021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

10 کاری که باید قبل از فشار دادن کلید شاتر انجام دهید

10 کاری که باید قبل از فشار دادن کلید شاتر انجام دهید

یکی از روش‌هایی که از طریق آن بیشتر می‌توانیم به عکس‌هایی که می‌گیریم فکر کنیم این است یک چک لیست ذهنی از کارهایی که قبل از فشار دادن کلید شاتر باید انجام دهید داشته باشیم. در ادامه ده کاری که قبل از فشار دادن کلید شاتر باید انجام دهید را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- پیدا کردن خطوط راهنما

باید از خطوط راهنمایی که به صورت طبیعی داخل منظره وجود دارند مطلع باشید تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. شما از این خطوط می‌توانید برای هدایت چشم مخاطب به سمت نقطه‌ی کانونی تصویر استفاده کنید و یا می‌توانید از آن‌ها برای هدایت مخاطب به سمت خط افق که در فاصله‌ی دوردست قرار دارد استفاده کنید.

این موضوع کاملا به این بستگی دارد که شما می‌خواهید مخاطب چگونه تصویر شما را تجربه کنند. این خطوط راهنما هستند که باعث ایجاد تفاوت خواهند شد.

2- تقویت نقطه‌ی کانونی

برخی مردم عقیده دارند که نقطه‌ی کانونی مهم‌ترین بخش تصویر است زیرا مسئول نگه داشتن توجه مخاطب هستند. پس از اینکه این توجه جلب شد، نقطه‌ی کانونی می‌تواند چشم مخاطب را به سمت دیگر اجزای صحنه هدایت کنید. بدون استفاده از این نقطه‌ تصویر شما ممکن است کاملا بدون هدف به نظر برسد.

3- توجه به پرسپکتیوهای دیگر

قبل از فشار دادن کلید شاتر

قبل از فشار دادن کلید شاتر از خودتان بپرسید که آیا عکس را از بهترین پرسپکتیو ممکن ثبت می‌کنید؟ آیا زاویه بهتری وجود دارد که بهتر بتواند سوژه و منظره‌ی اطراف آن را به تصویر بکشد؟ شاید عکاسی از زاویه پائین یا بالا بهتر بتواند احساسی که به دنبال خلق آن هستید را در مخاطب ایجاد کند.

4- بررسی دوباره‌ی پس زمینه

یک اشتباه متداول (و یکی از بزرگترین اشتباهات ما به عنوان عکاس) این است که قبل از ثبت عکس، به اندازه‌ای به سوژه توجه کنیم که پس زمینه را به کلی فراموش کنیم و به آن توجه کافی نداشته باشیم. این موضوع ممکن است باعث حضور عناصر منحرف‌کننده‌ای در پس زمینه شود که ارزش نقطه کانونی را از بین می‌برند و حتی ممکن است روی کیفیت تمام تصویر هم تاثیرگذار باشند.

[relatedpost post=”75599″]

5- از خودتان بپرسید نوردهی مناسب است و چطور می‌توانید آن را بهبود ببخشید

با تغییر زاویه خودتان یا استفاده از رفلکتورها از تابیدن نورهایی که خیلی سخت و یا زرد هستند جلوگیری کنید. در صورتی که داخل استودیو عکاسی می‌کنید، از تنظیمات نوری مختلفی استفاده کنید. همچنین از خودتان در مورد احساس مدنظر تصویر سوال بپرسید و مطمئن شوید نوری که به آن دسترسی خواهید داشت در راستای این احساس خواهد بود.

قبل از فشار دادن کلید شاتر

6- استفاده از یک چک لیست ترکیب‌بندی ذهنی

صرف نظر از اینکه ترکیب‌بندی شما چقدر پیچیده است هیچوقت بازگشت به اصول ابتدایی ترکیب‌بندی فکر بدی نیست. در ذهن خودتان موقعیت دوربین، جهت خط افق، قانون یک سوم، اینکه به حس مقیاس موردنظر رسیده‌اید یا خیر و هر چیز دیگری که در ترکیب‌بندی مهم است را بررسی کنید. برای تمام عکس‌هایی که می‌گیرید از این چک‌لیست استفاده کنید تا به یک عادت ذهنی برای شما تبدیل شوند.

قبل از فشار دادن کلید شاتر

[relatedpost post=”91444″]

7- درک مثلث نوردهی

در مورد انجام تنظیمات دوربین قبل از فشار دادن کلید شاتر، مثلث نوردهی یکی از ضروری‌ترین مفاهیمی است که باید استفاده از آن را به صورت کامل یاد بگیرید تا مطمئن شوید عکس نهایی شما به درستی نوردهی خواهد شد.

قبل از فشار دادن کلید شاتر شما باید به رابطه‌ی بین سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو فکر کنید.

قبل از فشار دادن کلید شاتر

8- توجه به فوکوس

در مورد اینکه چه مقدار از سوژه را می‌خواهید داخل فوکوس باشد یک برنامه جامع داشته باشید و سپس طبق این پلن تصمیم بگیرید. برای مثال در عکاسی پرتره، قبل از هرچیزی فوکوس باید روی چشم‌های سوژه باشد تا بتوانید بیشترین مقدار احساسات را ثبت کنید. در این مورد پس‌زمینه ممکن است از اهمیت خیلی کمتری برخوردار باشد اما در عکس‌های منظره باید عمق میدان خیلی بزرگتر باشد تا تمام اجزای تصویر داخل فوکوس قرار داشته باشند.

[blog relatedpost=”123755″]

9- از خودتان بپرسید «چرا؟»

تمامی عکس‌های شما باید یک هدف و یک دلیل برای وجود داشتن داشته باشند. قبل از اینکه عکس خود را بگیرید چند ثانیه وقت بگذارید و از خودتان بپرسید که چرا می‌خواهید این عکس را ثبت کنید.

به بیانی دیگر از خودتان بپرسید که با چه سوژه، پس زمینه، ترکیب‌بندی و نورپردازی عکس شما به یک تصویر مهم تبدیل خواهد شد. آیا یک داستان را بیان می‌کند؟ آیا یک پرسپکتیو جدید به شما می‌دهد؟ در صورتی که از پاسخ دادن به این سوال‌ها ناتوان بودید، ممکن است به این معنی باشد که عکس شما بی‌هدف است و بهتر است کمی بیشتر به آن فکر کنید.

10- به کادربندی و تقارن فکر کنید

قبل از فشار دادن کلید شاتر

چشم انسان نظم را دوست دارد و به سمت کادرهای طبیعی (مثل درب ساختمان، درخت‌های خمیده شده یا هر چیز دیگری) و یا تقسیم سوژه بین سمت چپ و راست تصویر یا بالا و پائین آن جذب می‌شود. در صورتی که تصویر شما از تقارن استفاده نمی‌کند و یا در استفاده از کادرهای موجود ناتوان است از خودتان بپرسید که آیا این تصمیم را به صورت عمدی گرفته‌اید یا خیر!

شکستن قوانین در صورتی که هدف خاصی پشت آن باشد هیچ اشکالی ندارد.

آمادگی ذهنی هر عکاس برای ثبت یک عکس متفاوت است اما ما امیدواریم این مقاله یک ایده کلی در مورد آماده‌سازی جریان کاری خودتان به شما بدهد و باعث شود قبل از فشار دادن کلید شاتر بیشتر به عکس‌هایی که می‌خواهید بگیرید فکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *