021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش استفاده از تکنیک انباشت تصویر

آموزش استفاده از تکنیک انباشت تصویر

اساسا بزرگترین مشکلی که در زمان عکاسی از ستاره‌ها با آن روبرو می‌شوید این است که به دلیل مقادیر بالای ایزو تا حدود زیادی کیفیت تصویر را از دست می‌دهید. وگرنه می‌توانید با دیافراگم f/5.6، سرعت شاتر 10 ثانیه و ایزو 51200 هرعکسی که مدنظرتان باشد را از آسمان شب بگیرید. شما می‌توانید در اینجا از تکنیک انباشت تصویر استفاده کنید تا این مشکل را به صورت کامل از بین ببرید.

اما منظور از تکنیک انباشت تصویر چیست؟ ما دو نوع انباشت تصویر داریم که می‌توانیم از هرکدام از آن‌ها در شرایط خاصی استفاده کنیم. یکی از آن‌ها ساده‌تر است و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد اما دیگری هم مزایای خودش را دارد.

نکته: این مقاله برای کسانی نوشته شده است که با ترکیب تصاویر و تکنیک انباشت فوکوس آشنایی دارند. در صورتی که با این مبحث آشنایی ندارید نگاهی به مقاله تکنیک انباشت فوکوس بیاندازید.

متد 1: استفاده از Astro Tracker

من با متد سخت‌تر شروع می‌کنم، زیرا توضیح دادن آن آسان‌تر است. امروزه شما می‌توانید با قیمت‌های نسبتا مناسبی Astro Tracker مدنظر خودتان را تهیه کنید. این وسیله یک دستگاه چرخان است که روی سه‌پایه قرار می‌گیرد و در صورتی که آن را رو به ستاره قطبی قرار دهید، حرکت ستاره‌ها را دنبال خواهد کرد. سپس باید هد سه پایه خودتان را به آن وصل کنید و کادر خودتان را هرگونه که دوست دارید ببندید.

ممکن است از خودتان بپرسید که این روش چه ارتباطی با ترکیب تصاویر دارد؟ جواب این است که Astro Tracker به شما این امکان را می‌دهد که ستاره‌ها را به صورت واضح ثبت کنید اما برای پیش زمینه هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

آموزش تکنیک انباشت تصویر

با ردیابی ستاره‌ها شما باعث خواهید شد افزودن بلور چرخشی (Rotational Blur) به تصویر خودتان خواهید شد. به همین خاطر باید Astro Tracker را خاموش کنید و یک عکس دیگر بگیرید تا پیش زمینه را در اولویت قرار دهید.

راهنمای تکنیک انباشت تصویر

سپس این دو عکس را توسط فتوشاپ یا هر نرم افزار ویرایش عکس دیگری با هم ترکیب کنید:

[relatedpost post=”114214″]

تکنیک انباشت تصویر

این متد کمک می‌کند جزئیات ستاره‌ها را به صورت خارق‌العاده‌ای ثبت کنید. نگاهی به عکس زیر بیاندازید:

آموزش تکنیک انباشت فوکوس

همانطور که می‌بینید این عکس جزئیات بسیار زیادی دارد و من هیچوقت با یک عکس تکی نمی‌توانستم به این سطح از جزئیات دست یابم.

انباشت فوکوس

Astro tracker به شما این امکان را می‌دهد که از سرعت شاترهای خیلی طولانی استفاده کنید. در صورتی که تراز قطبی شما درست نباشد، هیچوقت نمی‌توانید از سرعت شاترهای خیلی طولانی و لنزهای خیلی لانگ استفاده کنید و تصاویری که می‌گیرید تار خواهند بود. همچنین در صورتی که در شرایط آب و هوایی نامناسب از سه پایه‌های سبک استفاده کنید هم عکس‌هایی که می‌گیرید تا خواهند بود. اما با استفاده از Astro Tracker و تکنیک انباشت تصویر می‌توانید عکس‌های خیلی بهتری بگیرید.

اما استفاده از Astro Tracker همیشه ایده‌آل نیست. تصویر بالا به این دلیل خیلی خوب بود که پیش زمینه و آسمان به خوبی از هم جدا شده‌اند. اما در صورتی که پیش زمینه شما چیزی مانند یک درخت باشد، شما برای استفاده از این متد با سختی‌های زیادی روبرو خواهید شد. در تصویری که از ستاره‌ها گرفته شده است درخت شما به صورت یک بلور خیلی بزرگ دیده خواهد شد و در صورتی که بخواهید عکس واضح درخت را هم روی آن قرار دهید، یک هاله‌ی خیلی تار اطراف آن را احاطه خواهد کرد.

خوشبختانه روشی برای شبیه‌سازی Astro Tracker بدون استفاده از آن وجود دارد. این روش کمک می‌کند پیش‌زمینه هیچکدام از تصاویر شما تار نباشد.

متد 2: انباشت تصویر بدون تجهیزات

متد دوم برای عکاسی از آسمان شب، خیلی ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. همچنین از آنجایی که می‌توانید از تنظیمات دلخواه خودتان هم استفاده کنید، نتایج آن رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.

برای مثال در صورتی که می‌خواهید از f/5.6 استفاده کنید تا عمق تصویر بیشتری داشته باشید، می‌توانید این کار را انجام دهید یا می‌توانید از سرعت شاتر 10 ثانیه استفاده کنید تا دنباله ستاره‌ها ثبت نشود. همچنین در صورتی که به روشنایی خیلی زیادی نیاز دارید، می‌توانید از مقادیر ایزو خیلی زیادی مثل 51200 استفاده کنید. اما توصیه می‌کنیم از ایزو پائین‌تری استفاده کنید و سپس در مرحله ویرایش عکس را روشن‌تر کنید.

شما برای استفاده از این متد باید چندین عکس متوالی و با تنظیمات یکسان بگیرید و سپس در مرحله ویرایش با استفاده از تکنیک انباشت تصویر عکس‌هایی که گرفته‎‌اید را ترکیب کنید تا کمترین نویز ممکن را داشته باشید.

عکاسی

این متد به چند عکس نیاز دارد؟ این موضوع به کیفیتی که شما نیاز دارید، مقدار ایزویی که کار خودتان را با آن شروع کرده‌اید و مهم‌تر از همه زمان شما بستگی دارد. اما من معمولا به مدت 4 دقیقه به عکاسی می‌پردازم. از آنجایی که ما قصد داریم با این متد سرعت شاتر خیلی زیاد را شبیه‌سازی کنیم، بدون شک 10 دقیقه بهتر از 4 دقیقه است. در واقع هرچقدر دیافراگم شما کوچک‌تر باشد، شما باید عکس‌های بیشتری بگیرید.

از چه تنظیماتی باید استفاده کنید؟ مهم‌ترین چیزی که باید در خاطر داشته باشید این است که باید از ثبت دنباله ستاره‌ها جلوگیری کنید. برای مثال به جای اینکه با سرعت شاتر 15 تا 30 ثانیه عکاسی کنید، باید از سرعت‌شاتری برابر با 5 تا 10 ثانیه استفاده نمائید. نه این تکنیک بلکه هیچ تکنیک دیگری نمی‌تواند باعث شود دنباله ستاره‌ها از بین برود. به همین خاطر بهتر است در زمان عکاسی مطمئن شوید که اثری از آن‌ها در عکس شما وجود ندارد.

[relatedpost post=”76432″]

همچنین نباید بخاطر اینکه انعطاف‌پذیری بیشتری دارید، تنظیمات دوربین خودتان را رها کنید. شما هنوز هم باید عکس‌هایی با جزئیات نسبتا زیاد بگیرید. از لحاظ دیافراگم، دیافراگمی انتخاب کنید که عمق میدان کافی را در اختیار شما قرار دهد. شما معمولا با دیافراگم‌هایی مانند f/4 تا f/8 می‌توانید کار خودتان را انجام دهید.

قبلا گفتم که می‌توانید حتی از 51200 هم استفاده کنید، اما توصیه می‌کنم سعی کنید از مقادیر خیلی کمتر استفاده کنید. زیرا اگر این مقدار را خیلی افزایش دهید، ممکن است برخی جزئیات را از دست بدهید. به همین خاطر بهتر است از مقادیری مانند 3200 تا 6400 استفاده کنید. این مقادیر ممکن است باعث شوند عکس شما تاریک دیده شود اما همیشه می‌توانید در زمان ویرایش این مشکل را برطرف نمائید.

پردازش نهایی

مرحله بعدی استفاده از تکنیک انباشت تصویر و ترکیب عکس‌های گرفته شده با کمک نرم‌افزاری است که به صورت خاص برای این منظور تهیه شده است. البته مهم نیست از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کنید اما نرم افزار Sequator یکی از بهترین نرم‌افزارها برای این منظور می‌باشد. شما می‌توانید از فتوشاپ نیز برای انباشت تصاویر استفاده کنید اما نرم‌افزارهای تخصصی در شرایط حساس‌تر عملکرد بهتری خواهند داشت.

تصاویر خودتان را وارد نرم‌افزار کنید و پروسه شناسایی ستاره‌ها را آغاز نمائید(در تصویر زیر هرکدام از نقاط قرمز یک ستاره هستند و اغلب آن‌ها به صورت خودکار شناسایی شده‌اند).

تکنیک انباشت تصویر

سپس هر کدام از قسمت‌هایی که نرم‌افزار به صورت اشتباهی تشخیص داده است (مانند قسمت‌هایی از درخت زیر) را حذف کنید. این کار ممکن است مقداری زمان ببرد و باید تمام خطاهایی که نرم‌افزار مرتکب شده است را اصلاح کنید، اما شدنی است:

آموزش انباشت تصویر

سپس می‌توانید کار خودتان را شروع کنید

تکنیک انباشت تصویر

با استفاده از تکنیک انباشت تصاویر شما نویز را تا حدودی از بین می‌برد و ستاره‌های خیلی واضحی در عکس خود خواهید داشت. مانند زمانی که از Astro-tracker استفاده می‌کنید، سطح جزئیات این تصاویر نیز هیچگونه محدودیتی نخواهد داشت. عکس نهایی چیزی شبیه به عکس زیر خواهد بود:

تکنیک انباشت تصویر

حتی در قسمت‌های خیلی ریز مانند نوک برگ‌ها نیز کیفیت تصویر نسبتا خوب است. اما باز هم به کمی اصلاح دستی نیاز دارید تا بهترین عکس ممکن را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *