021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

هفته گذشته در دنیای عکاسی چه گذشت؟

هفته گذشته در دنیای عکاسی چه گذشت؟

ما معمولاً در وب‌سایت نورنگار ، اخبار مهم دنیای عکاسی را پوشش می‌دهیم و به اطلاع شما می‌رسانیم. اگر فرصت نکردید تا همه اخبار را دنبال کنید، در این مطلب، خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار دنیای عکاسی در هفته گذشته میلادی را مطالعه کنید تا در جریان مهم‌ترین اتفاق‌های جهان عکاسی قرار گیرید. با ما باشید.

 

1-پهپاد Storm از DJI معرفی شد

 

اخبار هفته پیش با یک ویدئوی تبلیغاتی از سوی DJI شروع شد. شرکت DJI که یکی از مهم‌ترین شرکت‌های سازنده دوربین‌های هوایی پرنده یا پهپاد‌ها است، در هفته گذشته یک ویدیوی 21 ثانیه‌ای را منتشر کرد که در آن درباره اتفاق مهمی که قرار است در 11 ژوئن (برابر با 21 خرداد ماه) روی دهد خبر داده بود. همین چند هفته پیش بود که این شرکت با معرفی دوربین Osmo Action حسابی خبرساز شده بود، دوربینی که گفته می‌شد دقیقاً کپی‌برداری از Gopro است و خود DJI هم هرگز این شباهت را تکذیب نکرد.

اما اغلب ما انتظار داشتیم تا محصول بعدی DJI یک پهپاد رده عمومی مانند Mavic 2 Pro باشد. DJI مدت زیادی بود که پهپاد جدیدی را در این رده معرفی نکرده بود. اگرچه این شرکت، در هفته گذشته، یک پهپاد جدید را معرفی کرد، اما پهپاد جدید این شرکت، اصلاً در رده پهپاد‌های تجاری عمومی نیست. این شرکت در هفته گذشته، قوی‌ترین پهپاد حرفه‌ای خودش را معرفی کرد. این پهپاد که Storm یا طوفان نام دارد، قابلیت حمل و کنترل تجهیزات فوق حرفه‌ای سینمایی را به فیلم‌برداران حرفه‌ای در سطح هالیوود می‌دهد.

 

پهپاد دی جی آی

 

پهپاد Storm می‌تواند دوربین‌ها و تجهیزات با وزن 18 کیلوگرم را حمل کند. بنابراین احتمالاً می‌توانید با آن یک دوربین Arri Alexa LF را همراه با لنز‌های سینمایی و فوکوس از راه دور DJI و بر روی یک رونین قرار دهید و آن‌ها را به پرواز درآورید. طبیعتاً وسیله‌ای مانند این پهپاد، آن‌قدر گران‌قیمت است که فعلاً امکان استفاده عمومی از آن در ایران وجود ندارد. این پهپاد که فعلاً از طریق سرویس استودیویی خود DJI اجاره داده می‌شود، هنوز قیمت‌گذاری نشده است، اما می‌توانیم حدس بزنیم که قیمت آن بسیار بالاست. (چون تنها سیستم رونین موجود در این پهپاد 8000 دلار قیمت دارد!)

آن‌طور که در ویدئو‌های منتشر شده از این پهپاد می‌بینیم، ابعاد و اندازه پهپاد Storm شرکت DJI بسیار بزرگ‌تر و قوی‌ هیکل تر از پهپاد 5 هزار دلاری Matrice 600 است. البته این تفاوت هم کاملاً قابل درک است. چون Matrice 600 تنها می‌تواند تا حداکثر 6 کیلوگرم بار را حمل کند و مقدار باری که DJI Storm می‌تواند با خود حمل کند، تقریباً هم وزن یک کودک است. سرعت این پهپاد هم بسیار بیشتر شده است. DJI Storm می‌تواند تا  80 کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد که حدود 15 کیلومتر بیشتر از مدل حرفه‌ای قبلی خودش است. DJI اعلام کرده که Storm می‌تواند تا 15 دقیقه (با بار 12 کیلوگرمی) به صورت پیوسته پرواز کند.

 

[relatedpost post=”83365″]

 

2-لنز‌های جدید برای دوربین‌های بدون آینه سونی

 

هفته پیش را می‌توان هفته سونی نامید. این شرکت در هفته گذشته با دو لنز سونی فوق‌العاده گران‌قیمت و قدرتمند تله فوتو به بازار عکاسی آمد. این شرکت به صورت همزمان، دو لنز SONY 200-600mm F5.6-6.3 G OSS  و 600mm F4 GM OSS را با هم معرفی کرد. همان‌طور که می‌بینید، یکی از این لنز‌ها دارای ساختار زوم از 200 تا 600 میلی‌متر است و لنز دیگر، یک لنز پرایم با فاصله کانونی 600mm (برای دوربین‌های فول فریم) می‌باشد که طبیعتاً در صورتی که از آن‌ها روی دوربین‌های APS-C بدون آینه این شرکت استفاده کنید، با ضریب 1.5 برابر، نمایی بسته‌تر و تله تر را هم نمایش می‌دهند.

هیولای 200-600 میلیمتر سونی، از 24 قطعه عدسی تشکیل شده است که شامل عدسی‌های Asphercial و Extra-Low Dispersion هم می‌شود. این لنز سونی که تمامی ساختار زوم و فوکوس آن به صورت داخلی، در داخل خود بدنه انجام می‌شود، دارای یک دیافراگم 11 پره‌ای نیز هست و برای اینکه بتواند از فاصله خیلی دور هم به خوبی فوکوس خودکار را دنبال کند، از یک موتور فوکوس Direct Drive SSM بهره می‌برد. کمترین فاصله فوکوس در این لنز 2.4 متر است و بزرگ‌ترین مقدار بزرگنمایی آن هم 0.2x است. اما با همه این امکانات، وزن این لنز بسیار جالب است: این لنز با ابعاد 318 میلی‌متر خودش، بدون پایه مخصوص سه‌پایه آن، تنها 2.1 کیلوگرم وزن دارد. به این ترتیب، در صورتی که بخواهید از دوربین‌های فول فریم بدون آینه این شرکت استفاده کنید، باز هم وزن آن کمتر از یک دوربین فول فریم حرفه‌ای کانن یا نیکون با لنز تله زوم بلندی با نیمی از این فاصله کانونی خواهد شد. به این ترتیب می‌توانید بدون نیاز به سه پایه و روی دست با آن عکس بگیرید!

 

لنز سونی

اما لنز FE 600mm f/4 GM OSS که یک لنز پرایم است، ابعادی بسیار بزرگ‌تر از لنز قبلی دارد. این لنز همان‌طور که از نام آن مشخص است از سری G Master یا GM از لنز‌های سونی محسوب می‌شود و وزن آن نزدیک به 3 کیلوگرم است. البته توجه داشته باشید که هنوز هم از لنز Canon 600mm سبک‌تر است و ضمنا دوربین‌هایی که همراه با این لنز استفاده می‌شوند، بسیار سبک‌تر از دوربین‌های DSLR فول فریم کانن هستند. بنابراین با این رکورد، می‌توان لنز 600mm سونی را سبک‌ترین لنز در این رده به حساب آورد. طول این لنز، با لنز کانن یکسان است. جالب اینجاست که آن‌ها فقط یک میلی‌متر با هم تفاوت دارند. در واقع سونی با 448 میلی‌متر طول، یک میلی‌متر کوتاه‌تر از کانن با طول 449 میلی‌متر است.

سونی در لنز 600mm خودش از 24 عدسی استفاده کرده که شامل عدسی‌های extreme aspherical یا XA، fluorite  و ED می‌شوند. جابجا کردن این عدسی‌ها در لنزی با این ابعاد و اندازه کار بسیار مشکلی است. به همین خاطر هم سونی در این لنز از دو موتور XD خطی استفاده کرده تا بتواند عدسی‌ها را در هنگام فوکوس خودکار، با سکوت و سرعت بالا، جابجا کند. جالب اینجاست که این لنز از هر سه حالت لرزشگیر که در لنز 200-600mm وجود دارد نیز استفاده می‌کند. یعنی به جز لرزشگیر خود دوربین‌های سونی، در این لنز‌ها نیز لرزشگیر‌های پیشرفته سونی را می‌بینیم. حداقل فاصله فوکوس این لنز برابر 4.5 متر است. یعنی اصولا از کمتر از این فاصله، نمی‌توانید روی هیچ سوژه‌ای فوکوس کنید (و احتمالاً با فاصله کانونی 600mm آن، نیازی هم به این کار ندارید!). مقدار بزرگنمایی این لنز نیز 0.14 برابر است.

 

از آنجا که امکان فراهم کردن فیلتر‌های مدور برای این لنز‌ها بسیار مشکل است، سونی در این لنز، از فیلتر‌های داخلی با ابعاد 40.5mm پشتیبانی می‌کند و ضمنا عایق‌بندی قوی‌تری هم نسبت به لنز 200-600 میلیمتر سونی دارد. قیمت این دو لنز اصلاً با هم قابل مقایسه نیست. به این ترتیب که لنز 200-600 میلیمتر سونی 2000 دلار قیمت دارد، اما لنز 600mm پرایم سری G Master این شرکت، 13 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

[relatedpost post=”104326″]

 

3-لنز ماکرو 7Artisans 60mm F2.8 APS-C ارزان‌ترین لنز ماکرو

 

لنز ماکرو 7Artisans 60mm F2.8 APS-C به عنوان ارزان‌ترین لنز ماکرو برای دوربین‌های بدون آینه، وارد بازار شد. این لنز که حداقل فاصله فوکوس آن 26 سانتی متر است از 8 عدسی در 8 گروه تشکیل شده است و دیافراگم آن از f/2.8 تا f/16 تغییر می‌کند. وزن این لنز ارزان قیمت تنها 550 گرم است و فوکوس آن هم فقط به صورت دستی کنترل می‌شود.

 

لنز ماکرو

 

بدنه این لنز از آلومینیوم ساخته شده است و علاوه بر نسبت 1:1 می‌تواند در صورت استفاده از اکستنشن، با بزرگنمایی‌های 2:1 و 3:1 نیز عکاسی کند. شرکت  7Artisans درباره این لنز می‌گوید که کیفیت آن برای انواع عکاسی‌های ماکرو، فوق‌العاده است و طبیعتاً با توجه به قیمت بسیار مناسب 159 دلاری آن، برای اغلب کاربران یک لنز مناسب در برابر کیفیت محسوب می‌شود.

این لنز علی‌رغم عبارت APS-C در نام آن، از مانت‌های مختلف دوربین‌های بدون آینه مانند Canon EOS M،  Canon EOS RP، Fujifilm X، Micro Four Thirds، Nikon Zو حتی Sony E هم پشتیبانی می‌کند.

 

4-OPPO هم گوشی‌های تاشو می‌سازد

 

شاید باور نکنید، اما تصویری که می‌بینید، تصویری از یک گوشی تلفن همراه است که می‌تواند تا شود. این وسیله که ترکیبی از یک تبلت و یک گوشی تلفن است، دارای طراحی جالبی برای دوربین هم هست. زیرا دوربین این وسیله هم می‌تواند باز شده و بیرون بیاید و به همین دلیل هم طراحی صفحه آن، کاملاً بدون لبه و یکدست است. البته این اولین گوشی با طراحی بازشو نیست و پیش از این هم Samsung Galaxy Fold و Huawei Mate X توانسته‌اند گوشی‌های تاشو را معرفی کنند. هرچند که سامسونگ در این راه چندان موفق نبود و مشکلات زیادی پیش روی گوشی تاشوی این شرکت وجود داشت و ضمنا گوشی Huawei Mate X هم هنوز وارد بازار نشده است.

 

موبایل تاشو

 

این تصاویر مربوط به گوشی آینده شرکت OPPO است که البته سال قبل، طرح آن را به ثبت رسانیده و احتمالاً به زودی شاهد عرضه آن خواهیم بود. اما چیزی که این طراحی را متفاوت می‌کند، طراحی دوربین دو طرفه گوشی آن است که می‌تواند هم در حالت باز شده یا تبلت و هم در حالت بسته یا گوشی از آن استفاده کرد. یعنی شرکت OPPO می‌تواند با طراحی یک دوربین عالی روی این گوشی، از آن، برای عکاسی سلفی هم استفاده کند. مشخصات زیادی درباره این گوشی اعلام نشده است، اما چیزی که مطمئن هستیم این است که قطعاً به زودی، گوشی‌های یک سویه، مانند گوشی‌های دکمه‌دار، برایمان تبدیل به خاطره می‌شوند.

 

[relatedpost post=”83653″]

 

5-دوربین‌های سلفی خاطر‌ساز

 

پیش از این در وب‌سایت نورنگار، درباره دوربین‌های چاپ سریع فوجی توضیح دادیم. اینکه این دوربین‌ها دارای حسگر نیستند و صرفاً می‌تواند تصویر را مستقیماً روی کاغذ‌های حساس عکاسی مخصوص به خودشان بتابانند و یک چاپ سریع از عکسی که می‌گیرند به ما بدهند. اما در هفته گذشته شرکت فوجی دوربین چاپ سریع جدیدی را معرفی کرد که قابلیت بسیار جالبی دارد. این دوربین که از یک حسگر 5 مگاپیکسلی هم برخوردار است، می‌تواند همزمان با عکسی که می‌گیرد، یک نسخه دیجیتالی از آن عکس را هم روی کارت حافظه ذخیره کند و ضمنا به کاربران اجازه می‌دهد تا یک فایل صوتی 10 ثانیه‌ای از تصویری که چاپ می‌کنند را هم همراه با “فایل چاپ شده” ذخیره کنند. این دوربین که Instax mini LiPlay نام دارد، کوچک‌ترین و سبک‌ترین دوربین چاپ سریع فوجی است که تا به امروز ساخته شده و عکس‌های آن تقریباً اندازه یک کارت ویزیت است.

نحوه پخش فایل‌های صوتی همراه با این گوشی به این صورت است که در کنار تصویر چاپ شده، یک کد QR (کد‌های سیاه و سفید چاپ شده) هم قرار می‌گیرد که به فایل صوتی ضبط شده همراه با این عکس روی اینترنت لینک می‌شود. یعنی وقتی عکس را می‌گیرید، در صورت تمایل ، صدای محیط در  برنامه عکاسی فوجی ذخیره می‌شود و یک کد QR در کنار عکس چاپ می‌شود که وقتی آن را از روی فایل چاپی، اسکن می‌کنید، بلافاصله این صدا برایتان پخش می‌شود. به این ترتیب، شما می‌توانید همراه با عکسی که به یک نفر یادگاری می‌دهید، توضیحاتی را هم همراه کنید. مثلاً بگویید که محل عکس کجاست یا در آن لحظه چه احساسی دارید!

این یادداشت‌های صوتی یادگاری، تقریباً همان کاری را می‌کنند که یادداشت‌های پشت کارت‌های پستال انجام می‌دادند، فقط به صورت صوتی.

 

دوربین چاپ فوری فوجی

 

اما یک مزیت عمده در این دوربین، نسبت به مدل‌های دیگر چاپ سریع، امکان بررسی عکس‌ها است. یعنی قبل از اینکه بخواهید عکسی را چاپ کنید، می‌توانید آن را ببینید. به این ترتیب، چاپگر این دوربین، مستقیماً عکس‌ها را چاپ نمی‌کند، بلکه می‌تواند عکس‌ها را صرفاً برای استفاده‌های بعدی یا انتشار روی اینترنت، روی کارت حافظه Micro SD خود دوربین ذخیره کند. ضمنا می‌توانید این دوربین را به یک تلفن همراه یا لپ‌تاپ هم وصل کنید و عکس هایی را که قبلاً گرفته‌اید، توسط چاپگر آن، روی کاغذ مخصوص عکس، چاپ کنید.

زاویه دید لنز این دوربین، تقریباً معادل فاصله کانونی یک لنز 28mm روی یک دوربین فول‌فریم است و دیافراگم آن هم تا f/2 باز می‌شود. علاوه بر این، دوربین LiPlay می‌تواند فوکوس خودکار هم داشته باشد و سرعت شاتر آن از 1/4 تا 1/8000 ثانیه و حساسیت بین ISO 100 و 1600 عکاسی کند. قیمت این دوربین 160 دلار خواهد بود.

 

6-آپدیت جدید برای دوربین‌های سونی a6400

 

برنامه آپدیت جدیدی که در هفته پیش، برای دوربین‌های سونی a6400 در کنار معرفی لنز سونی ارائه شد، برخی از امکانات فوکوس این دوربین را بهبود می‌دهد. بنا به گفته سونی، این برنامه به روز رسان جدید، قابلیت Animal Eye AF و همچنین پشتیبانی از ریموت کنترل RMT-P1BT را به این دوربین اضافه می‌کند. سونی حدود دو ماه پیش، با یک فایل به روز‌رسان، این قابلیت‌ها را به دوربین‌های فول فریم بدون آینه A7 III و A7r III هم اضافه کرده بود. قابلیت جدید فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص چشم که تنها در دوربین‌های بسیار پیشرفته دیده می‌شود، معمولاً تنها می‌تواند چشم انسان‌ها را تشخیص داده و دنبال کند. حالا سونی با این آپدیت جدید، امکان عکاسی حیات وحش با بالاترین دقت فوکوس را علاوه بر دوربین‌های فول فریم حرفه‌ای خودش، به دوربین‌های غیر فول فریم APS-C نیز می‌آورد.

البته سونی توضیح داده که این سرعت فوکوس، به سرعت بالای تشخیص فوکوس چشم انسان در این دوربین‌ها نمی‌رسد و ضمنا برای عکاسی از افرادی که حیوانات خانگی دارند، تنها یکی از این فوکوس‌ها (چشم انسان یا حیوانات) را می‌توان فعال کرد، زیرا هنوز دوربین‌ها قدرت پردازش سریع فوکوس روی چشم هر دو را ندارند. این آپدیت جدید را می‌توانید از وب‌سایت سونی دریافت کنید.

 

این‌ها اخبار جالب و شنیدنی بودند که ممکن است در هفته گذشته آن‌ها را نادیده گرفته باشید و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

 

نویسنده: امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *