دلخواه دسترسی داشته باشید.

اگر نمی‌خواهید مسیر ذکر شده را طی کنید، حالت‌های خودکار ، انتخاب صحنه و همان اولویت دیافراگم برای شما بهترین‌ها هستند.

 

 

یک دکمه‌ی چرخنده‌ی دیگر روی بخش بالایی بدنه‌ی A7R IV قرار دارد که مربوط به جبران نوردهی است. این دکمه که از منفی 3 تا مثبت 3 درجه‌بندی‌شده برای عکاسی در موقعیت‌هایی ست که تفاوت نور دو بخش از تصویر بسیار زیاد است و دوربین برای نورسنجی آنچه که مدنظر شماست، دچار خطا می‌شود. کاربر با فشردن دکمه وسط این دیال می‌تواند قفل آن را آزاد کند و نوردهی را تا سه استاپ تصحیح نماید. البته فراموش نکنید که پس از تغییر سوژه و محل عکاسی بهتر است دوباره این مقدار روی صفر قرار بگیرد.

همچون مدل‌های پیشین این رده از دوربین‌های سونی، روی بدنه‌ی A7R IV نیز دو دیال چرخنده تنظیم یکی روی گریپ و دیگری در بخش بالایی قرار دارد که بسته به حالتی که تنظیمات دوربین در آن قرار دارد، وظیفه‌ی متفاوتی را انجام می‌دهند. یکی از این دو دیال در دسترس انگشت اشاره و دیگری در کنار دیال جبران نوردهی و در دسترس انگشت شست قرا دارد که در حالت کاملاً دستی یا M  چرخش دیال پشت سرعت شاتر و چرخش دیال جلوی بدنه میزان گشودگی دیافراگم را تنظیم می‌نماید (البته این مورد به‌صورت پیش‌فرض است و از طریق منو قابل‌تغییر می‌باشد). در حالت‌های اولویت دیافراگم و اولویت سرعت شاتر، هر دیال دو هم‌زمان سرعت شاتر و یا دیافراگم را تغییر می‌دهند و در زمان بررسی عکس‌های ثبت‌شده هر دو به حرکت بین عکس‌ها اختصاص دارند.

علاوه بر تمامی موارد گفته‌شده در بخش بالایی دوربین دکمه C1 و C2 قرار دارند که می‌توان آن‌ها را به عملکردهای دلخواه اختصاص داد. البته دکمه C1 به‌طور پیش‌فرض به تنظیم حالت وایت بالانس و دکمه C2 به تنظیم منطقه فوکوس اختصاص دارند. نگارنده ترجیح می‌دهد دکمه C2  به همان انتخاب منطقه فوکوس اختصاص داشته باشد اما C1 را به بزرگنمایی نقطه فوکوس شده اختصاص می‌دهم تا از صحت فوکوس اطمینان یابم. اختصاص دکمه‌های شخصی‌سازی‌شده به یک موضوع واحد موجب سریع‌تر شدن استفاده از آن‌ها به‌صورت ناخودآگاه خواهد شد.

 

  • دکمه‌های پشت بدنه

همانند دیگر دوربین‌ها، اکثر دکمه‌های این دوربین نیز در بخش پشتی قرار دارد و همانند دیگر دوربین‌های بدون آینه سونی بیشترین دکمه‌ها در بخش راست صفحه‌نمایش قرار دارند. در نیمه‌ی چپ قسمت پشتی دو دکمه قرار دارد که یکی دکمه تنظیمات یا منو است و دیگری کلید C3 که به‌صورت پیش‌فرض به انتخاب شیوه فوکوس (بین موارد AF-S, AF-A, AF-C, DMF و کاملاً دستی) اختصاص دارد. به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، انتخاب نگارنده برای دکمه‌ی C3 همان وظیفه‌ی پیش‌فرض است. در ادامه تصویری از بخش پشتی دوربین سونی A7R IV را می‌بینید:

 

 

همچون مدل پیشین یک دکمه برای شروع و پایان فیلم‌برداری در بخش پشتی این دوربین نیز قرار دارد و در کنار آن دکمه‌ی AF-ON قرار داده شده است. این دکمه که در دوربین‌های دیگر برندها نیز وجود دارد، برای انجام فوکوس با دکمه‌ی پشتی (و نه با فشردن دکمه شاتر) کارایی دارد. از طریق این دکمه می‌توان فوکوس را به‌صورت دستی تنظیم کرد و بدون نگرانی از تغییر فوکوس، دکمه‌ی شاتر را فشرد و در زمان نیاز به فوکوس خودکار نیز آن را در اختیار داشت. در گوشه سمت راست بالای بخش پشتی بدنه هم دکمه AEL برای قفل نورسنجی قرار گرفته که در دوربین‌های نیکون با نام AE-L و در کانن با علامت * مشخص می شود. کاربرد این دکمه همانند دکمه جبران نوردهی است، با این تفاوت که با حرکت دوربین و قرارگیری نقطه نورسنجی در محل مناسب آن را فشار می‌دهید تا نورسنجی بدون تغییر باقی بماند. سپس قاب خود را بدون نگرانی از تغییر نورسنجی می‌بندید و عکس خود را ثبت می‌کنید.

در بخش زیرین این دکمه‌ها جوی استیک قرار دارد که برای تغییر سریع نقاط اندازه‌گیری فوکوس و نورسنجی به‌خوبی مورد قرار گرفته روی بدنه A7R IIIعمل می‌کند.

 

2.1) دکمه عملکرد یا Fn

دکمه‌ی Fn (Function) برای تغییر تنظیمات متعدد تأثیرگذاری همچون ایزو ، وایت بالانس ، شیوه عکاسی و مواردی از این قبیل به کار می‌رود. گرچه وظایف مربوط به آن امکان تغییر و جابجایی دارند اما به‌ندرت نیاز به این کار است. در ادامه مواردی به که با فشردن این دکمه به آن دسترسی خواهید داشت را می‌بینید:

شیوه ثبت عکس یا Drive Mode : از طریق این تنظیم می‌توانید انتخاب کنید که هنگام فشردن دکمه شاتر یک فریم ثبت شود یا تا زمان نگه‌داشتن دکمه شاتر عکاسی ادامه یابد. همچنین روشن کردن تایمر عکاسی و عکاسی به‌صورت براکتینگ (ثبت یک عکس با نوردهی‌های مختلف) هم در این قسمت قرار دارند.

شیوه فوکوس : این مورد به‌صورت پیش‌فرض روی AF-A قرار دارد که ترکیبی از فوکوس خودکار متغیر و فوکوس خودکار تک شات است و به‌طور خودکار و با توجه به ثابت یا متحرک بودن سوژه انتخاب می‌کند که کدام‌یک به کار گرفته شود. گرچه این مورد معمولاً خوب عمل می‌کند اما درصورتی‌که به فوکوس دستی یا فوکوس متغیر نیاز دارید بهتر است که مستقیماً همان‌ها را فعال کنید.

منطقه فوکوس : با فعال‌سازی پیش‌فرض Flexible Spot: S که یک نقطه خاص را برای فوکوس انتخاب می‌کند. این شیوه دقیق‌ترین شکل تمرکز روی سوژه است و مکان نقطه‌ی فوکوس ظاهر شده روی تصویر را از طریق جوی استیک می‌توانید تغییر دهید.

جبران نوردهی : نگارنده ترجیح می‌دهد برای این کار از دکمه‌ی چرخنده‌ی روی قسمت بالایی بدنه استفاده کند!

ایزو : این دوربین در صورت انتخاب گزینه‌ی خودکار برای ایزو همچنان عملکرد خوبی به نمایش خواهد گذاشت. البته شما این امکان را دارید تا حداکثر ایزوی خودکار را انتخاب نمایید. علاوه بر این می‌توانید به مسیر ISO Setting  > ISO Auto Min SS رفته و حداقل سرعت شاتر برای فعال‌سازی عدد ایزوی خاص را مشخص نمایید. این مقادیر به‌صورت پیش‌فرض بر اساس قوانین متقابل از پیش نوشته‌شده‌ی عکاسی تنظیم شده‌اند اما شما با توجه به توانایی دوربین در ثبت عکس‌های قابل‌قبول در ایزوهای بالاتر و انتظار خود از خروجی موردنظر می‌توانید این مقادیر را تغییر دهید.

شیوه نورسنجی : برای این مورد Multi پیشنهاد می‌شود اما این مقدار را می‌توانید بر اساس موقعیتی که در آن قرار دارید به نقطه‌ای نیز تغییر دهید.

فلاش : خودکار

وایت بالانس : AWD (وایت بالانس خودکار)

سبک‌های خلاقانه یا Creative Style : این مورد را روی استاندارد قرار دهید چون انتخاب بقیه موارد هیچ تأثیری روی فایل RAW ندارد.

لرزشگیر یا SteadyShot : این مورد را حتماً روشن بگذارید، مگر در مواقع نصب دوربین روی سه‌پایه

Prioritize Rec. Media : این گزینه را روی Slot 1 قرار دهید تا در زمان استفاده از دو کارت حافظه ، عکس‌ها روی درگاه کارت حافظه اول ثبت شوند.

حالت عکس‌برداری : این مورد را بر اساس موقعیت تغییر دهید و همان‌طور که پیش‌ازاین ذکر شد، اولویت دیافراگم توصیه می‌شود.

 

 2.1) دکمه چند جهته و دیگر دکمه‌ها

دکمه‌ی چند جهته ی چرخنده‌ی قرارگرفته در بخش پشتی دوربین بسیار کارآمد است، خصوصاً در هنگام تغییر تنظیمات در منوی دوبین ، زیرا هم از طریق چرخاندن آن و هم فشردن آن در چهار جهت بالا پایین و چپ و راست می‌توانید درون منوها حرکت کنید. ضمن اینکه در هنگام عکاسی این جهت‌ها وظیفه‌ی جداگانه‌ای را بر عهده دارند. برای مثال بالا که با علامت DISP مشخص شده ، حالت‌های مختلف صفحه‌نمایش را فعال می‌سازد، راست به ایزو و حالت‌های مختلف آن اختصاص دارد و چپ اختصاص به شیوه ثبت عکس و تایمر اختصاص یافته است که این موارد در کنار دکمه نیز نوشته شده است.

دو دکمه‌ی دیگر در بخش پشتی باقی‌مانده که یکی مربوط به نمایش تصاویر ثبت‌شده و دیگری دارای علامت سطل زباله است که ناگفته پیداست برای حذف فایل‌ها کاربرد دارد. البته این دکمه فقط در حالت مرور فایل‌ها به این وظیفه اختصاص دارد و کلمه C4 در کنار ان به معنای امکان اختصاص یک کاربرد جداگانه برای آن در هنگام عکاسی است. پیشنهاد نگارنده اختصاص این دکمه به ISO AUTO Min. SS تا با فشردن آن حداقل سرعت شاتر ممکن در هنگام استفاده از ایزوی خودکار لحاظ شود.

 

  • منوی دوربین

متأسفانه منوی دوربین‌های حرفه‌ای سونی بی‌اندازه بزرگ و دارای تنظیمات بیشمار است! این منو به‌هیچ‌عنوان کاربرپسند نیست. برای خواندن ادامه‌ی این متن خود را برای مرور سراسر این منو و زیرمجموعه‌های آن آماده کنید تک‌تک موارد به همراه گزینه پیشنهادی به ترتیب در ادامه ذکرشده‌اند:

  • توجه : برای سهولت انجام تنظیمات ، عنوان تمام موارد بدون ترجمه ذکر شده و در برخی موارد صرفاً گزینه پیشنهادی بدون توضیح اضافه ذکر شده است.

 

3.1) منوی عکاسی اول (صفحه 1)

  • File Format : این گزینه طبیعتاً روی  RAWقرار می‌گیرد.
  • RAW File Type : این بخش دو گزینه‌ی فشرده یا compressed و یک گزینه Uncompressed دارد که انتخاب گزینه دوم گرچه موجب خواهد شد فایل‌ها حجم بیشتری داشته باشند، اما هیچ‌یک از جزئیات نور و رنگ تصویر از دست نخواهد رفت. البته گزینه Uncompressed هم کیفیت بسیار خوبی ارائه می‌دهد که برای اکثر عکاسان مناسب است.
  • JPEG Quality : این گزینه برای مواقعی است که با فرمت غیرفشرده عکاسی می‌کنید و بهترین گزینه‌ی آن Extra fine است که گرچه جزئیات تصویر غیرفشرده را ندارد، اما بالاترین کیفیت را در یک فایل تصویر معمولی در اختیار قرار می گذارد.
  • JPEG Image Size : این مورد هم فقط مربوط به فایل غیرفشرده است و بالاترین سایز ، یعنی L:60M توصیه می‌شود.
  • Aspect Ratio یا نسبت ابعاد تصویر : 3:2
  • APS-C/Super 35mm : این گزینه را تغییر ندهید مگر در زمان استفاده از حالت کراپ سنسور!

 

3.2) منوی عکاسی اول (صفحه 2)

  • Long Exposure NR : روشن
  • High ISO NR: این گزینه که به کاهش نویز در ایزوی بالا کمک می‌کند روی همان گزینه پیش‌فرض باشد.
  • Color Space : این گزینه در زمان استفاده از فرمت RAW برای ثبت تصویر هیچ تأثیری در خروجی ندارد و فقط مربوط به فرمت JPEGمی‌شود اما چون هیستوگرام بر اساس فرمت JPEG ترسیم می‌شود، ترجیح بر این است که گزینه AdobeRGB انتخاب شود.
  • Lens Comp : یک گزینه بی‌تأثیر دیگر روی فرمت RAW که هر سه زیرمجموعه آن خاموش باشد.
  • Shading Comp : خاموش
  • Aber. Comp : خاموش
  • Distortion Comp : خاموش

 

3.3) منوی عکاسی اول (صفحه 3)

  • Drive Mode : Single Shooting
  • Bracket Settings : تنظیمات تایمر روی 2 ثانیه با فرض قرارگیری دوربین روی سه‌پایه در هنگام استفاده از این حالت و براکتینگ روی حالت های – 0 +قرار گیرد.
  • Interval Shoot Func : این تنظیم برای عکس‌برداری تایم لپس و به‌صورت زمان‌بندی‌شده کاربرد دارد.
  • Pixel Shift Multi Shoot : روی Off قرار بگیرد. این تنظیم نیز فقط و فقط برای استفاده از دوربین روی سه‌پایه برای عکاسی از سوژه کاملاً ثابت کاربرد دارد و خروجی آن تصویری با مگاپیکسل بسیار بالا خواهد بود.
  • Memory Recall : در بخش ابتدایی این متن در مورد آن توضیح داده شده است.
  • Memory : در این قسمت می‌توانید تا سه تنظیم شخصی عکاسی را ذخیره نمایید که در آن شیوه فوکوس ، ایزو و دیگر تنظیمات مؤثر روی تصویر قابل انتخاب خواهد بود.

 

3.4) منوی عکاسی اول (صفحه 4)

  • Select Media : انتخاب درگاه کارت حافظه اصلی برای ثبت تصاویر
  • Reg Cust Shoot Set : این گزینه امکان تغییر سه کاربرد برای دکمه‌های روی دوربین را به شما می‌دهد که نگارنده از تغییر آن صرف‌نظر می‌کند.

 

3.5) منوی عکاسی اول (صفحه 5)

  • Focus Mode : روی Automatic AF یا همان AF-A
  • Priority Set in AF-S : روی Balanced Emphasis
  • Priority Set in AF-C : روی Balanced Emphasis
  • Focus Area : روی Flexible Spot که در مورد آن توضیح داده شد
  • Focus Settings : این گزینه امکان حرکت و تغییر حالت فوکوس و نقطه فوکوس را فراهم می‌کند
  • Focus Area Limit : در اینجا می‌توانید تعدادی از حالت‌های ناحیه فوکوس را حذف نمایید تا انتخاب‌هایتان در هنگام عکاسی محدود به مواردی باشد که واقعاً ممکن است از آن‌ها استفاده کنید

 

3.6) منوی عکاسی اول (صفحه 6)

  • Switch V/H AF Area : روی AF Point Only (گزینه‌ای برای تغییر مشخصات درج‌شده روی صفحه در زمان تغییر از حالت عمودی به افقی و بالعکس)
  • AF Illuminator : خودکار
  • Face/Eye AF Set : این مورد چندین زیرمجموعه دارد که به‌صورت جداگانه ذکر می‌شود:
  • Face/Eye AF Set : روشن
  • Subject Detection : انسان
  • Right/Left Eye Select : خودکار
  • Face/Eye Frame Display : روشن
  • Animal Eye Display : روشن

 

  • AF Tracking Sens : روی 3 (استاندارد)
  • Aperture Drive in AF : استاندارد
  • AF w/ shutter : روشن . اگر می‌خواهید فقط از دکمه فوکوس پشت بدنه استفاده کنید (حالت AF-ON که توضیح داده شد) این گزینه را خاموش بگذارید.

 

3.7) منوی عکاسی اول (صفحه 7)

  • Pre-AF : خاموش
  • Eye-Start AF : خاموش . روشن گذاشتن این تنظیم ممکن از موجب تخلیه باتری شود زیرا به‌محض نزدیک شدن چشم به منظره یاب فرآیند فوکوس را شروع می‌کند و ممکن است در صورت نزدیک شدن دوربین به بدنتان هم این کار را انجام دهد!
  • AF Area Regist : خاموش . این تنظیم برای یادآوری یک نقطه فوکوس در بخش خاصی از قاب است که باید یک دکمه را نیز به آن اختصاص داد.
  • Regist. AF Area : این مورد تنظیم قبلی را پاک می‌کند!
  • Focus Frame Color : رنگ سفید را برای قابل فوکوس ترجیح می‌دهم
  • AF Area Auto Clear : خاموش

 

 

3.8) منوی عکاسی اول (صفحه 8)

  • cont. AF area : روشن
  • Phase Detect. Area : خاموش
  • of Focus Point : توصیه می‌شود انجام نشود
  • AF Micro Adj : خاموش . این مورد را فقط برای کالیبره کردن لنز استفاده کنید

 

 

3.9) منوی عکاسی اول (صفحه 9)

  • Exposure Comp : روی 0
  • Reset EV Comp : ریست
  • ISO Setting :
  • ISO : خودکار
  • ISO Range Limit : 50 تا 25600
  • ISO AUTO Min. SS : در این مورد توضیح داده شده ، گزینه “استاندارد” توصیه می‌شود اما اگر فکر می‌کنید لرزش دستتان تأثیر منفی زیادی روی عکس‌ها دارد می‌توانید گزینه Fast و Faster را انتخاب نمایید

 

  • Metering Mode : مولتی
  • Face Priority in Multi : روشن
  • Spot Metering Point : Focus Point Link

 

3.10) منوی عکاسی اول (صفحه 10)

  • Exposure Step : 3EVتوصیه می‌شود
  • AEL w/ shutter : خودکار
  • Exposure Std. Adjust : این مورد را دست نزنید تا زمانی که بدانید در حال انجام چه‌کاری هستید!

 

3.11) منوی عکاسی اول (صفحه 11)

  • Flash Mode : Fill-flash
  • Flash Comp : 0
  • comp.set : Ambient&flash
  • Wireless Flash : خاموش
  • Red Eye Reduction : خاموش

 

3.12) منوی عکاسی اول (صفحه 12)

  • White Balance : خودکار
  • Priority Set in AWB : استاندارد
  • DRO : خاموش
  • Creative Style : استاندارد
  • Picture Effect : خاموش
  • Picture Profile : خاموش

 

3.13) منوی عکاسی اول (صفحه 13)

  • Shutter AWB Lock : خاموش

 

3.14) منوی عکاسی اول (صفحه 14)

  • Focus Magnifier : این مورد برای زوم روی تصویر نقطه فوکوس شده است که پیش‌ازاین گفتم دکمه — را به آن اختصاص می‌دهم
  • Focus Magnif. Time : برای این مورد محدودیت زمانی نگذارید
  • Initial Focus Mag : 5.9 برابر
  • AF in Focus Mag : بله
  • MF Assist : روشن . یک گزینه‌ی عالی که در هنگام استفاده از فوکوس کاملاً دستی عمل خواهد کرد
  • Peaking Setting
  • Peaking Display : خاموش
  • Peaking Level : Mid
  • Peaking Color : قرمز

 

3.15) منوی عکاسی اول (صفحه 15)

  • Anti-flicker Shoot : روشن
  • Face Registration : این مورد برای ثبت چهره افراد است
  • Faces Priority : روشن

 

3.16) منوی عکاسی دوم (صفحه 1)

  • Exposure Mode : اولویت دیافراگم ، فقط در حالت فیلم‌برداری در دسترس است
  • Exposure Mode : اولویت دیافراگم ، فقط در حالت S&Q در دسترس است
  • File Format: XAVC S 4K
  • Record Setting : 24p 60M
  • S&Q Settings :
  • Record Setting :
  • Frame Rate :
  • Proxy Recording : خاموش

 

  • Proxy Recording: خاموش

 

 

3.17) منوی عکاسی دوم (صفحه 2)

  • AF Drive Speed : نرمال
  • AF Track Sens : استاندارد
  • Auto Slow Shut : روشن
  • Initial Focus Mag : 0x
  • Audio Recording : روشن
  • Audio Rec Level : 25 (البته این مورد بر اساس موقعیت باید تغییر کند)

 

3.18) منوی عکاسی دوم (صفحه 3)

  • Audio Level Display : روشن
  • Audio Out Timing : Live
  • Wind Noise Reduct : روشن
  • Marker Display : خاموش
  • Marker Settings : همه خاموش (این مورد هم بسته به نیاز شما در هنگام فیلم‌برداری می‌تواند تنظیم شود)
  • Video Light Mode : Power Link

 

3.19) منوی عکاسی دوم (صفحه 4)

  • Movie w/ shutter : خاموش

 

3.20) منوی عکاسی دوم (صفحه 5)

  • Silent Shooting : خاموش
  • e-Front Curtain Shut : روشن . این مکانیسم ایده‌ی خوبی سات که از لرزش ناشی از شاتر مکانیکی می‌کاهد
  • Release w/o Lens : فعال
  • Release w/o Card : غیرفعال
  • SteadyShot : روشن . البته توصیه می‌شود در هنگام استفاده از سه‌پایه خاموش شود
  • SteadyShot Settings :
  • SteadyShot Adjust : خودکار
  • Focal Len : – . این مورد اگر به‌صورت دستی تنظیم شود می‌تواند در یک فاصله کانونی خاص روشن شود

3.21) منوی عکاسی دوم (صفحه 6)

  • Zoom : پیش‌فرض (-) در فرمت RAWبی‌تأثیر است
  • Zoom Setting : فقط اپتیکال
  • Zoom Ring Rotate : این فقط روی برخی لنزها کار می‌کند

 

3.22) منوی عکاسی دوم (صفحه 7)

  • DISP Button :
  • Monitor : روشن کردن همه موارد برای نمایش روی صفحه ، آن را شلوغ و گیج‌کننده می‌سازد. به همین دلیل من فقط گزینه‌های هیستوگرام ، Level ، No Disp Info و For viewfinder را انتخاب می‌کنم.
  • Finder : مثل قبلی

 

  • FINDER/MONITOR : خودکار
  • Finder Frame Rate : استاندارد
  • Zebra Setting :
  • Zebra Display : خاموش
  • Zebra Level : 70
  • Grid Line : سه‌تایی
  • Exposure Set. Guide : روشن

3.23) منوی عکاسی دوم (صفحه 8)

  • Live View Display : روشن
  • Shoot. Length : نیاز به نمایش این مورد نیست
  • Auto Review : ترجیحاً 2 ثانیه

 

3.24) منوی عکاسی دوم (صفحه 9)

  • Custom Key( برای عکاسی) : در مورد شخصی‌سازی دکمه‌های دوربین در ابتدای این متن توضیحاتی داده شد، اما همان‌طور که در ادامه می‌بینید، حتی برخی دکمه‌هایی که وظیفه آن‌ها در کنارشان درج شده هم امکان تغییر کاربری دارند که توصیه نمی‌شود
  • Control Wheel : Not set
  • AEL Button : AEL hold
  • AF-ON Button : AF On
  • Custom Button 3 : پیش‌ازاین توضیح داده شد
  • Custom Button 4 ک پیش‌ازاین توضیح داده شد
  • Multi-Slc Center Btn : Focus Standard
  • Center Button : Eye AF
  • Left Button : Drive Mode
  • Right Button : ایزو
  • Down Button : پیکسل شیفت
  • Custom Button 1 : در مورد این کلید هم توضیح داده شد و وظیفه‌ی زوم روی نقطه‌ی فوکوس شده برای آن پیشنهاد شد که در صورت انتخاب آن می‌توانید با چند بار فشردن پشت سرهم آن ، تا 11.9 برابر روی نقطه فوکوس شده زوم کنید!

 

 

 

  • Custom Key( برای فیلم‌برداری) : موارد درج شده در این قسمت مربوط به شخصی سازی کلیدهای مرتبط با فیلمبرداری ست که برای نگارنده اهمیتی ندارد و به همان شکل پیشفرض رها می شود
  • Custom Key (در هنگام نمایش تصاویر ثبت شده) : توصیه می‌شود این مورد هم به همان شکل پیش‌فرض باقی بماند
  • Function Menu Set : این هم مربوط به آن چیزی ست که با فشردن دکمه — خواهید دید. توصیه می‌شود این مورد هم بدون دست‌کاری باقی بماند
  • My Dial Settings : این مورد وظیفه‌ی دکمه‌های چرخنده‌ی تنظیم را در حالت کاملاً دستی معین می‌سازد که در مورد آن توضیح داده شد
  • Dial Setup : Av / Tv

 

3.25) منوی عکاسی دوم (صفحه 10)

  • Av/Tv Rotate : نرمال
  • Dial Ev Comp : خاموش
  • Function Ring Lens : خاموش
  • of Touch Oper : –
  • MOVIE Button : Always
  • Lock Operation Parts : خاموش

 

 

3.26) منوی عکاسی دوم (صفحه 11)

  • Audio signals : خاموش

3.27) شبکه (این بخش دارای سه صفحه است)

  • نگارند از این بخش هیچ استفاده‌ای نمی‌کند اما اگر قصد انتقال مستقیم فایل‌ها به گوشی و دیگر دستگاه‌ها را دارید از تنظیمات این قسمت استفاده کنید، در غیر این صورت روشن کردن Airplane Mode برای صرفه‌جویی در مصرف باتری توصیه می‌شود.

 

3.28) نمایش موارد ذخیره شده (این بخش دارای چهار صفحه است)

  • Display Rotation : خاموش . شخصاً ترجیح می‌دهم در صورت چرخاندن دوربین، صفحه نچرخد!
  • دیگر موارد موجود در این قسمت هم شیوه نمایش فایل‌ها را شخصی‌سازی می‌نماید

 

3.29) راه‌اندازی 1 (موارد مربوط به راه اندازی یا Setup هفت عدد هستند)

  • Monitor Brightness : روی حالت دستی قرار دهید
  • Viewfinder Bright : روی حالت خودکار عالی عمل می‌کند
  • Finder Color Temp : صفر
  • Gamma Disp. Assist : خاموش
  • Volume Settings : 7
  • Delete confirm : این گزینه فعال باشد تا قبل از حذف فایل تائید صورت بگیرد

 

3.30) راه‌اندازی 2

  • Display Quality : استاندارد
  • Pwr Save Start Time : روی 1 دقیقه
  • Auto Pwr OFF Temp : استاندارد
  • NTSC/PAL Selector : این مورد را در صورت عدم اطلاع از کارایی آن تغییر ندهید
  • Cleaning Mode : این گزینه برای تمیز کردن سنسور دوربین کاربرد دارد
  • Touch Operation : خاموش (بسته به نیاز خود تغییر دهید)

 

3.31) راه‌اندازی 3

  • Touch Panel/Pad : فقط Touch Panel
  • Touch Pad Settings :
  • Operation in Vertical : خاموش
  • Touch Position Mode : Absolute Position
  • Operation Area : Right 1/2
  • Demo Mode : خاموش
  • TC/UB Settings : این مورد را تغییر ندهید تا زمانی که بدانید دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد
  • IR Remote Ctrl : خاموش (می‌تواند برای کنترل دوربین از طریق گوشی موبایل و تبلت مورداستفاده قرار گیرد)
  • HDMI Settings :
  • HDMI Resolution : خودکار
  • 24p/60p Output : 60p
  • HDMI Info. Display : روشن
  • TC Output : خاموش
  • REC Control : –
  • CTRL FOR HDMI : روشن

 

3.32) راه‌اندازی 4

  • 4K Output Sel : –
  • USB Connection : خودکار
  • USB LUN Setting : Multi
  • USB Power Supply : روشن
  • Language : انگلیسی
  • Date/Time Setup : تنظیم زمان و تاریخ

 

3.33) راه‌اندازی 5

  • Area Setting : تنظیم منطقه زمانی
  • IPTC Information : این گزینه را تا زمانی که اطلاع دقیق از کاربرد آن پیدا نکردید تغییر ندهید
  • Copyright Info : آنچه در اینجا درج شود به‌عنوان اطلاعات کپی‌رایت در فایل‌های ثبت‌شده ذخیره می‌شود
  • Write Serial Number : خاموش
  • Format : واضح است که برای فرمت کارت حافظه از این گزینه استفاده می‌شود
  • Media Settings : در اینجا می‌توانید تعیین کنید که عکس‌ها و فیلم‌ها چگونه و با چه ترتیبی روی دو کارت حافظه ثبت شوند
  • Prioritize Rec. Media : Slot 1
  • Recording Mode : استاندارد
  • Auto Switch Media : روشن

 

3.34) راه‌اندازی 6

  • File/Folder Settings :
  • File Number : Series
  • Set File Name : DSC
  • Select REC Folder : این را رد کنید
  • New Folder : این را هم رد کنید
  • Folder Name : استاندارد
  • Movie File Settings : همان حالت پیش‌فرض
  • Recover Image DB : این را رد کنید
  • Display Media Info : نشان دادن میزان محتویات کارت حافظه
  • Version : نمایش نسخه نرم‌افزار

 

3.35) راه‌اندازی 7

  • Save/Load Settings : برای ذخیره تنظیمات روی کارت حافظه و یا فعال‌سازی تنظیمات از پیش ذخیره‌شده روی کارت حافظه
  • Setting Reset : ریست تمام تنظیمات

 

3.36) تنظیمات منوی من یا My Menu Setting

اگر بخش خاصی از منو هست که اغلب آن را تغییر می‌دهید و می‌خواهید به‌صورت مستقیم به آن دسترسی پیدا کنید می‌توانید آن را در این قسمت مشخص کنید.

 

دانلود فایل تنظیمات ذکر شده

یکی از مزیت‌های نسل چهارم دوربین‌های — سونی امکان دانلود و اجرای فایل تنظیمات است. تنظیمات ارائه‌شده در این مطلب به‌صورت یک فایل برای اجرا روی — تهیه شده است. فایل را از اینجا دانلود کنید و آن را در پوشه‌ای که در ادامه ذکر شده قرار دهید، این پوشه را روی کارت حافظه‌ای که قبلاً روی دوربین نصب‌شده پیدا کنید:

PRIVATE -> SONY -> SETTINGS -> 7RM4 -> CAMSET

پس‌ازآن به منوی دوربین رفته و این مسیر را طی کنید :

Menu -> Save / Load Settings -> Load -> CAMSET01

در ادامه دوربین از شما می‌پرسد که آیا تمایل به بارگذاری تنظیمات دارید؟ که می‌توانید برای انجام این کار گزینه OK را بزنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، همان‌طور که در ابتدای متن هم ذکر شد تنظیمات پیشنهادی در این مطلب صرفاً تنظیمات سلیقه‌ای نگارنده هستند و امیدواریم با خواندن آن آشنایی بیشتری با نحو تنظیمات دوربین خود پیدا کرده باشید و در ادامه بتوانید آن را شخصی‌سازی کنید.

14 دیدگاه

  • نیما گفت:

    سلام
    چگونه سرعت فریم رو به ۱۲۰ ارتقا بدیم؟
    چگونه محدودیت ضبط رو حذف کنیم؟
    چگونه بافرینگ رو حذف کنیم؟

    منظور کلی من اینه چطور Firmware رو دستکاری کنیم
    ممنون

  • نیما گفت:

    سلام
    چگونه سرعت فریم رو به ۱۲۰ ارتقا بدیم؟
    چگونه محدودیت ضبط رو حذف کنیم؟
    چگونه بافرینگ رو حذف کنیم؟

    منظور کلی من اینه چطور Firmware رو دستکاری کنیم
    ممنون

  • محمد حکمت گفت:

    بسیار مفید بود، ممنون.

  • مهدی گفت:

    سلام
    دستتون درد نکنه
    بسیار کمکم کرد
    ممننونم

  • ابراهیم گرامی گفت:

    خداخیرتون بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *