021-7356

آموزش جامع عکاسی معماری برای مبتدی‌ها

آموزش جامع عکاسی معماری برای مبتدی‌ها

1- تجهیزات دوربین

صرف نظر از اینکه می‌خواهید به آموزش عکاسی از معماری بپردازید یا هر سبک دیگری، اولین چیزی که خیلی از مردم به آن فکر می‌کنند، تجهیزات دوربین است. در عکاسی معماری شما می‌توانید تقریبا با هر تجهیزاتی عکس‌های خوبی بگیرید اما برخی تجهیزات وجود دارند که مطمئنا عملکرد خیلی بهتری نسبت به تجهیزات دیگر دارند.

سه پایه

اول از همه و مهم‌تری وسیله‌ای که به عنوان یک عکاس معماری باید داشته باشید، نوعی پشتیبان است. با داشتن چنین وسیله‌ای می‌توانید حتی در تاریک‌ترین ساختمان‌ها و یا حتی در طول شب نیز عکس‌هایی با نوردهی مناسب بگیرید. سه پایه واضح‌ترین چیزی است که باید داشته باشید و خود من نیز بیشتر از هر چیزی از آن استفاده می‌کنم. با این وجود در برخی مکان‌ها، مثل موزه‌ها استفاده از سه پایه ممنوع است بنابراین شما باید وسیله دیگری را انتخاب کنید که بتوانید از آن در چنین محیط‌هایی استفاده کنید.

از یک طرف خیلی از مردم به سمت استفاده از مونوپاد می‌روند که روش خوبی برای افزودن ثبات بیشتر به تصاویر خودتان است. با این وجود مونوپادها کاملا بی حرکت نمی‌ایستند و به همین خاطر انتخاب مناسبی برای محیط‌های کم نور نیستند. البته در مقایسه با گرفتن دوربین روی دست، کمک زیادی به شما می‌کنند اما یک سه پایه خوب به شما کمک می‌کند از سرعت شاترهای خیلی طولانی‌تر استفاده کنید.

آموزش عکاسی معماری

برخی افراد هم ترجیح می‌دهند از سه پایه‌های مینیاتوری استفاده کنند. اغلب اوقات ساختمان‌هایی که استفاده از سه پایه‌های بزرگ را محدود می‌کنند مشکلی با سه پایه‌های کوچک ندارند زیرا این وسایل فضای خیلی زیادی را اشغال نمی‌کنند و برای افراد دیگر هم مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند. با این وجود این سه پایه‌ها شما را به استفاده از زوایای خیلی پائین محدود می‌کنند مگر اینکه بتوانید آن را روی میز یا چیز دیگری قرار دهید.

همچنین می‌توانید از گیره‌های ثابت کننده هم استفاده کنید. مدل‌های مختلفی از این محصول توسط مانفروتو و دیگر تولیدکننده‌ها به بازار عرضه می‌شود. این وسیله به شما این امکان را می‌دهد که دوربین خودتان را به صورت مستقیم به چیزهایی مثل نرده، میز، صندلی و… متصل کنید و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سه پایه مینیاتوری دارند. استفاده از این گیره‌ها تقریبا در همه‌ی مکان‌ها مجاز است زیرا مشخصا سه پایه نیستند و حرکت مردم را هم خیلی محدود نمی‌کنند. با این وجود باید در مکان‌هایی از آن استفاده کنید که امکان اتصال گیره را به شما می‌دهد و در غیر این صورت امکان استفاده از آن را نخواهید داشت.

لنز

مثل تمام سبک‌های دیگر عکاسی، لنز یک وسیله مهم برای عکاسی از معماری و مناظر شهری است. لنزهای واید به شما این امکان را می‌دهند که فضای وسیع یک خانه را نشان دهید و لنزهای تله فوتو این امکان را می‌دهند که روی کوچک‌ترین جزئیات در مناظر شهری زوم کنید.

[relatedproduct post=”163407″]

خودتان را محدود نکنید. عکس‌های معماری خوب می‌توانند با هر لنزی گرفته شوند. با وجود اینکه لنزهای واید از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند من توصیه می‌کنم همیشه یک لنز تله فوتو هم به همراه داشته باشید. من خیلی از عکس‌های معماری خودم را با فوکوس کردن روی جزئیات کوچک و جذاب دوردست گرفته‌ام.

البته استاندارد طلائی برای عکاسی معماری لنز تیلت شیفت است. با استفاده از این لنزها شما می‌توانید یکی از متداول‌ترین مشکلات در عکاسی از معماری یعنی عقب رفتن ساختمان‌ها را برطرف کنید. البته می‌توانید این مشکل را در زمان ادیت هم رفع کنید اما جزئیات زیادی را از دست می‌دهید و ممکن است اصلاح نیز به خوبی انجام نشود.

متاسفانه لنزهای تیلت شیفت خیلی گران هستند. برای مثال جدیدترین لنز تیلت شیفت 19 میلیمتری نیکون قیمتی برابر با 3400 دلار دارد. حتی لنزهای تیلت شیفت دست دوم از برندهای بزرگ قیمتی حدودا 1500 تا 2000 دلاری دارند و به همین خاطر خیلی از عکاس‌ها بودجه کافی برای خرید این لنزها را ندارند.

به همین خاطر است که من هم از لنزهای تیلت شیفت استفاده نمی‌کنم. به جای این لنز من از لنزهای وایدی که از قبل دارم استفاده می‌کنم و با وجود اینکه ممکن است نیاز باشد در زمان ادیت پرسپکتیو عکس خودم را اصلاح کنم اما در اکثر شرایط این کار جایگزین مناسبی برای لنز تیلت شیفت است.

در صورتی که یک لنز واید و یک لنز تله فوتو دارید، به هیچ چیز دیگری نیاز نخواهید داشت. برخی از عکاس‌ها همچنین دوست دارند از لنزهای متوسط هم برای عکاسی از معماری استفاده کنند. این موضوع به نیازهای شخصی شما بستگی دارد. اما برای من یک لنز واید مثل 16-35mm برای فضاهای داخلی و یک لنز تله فوتو مثل 70-200mm برای مناظر شهری کافی است. شما می‌توانید از لنزهای دیگری هم که این محدوده را پوشش می‌دهند استفاده کنید.

[relatedpost post=”125041″]

دوربین

آموزش عکاسی معماری

برای عکاسی معماری مدل دوربین شما خیلی مهم نیست. برای عکاسی از فضاهای داخلی به سیستم فوکوس خیلی قوی نیاز ندارید و تمامی دوربین‌های امروزی هم تعداد پیکسل کافی برای ثبت مقدار کافی از جزئیات صحنه را دارند. به همین خاطر هر دوربینی که در حال حاضر در اختیار دارید کافی خواهد بود.

با این وجود برخی قابلیت‌ها وجود دارند که بهتر است برای عکاسی از معماری آن‌ها را در اختیار داشته باشید. برای مثال در صورتی که دوربین شما صفحه نمایش متحرک داشته باشد، خیلی راحت‌تر می‌توانید از سقف‌ها عکاسی کنید. قابلیت بعدی هم محدوده داینامیک است. در صورتی که یک دوربین جدید با محدوده داینامیک وسیع داشته باشید، قادر خواهید بود بدون استفاده از HDR یا ترکیب نوردهی در شرایط سخت عکس‌های خوبی بگیرید.

در نهایت در صورتی که قرار است عکس‌های خیلی زیادی به صورت روی دست بگیرید، عملکرد دوربین در شرایط کم نور خیلی مهم است. البته امیدواریم که شما امکان استفاده از سه پایه یا هر نوع پشتیبان دیگر را در اغلب اوقات داشته باشید.

به صورت کلی و همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، شما می‌توانید با هر نوع تجهیزاتی عکس‌های خوبی بگیرید. مهم‌تر از تجهیزات پیدا کردن ساختمان‌های زیبا و نور مناسب است. از بهترین تجهیزاتی که در اختیار دارید استفاده کنید اما اگر وسیله خاصی را در اختیار ندارید به هیچ عنوان نا امید نشوید.

تنظیمات دوربین

استفاده از تنظیمات دوربین مناسب برای هر سبکی از عکاسی مهم است و عکاسی معماری هم استثناء نیست. در واقع با توجه به تنوع زیاد نوری که ممکن است با آن مواجه شوید، نوردهی صحیح در این سبک از حالت معمول نیز خیلی مهم‌تر است.

مشکل اصلی در عکاسی از معماری شدت بالای نوری است که از پنجره می‌تابد. در صورتی که به جزئیات داخل و خارج پنجره نیاز دارید باید در زمان ادیت سعی کنید این جزئیات را بازیابی کنید و یا چندین نوردهی مختلف را با هم ترکیب کنید تا به یک تصویر با نوردهی مناسب برسید.

البته عکاسی از برخی ساختمان‌ها راحت‌تر است. در صورتی که با اختلاف زیاد محدوده داینامیک مواجه نیستید، نوردهی تصویر را به شکلی که همیشه نوردهی می‌کنید انجام دهید. دوربین را روی مقدار ایزو پایه تنظیم کنید (با فرض اینکه سه پایه دارید)، از دیافراگمی استفاده کنید که عمق میدان مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهد و سرعت شاتر را روی مقداری تنظیم کنید که با استفاده از آن به نوردهی مناسب می‌رسید.

در صورتی که به چند نوردهی مختلف نیاز داشته باشید، باید از براکت‌بندی استفاده کنید. دیافراگم و ایزو را در تمامی تصاویر ثابت نگه دارید، اما از سرعت شاترهای مختلف استفاده کنید. یکی برای نوردهی مناسب پنجره و دیگری برای نوردهی مناسب فضای داخلی ساختمان و هر تعداد عکسی که بین این دو نیاز داشتید. تصاویر را با گام‌های 2/3 یا کامل نوردهی از هم جدا کنید.

در عکاسی از معماری مردم بیش از هر سبک دیگری از HDR بدون محدودیت سوء استفاده می‌کنند. در صورتی که شما چندین نوردهی مختلف را با یکدیگر ترکیب می‌کنید مراقب باشید که رنگ‌های خیلی شدید نباشند. من حتی زمانی که مجبورم چندین عکس مختلف را با هم ترکیب کنم همیشه تلاش می‌کنم عکس‌هایی که می‌گیرم تا جای ممکن طبیعی به نظر برسند.

[relatedpost post=”129910″]

کار با نور

آموزش عکاسی معماری

عکاسی تماما در مورد نور است. این موضوع دقیقا به همین سادگی است. زمانی که شما به عکاسی معماری مشغول هستید، بهترین روش برای رسیدن به یک عکس خوب این است که تلاش کنید تا جای ممکن بیشترین استفاده را از نور داخل صحنه ببرید.

در فضاهای داخلی این بدین معنی است که باید از نوری استفاده کنید که مکمل طراحی ساختمان است و آن را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد. در ساختمان‌های مدرن احتمالا معمار تلاش زیادی در مورد شکل و ظاهر نور کرده است و شما مشکل خیلی بزرگی در این زمینه نخواهید داشت. در ساختمان‌های دیگر ممکن است اینگونه نباشد اما این موضوع کاملا به مکان وابسته است. برای مثال یکی از بهترین نورهایی که برای عکاسی از معماری داخلی می‌توانید ببینید، در کلیساهایی قدیمی و چند صد ساله وجود خواهد داشت.

در عکاسی از معماری خارجی نیز همه چیز به تعامل بین خورشید و نورهای خود ساختمان بستگی دارد. برای مثال پس از غروب آفتاب آسمان تیره و نورهای نارنجی به زیبایی مکمل یکدیگر خواهند بود و منجر به خلق عکس‌هایی رویایی خواهند شد. این ساعات یکی از بهترین زمان‌ها برای عکاسی از مناظر شهری است.

برخی اوقات نیز باید از ساختمان‌هایی عکاسی کنید که هیچگونه نور خارجی ندارند. در این مواقع درست مثل زمانی که به عکاسی منظره مشغول هستید، خورشید مهم‌ترین بخش تصویر شما است. سعی کنید از اینگونه ساختمان‌ها در زمان طلوع یا غروب آفتاب عکاسی کنید. در این ساعات ما شاهد غیرمعمول‌ترین نورها و رنگ‌ها در آسمان خواهیم بود.

در نهایت به یاد داشته باشید که عکاسی معماری تماما در مورد هندسه و اشکال هندسی است. بیشترین استفاده را از خطوط، شکل‌ها و تقارن ببرید. سبک‌های خیلی کمی هستند که به شما این امکان را می‌دهند که با چنین فرم‌ها و الگوهایی کار کنید. در واقع خیلی از عکس‌های معماری کاملا انتزاعی به نظر می‌رسد که به نظر من چنین چیزی فوق‌العاده است. در صورتی که جزئیات جالبی را داخل یک ساختمان پیدا کردید، حتی در صورتی که قرار دادن آن داخل عکس کار سختی باشد، ممکن است با استفاده از آن به تصاویر فوق‌العاده‌ای برسید.

حذف جمعیت

در صورتی که از یک ساختمان محبوب عکاسی می‌کنید، احتمال اینکه افرادی داخل عکس شما وجود داشته باشند خیلی زیاد است. برخی اوقات این موضوع هیچگونه مشکلی ندارد. در واقع عکس‌های معماری فوق‌العاده‌ای وجود دارند که داخل آن‌ها یک نفر داخل یک ساختمان خیلی بزرگ ایستاده است و باعث افزودن حس مقیاس و مرکز توجه به عکس خواهد شد. اما برخی مواقع دیگر داخل عکس‌های معماری شما هیچ چیزی به جز معماری نباید وجود داشته باشد.

در صورتی که افراد داخل عکس معماری شما خیلی کوچک به نظر می‌رسند و بخش زیادی از عکس را اشغال نمی‌کنند، ساده‌ترین روش برای حذف آن‌ها استفاده از فتوشاپ است. با این وجود خیلی از مردم استفاده از فتوشاپ را دوست ندارند و خیلی از عکس‌ها هم امکان چنین کاری را به شما نمی‌دهند. برای مثال ممکن است افراد حاضر در عکس جزئیات مهمی را پوشانده باشند که بازیابی آن‌ها داخل فتوشاپ ممکن نیست.

آموزش عکاسی معماری

به همین خاطر خیلی از عکاس‌های معماری ترجیح می‌دهند از فیلترهای ND استفاده کنند. این فیلترها به زبان ساده ورقه‌های تیره‌ای از جنس شیشه هستند که هیچگونه رنگی ندارند و دوربین شما را وادار می‌کنند که از سرعت شاترهای طولانی‌تر از حالت عادی استفاده کند. به نظر نمی‌رسد که این روش، راه حل خیلی خوبی باشد اما در واقع خیلی خوب جواب می‌دهد. برای مثال در صورتی که با یک فیلتر ND بتوانید عکسی با مدت زمان نوردهی 30 ثانیه بگیرید، تمامی اجزاء متحرک داخل عکس محو خواهند شد و کاملا نامرئی خواهند بود. بنابراین تمامی افراد داخل عکس شما در صورتی که به صورت ثابت یک جا نایستاده باشند، حذف خواهند شد.

در نهایت در صورتی که فیلتر ND ندارید، می‌توانید با گرفتن چندین عکس از یک نقطه و با چند دقیقه فاصله بین هر عکس، این کار را شبیه‌سازی کنید. سپس عکس‌های گرفته شده را به عنوان لایه‌های جداگانه در فتوشاپ باز کنید. سپس هر فردی که داخل عکس وجود دارد را Erase یا Mask کنید. با توجه به اینکه عکس‌های شما با فاصله‌ی چندین دقیقه از یکدیگر گرفته شده‌اند احتمالا فرد مورد نظر در عکس بعدی حذف شده است.

هیچکدام از این راه‌حل‌ها کامل نیستند اما در صورتی که فردی جزئیات مهم تصویر شما را مسدود کرده است، حتما باید کاری انجام دهید. در عکاسی از معماری بیشتر از هر سبک دیگری شما باید این ابزارها را به یاد داشته باشید.

[relatedpost post=”151160″]

جمع‌بندی

عکاسی از معماری یک سبک به شدت لذت‌بخش است و شما می‌توانید این نوع عکاسی را تقریبا در تمامی شهرهایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید تمرین کنید. در صورتی که داخل یک شهر زندگی می‌کنید، سعی کنید از ساختمان‌های نزدیک چند عکس معماری بگیرید. این کار روش خوبی برای تمرین کردن است.

در صورتی که به اصول (خطوط، الگوها و نور) علاقه دارید عکاسی از معماری بهترین روش است. همچنین در صورتی که به عکاسی انتزاعی هم علاقه دارید، این سبک، سبک مناسبی برای شما است زیرا در اکثر ساختمان‌ها از الگوهایی استفاده می‌شود که در صورتی که از آن‌ها جدا شوند خیلی عجیب و غیرمعمول به نظر می‌رسند.

با وجود تمامی این نکات مثبت، تعجبی هم ندارد که عکاسی از معماری تا این اندازه محبوب است. امیدواریم نکات آموزش عکاسی معماری موجود در این مقاله توانسته باشد به شما کمک کنید که مرتبه بعدی عکس‌های خیلی خوبی بگیرید. در صورتی که سوال خاصی در این زمینه دارید، حتما از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید، کارشناسان نورنگار در اسرع وقت به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *