دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش تغییر رنگ مو در فتوشاپ

تکنیک و ترفند
آموزش تغییر رنگ مو در فتوشاپ

تکنیکی که در این مقاله آموزش خواهیم داد کنترل کامل تنظیمات را به شما خواهد داد و روش‌های مختلفی برای تنظیم دقیق نتایج در اختیار خواهید داشت. همچنین هر موقع که دوست داشته باشید می‌توانید برگردید و بدون نیاز به انجام دوباره‌ی تمامی مراحل نسبت به تغییر رنگ مو در فتوشاپ اقدام کنید

در اینجا عکسی که قرار است از آن استفاده کنیم را مشاهده خواهید کرد:

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

در این آموزش قرار است یک رنگ موی نسبتا قرمزتر و روشن‌تر به سوژه بدهیم اما شما می‌توانید از هر رنگی که دوست دارید برای تصاویر خودتان استفاده کنید و می‌توانید بسته به نیازهایی که دارید شدت رنگ را هم تغییر دهید. در عکس زیر نتیجه نهایی را مشاهده خواهید کرد:

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

در انتهای مقاله نیز روش برگشت و تغییر رنگ مو به یک رنگ کاملا جدید را مشاهده خواهید کرد.

قدم 1) افزودن لایه تنظیمات Hue/Saturation

اولین قدم برای تغییر رنگ مو در فتوشاپ افزودن لایه تنظیمات است. پس از اینکه عکس را در فتوشاپ باز کردید روی آیکون New Adjustment Layer در پائین پنل لایه‌‎ها کلیک کنید تا یک لایه تنظیمات جدید به تصویر اضافه شود.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

سپس از لیست باز شده گزینه‌ی Hue/Saturatin را انتخاب کنید.

قدم 2) انتخاب گزینه‌ی Colorize

پس از اینکه پنجره‌ی Hue/Saturatin باز شد، تیک گزینه‌ی Colorize را که در گوشه پائین سمت راست کادر قرار دارد انتخاب کنید:

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

پس از اینکه گزینه‌ی Colorize را انتخاب کنید، متوجه خواهید شد که تمام تصویر با یک سایه رنگ قرمز رنگ‌آمیزی شده است.

قدم 3) انتخاب یک رنگ جدید برای مو

اسلایدر Hue را به سمت راست یا چپ بکشید تا رنگ موردنظر را برای موهای سوژه انتخاب کنید. در حال حاضر تمامی تصویر رنگ‌آمیزی خواهد شد اما در ادامه این موضوع را برطرف می‌کنیم. تمامی تصویر را نادیده بگیرید و فقط روی موها تمرکز کنید. به محض اینکه رنگ موردنظر خودتان را پیدا کردید، با کشیدن اسلایدر Saturation به سمت راست و چپ می‌توانید شدت رنگ را هم تغییر دهید. کشیدن اسلایدر به سمت راست یک رنگ اشباع‌تر به شما می‌دهد و با کشیدن آن به سمت چپ از اشباع رنگ کاسته خواهد شد.

خیلی نگران پیدا کردن رنگ و شدت رنگ دقیق نباشید زیرا می‌توانید همیشه برگردید و این مقادیر را در آینده به سادگی تغییر دهید. ما مقدار Hue را روی 9 قرار می‌دهیم و Saturation را نیز تا حدود 45 افزایش خواهیم داد

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

پس از اتمام روی کلید OK کلیک کنید تا دیالوگ باکس بسته شود. اکنون موهای سوژه به رنگ قرمز درآمده است اما بقیه تصویر هم رنگ‌آمیزی شده است:

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

قدم 4) پر کردن ماسک لایه‌ی Hue/Saturation با رنگ مشکی

یکی از موضوعات جالب در مورد لایه‌های تنظیمات در فتوشاپ این است که هر کدام از این لایه‌ها ماسک لایه مخصوص به خودشان را هم دارند. ما نیز قرار است از همین ماسک لایه برای رفع مشکل رنگ‌آمیزی تمام تصویر به رنگ قرمز استفاده کنیم.

برای شروع به صورت کامل تاثیر لایه‌ی تنظیمات Hue/Saturation را با رنگ‌آمیزی ماسک لایه‌ی آن به رنگ مشکی مخفی می‌کنیم. از آنجایی که رنگ پس زمینه‌ی ما مشکی است و ماسک لایه هم از قبل انتخاب شده است (فتوشاپ پس از ایجاد لایه تنظیمات ماسک لایه را برای ما انتخاب کرده است و رنگ‌های پیش زمینه و پس زمینه را به ترتیب روی سفید و مشکی قرار داده است) ، تنها کاری که قرار است انجام بدهیم این است که کلیدهای ترکیبی Ctrl + Backspace را فشار دهیم تا ماسک لایه با رنگ مشکی پر شود.

به محض انجام این کار تاثیرات رنگ‌آمیزی از تصویر ما مخفی خواهد شد و در صورتی که داخل پنل لایه‌ها را نگاه کنیم، می‌توانیم یک تصویر پیشنمایش کوچک از لایه تنظیمات را ببینیم که در حال حاضر به رنگ مشکی رنگ‌آمیزی شده است.

[relatedpost post=”135996″]

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

قدم 5) انتخاب ابزار براش

برای بازگردانی افکت رنگ‌آمیزی و اعمال آن فقط روی موها تنها کاری که باید انجام دهیم این است که با استفاده از یک براش با رنگ سفید روی ماسک لایه‌ و روی مو را رنگ‌آمیزی کنیم. هر قسمتی از ماسک لایه را که با رنگ سفید رنگ‌آمیزی کنیم تاثیر لایه تنظیمات Hue/Saturation را نمایان می‌کند و هرجایی را که با رنگ مشکی رنگ‌آمیزی کند تاثیرات آن را مخفی می‌کند. اول از همه چیز باید ابزار براش را انتخاب کنیم. برای این کار می‌توانیم از نوار ابزار سمت چپ استفاده کنیم و یا کلید B را روی کیبورد فشار دهیم.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

ما باید روی ماسک لایه را با رنگ سفید رنگ‌آمیزی کنیم تا تاثیر افکت رنگ‌آمیزی مشخص شود. فتوشاپ در حال حاضر رنگ پیش زمینه را برای ما روی سفید قرار داده است. شما می‌توانید این موضوع را از قسمت پائین پالت ابزار سمت چپ فتوشاپ مشاهده کنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

همچنین ماسک لایه هم از قبل انتخاب شده است. می‌توانید انتخاب شدن ماسک لایه را با توجه به کادر سفیدی که در اطراف ماسک لایه در پنل لایه‌ها قرار دارد متوجه شوید. در صورتی که هیچ کادری اطراف ماسک لایه وجود نداشته باشد به این معنی است که ماسک لایه انتخاب نشده است.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

قدم 6) رنگ‌آمیزی مو با رنگ سفید

برای تغییر رنگ مو در فتوشاپ در حالی که ابزار براش انتخاب شده است، لایه تنظیمات Hue/Saturation هم انتخاب شده است و رنگ سفید به عنوان رنگ پیش زمینه تعیین شده است، تنها کاری که نیاز داریم انجام دهیم این است که روی مو را رنگ‌آمیزی کنید. برای تغییر اندازه‌ی براش از کلیدهای براکت سمت چپ و راست کنید. کلید براکت سمت چپ براش را کوچک‌تر می‌کند و کلید سمت راست نیز آن را بزرگتر خواهد کرد. شما باید از یک براش با لبه‌ی نرم استفاده کنید. بنابراین کلید شیفت را نگه دارید و چند بار براکت سمت چپ را فشار دهید تا لبه‌های آن نرم‌تر شود. سپس به سادگی روی مو را رنگ‌آمیزی کنید تا افکت رنگ‌آمیزی را دوباره برگردانید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

برای قسمت‌های پیچیده‌تر که فقط چند تار مو وجود دارد به نوار گزینه‌ها که در بالای صفحه نمایش قرار دارد مراجعه کنید و مقدار Opacity یا شفافیت براش را تا حدود 25% پائین بیاورید.

[relatedpost post=”141556″]

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

سپس اندازه‌ی آن براش را به اندازه‌ای کاهش دهید که کوچک‌تر از بخشی باشد که قصد رنگ‌آمیزی آن را دارید و چند بار با استفاده از براش روی قسمت مورد نظر بکشید. به این ترتیب رنگ مو در این قسمت‌ها خیلی شدید نخواهد بود. ممکن است نیاز باشد روی این قسمت‌ها زوم کنید تا بهتر بتوانید کاری که انجام می‌دهید را ببینید. بهترین روش هم برای زوم کردن نگه داشتن کلید کنترل و کشیدن یک کادر اطراف نقطه‌ی موردنظر است. با این کار فتوشاپ روی قسمت انتخاب شده‌ی شما زوم خواهد کرد.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

کلیدهای Ctrl+Alt+0 را پس از اتمام کار فشار دهید تا مقدار زوم دوباره به 100% برگردد.

در صورتی که اشتباهی در زمان رنگ کردن مرتکب شدید و به صورت اتفاقی قسمت‌هایی را رنگ‌آمیزی کردید که نمی‌خواستید رنگ‌آمیزی شوند، کلید X روی کیبورد را فشار دهید تا رنگ‌های پیش زمینه و پس زمینه با هم تعویض شوند و رنگ پیش زمینه مشکی شود. سپس با استفاده از براش روی قسمت اشتباهی کلیک کنید تا اشتباهی که مرتکب شده‌اید را برطرف کنید. سپس دوباره کلید X را فشار دهید تا رنگ پیش زمینه دوباره روی سفید قرار بگیرد و تا زمانی که رنگ تمام موها تغییر کند به رنگ‌آمیزی ادامه دهید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

در ادامه در مورد تنظیم دقیق افکت صحبت خواهیم کرد.

قدم 7) تغییر Blend Mode به Color یا Soft Light

اکنون قسمت سخت کار انجام شده است و توانستیم به جز بخش موها تمامی قسمت‌های تصویر را به لطف ماسک لایه دست نخورده باقی بگذاریم. اکنون می‌توانیم تاثیر لایه تنظیمات Hue/Saturation را به صورت دقیق تنظیم کنیم. اولین روش برای انجام این کار تغییر حالت ترکیب (Blend Mode) لایه تنظیمات است. به صورت پیشفرض حالت ترکیب این لایه روی Normal قرار دارد که عملکرد نسبتا خوبی دارد اما می‌توان از حالت‌های بهتر هم استفاده کرد. Blend Mode را در بالای پالت لایه‌ها پیدا کنید و روی فلش رو به پائینی که در کنار کلمه‌ی Normal قرار دارد کلیک کنید و یکی از حالت‌های Color یا Soft Light را انتخاب کنید:

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

حالت Color از آنجایی که فقط رنگ یک لایه را تغییر می‌دهد بیشتر افکت رنگ‌آمیزی را به نمایش می‌گذارد. در زمانی که حالت ترکیب لایه روی Normal قرار گرفته باشد، تنظیمات انجام شده علاوه بر رنگ لایه، روی میزان روشنایی آن نیز تاثیرگذار خواهد بود. در عکس زیر ما Blend Mode را روی Color تنظیم کرده‌ایم.

[relatedpost post=”143885″]

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

حالت Soft Light یک افکت رنگ‌آمیزی دراماتیک‌تر به ما می‌دهد زیرا علاوه بر تاثیر روی رنگ موها کنتراست آن‌ها را هم تقویت خواهد کرد. به نظر ما برای این عکس حالت Soft Light تاثیر خیلی بهتری نسبت به حالت Color دارد. در عکس زیر Blend Mode روی Soft Light قرار گرفته است.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

قدم 8) کاهش مقدار Opacity لایه تنظیمات در صورت نیاز

یکی دیگر از روش‌های تنظیم دقیق افکت رنگ‌آمیزی مو پائین آوردن شفافیت لایه تنظیمات است. در صورتی که متوجه شدید رنگ موها خیلی شدید است از گزینه Opacity موجود در گوشه راست بالای پنل لایه استفاده کنید و تا زمانی که از نتایج راضی بودید آن را کاهش دهید. ما در اینجا وضوح لایه را تا حدود 50 درصد پائین آوردیم

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

کد تخفیف نورنگار

قدم 9) ادیت تنظیمات Hue/Saturation برای تغییر رنگ مو در صورت نیاز

در این لحظه کار ما به صورت کامل تمام شده است اما در صورتی که نیاز داشته باشید رنگ مو را به چیز دیگری تغییر دهید فقط کافیست روی عکس کوچک لایه تنظیمات Hue/Saturation در پنل لایه‌ها دوبار کلیک کنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

با این کار دوباره دیالوگ باکس Hue/Saturation باز خواهد شد و می‌توانید فقط با کشیدن اسلایدر Hue رنگ مو را به صورت کامل تغییر دهید. همچنین می‌توانید مقدار شدت رنگ را با استفاده از اسلایدر Saturation تغییر دهید. از آنجایی که این لایه، یک لایه تنظیمات است می‌توانید بدون نگرانی نسبت به آسیب رسیدن به عکس نهایی هرچقدر که دوست دارید این تنظیمات را تغییر دهید. برای مثال ما مقدار اسلایدر Hue را روی 304 تنظیم می‌کنیم تا رنگ موهای سوژه به صورتی/بنفش تغییر کنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

همچنین حالت ترکیب لایه تنظیمات را هم روی Color قرار می‌دهم و Opacity را هم حدود 75% افزایش می‌دهم.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

نتیجه نهایی به شکل زیر خواهد بود:

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

به همین راحتی توانستیم نسبت به تغییر رنگ مو در فتوشاپ اقدام کنیم. در صورتی که سوال خاصی در این باره دارید، از بخش نظرات همین مطلب برای مطرح کردن سوالات خودتان اقدام کنید. کارشناسان نورنگار در اسرع وقت به سوالات شما پاسخگو خواهند بود.

نویسنده : محمد خزائی

1 Comment

  • Samira گفت:

    چرا قسمتهای سفید مو با این روش رنگی به خودشون نمیگیرن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *