دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای کامل عکاسی از سگ؛ چطور از سگ‌های بازیگوش عکس بگیریم؟

ایده عکاسی
راهنمای کامل عکاسی از سگ؛ چطور از سگ‌های بازیگوش عکس بگیریم؟

دوستی بین انسان‌ها و سگ‌ها، قدمتی چندین هزارساله دارد و عکاسی از سگ، ابراز ارادتی به این دوستی عمیق و طولانی مدت است. چه در دستانتان یک دوربین dslr باشد چه یک گوشی موبایل، مقاومت در برابر عکس گرفتن از سگ کار بسیار سختی خواهد بود. آن‌ها سوژه‌های بامزه، هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده‌ای هستند، اما این باعث نمی‌شود که آن‌ها مدل‌های حرف‌گوش‌کُنی هم باشند و برای عکاسی با شما همکاری کنند.

گرفتن عکس از سگ‌ها چالش‌های زیادی دارد و اکثر اوقات، شات‌هایی که به دست میاورید هیچ شباهتی به تصاویر سگ‌ها در اینترنت ندارند. به خصوص عکاسی پرتره از سگ‌ها، کار بسیار دشواری است و اشک شما را درمی‌آورد! اما نگران نباشید. در این مطلب، نکات و تکنیک‌های لازم برای عکاسی از سگ را به شما آموزش می‌دهیم. با استفاده از این ترفندها، می‌توانید عکس‌های جذابی از این موجود بامزه تهیه کنید که یادآور خاطرات و لحظات شیرین‌تان با این حیوان مهربان و دوست‌داشتنی باشند.

از لنز مناسب استفاده کنید

سگ‌ها اصلاً حیوانات حرف‌گوش‌کنی نیستند و اصلاً اینطور نیست که ما به آن‌ها بگوییم اینجا بنشین تا از تو عکس بگیرم و آن‌ها هم بگویند چشم! آن‌ها مدام در حال ورجه ورجه کردن به اطراف و دویدن و بازی کردن هستند و امکان دارد مدام از نقطه‌ای در کادر که ما برای عکاسی از آن‌ها در نظر گرفته‌ایم دور شوند. از این رو، بهتر است برای عکاسی از سگ از لنزهایی استفاده کنیم که در عکاسی حیات وحش و سایر ژانرهای عکاسی پرتحرک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لنزهای زوم که تله یا تله فوتو باشند، برای عکاسی از این موجودات بسیار مناسب است. چرا که این لنزها، برای عکاسی از سوژه‌هایی در فاصله دور استفاده می‌شود و فاصله دوربین از سوژه را کمتر نشان می‌دهد. لنزهایی با فاصله کانونی 70-200 و 24-700 از جمله این لنزها هستند.

لنزها مناسب برای عکاسی از سگ
لنزهای زوم تله یا تله فوتو، برای عکاسی از سگ بسیار مناسب است.

با این حال اگر سگتان به حرف شما گوش می‌کند، یا به هر بهانه‌ای می‌توانید او را در یک نقطه ثابت نگه دارید، یک ایده جذاب برای عکاسی از سگ داریم!

  1. ابتدا نور کافی را تأمین کنید و لنز مورد نیاز را بر روی دوربین خود نصب نمایید.
  2. سپس سگ خود را در فاصله 2.5 تا 3 متری لنز قرار دهید.
  3. دیافراگم خود را روی 8 تنظیم کنید و روی چشمان سگ خود فوکوس نمایید.
  4. عکس بگیرید!

دیافراگم دوربین‌های DSLR معمولاً در حالت دستی یا حالت تقدم دیافراگم (Aperture Priority Mode) قابل تنظیم هستند. در برخی گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های کامپکت (Point-and-Shoot) نیز چنین تنظیماتی وجود دارد. در نهایت، اگر می‌توانید تا جایی که لنز به شما اجازه می‌دهد به سگ نزدیک شوید و عکس‌های بیشتری بگیرید.

لنز مناسب عکاسی از سگ
برای عکاسی از سگ، تا جایی که لنز به شما اجازه می‌دهد به سگ نزدیک شوید.

سرعت شاتر را بالاتر ببرید

همانطور که گفتیم، سگ‌ها حیوانات پرجنب و جوشی هستند و معمولاً در جای ثابتی نمی‌ایستند که از آن‌ها عکس بگیرید. از این رو بهتر است که سرعت شاتر خود را بالا ببرید تا میزان نور ورودی به لنز افزایش پیدا کند و تحرک سگ، باعث افت کیفیت عکس‌های شما نشود. مثلاً اگر در حالت عادی، سرعت شاتر خود را روی 0.1 ثانیه تنظیم می‌کنید، بهتر است برای عکاسی از سگ این مقدار را به 0.5 ثانیه یا 1 ثانیه افزایش دهید.

سرعت شاتر در عکاسی از سگ
بهتر است در عکاسی از سگ، سرعت شاتر خود را روی 0.1 ثانیه تنظیم می‌کنید.

زاویه طلایی عکس را کشف کنید

تقریباً همه سگ‌ها از نظر قدی کوتاه‌تر از انسان‌ها هستند، به طوری که میانگین قد این حیوانات چیزی در حدود 55-60 سانتی‌متر است که البته این موضوع به نژاد، جنسیت و سن سگ هم بستگی دارد. این موضوع باعث می‌شود که عکاسی از سگ با ارتفاع eye-level انسان، خروجی باکیفیتی نداشته باشد. به صورتی که اگر از ارتفاع بالایی از سگ عکس بگیریم، هیچ جزئیاتی از صورت و بدن سگ در تصاویر مشخص نمی‌شود.

زاویه طلایی عکاسی از سگ را پیدا کنید.

خب پس باید چه کار کنیم؟ باید روی زمین دراز بکشید و آماده باشید تا لباس‌هایتان گرد و خاکی و کثیف شود! اصلاً هم شوخی نمی‌کنیم! شما باید ارتفاع دوربین را به اندازه قد سگ خود پایین بیاورید و این در اکثر مواقع، به این معنی است که دوربین روی زمین (یا کمی بالاتر) قرار می‌گیرد. البته برای این کار می‌توانید از ریموت‌های کنترل از راه دور نیز استفاده کنید.

در عکاسی از سگ تنوع ایجاد کنید

برای عکاسی از سگ، لازم است که خلاقیت به خرج بدهید و سناریوهای مختلفی بچینید. این کار باعث می‌شود که عکس‌های بامزه و متنوعی از سگ خود داشته باشید. برای ایجاد تنوع در عکاسی سگ می‌توانید در حین اینکه سگ با اسباب‌بازی‌هایش بازی می‌کند، از او عکس بگیرید. عکس دونفره از سگ با صاحبش هم می‌تواند ایده خوبی باشد. یا می‌توانید عکاسی پرتره را امتحان کنید که در این صورت، بهتر است از لنز 50 یا 85 فیکس استفاده نمایید. همچنین استودیوهای حرفه عکاسی زیادی وجود دارند که در عکاسی از حیوانات، تخصص دارند.

شما همچنین می‌توانید سگ خود را به مکانی زیبا مانند کوهستان، اسکله یا مزرعه ببرید. پس از این که سگ حسابی بازی کرد و خسته شد، (البته نه تا حدی که نای باز کردن چشمانش را هم نداشته باشد) می‌توانید از او عکس بگیرید. همین؟ نه خیر! الان به شما می‌گوییم چگونه این کار را انجام دهید.

  1. سعی کنید روزی را انتخاب کنید که آسمان خیلی صاف نباشد و رفت و آمد ابرها در آن به چشم بخورد.
  2. طوری کادربندی کنید که منظره اولویت داشته باشد و سگ شما بخش کوچکی از عکس باشد.
  3. دیافراگم خود را بین F8 و F11 تنظیم کنید.
  4. اگر خواستید می‌توانید لنز دوربین را با یک لنز زاویه باز (16-35 میلیمتر) تعویض کنید.
خلاقیت برای عکاسی از سگ
هنگام عکاسی از سگ، خلاقیت به خرج بدهید.

نور طبیعی را دست کم نگیرید

از آن‌جایی که سگ‌ها معمولاً ثابت نمی‌ایستند، تنظیم نور برای فوکوس کردن روی آن‌ها نیز کار سختی است. یکی از راه‌حل‌های این مشکل، استفاده از نور طبیعی و لوکیشن عکاسی خارجی است. در این حالت، شما می‌توانید برای گلدن تایم (یک ساعت پس از طلوع و یک ساعت پیش از غروب خورشید) صبر کنید یا این‌که عکس‌های مختلفی از سگ خود بگیرید که در سایه یا آفتاب قرار دارد.

برای عکاسی از سگ در نور طبیعی، بهتر است روی چشمان سگ فوکوس کنید و شات خود را با در نظر گرفتن قانون یک‌سوم بسازید. اگر می‌توانید، از یک رفلکتور استفاده کنید تا شور زندگی را در چشمان سگ خود بیشتر کنید. یک تخته فوم سفید ساده هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

عکاسی از سگ در نور طبیعی
برای عکاسی از سگ در نور طبیعی، بهتر است روی چشمان سگ فوکوس کنید.

چگونه سگ را برای عکاسی آرام و ثابت نگه داریم؟

اولین قانون برای عکاسی سگ و سایر حیوانات خانگی، نشان دادن شخصیت آن‌هاست. برای این که سگ را آرام و ثابت نگه دارید، در ابتدا باید مکانی را انتخاب کنید که در آن احساس امنیت و راحتی داشته باشد. سپس باید فضای مفرح و سرگرم‌کننده‌ای برای او ایجاد کنید. این کار را می‌توانید با خوراکی‌های خوشمزه، اسنک‌های مخصوص سگ یا اسباب‌بازی‌هایی که دوست دارد انجام دهید.

  • با سگتان بازی کنید: اگر با سگ خود زیاد بازی می‌کنید، می‌توانید بازی‌هایی را که دوست دارد با هم انجام دهید. به این فکر کنید که سگ‌تان دوست دارد چه کاری انجام دهد. سگ‌ها بازی‌هایی مثل بومرنگ، فریزبی و دایره‌بازی (چرخیدن دور همدیگر) را خیلی دوست دارند.
عکاسی از سگ در حین بازی
عکاسی از سگ در حین بازی بهترین ایده عکاسی است.
  • زبان بدن سگ خود را بشناسید: برای عکاسی از سگ، بهتر است به زبان بدن این حیوان آگاهی داشته باشید. بهترین عکس‌ها از سگ زمانی خلق می‌شوند که او خوشحال و شاداب باشد. اگر نشانه‌هایی از استرس یا خستگی در او دیدید، فرآیند عکاسی را متوقف کنید. این نشانه‌ها شامل گوش‌های عقب‌افتاده، دم آویزان، لرزش در بدن، لیسیدن لب‌ها و غیره است. اگر شما سگتان را وادار به ژست گرفتن کنید، این کار نتیجه مناسبی نخواهد داشت.
عکاسی از سگ
برای عکاسی از سگ، بهتر است به زبان بدن این حیوان آگاهی داشته باشید.

3  ایده ژست عکاسی سگ

عکاسی از سگ، کار ساده‌ای نیست و پیاده‌سازی ایده‌های مربوط به ژست، حتی نزدیک به «ساده» هم نخواهد بود. با این حال، می‌توانید از خلاقیت خود استفاده کنید و ایده‌هایی را به کار بگیرید که پیاده‌سازی آن‌ها به ژست لحظه‌ای سگ بستگی نداشته باشد.

مثال‌های زیر، بیانگر چنین موقعیتی هستند:

به قسمت‌های خاصی از سگ خود توجه کنید

به این فکر کنید که کدام قسمت از سگ خود را بیشتر دوست دارید. چشم‌ها؟ پنجه‌ها؟ بینی؟ اعضای مختلف بدن سگ، در ژست‌ها و احساسات مختلف تغییر شکل می‌دهند. شما می‌توانید از چشمان سگ خود در وضعیت‌های مختلف عکاسی کنید و از مجموعه این تصاویر، یک کلاژ دیواری جذاب بسازید. این کلاژ می‌تواند روایتگر داستان‌های مختلفی از زبان سگ شما باشد.

سگ را در بهترین وضعیت ظاهری خود قرار دهید

اگر سگتان تیره است، او را در مقابل یک پس‌زمینه بسیار روشن بگذارید. اگر سگتان سفید است، در بلک‌باکس از او عکاسی کنید. اگر سگ را به پهلو بخوابانید، تقریباً تمام بدن او در عکس دیده می‌شود. قبل از این کار، سعی کنید حسابی اعتماد سگ را جلب کنید و کارهایی که دوست دارد را با او انجام دهید. این باعث می‌شود تا به حرف شما گوش کند و در ژستی که شما می‌خواهید قرار بگیرد.

تصاویر اکشن بگیرید

جذاب‌ترین ژانر عکاسی از سگ، گرفتن شات‌های اکشن است. از سگ خود در حال دویدن، بازی کردن و غیره عکس بگیرید. برای این کار، می‌توانید از دوستی بخواهید سگتان را در فاصله مثلاً 50 متری از شما قرار دهد. برای داشتن بهترین زاویه دید، روی زمین دراز بکشید و لنز دوربین را به سمت سگ بگیرید. بهتر است روی چمن یا ماسه دراز بکشید تا پوزیشن راحت‌تری داشته باشید. سپس سگتان را صدا کنید تا به سمت شما بدود.

برای این‌که این موجود بامزه را به این کار تشویق کنید، می‌توانید از دوستی بخواهید تا از خوراکی و اسباب‌بازی‌های محبوب سگ استفاده کند. مثلاً می‌تواند این خوراکی‌ها را به سمت شما بیندازد و شما هم همزمان سگ را صدا کنید. و تمام! در این فرصت می‌توانید شات‌های زیادی از سگتان بگیرید.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

عکاسی از سگ، کار پیچیده‌ای است. چرا که سگ‌ها دائماً در حال دویدن و بازی کردن هستند و تقریباً هرگز ژست نمی‌گیرند. اینجاست که باید با هر کلک و ترفندی که شده، آن‌ها را راضی کنید تا در وضعیت مورد علاقه شما قرار بگیرند و سپس از آن‌ها عکاسی کنید. در این مطلب، تکنیک‌ها و ترفندهای مختلفی برای این کار مطرح شد که تمام جنبه‌های موجود در عکاسی از این حیوانات در آن‌ها را بیان کردیم. از تنظیمات سرعت شاتر و لنز دوربین گرفته تا ایجاد شور و نشاط در سگ‌ها به وسیله خوراکی و اسباب بازی. امیدواریم که با استفاده از این تکنیک‌ها، عکس‌های جذابی از سگ خود تهیه کنید.

در صورت داشتن هر گونه سؤال در رابطه با این ژانر از عکاسی، می‌توانید پرسش خود را در بخش نظرات مطرح نمایید.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

منابع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *