دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

عکاسی صنعتی با رینگ لایت؛ آموزش عکاسی از محصول با رینگ لایت

تکنیک و ترفند
عکاسی صنعتی با رینگ لایت؛ آموزش عکاسی از محصول با رینگ لایت

در عکاسی از محصول با رینگ لایت، دوربین یا گوشی در بین رینگ لایت قرار گرفته و یا رینگ لایت در اطراف لنز قرار می‌گیرد. در این حال شما می‌توانید شدت نور را به‌راحتی تنظیم کنید. همچنین برای گرفتن سایه‌های اضافی می‌توانید دو رینگ لایت را در دو طرف محصول قرار دهید.

یکی از راه‌های معرفی بهتر محصول و ساخت محتواهای معرفی محصول، استفاده از تجهیزات مناسب برای عکاسی و فیلمبرداری است. یکی از این تجهیزات که امروزه در بین مردم رواج دارد، رینگ لایت است. رینگ لایت که با ایجاد نوری نرم و ملایم، سایه‌های سوژه را محو می‌کند، بهترین وسیله نورپردازی است. در این مقاله به نحوه عکاسی صنعتی با رینگ لایت و آموزش عکاسی از محصول با رینگ لایت می‌پردازیم.

کاربرد رینگ لایت در عکاسی صنعتی محصول

همانطور که از نامش نیز پیداست، رینگ لایت یک وسیله نورپردازی برای جبران کمبود نور محیط است. در عکاسی صنعتی با رینگ لایت نیز از این وسیله برای حذف سایه‌های اضافه محصول که باعث کاهش کیفیت و زیبایی آن می‌شود استفاده می‌کنیم. همچنین از طریق رینگ لایت می‌توان با تنظیم دمای نور، جلوه‌های سرد و گرم عکس را تغییر داد.

برای محصولاتی همچون جواهرات، استفاده از یک نور ملایم که به زیبایی بر روی کل محصول پخش شود و از بازتاب‌های بیش از حد جلوگیری کند، با رینگ لایت میسر است. با رینگ لایت می‌توان نور یکنواختی بر روی محصول ایجاد کرد و سایه‌های دوربین و خود شخص را نیز در هنگام جابجایی و تعییر زاویه، به حداقل رساند.

رینگ لایت در عکاسی صنعتی

تنظیم رینگ لایت برای عکاسی از محصول

برای عکاسی صنعتی با رینگ لایت و داشتن بهترین نتیجه از تصاویر محصول، لازم است تنظیماتی بر روی رینگ لایت انجام بگیرد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد. در این آموزش عکاسی از محصول با رینگ لایت سعی شده تا با ارائه اطلاعاتی مفید در رابطه با چگونگی استفاده از رینگ لایت، شما را برای گرفتن عکس‌هایی بهتر و باکیفیت‌تر از محصولاتتان یاری کنیم. بی‌شک نتیجه آن را در میزان فروش و استقبال از محصول خواهید دید.

تنظیم رینگ لایت برای عکاسی از محصول

تنظیم شدت نور

تنظیم شدت نور رینگ لایت به میزان نور محیط که در آن محصول را برای عکاسی قرار داده‌اید، بستگی دارد. اگر میزان نور استودیو یا اتاق شما از طریق نور طبیعی تامین می‌شود، نیازی به استفاده از رینگ لایت با بیشترین میزان نور نیست، فقط می‌توان آن را به گونه‌ای تنظیم کرد که سایه‌های اضافی سوژه را از بین ببرد اما بیش از حد هم روشن نباشد که رنگ محصول تغییر کند. با این حال برای عکاسی صنعتی با رینگ لایت در فضایی که نور و ابزار نورپردازی وجود ندارد، از شدت‌های بیشتر نور رینگ لایت برای عکاسی می‌توان بهره برد.

بهترین راه برای داشتن نتیجه‌ای بهتر، عکاسی در شدت نورهای متفاوت است. در ابتدا با تنظیم محصول در مکان موردنظر و تغییرات شدت نور رینگ لایت، بهنگام عکاسی از یک زاویه مشخص، می‌توانید عکس‌های گرفته شده را بررسی کنید و شدت نور را مطابق با عکسی که بهتر گرفته شده اعمال کنید.

50 ایده عکاسی از محصول برای آنلاین شاپ‌ها

مقاله مرتبط: 50 ایده عکاسی از محصول برای آنلاین شاپ‌ها

تنظیم دمای نور

معرفی محصول و اینکه با چه جلوه‌ای باب میل شماست، یک انتخاب کاملاً اختیاری است. بعضی علاقمند به نورپردازی با نور گرم و بعضی با نور سرد هستند. در این بین افرادی هم هستند که نور ترکیبی گرم و سرد را می‌پسندند.

خوشبختانه رینگ لایت‌ها با قابلیت تنظیم دمای نور این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که بسته به نوع محصول، تم عکاسی، پس زمینه و سایر عوامل، دمای نور را تنظیم کنید. اگر علاقمند به استفاده از دمای نور گرم هستید باید تنظیمات رینگ لایت خود را بر روی دمای کمتر از 3000 درجه کلوین تنظیم کنید. اگر هم به نور سرد علاقمندید باید دمای نور را بیشتر از 4000 درجه کلوین بگذارید. مقادیری بین این دو عدد نیز دمای ترکیبی نور را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تنظیم زاویه

تنظیم زاویه یکی از مهمترین بخش تنظیمات نورپردازی در عکاسی صنعتی با رینگ لایت محسوب می‌شود. در شرایطی که به دنبال ایجاد سایه در زاویه‌ای مشخص هستید، تنظیم دقیق محل قرارگیری و نحوه نورپردازی رینگ لایت بسیار مهم است. همچنین برای حذف کامل سایه‌‌های سوژه نیز نیاز است که نور رینگ لایت کاملاً مسلط بر ناحیه قرار گیری محصول باشد تا سوژه بطور کامل نورپردازی شود.

برای داشتن سایه در هر زاویه‌ای از سوژه، شما می‌توانید با قرار دادن رینگ لایت در نقطه مقابل آن زاویه، در پشت محصول سایه ایجاد کنید. همچنین برای ایجاد هاله‌ی نور در اطراف سوژه می‌توانید رینگ لایت را در پشت آن قرار دهید و یک جلوه خاص و مرموز را ایجاد کنید.

زاویه مناسب رینگ لایت برای عکاسی محصول

رینگ لایت یکی از کاربردی‌ترین ابزار نورپردازی در عکاسی صنعتی محسوب می‌شود که به‌سادگی دور لنز قرار گرفته و یا دوربین و گوشی در وسط آن قرار می‌گیرند. در این شرایط، با رینگ لایت می‌توان به‌آسانی نورپردازی محصول انجام داده و شدت نور، زاویه‌نورپردازی، جهت سایه و باقی موارد مورد نیاز در عکاسی از محصول را تنظیم کرد.

تنظیم ارتفاع

معمولاً رینگ لایت‌ها یا بر روی دوربین و دور لنز نصب می‌شوند، یا با قرار گیری دوربین و یا گوشی در وسط آنها، شرایط نورپردازی و عکاسی فراهم می‌شود. در صورت نصب رینگ لایت بر روی دوربین، معمولاً عکس‌های ماکرو از محصول گرفته می‌شود که در این حالت باید بیشترین دقت بر تنظیم شدت نور وجود داشته باشد؛ اما در صورت نصب دوربین بر روی هولدر  رینگ لایت، لازم است که شما ارتفاع مناسب برای عکاسی را نیز تنظیم نمایید.

این بخش از کار کاملاً به شما و خلاقیت‌تان بستگی دارد. اینکه بخواهید برای عکاسی صنعتی از محصول با رینگ لایت در چه زوایا و فواصلی از محصول عکاسی کنید، ارتفاع رینگ لایت و دوربین شما نیز متفاوت خواهد بود. در حالت سوم هم که از رینگ لایت برای ایجاد سایه استفاده می‌کنید، برای داشتن سایه‌های ملایم فاصله و ارتفاع رینگ لایت از محصول باید کمتر باشد و برای سایه‌های بزرگتر نیز برعکس این حالت است.

عکاسی با رینگ لایت؛ آموزش کامل طرز استفاده از رینگ لایت

مقاله مرتبط: عکاسی با رینگ لایت؛ آموزش کامل طرز استفاده از رینگ لایت

آموزش نورپردازی با رینگ لایت برای عکاسی صنعتی

برای عکاسی صنعتی با رینگ لایت نکات خوبی را در بخش‌های قبلی ذکر کردیم. در این بخش از مقاله نیز با استفاده از همان نکات می‌خواهیم چند تکنیک عکاسی از محصول با رینگ لایت را آموزش دهیم که امیدواریم کاربردی باشند. برای گرفتن نتایج حرفه‌ای و دقیق داشتن اطلاعات در رابطه با تجهیزات بسیار ضروری است و در همین صورت است که می‌توان به اهداف معرفی و فروش بالا رسید. برای یاد گرفتن تکنیک نورپردازی با رینگ لایت این بخش را از دست ندهید.

ایجاد سایه‌های ملایم و طبیعی

برای ایجاد سایه‌هایی ملایم و طبیعی در عکاسی با هر وسیله نورپردازی نیاز است که به میزان شدت نور تسلط داشته باشید. نحوه قرارگیری محصول و فواصل رینگ لایت با آن در تعیین میزان سایه‌های آن بسیار موثر است. ابتدا برای داشتن سایه باید نورپردازی چند جهته را متوقف کنید و اجازه دهید در نقطه‌ای که قرار است سایه ایجاد شود، نور کمتری وجود داشته باشد. سپس با جابجایی رینگ لایت در فواصل نزدیک به سوژه و همچنین تنظیم شدت نور آن، سایه‌هایی مطابق میل خود را ایجاد کنید.

جلوگیری از ایجاد انعکاس نور در عکس

 معمولاً عکاسی و نورپردازی از محصولاتی همچون جواهرات یا اجسامی که سطحی صاف و صیقلی دارند، با انعکاس نور همراه است. با اینکه با تنظیمات دوربین و یا استفاده از نرم‌افزار می‌توان این بازتاب را کاهش داد؛ اما بهترین راه‌حل تنظیم دقیق منبع نور و قرارگیری در موقعیتی است که بازتاب نور در دوربین ثبت نشود.

با تنظیم رینگ لایت و یا منبع نورپردازی در موقعیتی که نوری یکنواخت بر سوژه تابیده شود، می‌توانید انعکاس نور را کاهش دهید. تاباندن نور از دو طرف بصورت یکنواخت و از زاویه 45 درجه نیز به شما کمک می‌کند که انعکاس نور را بهتر کنترل کنید. هرچقدر فاصله منبع نور از سوژه بیشتر باشد، نور بیشتر پراکنده می‌شود و میزان انعکاس نیز کاهش می‌یابد.

استفاده از رینگ لایت به عنوان نور مکمل

در عکاسی‌ صنعتی حرفه‌ای معمولاً عکاس از تجهیزات نورپردازی متنوعی استفاده می‌کند که به کمک آنها بهترین نور به محصول تابانده ‌شود. همچنین در شرایطی که نور محیط برای عکاسی مناسب است، استفاده از تجهیزات زیاد نورپردازی بی فایده می‌شود و قطعا کار نادرستی است.

با اینحال رینگ لایت‌ها، ابزار نورپردازی خاصی هستند که با پخش نور یکنواخت و قابلیت تنظیم شدت نور، حتی در صورت کافی بودن نور محیط نیز می‌توانند کاربرد داشته باشند. با استفاده از رینگ لایت می‌توان سایه‌های ملایم و خاصی ایجاد کرد و یا مقدار نور کمی که برای تاباندن در زاویه دلخواه نیاز داریم را به‌راحتی با آن تامین کنیم. فقط کافی است در هر زاویه و موقعیتی که نیاز به یک نور ملایم و مکمل داریم، رینگ لایت را قرار دهیم و با تنظیم شدت و زاویه آن، جلوه‌های نورپردازی و سایه دلخواه را ایجاد کنیم.

رینگ لایت‌ها با پخش نور یکنواخت مناسب برای عکاسی از محصول
رینگ لایت‌ها با پخش نور یکنواخت و قابل تنظیم، ابزاری ایده‌آل برای عکاسی از محصولات در شرایط مختلف نوری هستند.
رینگ لایت چیست؟ 12 کاربرد رینگ لایت در عکاسی که باید بدانید

مقاله مرتبط: رینگ لایت چیست؟ 12 کاربرد رینگ لایت در عکاسی که باید بدانید

نکات حرفه‌ای عکاسی صنعتی با رینگ لایت

برای ثبت تصاویر حرفه‌ای و جذاب در عکاسی صنعتی با رینگ لایت، خوبست که موارد زیر را رعایت نمایید:

  1. در هنگام خرید به CRI رینگ لایت دقت کنید. هرچقدر این مقدار بالاتر باشد و به 100 نزدیکتر، بهتر است.
  2. در هنگام استفاده از رینگ لایت به سطوح بازتابنده و منعکس کننده سوژه دقت کنید.
  3. نور رینگ لایت را به گونه‌ای تنظیم کنید که رنگ واقعی محصول را نشان دهد.
  4. سایه‌های اضافی را با قرار دادن دو رینگ لایت در در طرف محصول کاهش دهید.
  5. زوایای مختلف عکاسی را امتحان کنید تا بهترین آنها را بیابید.
  6. بهترین فاصله محصول از رینگ لایت را با جابجا کردن رینگ لایت بیابید.

سخن پایانی

عکاسی هنری امری بسیار ظریف و دقیق است که با پیاده کردن تجربیات و اطلاعات متنوعی که عکاس در زمان‌های مختلف یاد گرفته است، نتایجی شگفت انگیز را خلق می‌کند. عکاسی نه تنها هنر تسلط بر دوربین که هنر آشنایی و تنظیم تجهیزات متنوعی است که در هنگام عکاسی استفاده می‌شوند. با نورنگار جدیدترین تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری را بشناسید، نحوه استفاده از آنها را بیاموزید، با اطمینان خرید کنید و در مسیر خلق شاهکارهایی مختص به خودتان قدم بردارید.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

3 دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *