021-7356

راهنمای جامع خرید هلی شات ، کوادکوپتر و پهپاد

راهنمای جامع خرید هلی شات ، کوادکوپتر و پهپاد

هلی‌شات‌ها یا همان پهپاد‌ها را نه می‌توان ابزار‌های جدیدی در نظر گرفت و نه قدیمی‌اند. در واقع از سال 2013، این ابزار‌ها به شکلی جدید در دنیای عکاسی و فیلم‌برداری ظهور کردند و به مدت کوتاهی، محبوبیت و کاربرد آن‌ها در عکاسی و فیلم‌برداری تجاری (خصوصاً کارهای تلویزیونی و عروسی) شبیه به یک انفجار اتفاق افتاد.

این ابزار‌ها که مدل‌های اولیه کوچک و تجاری آن‌ها، در بین عکاسان عروسی بسیار ناشناخته بود، با یک چرخش عجیب در مدل‌های مشهور‌تر مانند هلی شات فانتوم (DJI Phantom 4) ، تبدیل به یکی از ضروری‌ترین ابزارهای کار برای آن‌ها (بعد از دوربین و لنز!) شد و امروزه تقریبا غیر ممکن است که یک فیلم عروسی یا تلویزیونی بدون هلی‌شات ساخته شود.

اما فیلمبرداران حرفه‌ای احتمالاً با این نظر موافق نیستند. چون در واقعیت، سال‌های سال است که پهپاد‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین فیلم‌برداری هوایی در صنعت سینما وجود داشته‌اند و نمی‌توان این اسباب‌بازی‌های تکنولوژیک را به عنوان پیشرو در این صنعت به شمار آورد. شاید بهتر باشد، هلی‌شات‌ها یا همین پهپاد‌ها را نسخه‌های تجاری عمومی و ارزان قیمت از هواپیماهای بدون سرنشین در نظر بگیریم که توانستند با اقبال عمومی مواجه شوند.

از آنجا که این صنعت هم مانند بسیاری از صنایع بزرگ دنیای تکنولوژی، دارای چند سازنده برتر و مشهور‌تر است، امروزه اغلب پهپاد‌های تجاری موجود در بازار را با یکی دو برند محدود می‌بینیم که توانستند خیلی سریع جای خود را در بین کاربران باز کنند. البته تقریبا تمامی پهپاد‌های تجاری که مصرف عمومی دارند از نوع چند پره‌ای هستند. چون یادگیری استفاده و کنترل آن‌ها بسیار راحت‌تر از پرنده‌های هواپیماگونه سنتی است و کاربران آن‌ها می‌توانند با یک دوره چند روزه، به راحی از این تجهیزات استفاده کنند.

ضمن اینکه پرنده‌های قدیمی، بسیار گران‌قیمت هستند و برای خرید یک مدل ارزان قیمت از آن‌ها، ممکن است نیاز باشد ماشین یا حتی خانه خودتان را بفروشید!

جالب اینجاست که همین مدل‌های کوچک و سبک، اغلب از موتور‌های شارژی هم نیرو می‌گیرند (در برابر موتور‌های بنزینی قدیمی) و در برخی از مدل‌ها می‌توانند با سرعتی نزدیک به پرنده‌های سنتی حرکت کنند. البته در این پهپاد‌های جدید، دیگر هیچ نوع باله یا سکانی برای هدایت پرنده وجود ندارد و همه حرکت‌ها صرفاً توسط پره‌های هلی‌کوپتر مانند بالای بدنه کنترل می‌شود. اما باز هم با اینحال می‌توانند به راحتی در جهات مختلف سرعت بگیرند با شتاب حرکت کنند.

اما مزیت مهم داشتن پره‌های بالای بدنه در یک هلی شات حرفه‌ای، این است که این پرنده‌ها می‌توانند با سرعت‌های بسیار کم روی هوا حرکت کنند یا در جای خود ثابت بایستند. به این ترتیب، تنها کافیست از یک دوربین با لرزشگیر نسبتاً مناسب روی آن‌ها استفاده کنیم تا عملاً امکان عکاسی یا فیلم‌برداری کاملاً ثابت در آسمان فراهم شود.

این روز‌ها با کاهش قیمت دوربین‌های HD و 4K و همچنین کاهش اندازه آن‌ها، همه این پرنده‌ها به دوربین‌هایی با رزولوشن بالا مجهز هستند و به راحتی می‌توانید از زوایای خیلی بالا در کنار زاویه‌های هم سطح چشم (Eye Level) بهره ببرید. بیایید با هم ببینیم پهپاد‌ها چگونه کار می‌کنند؟

کنترل کننده اصلی در هلی شات

کنترل کننده اصلی که گاهی آن را Main Controller یا MC هم می‌نامند، قلب یک هلی شات محسوب می‌شود. این بخش در واقع یک کامپیوتر کوچک است که روی هلی شات قرار می‌گیرد و اغلب آن‌ها از سیستم عامل اختصاصی لینوکس برای کنترل پرواز هلی شات استفاده می‌کنند. خیلی از کاربران به تجربه یاد گرفته‌اند که می‌توانند همین سیستم عامل پهپاد‌ها را از طریق کیت‌های توسعه نرم‌افزاری یا SDK ها ارتقا دهند یا به روز کنند.

در برخی از مدل‌های پیشرفته، این بخش کنترل کننده در واقع یک مادربورد با امکان اتصال پورت‌های مختلف است که بخش های دیگر را می‌توانید به آن اضافه کنید. اما در مدل‌های تجاری ارزان قیمت‌تر، معمولاً این بخش به صورت یک مجموعه (یک مادر بورد) همراه با ژیروسکوپ و سنسور‌های مختلف، کنترل کننده‌های سرعت و دیگر قطعات الکترونیکی پرواز ارائه می‌شوند.

دلیل اینکه در مدل‌های حرفه‌ای این بخش را به صورت جداگانه همراه با پورت‌های مختلف ارائه می‌کنند این است که کاربران رده بالاتر بتوانند دستگاه‌های خود با ترکیب‌های پیشرفته‌تر را ارتقا دهند یا امکان تعویض و تعمیر آن‌ها راحت‌تر باشد.

ژیروسکوپ و سنسور‌های حرکتی هلی شات‌‌ها

ژیروسکوپ یا شتاب سنج در یک پهپاد وظیفه جهت‌یابی را بر عهده دارد. به‌هرحال یک هلی‌شات باید بتواند مسیر خود را در آسمان تشخیص دهد و بداند که در کدام جهت و با چه سرعتی باید شتاب بگیرد. این کار توسط سنسور‌های حرکتی بر پایه اینرسی انجام می‌شود که به کنترل کننده اصلی پیغام می‌دهد در چه جهتی در حال حرکت است.

این اطلاعات می‌توانند با اطلاعات حسگرهای نوری و همچنین حسگر‌های قطب‌نما و GPS ترکیب شوند و اطلاعات شتاب و جهت را به صورت دقیق به کنترل کننده اصلی برسانند.کسانی که با گیمبال‌های موتوری کار می‌کنند با این شتاب‌سنج‌ها آشناتر هستند. خوشبختانه در اغلب پهپاد‌ها گیمبال‌ها یا لرزشگیر‌های پیشرفته‌ای هم وجود دارد که کمی جلوتر آن‌ها را نیز معرفی می‌کنیم.

ESC یا Electronic Speed Controllers

این بخش یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در هلی‌ شات‌های چند پره‌ای است. زیرا باید مقدار چرخش را در پره‌های مختلف طوری کنترل کند که بتواند شتاب و جهت حرکت را “ایجاد” کند. وقتی جهت حرکت توسط کنترل کننده اصلی و ژیروسکوپ هلی‌شات تشخیص داده شد، آن را به صورت اطلاعات خام، به ESC می‌رساند.

در هلی‌شات‌ها برخلاف هلی‌کوپتر‌ها، پره‌های مختلف وظیفه‌های جداگانه بر عهده ندارند و همه آن‌ها یکسان هستند. به همین دلیل همان پره‌ای که وظیفه ایجاد حرکت عمودی را بر عهده دارد، باید بتواند در جهت افقی به سمت جلو نیز پرواز کند یا کاری کند تا پهپاد به عقب برگردد.

بخش ESC دقیقاً وظیفه توزیع فرمان‌های حرکتی را بر عهده دارد تا با استفاده از پره‌های مختلف هلی‌شات، فرمان‌های حرکتی را طوری توصیف کند که هلی شات بتواند در همه جهات پرواز کند.
مهم‌تر از همه اینکه این بخش وظیفه دارد تا در صورت از کار افتادن یکی از پره‌ها، شکل حرکتی را طوری در بین پره‌های دیگر توزیع کند که هلی شات بتواند به درستی در منطقه مورد نظر فرود آید.

گیرنده یا رسیور Receiver

گیرنده در یک هلی شات، در واقع یک سیستم کنترل رادیویی است که می‌تواند فرمان‌های مختلف را به صورت رادیویی از فرستنده که معمولاً بر روی زمین و در دست کاربر قرار دارد دریافت کند. این قطعه را برخی از افراد به اشتباه “فرستنده” هم می‌نامند. چون این طور تصور می‌کنند که اطلاعات مربوط به مکان پرنده را به دستگاه کنترل کننده ارسال می‌کند!

اغلب گیرنده‌ها روی امواج رادیویی بدون مجوز 2.4 GHz مانند Wi-Fi کار می‌کنند و دارای 4 کانال یا بیشتر هستند که کانال‌های اضافی می‌تواند برای دریافت فرمان‌های قابلیت‌های اضافی مانند پخش دود یا ارتباط با تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری و گیمبال استفاده شوند.

موتور‌ کوادکوپتر و هلی شات

موتور‌ها در هلی‌شات‌ها معمولاً به صورت 4 تایی طراحی می‌شوند که به صورت جفت جفت، دو تا در جهت عقربه‌های ساعت کار می‌کند و 2 هم در خلاف عقربه‌های ساعت.

این موضوع برای کسانی که خودشان قصد طراحی یا تعمیر هلی شات را دارند اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا معمولاً این موتور‌ها کاملاً شبیه به هم هستند و اگر آن‌ها را به صورت قرینه هم وصل نکنید، هلی شات اصلاً از زمین بلند نمی‌شود یا در جهت خلاف فرمان شما حرکت می‌کند.

ملخک ها یا پره‌های هلی شات

پرنده‌های کوچک و هلی‌شات های تجاری سبک معمولاً از ملخک های پلاستیکی استفاده می‌کنند. چون هم ارزان‌تر هستند و تعویض آن‌ها راحت‌تر است و هم به دلیل انعطاف بیشتر، خطر کمتری ایجاد می‌کنند.

ملخک پرنده‌های بزرگ‌تر و حرفه‌ای تر معمولاً از جنس فیبر کربن یا ترکیب‌های دارای نایلون و فلز ساخته می‌شوند و باید بسیار با احتیاط استفاده شوند. این ملخک‌ها به شدت خطرناک و حتی کشنده هستند و به هیچ وجه نباید نزدیک افراد یا موجودات زنده شوند. آن‌ها می‌توانند به راحتی بافت پوست را پاره کرده و صدمات جبران ناپذیری به افراد بزنند.

مزیت‌های این ملخک‌ها نسبت به انواع پلاستیکی آن‌ها زیاد نیست و بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا انواع فیبر کربنی را با انواع پلاستیکی جایگزین کنند.

جی پی اس هلی شات

از هلی شات‌های اسباب‌بازی که بگذریم، به ندرت ممکن است محصولی را پیدا کنید که دارای GPS نباشد. البته ممکن است در برخی از مدل‌ها مکان‌یاب‌هایی با عناوین GNSS یا GLONASS هم ببینید که در واقع معادل‌های دیگری برای GPS هستند و آن‌ها نیز کار مکان‌یابی فضایی را انجام می‌دهند.

با استفاده از مکان‌یابی دقیقی که این چیپ‌ست بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای در اختیار پهپاد قرار می‌دهد، می‌تواند از مد‌های پروازی مختلف شامل معلق بودن در هوا، بازگشت به خانه، کنترل چرخش در تمامی جهات و حتی تعریف یک محدوده ایمن برای جلوگیری از برخورد با اپراتور دستگاه بهره ببرد.

البته اینطور هم نیست که لزوماً مجبور باشید به طور پیوسته از GPS استفاده کنید. در خیلی از پهپاد‌ها امکان غیر فعال کردن GPS وجود دارد. اما در این صورت همه موارد پروازی بسته به مهارت خلبان برای ماندن در هوا خواهد بود. در پهپاد‌هایی که دارای GPS هستند، به طور روتین باید عملیات کالیبره کردن جهت‌نما قبل از پرواز ضروری است. یعنی هر بار که دستگاه خاموش و روشن می‌شود، باید ابتدا جهت فضایی خود را به طور کامل مشخص کند و بعد شروع به پرواز کند که جهت‌یابی دچار اختلال نشود.

Optical Flow

قابلیت Optical Flow در برخی از پهپاد‌ها (که در پهپاد‌های DJI با نام Vision Positioning شناخته می‌شود) یک سیستم موقعیت‌یابی اپتیکال برای زمان‌هایی است که به دلایلی نمی‌توانید از GPS استفاده کنید.

به عنوان مثال زمانی که در یک محیط بسته مسقف از پهپاد استفاده می‌کنید (مثلاً در داخل یک تالار عروسی) قابلیت GPS دستگاه می‌تواند دچار اختلال و اشتباه شود. در چنین صورتی می‌توانید از Optical Flow برای مکان‌یابی و حرکت پهپاد استفاده کنید که البته به دقت GPS نیست و برخی از امکانات مانند “بازگشت به خانه” احتمالاً در این حالت غیر فعال خواهد بود. اما برای معلق ماندن در هوا یا چرخش در جهات مختلف کاملاً کارآمد است.

در برخی از هلی‌شات‌های DJI علاوه بر دوربینی که موقعیت‌های مکانی را بررسی و تحلیل می‌کند، از میکروفون و فرستنده‌های اولتراسونیک هم برای کمک به این دوربین استفاده می‌شود تا عملکرد آن را تقویت کند.

اگرچه این سیستم موقعیت‌یابی برای استفاده در محیط داخلی استفاده می‌شود، اما اصلاً مانند GPS ایمن نیست و نباید از آن در نزدیکی افراد استفاده کنید.

موقعیت‌یابی اغلب هلی‌شات‌ها در فاصله کمتر از 2 متری زمین بسیار ناایمن است و امکان برخورد با سر افراد وجود دارد. ضمن اینکه به دلیل استفاده از امواج فراصوت در برخی از هلی‌شات ها بهتر است در جایی که حیواناتی با شنوایی بالا مانند سگ‌ها وجود دارند از این سیستم استفاده نکنید. چون ممکن است باعث ترس شدید یا رفتار غیر قابل پیش‌بینی در آن‌ها شود.

مانع یاب یا Obstacle avoidance

قابلیت Obstacle avoidance که در برخی از منابع آن را “پرهیز از مانع” هم ترجمه کرده‌اند یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها در پهپاد‌های پیشرفته است. اگرچه پهپاد‌های دارای GPS و سنسور‌های حرکتی، طوری طراحی شده‌اند که خودشان بتوانند در مسیر‌های مختلف پرواز کنند، اما این قابلیت‌ها با پیش‌فرض فضای بدون مانع طراحی شده‌اند. اما حدود 5 تا 6 سال است که قابلیت پرهیز از مانع، به پهپاد‌ها اضافه شده تا از برخورد اتفاقی با سیم‌های برق، شاخه درختان یا ساختمان‌های بلند جلوگیری کند.

این قابلیت نه تنها برای برخورد از موانع بسیار کارآمد است. بلکه وقتی یک مسیر پرواز خودکار را برای پهپاد تعریف می‌کنید، می‌تواند با به روز کردن اطلاعاتی که از محیط می‌گیرد، آن نقشه را تصحیح کند و حرکت را براساس مدل سه بعدی فضای اطراف به روز کند.

این قابلیت در پهپاد‌ها نشانه‌هایی از نخستین قدم‌ها در جهت دستیابی به خودرو‌های بدون سرنشین است و احتمالاً در آینده درباره آن‌ها در خودرو‌های خودران بیشتر می‌شنوید.

البته وقتی درباره مانع‌یاب صحبت می‌کنیم، نباید اینطور تصور کنید که پهپاد شما می‌تواند همانند یک حشره در هوا به سرعت پرواز کند و با رسیدن به موانع تغییر مسیر دهد. این تکنولوژی هنوز بسیار جوان است و در سرعت‌های بالاتر از 50 تا 60 کیلومتر احتمال خطا در آن بسیار بالاست. بنابراین بهتر است همواره به مهارت خودتان بیشتر از تکنولوژی‌های جدید تکیه کنید.

داده‌های پروازی یا Telemetry

داده‌های پروازی شامل اطلاعات پرواز مانند ارتفاع، سرعت، میزان باطری و … می‌شود که توسط فرستنده (که در دست شما است) دریافت می‌شود. این اطلاعات به روش های مختلفی نمایش داده می‌شوند. در مدل‌های قدیمی، این اطلاعات روی نمایشگری که در دستگاه فرستنده تعبیه شده بود نشان داده می‌شدند. در بسیاری از پهپاد‌ها روش ارسال اطلاعات داده‌های پروازی کاملاً جدای از ارسال اطلاعات تصویر است و برای اینکه هیچ‌گونه اختلالی در این اطلاعات پیش نیاید، کانال ارسال دیتا به صورت ایمن روی طول موج‌های جداگانه‌ای قرار می‌گیرد.

اما برخی از پهپاد‌ها، کانال این اطلاعات را با کانال ارسال تصاویر ویدیویی دوربین هلی شات یکی می‌کنند و نمایشگر فرستنده علاوه بر نشان دادن تصویر اول شخص (FPV) از دوربین هلی‌شات، اطلاعات پروازی را نیز روی تصویر نشان می‌دهد. برای این کار از یک ماژول OSD استفاده می‌شود تا دیتای هر دو بخش را با هم ترکیب کند.

موقع خرید هلی شات به چه چیزهایی توجه کنیم؟

برای انتخاب بهترین هلی‌شات، صرف اینکه یک برند باکیفیت ان را تولید کرده باشد کافی نیست. امکانات این تجهیزات پیشرفته باید مناسب عملکردی که از ان انتظار دارید باشد. کیفیت دوربین، تکنولوژی پرهیز از موانع، سادگی کاربری و یادگیری استفاده از هلی‌شات و نهایتا پایداری آن در شرایط مختلف آب و هوایی، همگی می‌توانند روی انتخاب یک هلی‌شات مناسب تاثیرگذار باشند. در ادامه به برخی از فاکتور‌های مهم انتخاب هلی‌شات می‌پردازیم.

بهترین دوربین برای هلی‌شات

چرا دوربین در هلی‌شات‌ها مهم است؟ واقعیت این است که کیفیت دوربین و لرزشگیر یا گیمبال هلی‌شات یکی از فاکتور‌های بسیار مهم برای عکاسان و فیلمبرداران است. اگر می‌خواهید به شکل تجاری از این ابزارهای پیشرفته استفاده کنید، اصلا از هلی‌شاتی که دوربین HD دارد استفاده نکنید.

این روزها ویدئو‌های استاندارد برای کارهای تجاری حداقل به کیفیت Full HD نیاز دارند. ضمنا ویدئو‌های 4K حتی اگر مستقیما در شبکه‌های اجتماعی یا تلوزیون‌های خانگی هم استفاده نشوند، دست‌کم کادر بزرگتری دارند و برای برش زدن کناره‌های اضافی کادر بسیار مناسب هستند. فراموش نکنید فیلمبرداری با رزولوشن‌های خیلی بالا، امکان استفاده از مرکز کادر را به شما می‌دهد تا دیگر نگران زوائدی که در گوشه‌های کادر وارد می‌شوند نباشید.

هلی‌شات‌ها هم به صورت دوربین ثابت و هم به صورت بدون دوربین، با امکان وصل کردن دوربین‌های اکشن (یا دوربین‌های بزرگتر) وارد بازار می‌شوند. مدل‌هایی که دارای دوربین ثابت هستند، معمولا ارزان‌تر از مدل‌هایی هستند که دوربین ندارند و باید برای آنها دوربین هم انتخاب کنید. اما این اشکال را دارند که بعدا نمی‌توانید دوربین آنها را ارتقا دهید. بنابراین سعی کنید موقع خرید هلی شات مدلی را انتخاب کنید که دوربین آن، حداقل برای چند سال آینده جوابگوی کیفیت مورد انتظارتان باشد.

به‌دنبال چه دوربینی باشید؟

اولا سعی کنید از مدل‌هایی که دارای حسگر کوچکتر از 23.7×15.6 mm هستند پرهیز کنید. این حسگر‌ها فقط در نور خوب، از کیفیت بالایی برخوردار هستند و وقتی نور محیط کم می‌شود، نویز شدیدی در ویدیو‌های آنها دیده می‌شود.
فراموش نکنید که بخش زیادی از کار‌های تجاری (مانند کلیپ‌های عروسی) در نور غروب یا حتی در تاریکی شب فیلمبرداری می‌شود. ضمن اینکه این ویدئو‌ها مستقیما استفاده نمی‌شوند و در کنار ویدیو‌های باکیفیت دوربین‌های DSLR که روی دست ضبط شده‌اند مونتاژ می‌شوند و تفاوت کیفیت آنها در نور کم، آنقدر شدید دیده می‌شوند که هر کسی با هر سطحی از دانش تصویربرداری می‌تواند متوجه نویز صحنه‌های هلی‌شات بشود.

سرعت شاتر هم یکی دیگر ازعوامل موثر در تصویربرداری هلی‌شات است. برای گرفتن عکس‌های باکیفیت، به سرعت‌های شاتر بالا احتیاج خواهید داشت. اگرچه سرعت‌هایی مانند 1/500 ثانیه در نور روز معمولا کافی است، اما برای دوربینی که در بالای سطح زمین و گاهی اوقات رو به خورشید عکس می‌گیرد، سرعت‌های بسیار بالاتر در حد 1/4000 ثانیه یا بیشتر هم نیاز دارید. بنابراین حتما بررسی کنید که هلی‌شات شما بتواند با چنین سرعت‌هایی عکس بگیرد.

تنظیمات دستی یا Manual هم یکی دیگر از قابلیت‌های مورد نیاز برای دوربین هلی‌شات است. اگر دوربین شما دارای تنظیمات دستی سرعت و شاتر و حساسیت نباشد، عملا کنترلی روی نوردهی ویدیو‌ها و عکس‌ها ندارید و نمی‌توانید از دانش خودتان برای ثبت تصاویر زیبا استفاده کنید. در چنین دوربین‌هایی، عملا همه چیز به نرم افزار خود دوربین برمی‌گردد و کنترل شما بیشتر از یک دوربین موبایل نخواهد بود.

عکس‌برداری با فرمت خام را هم به لیست موارد مورد نیازتان اضافه کنید. فرمت خام یا RAW در این دوربین‌ها به شما امکان می‌دهد تا Dynamic Range عکس ها را بهبود دهید. یعنی می‌توانید نور بخش های خیلی روشن را کمتر کرده و نور قسمت‌های تاریک را روشن‌تر کنید. به این ترتیب عکس های شما که از زاویه بالا، معمولا دارای بخش های خیلی روشن زیادی است، بسیار باکیفیت‌تر و جذاب‌تر خواهند بود.

قابلیت پرهیز از موانع و تشخیص قطع ارتباط

اینکه در حین کار، ارتباط هلی‌شات با فرستنده آن قطع شود، کاملا طبیعی و غیر قابل اجتناب است. خصوصا در پهپاد‌هایی که دارای برد زیادی هستند، این امکان وجود دارد که با خارج شدن از دید مستقیم هلی‌شات، به ناگهان کنترل آن را از دست بدهید. به همین دلیل داشتن قابلیت پرهیز از موانع و تشخیص قطع ارتباط برای آنها الزامی است.

به دنبال هلی‌شات‌هایی بگردید که این دو قابلیت را داشته باشند. اولا بتوانند در تمامی جهات (نه فقط روبرو و پشت، بلکه بالا و پایین و به طور کلی در تمامی 360 درجه اطراف خود) رادار مخصوص موانع و تغییر جهت پرواز داشته باشند و هم اینکه بتوانند در صورت قطع ارتباط با فرستنده، به سرعت مکان اولیه پرواز را به یاد آورده و به موقعیت اولیه باز گردند.

سادگی استفاده و راهبری پرواز

این موضوع را به شدت جدی بگیرید. به پرواز درآوردن یک هلی‌شات، اصلا به سادگی کار کردن با یک دوربین نیست. فکرش را بکنید که بعد از خرید هلی شات نتوانید از آن استفاده کنید چون به پرواز درآوردن آن و کنترلش سخت است!

به همین دلیل تجهیزاتی که قابلیت‌های خودکار بیشتر و استفاده و راهبری پرواز ساده‌تر داشته باشند، برای کسانی که تازه وارد این حوزه شده‌اند اهمیت بیشتری دارد. اگر تابحال از هلی‌شات‌ها استفاده نکرده‌اید، به این موضوعات توجه کنید:

کالیبراسیون GPS: هلی‌شات‌هایی که دارای سیستم‌های ناوبری و جهت‌یابی از راه دور هستند، حتما باید GPS آنها قبل از پرواز کالیبره شود. به دنبال هلی‌شات‌هایی باشید که روش کالیبراسیون آنها بسیار ساده و قابل فهم باشد. فراموش نکنید شما باید قبل از هر بار پرواز این کار را تکرار کنید و بنابراین باید روش ساده‌ای برای آن داشته باشید.

ضمنا مدهای پروازی مختلف، مانند پرواز خودکار، پرهیز از موانع و حالت معلق و ثابت در فضا، همگی مواردی هستند که باید در نرم‌افزار هلی‌شات شما با یک دکمه یا لمس یک بخش از صفحه کنترل به راحتی در دسترس باشند. سعی کنید از خرید پهپاد‌ هایی که تنظیمات پیچیده‌ای برای این مد‌ها دارند پرهیز کنید. یادتان باشد خیلی اوقات تنها یکی دو ثانیه وقت دارید تا تصمیم بگیرید کدام مد پروازی را نیاز دارید و تعلل در این مواقع می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

مقاومت و پایداری در آسمان

دلیل اینکه پایداری در آسمان برای ما اهمیت دارد این است که زمان استفاده از پهپاد‌ها اغلب بسیار محدود است. جدای از زمان محدود شارژ باطری‌ها، اصولا نمی‌توانید ساعت‌ها به پرواز با هلی‌شات بپردازید. حتی در کشور‌هایی که مجوز خاصی برای کارهای تجاری مانند فیلمبرداری و عکاسی از عروسی ها وجود ندارد، باز هم زمان زیاد به پرواز درآوردن هلی‌شات‌ها می‌تواند منجر به محدودیت‌های قانونی شود. برای همین هم بهتر است خیلی سریع کار را انجام دهید.
علاوه بر این، آب و هوای منطقه برای کار با هلی‌شات‌ها بسیار تاثیرگذار است و اصلا نباید کار با آنها را با عکاسی و فیلمبرداری با دوربین‌های عکاسی مقایسه کنید. وقتی دوربین شما روی زمین و در دستتان قرار دارد، نهایتا عایق‌بندی خوب دوربین‌ها می‌تواند در برابر هر نوع آب و هوایی مقاوم باشد. اما هلی‌شات‌ها نمی‌توانند در هنگام باران و رعد و برق، یا در برابر باد‌های شدید مقاومت کنند و ممکن است به شدت آسیب ببینند.

بنابراین اگر در شهر های شمالی ایران کار می‌کنید، به دنبال هلی‌شاتی باشید که بتواند حداقل در برابر باد‌هایی با شدت 20 تا 30 کیلومتر بر ساعت مقاوم باشد. (اغلب هلی‌شات‌های کوچک این توان را ندارند)
فراموش نکنید مقاومت در برابر باد، به شدت بر روی توان باطری تاثیرگذار است و می‌تواند تا 30 درصد از توان باتری را کاهش دهد. آب و هوای سرد و کوهستانی هم می‌تواند همین قدر روی زمان شارژ باتری تاثیرگذار باشد.
حتی اگر باطری یدکی همراه داشته باشید، باز هم نشاندن و تعویض باطری و کالیبراسیون و پرواز مجدد هلی‌شات می‌تواند روی زمان کاری شما تاثیرگذار باشد. هلی‌شات‌هایی با زمان شارژ بیشتر از 25 دقیقه برای عکاسی و فیلمبرداری عروسی بسیار مناسب‌تر هستند.

معرفی بهترین‌ مدل‌ها برای خرید هلی شات

حالا که با اصول و قواعد پرواز توسط هلی‌شات‌ها آشنا شدیم باید ببینیم که این تجهیزات پیشرفته در چند گروه و دسته تولید می‌شوند. اگرچه ما همه آن‌ها را پهپاد می‌نامیم، اما همه پهپاد‌ها در یک گروه قرار نمی‌گیرند و بسته به بازار هدفی که دارند با هم متفاوت‌اند. البته دسته‌بندی آن‌ها یک تعریف رسمی نیست:

  • عمومی
  • رده بالا
  • حرفه‌ای

هلی شات عمومی:

پهپاد‌های عمومی را می‌توان یک نقطه شروع برای کاربران غیرحرفه‌ای دانست. بسیاری از این پهپاد‌ها دارای دوربین هم هستند، اما به ندرت ممکن است در آن‌ها یک گیمبال یا لرزشگیر ببینیم. بنابراین صرفاً برای فیلم‌برداری تفریحی از محیط‌ اطراف استفاده می‌شوند. این پهپاد‌ها دارای GPS و مانع‌یاب نیستند و در عوض امکانات تفریحی زیادی مانند چراغ‌های چشمک‌زن یا جایی برای نصب فشفشه و … دارند.

معمولاً هلی‌شات‌های عمومی را در فروشگاه‌های تجهیزات حرفه‌ای عکاسی و فیلم‌برداری پیدا نمی‌کنید و طبیعتاً امکان تعمیر و تعویض قطعات آن‌ها هم وجود ندارد.

در وب‌سایت آمازون می‌توانید انواع مختلف این هلی‌شات‌ها را با قیمت‌های متنوع پیدا کنید. اما پیشنهاد ما این است که اگر می‌خواهید با یک هلی‌شات کوچک و ارزان قیمت شروع کنید، به جای اسباب‌بازی‌های موجود در بازار، به سراغ خرید DJI Tello بروید.

این پهپاد که به تازگی وارد بازار شده است یکی از ارزان‌ترین مدل های پهپاد است که توسط یک شرکت شناخته شده تولید شده است. اگرچه امکانات پروازی این پهپاد در حد مدل‌های حرفه‌ای که از DJI سراغ داریم نیست، اما برای کسانی که می‌خواهند تازه کار کردن با هلی‌شات را یاد بگیرند بسیار کاربردی است.

DJI Tello دارای باطری سر خود است که می‌توانید آن را توسط یک کابل USB اندرویدی به راحتی شارژ کنید. با هر بار شارژ هم 13 دقیقه می‌تواند پرواز کند که برای یک هلی‌شات کوچک زمان قابل توجهی است. از آنجا که این هلی‌شات برای کاربران تازه‌کار طراحی شده است، هر چهار ملخک آن دارای یک گارد کوچک است تا در صورت تصادف آسیبی جسمی به کسی وارد نکند.

این پهپاد دارای فرستنده نیست و توسط نرم‌افزاری که روی گوشی‌هاش هوشمند نصب می‌شود راه‌اندازی و کنترل می‌شود. روی این هلی‌شات یک دوربین 5 مگاپیکسلی قرار دارد که علاوه بر عکاسی، می‌تواند با رزولوشن HD 720p هم فیلمبرداری کند. جالب‌تر اینکه این هلی‌شات بدون لرزشگیر است، اما می‌تواند به صورت نرم‌افزاری، لرزش‌های ایجاد شده روی ویدیو‌ها را برطرف کند و تصویری که نمایش می‌دهد دارای لرزش بسیار ناچیزی است.

شما می‌توانید این هلی‌شات کوچک را از فاصله‌ای حدود 100 متر هدایت و کنترل کنید و امکانات ایمنی مانند پرواز و نشست خودکار با یک دکمه، امکان نشست ایمن حتی بدون کنترل مستقیم (Failsafe protection) و امکان حرکت در زیر سقف (Vision Positioning) در این پهپاد وجود دارد.

هلی شات رده بالا:

اگرچه در ایران پهپاد‌های برند DJI از محبوبیت زیادی برخوردار هستند، اما در بازار جهانی، برند‌های مختلفی در زمینه تولید این پهپاد‌ها فعال هستند. برند‌هایی مانند YUNEEC از این دسته هستند. این پهپاد‌ها اختصاصاً برای عکاسی و فیلم‌برداری ساخته می‌شوند. البته در برخی از آن‌ها دوربین روی خود دستگاه قرار دارد و برخی دیگر برای نصب و حمل دوربین‌های اکشن کوچک مانند سری Gopro Hero طراحی شده‌اند.
اگر در ایران از برند‌های معتبر مانند DJI پهپاد بخرید می‌توانید با خیال راحت روی لوازم یدکی پهپاد‌ها و تعمیر ماهرانه آن‌ها هم حساب کنید. زیرا این تجهیزات در بازار به وفور در دسترس هستند و تعمیرکاران حرفه‌ای می‌توانند آسیب‌های احتمالی به آن‌ها را برطرف کنند.

البته نکته مهم‌تر درباره این پهپاد‌های مشهور، قیمت‌های متنوع آن‌ها از حد یک اسباب‌بازی تا حد یک دوربین عکاسی حرفه‌ای است که بسته به امکانات مورد نیاز می‌توانید هر کدام را خریداری کنید. به عنوان مثال در صفحه خرید هلی شات در نورنگار مدل‌های متنوعی از این پهپاد‌ها را می‌بینید.

یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین مدل ها در این میان DJI Mavic 2 Pro است که امکانات عکاسی و فیلمبرداری آن باعث شده تا به یک ترند در بازار ایران تبدیل شود.

شرکت DJI در این پهپاد از تکنولوژی‌های تصویرگری هسلبلاد استفاده کرده است. ماژول دوربین 20 مگاپیکسلی Hasselblad L1D-20c در این پهپاد روی لرزشگیر پیشرفته ساخت خود DJI قرار گرفته است. این دوربین دارای حسگری با اندازه 1 اینچ است که تصویری فوق‌العاده کم‌نویز را ایجاد می‌کند و می‌تواند با دیافراگم f/2.8 تا f/11 کار کند و ویدئو‌های خام 10-bit Dlog-M با رزولوشن 4K ضبط کند.

بدنه این پهپاد بسیار آئرودینامیک طراحی شده است و می‌تواند با سرعتی نزدیک به 70 کیلومتر در آسمان حرکت کند.

باطری قدرتمند این پهپاد امکان 31 دقیقا پرواز را فراهم می‌کند و با تکنولوژی اختصاصی OcuSync 2.0 شرکت DJI می‌تواند تصاویر Full HD 1080p را از فاصله‌ای بیش از 7 کیلومتر به فرستنده ارسال کند. تمامی این امکانات را می‌توانید در بسته‌ای به اندازه یک کوله‌پشتی عادی دوربین با خود حمل کنید و در هر کجا به راحتی از امکانات بی‌نظیر آن بهره ببرید.

هلی شات حرفه‌ای:

پهپاد‌های حرفه‌ای اصولاً برای حمل دوربین طراحی می‌شوند و فاقد دوربین سر خود هستند. اغلب آن‌ها شش پره و هشت پره هستند و به دلیل قدرت بالایی که دارند می‌توانند دوربین‌های DSLR سنگین مانند Canon 5D Mark IV را از زمین بلند کنند. به پرواز درآوردن و کنترل کردن این پهپاد‌ها و کنترل جهت دید دوربین در آن‌ها، بسیار مشکل‌تر از پهپاد‌های رده بالا است و تنها افراد حرفه‌ای می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

توجه داشته باشید که در بسیاری از کشور‌ها مانند ایالات متحده امریکا، استفاده از این سری پهپاد‌ها نیاز به مجوز‌های قانونی خاص و گواهینامه‌های پروازی دارد و طبیعتاً آسیبی که می‌تواند ببیند یا برساند بسیار سنگین خواهد بود. دوربین‌های بدون آینه با توجه به وزن کمتری که دارند برای نصب روی هلی‌شات‌ها بسیار مناسب هستند و امکان پرواز با زمان بیشتری را با هر بار شارژ باطری پهپاد دارند.

یکی از مشهورترین مدل‌های این رده DJI Matrice 600 Pro است که یک شش پره حرفه‌ای محسوب می‌شود. برخلاف دیگر مدل‌های معرفی شده، این پهپاد دارای دوربین اختصاصی نیست، و صرفاً برای حمل دوربین‌های دیگر طراحی شده است. اما می‌توانید تصویر دوربین‌های حرفه‌ای را از طریق پورت HDMI به آن منتقل کرده و به فرستنده‌ای که در دست شما ارسال کنید.

یکی از مهم‌ترین مزایای این پهپاد پشتیبانی از گیمبال حرفه‌ای Ronin MX است که یکی از مشهورترین لرزشگیر‌های DJI برای فیلم‌برداران حرفه‌ای محسوب می‌شود. با توجه به وزن زیادی که حمل می‌کند، مصرف باطری این پهپاد بسیار زیاد است و به همین دلیل هم شارژر آن طوری طراحی شده که شش باطری را به صورت همزمان شارژ کند.

برد این پهپاد حدود 5.5 کیلومتر است و می‌تواند از همین فاصله هم ویدیو‌های HD 720p و Full HD 1080p را به دستگاه فرستنده منتقل کند.

بهترین هلی‌شات زیر 500 دلار: DJI Mini 2

یکی از بهترین گزینه‌های ارزان قیمت زیر 500 دلار هلی‌شات DJI Mini 2 است. این پهپاد بسیار سبک‌وزن می‌تواند با رزولوشن 4K هم فیلمبرداری کند. خیلی راحت می‌توانید آن را جمع کنید و در کیف بگذارید و ضمنا یک لرزشگیر مکانیکی قدرتمند هم روی دوربین آن قرار دارد که ساخت خود DJI است و علی‌رغم بدنه کوچکی که دارد، ویدئو‌هایی بسیار ثابت و کم لرزش را ضبط می‌کند.

اما بدنه بسیار کوچک این پهپاد باعث می‌شود تا در آب و هوای نامساعد، کنترل آن سخت شود و کادربندی با آن را مشکل می‌کند. این پهپاد جزو ارزان‌ترین پهپاد‌هایی است که می‌تواند از فاصله‌ای بیش از 8 کیلومتر، ویدیو‌های Full HD را با کیفیت بالا به فرستنده منتقل کند.

بهترین هلی‌شات بین 500 تا 1000 دلار: ZeroZero V Coptr Falcon

برند ZeroZero جزو برند‌های کمتر شناخته شده در ایران است که محصولات خوبی را به بازار ارائه داده است. مدل ZeroZero V Coptr Falcon از این شرکت یک هلی‌شات با طراحی بسیار خاص 2 پره‌ای V شکل است که با هر بار شارژ می‌تواند بیش از 50 دقیقه پرواز کند. روتور‌های این پهپاد ثابت نیستند و می‌توانند با چرخش به اطراف، جهت و سرعت حرکت پهپاد را تغییر دهند. این پهپاد هم دارای دوربینی 4K با لرزشگیر است و می‌تواند تا 7 کیلومتر از فرستنده خود فاصله گرفته و ویدئو‌های ضبط شده را منتقل کند.

همچنین دارای تکنولوژی‌های پیشرفته پرهیز از موانع و همچنین امکان قفل روی سوژه را دارد. البته طبیعتا به اندازه محصولات DJI در ایران شناخته شده نیست و قطعات یدکی آن را کمتر پیدا خواهید کرد.

بهترین هلی‌شات بین 1000 تا 1500 دلار: DJI Mavic Pro Platinum

این پهپاد یکی از بهترین هلی‌شات‌های موجود در بازار برای تازه‌کارها محسوب می‌شود. نرم‌افزار بسیار پیشرفته با امکانات خودکار زیاد، راه‌اندازی و پرواز آن را بسیار ساده می‌کند. این پهپاد هم می‌تواند با دوربین روی خود که دارای لرزشگیر مکانیکی هم هست، با رزلوشن 4K فیلمبرداری کند و بدنه‌ای بسیار کوچک دارد که می‌تواند به زیبایی جمع شده و به اندازه ای حدود یک کف دست برسد.

از ایرادات این دوربین، اندازه کوچک حسگر آن است که کیفیت دوربین را در نور کم، پایین می‌آورد. ضمن اینکه در آب و هوای نامساعد و باد، زمان شارژ باطری ان به کمتر از 27 دقیقه کاهش می‌یابد که فشار به باطری یدکی را افزایش می‌دهد.

بهترین پهپاد بین 1500 تا 2000 دلار: DJI Phantom 4 Pro+ 2.0

این یکی از محبوب‌ترین پهپاد‌ها در ایران و جهان است و با توجه به امکانات آن، کارآیی و قیمتی بسیار مناسب دارد. مهم‌ترین موضوع درباره DJI Phantom 4 نسخه 2.0  این است ک از یک حسگر بزرگ 20 مگاپیکسلی 1 اینچی استفاده می‌کند که کیفیت عکس‌ها و ویدئو‌های آن را فوق‌العاده می‌کند. این پهپاد می‌تواند با سرعت 14 فریم بر ثانیه عکاسی کند و ویدئو‌های 4K آن هم به صورت اسلوموشن با سرعت 60 فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند.

ضمن اینکه قابلیت‌ پرهیز از مانع در این پهپاد، یکی از قوی ترین انواع آن است که می‌تواند در تمامی جهات اطراف خود، موانع را تشخیص داده و دور بزند.

بهترین هلی‌شات بین 3000 تا 5000 دلار: DJI Mavic 2 Enterprise

پهپاد DJI Mavic 2 Enterprise هم مانند دیگر هلی‌شات های لیست بالا می‌تواند با رزولوشن 4K فیلمبرداری کند. اما دوربین آن یک تفاوت مهم با دیگر دوربین‌های هم رده خودش دارد و آن هم استفاده از تکنولوژی‌ دوربین‌های حرارتی FLIR است که باعث می‌شود تا در نور خیلی کم، عملکرد بسیار بهتری را از خود به نمایش بگذارد. به همین دلیل این پهپاد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تیم‌های نجات، آتشنشان‌ها، پلیس و ارگان‌های امنیتی است.

حسگر 12 مگاپیکسلی 1/2.3” این پهپاد، ترکیبی از یک حسگر حساس به نور عادی ساخت خود DJI و یک ماژول حرارتی FLIR است و می‌تواند با رزولوشن 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. باطری LiPo این پهپاد می‌تواند بیش از نیم ساعت پرواز را ممکن کند و به منظور حفظ عملکرد در آب و هوای سرد کوهستانی، دارای سیستم گرمایش خودکار برای باطری‌ها است تا از افت شارژ جلوگیری شود. این پهپاد می‌تواند در شرایط عادی، با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

مهم‌ترین اشتباهات موقع خرید هلی شات

معمولاً افراد تازه کار موقع خرید کوادکوپتر این اشتباهات را مرتکب می‌شوند:

موقع خرید هلی شات عجله نکنید، کمی صبر داشته باشید:

بهتر است به دنبال جدیدترین و گران‌ترین مدل‌ها نباشید. پهپاد ها مانند اغلب محصولات تکنولوژی مدرن، به سرعت در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند. به همین دلیل گاهی اوقات دلیل گران بودن انها، صرفا به خاطر جدید بودنشان است، نه به دلیل امکانات و قابلیت‌هایشان. بنابراین بهتر است کمی صبر کنید تا مدل‌های جدید، به خوبی در بازار جابیفتند و به اصطلاح، جواب کارآیی خود را پس بدهند.

برای تجربه هزینه نکنید، برای آموزش هزینه کنید:

اگر تابحال از پهپاد‌های حرفه‌ای استفاده نکرده اید، هرگز سعی نکنید کار کردن با آنها را از طریق استفاده از پهپاد‌های ارزان قیمت، یاد بگیرید.

این کار دقیقا مانند این است که بخواهید از یک دوربین موبایل، برای یادگیری عکاسی ابتدایی با دوربین‌های DSLR استفاده کنید! سعی کنید هزینه ابتدایی را برای آموزش کنار بگذارید و با یک هلی‌شات‌کار خبره در این باره شروع به یادگیری کنید. فراموش نکنید هلی‌شات‌های جدید‌تر و حرفه‌ای‌تر، دارای امکاناتی هستند که اتفاقا کار با آنها را بسیار ساده‌تر از مدل‌های ارزان قیمت می‌کند. فقط باید آنها را یاد بگیرید.

از خرید هلی شات هایی که اطلاعات مکانی را ثبت نمی‌کنند خودداری کنید:

پهپاد‌هایی که دارای GPS هستند، نه تنها راحت‌تر کنترل می‌شوند بلکه یک قابلیت مهم دیگر هم دارند. اینکه می‌توانند اطلاعات مکانی محل عکسبرداری را در تگ GPS اطلاعات متادیتای عکس‌ها وارد کنند. اگر پهپاد شما این اطلاعات را به طور خودکار ثبت نمی‌کند، از انتخاب آن، پرهیز کنید. عکاسی با پهپاد، در مکان‌هایی بسیار دورتر از جایی که هستید اتفاق می‌افتد و نیاز دارید تا بعدا به راحتی بتوانید انها را براساس منطقه‌ای که عکاسی شده‌اند دسته‌بندی کنید.

از خرید هلی شات هایی که دارای پره‌های ثابت هستند خودداری کنید:

پره‌های پهپاد‌ها بسیار بیشتر از هر قطعه دیگری آسیب می‌بینند. حتی اگر حرفه‌ای باشید هم احتمال اینکه این قطعات بشکنند یا ترک بخورند بسیار زیاد است. بنابراین حتما از خرید پهپاد‌هایی که با هر تعویض پره‌ها نیاز به تعویض روتور دارید یا ضرورتا باید هر چهار پره را با هم خریداری و تعویض کنید، اجتناب کنید.

خلاصه راهنمای خرید هلی شات:

تقریبا مانند هر شاخه دیگری از عکاسی و فیلم‌برداری، انتخاب و خرید هلی شات همه چیز بستگی به نیاز شما دارد. به‌هرحال باید همه پهپاد ها را به عنوان یک ابزار در نظر بگیرید که نوع استفاده شما، در آینده می‌تواند گزینه بهتر را برگزیند. اما اگر می‌خواهید برای کار تهیه ویدیو‌های تجاری از آن‌ها استفاده کنید صرفاً به قیمت پهپاد دوربین دار اکتفا نکنید و اصلاً به سراغ یک هلی شات کوچک بدون لرزشگیر نروید.

لرزش‌های دوربین در ویدیو‌های تجاری قابل جبران نیست و مانند این است که بخواهید با دوربینی که روی دست دارید در حال دویدن فیلم بگیرید!

به عنوان مثال در برخی از مدل‌های هلی شاتdji، برنامه‌هایی که برای کنترل آن روی iOS ارائه می‌شوند عملکرد بهتری نسبت به نسخه اندرویدی دارند. حتما قبل از خرید درباره این موضوع از کارشناسان و متخصصان راهنمایی بگیرید.

ضمن اینکه سعی کنید مدل‌های جدیدتر را برای خرید انتخاب کنید. به‌هرحال تکنولوژی‌های موجود در هلی‌شات‌ها هر روز در حال پیشرفت هستند و ممکن است امکانات ایمنی و قابلیت‌های پیشرفته‌ای که در مدل‌های حرفه‌ای قدیمی‌تر وجود نداشتند، در مدل‌های ساده‌تر و ارزان قیمت‌تری که در این یکی دو سال وارد بازار شده‌اند موجود باشد. امکان  بازگشت به خانه که درباره آن توضیح دادیم یکی از مهم‌ترین این موارد است.

نهایتاً اینکه سعی کنید بسته به کاربردی که دارید، حتما باطری‌های یدکی برای پهپادتان خریداری کنید. باطری‌های هلی شات حرفه ای به دلیل نیاز به وزن پایین، معمولاً با حجم بالا تولید نمی‌شوند و استفاده از تنها یک باطری می‌تواند زمان پروازتان را محدود کند.

فروشگاه‌های معتبری مانند نورنگار، نه تنها انواع هلی‌شات‌های رده بالا و حرفه‌ای، بلکه تجهیزات یدکی آن‌ها را نیز عرضه می‌کنند و می‌توانید قبل از خرید کواد کوپتر از متخصصان فروش درباره قیمت کوادکوپتر و امکانات مدل‌های مختلف آن‌ها مشورت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه