دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آیا درآمد عکاسی خوب است؟ هزینه و درآمد عکاسی در ایران و جهان

تکنیک و ترفند
آیا درآمد عکاسی خوب است؟ هزینه و درآمد عکاسی در ایران و جهان

«از هر چیز فقط عکسش می‌مونه!» با این جمله، عکاس‌ها دنیای ما را قشنگ‌تر می‌کنند و لحظات خوش زندگی را ثبت می‌کنند. افراد زیادی هستند که از همان نوجوانی به داشتن دوربین و ثبت لحظات علاقه شدیدی پیدا می‌کنند و حتی دوست‌دارند در آینده شغل عکاسی را به‌عنوان شغل اصلی خود انتخاب کنند. اما قبل از پاگذاشتن در هر مسیر باید تا جایی که امکان دارد از‌ پیچ‌وخم‌های آن باخبر شویم تا تصمیم قطعی خود را بگیریم. در ادامه این مطلب درباره درآمد عکاسی و چالش‌های این شغل که تابه‌حال کسی از آن صحبت نکرده‌ است، صحبت خواهیم کرد.

میزان درآمد شغل عکاسی در ایران

قطعاً برای کسی که از نوجوانی به عکاسی و گرفتن دوربین در دست علاقه پیدا کرده‌است، لذت‌بخش خواهد بود که از کاری که عاشقش است پول در بیاورد. اما عوامل مختلفی در سطح درآمد عکاسان، تأثیرگذار است. اگر در ابتدای کار هستید و درحال یادگیری این حرفه‌اید، باید بگوییم نباید انتظار زیادی از درآمد عکاسی داشته باشید. اما اگر سال‌هاست در این حرفه مشغول به کار هستید وقت آن رسیده که با قیمت‌های پایین کار نکنید و خرج یک زندگی ایده‌آل را از عکاسی در بیاورید.

بنابر آخرین آماری که سایت جاب‌ویژن در سال 1402 منتشر کرده است، در تهران عکاسی که کمتر از 2 سال سابقه کاری داشته باشد، حدود 7 میلیون تومان، فردی که بین 2 تا 5 سال تجربه در این حوزه دارد، بین 6 تا 20 میلیون تومان و فردی که بین 5 تا 10 سال در این حوزه فعالیت کرده است، از 30 میلیون تومان به بالا در ماه درآمد دارد.

میزان درآمد شغل عکاسی
فردی که بین 5 تا 10 سال در این حوزه عکاسی  فعالیت کرده است، از 30 میلیون تومان به بالا در ماه درآمد دارد.

 میزان درآمد شغل عکاسی در جهان

و اما در سرتاسر جهان عکاسان می‌توانند انتظار حقوق بیشتری داشته باشند. اگر به‌طورکلی بخواهیم آمار درآمد عکاسی در سال 2023 را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که حداقل درآمدی که یک عکاس می‌تواند داشته باشد، 3.424 دلار و حداکثر 4.458 دلار در ماه است. در ایالت متحده آمریکا، عکاسان به‌طور متوسط 42.770 دلار در سال درآمد دارند. در کانادا متوسط حقوق عکاسان، 40.000 دلار است. کمی آن‌طرف‌تر در بریتانیا، عکاسان 21.000 پوند در سال دریافت می‌کنند. اما در استرالیا عکاسان موقعیت بهتری دارند و چیزی حدود 62.000 AUD در سال درآمد دارند. در فرانسه 30.000 یورو و آلمان 34.000 یورو در سال میانگین حقوق عکاسان بوده‌است.

درآمد شغل عکاسی در جهان
در فرانسه 30.000 یورو در سال میانگین حقوق عکاسان بوده‌است.

 روش‌های کسب درآمد از عکاسی در سراسر دنیا

اکثر افرادی که وارد عکاسی می‌شوند معمولاً در ابتدای کار برای پول کار نمی‌کنند، اما کم‌کم به این فکر می‌افتند از کاری که انجام می‌دهند درآمد نیز داشته باشند.

روش‌های درآمد از عکاسی بسیار متنوع است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با متخصص‌شدن در هر حوزه می‌توانند درآمد بسیار چشم‌گیری داشته باشند.

در ادامه به‌طور مختصر با روش‌های درآمد از عکاسی آشنا خواهید شد.

  • عکاس استایلیست
  • عکاسی تجاری
  • عکاسی عروسی
  • عکاس پرتره
  • عکاس فرمالیته
  • فروش دوره آموزش عکاسی
  • درآمد دلاری از عکاسی
  • استخدام در شرکت‌های گرافیکی
  • عکاسی معماری
  • عکاسی منظره و طبیعت
  • عکاسی از غذا
  • عکاسی مجلات و خبرگذاری‌ها
روش‌های کسب درآمد از عکاسی
یکی از روش‌های کسب درآمد از عکاسی، عکاسی تبلیغاتی است.

 کدام شاخه عکاسی درآمد بیشتری دارد؟

در سال‌های اخیر سه شاخه عکاسی فرمالیته، عکاسی عروسی و فروش دوره عکاسی در ایران بیشترین سطح درآمدی را داشته‌اند.

  • عکاسی فرمالیته: از آن‌جایی که این روزها همه در شبکه‌های اجتماعی صفحه دارند و دوست‌دارند اوقات خوش خود را به‌ اشتراک بگذارند، نیاز دارند که هر چندوقت یک‌بار از یک عکاس بخواهند به صورت فرمالیته در لوکشین‌های مختلف از آن‌ها عکس بگیرد.
فرمالیته عکاسی
یکی از شاخه های کسب درامد از عکاسی، عکاسی فرمالیته است.
  • عکاسی عروسی: همه افراد زمان عروسی به یک عکاس حرفه‌ای نیاز دارند تا مراسمشان را به‌یادماندنی کند و عکس‌های لاکچری از آن‌ها بگیرد.
عکاسی عروسی
عکاسی عروسی پر درامد ترین شاخه عکاسی است.
  • فروش دوره آموزش عکاسی: بسیاری از افرادی که یک دوربین دارند و یا علاقه زیادی به عکاسی دارند به فکر خرید یک دوره آموزشی هستند و اگر فردی برند خوبی داشته باشد و شناخته شده‌باشد، با خرید دوره آموزشی از او، تلاش می‌کنند به یک متخصص در این حوزه تبدیل شوند.
فروش دوره آموزش عکاسی
یکی از حرفه ای ترین روشهای کسب درامد از عکاسی، فروش دوره آموزش عکاسی است.

 اصول قیمت‌گذاری عکاسی

شاید لازم باشد این واقعیت تلخ را برای شما بازگو کنیم که اکثر مشتریانتان انتظار دارند با قیمت پایینی برایشان کار کنید و تعداد زیادی عکس باکیفیت از آن‌ها بگیرید، اما آن‌ها به این فکر نمی‌کنند که شما برای تجهیزات عکاسی و یادگیری این مهارت هزینه زیادی پرداخت کرده‌اید و برای ثبت و ادیت هر عکس زمان زیادی می‌گذارید. اگر از ما می‌شنوید، هیچ‌گاه به خودتان ظلم نکنید و ارزان کار نکنید! شاید در ابتدا نیاز باشد قیمت پایین‌تری بگیرید تا شناخته شوید، اما به‌مرور زمان که تجربه‌تان بیشتر شد، لازم نیست هنوز هم با قیمت کم کار کنید. در ادامه اصولی که در قیمت‌گذاری عکاسی تأثیرگذارند را باهم مرور می‌کنیم.

  • حوزه‌ای که کار می‌کنید بسیار مهم است. قطعاً درآمد عکاس تبلیغاتی با عکاس معماری و عروسی یکسان نیست.
  • مکان جغرافیایی که هستید در قیمت‌گذاری تأثیر دارد. درآمد عکاسان ایرانی و خارجی بسیار متفاوت است، همچنین درآمد عکاسان در کلان شهرها و شهرهای کوچک‌تر باهم متفاوت است.
  • مدل دوربین و تجهیزاتی که دارید باعث می‌شود عکس باکیفیت‌تری بگیرید. پس قطعاً تجهیزات، در قیمت عکاسی تأثیرگذار هستند.
  • تجربه کاری‌تان باعث می‌شود شما به اندازه یک فرد تازه‌کار، یا حرفه‌ای درآمد داشته باشید. هرچقدر مهارت‌تان بالاتر می‌رود و شناخته می‌شوید افراد زیادی به شما مراجعه می‌کنند و می‌توانید قیمت بالاتری برای کارتان در نظر بگیرید.
قیمت‌گذاری عکاسی
مکان جغرافیایی در قیمت‌گذاری تأثیر زیادی دارد. درآمد عکاسان ایرانی و خارجی بسیار متفاوت است.

چگونه درآمد بیشتری از عکاسی داشته باشیم؟

برای موفقیت و درآمد بیشتر در هر حوزه‌ای، تخصص حرف اول را می‌زند. امکان ندارد ره صد ساله را یک شبه طی کنید و درآمد عکاسی‌تان از 1 میلیون تومان به بیش از 100 میلیون تومان برسد. هرچیزی نیاز به گذر زمان و کسب تجربه و افزایش مهارت دارد. این نکات به شما کمک می‌کند به مرور درآمد عکاسی خود را بیشتر کنید:

  • برای اینکه مهارت خود را بالا ببرید یک مدت کارآموزی کنید، از سوژه‌های مختلف، رایگان عکاسی کنید و در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.
  • سعی کنید با افراد سرشناس در حوزه خودتان ارتباط برقرار کنید و یک شبکه ارتباطی قوی بسازید.
  • روی برندیگ خود کار کنید و تمامی نمونه‌کارهایتان را به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که هر نمونه‌کار معرف تخصص شماست و هرچقدر نمونه‌کارهای قوی‌تری داشته باشید می‌توانید دستمزد بالاتری بگیرید.
  • به‌جای اینکه سر خودتان را شلوغ کنید و در حوزه‌های پراکنده فعالیت داشته باشید، یک حوزه را انتخاب کنید و به متخصص آن حوزه تبدیل شوید. در ابتدا می‌توانید برای مدتی حوزه‌های گوناگون را امتحان کنید تا متوجه شوید علاقه‌تان به کدام سمت است اما در ادامه تنها یک مسیر را انتخاب کنید و به یک متخصص در آن مسیر تبدیل شوید. این موضوع باعث می‌شود شما به‌عنوان فردی متخصص در آن حوزه شناخته شوید و مخاطبانتان شما را به یکدیگر معرفی کنند.
درآمد بیشتری از عکاسی
هرچقدر نمونه‌کارهای قوی‌تری داشته باشید درآمد بیشتری از عکاسی کسب خواهید کرد.

هزینه‌های شغل عکاسی چقدر است؟

برای شروع کار در این شغل هنری نیاز به دوربین و لنز دارید. البته لوازم‌جانبی دیگری هم مثل نورپردازی، پایه، کیف، باتری و رینگ لایت نیز وجود دارد اما برای ابتدای کار نیاز نیست همه این‌ها را داشته باشید. حتماً قبل از خرید دوربین تحقیق انجام دهید و دوربینی که نیازهای شما را برطرف کند خریداری کنید. در سال 1402 قیمت دوربین‌های عکاسی موجود در بازار از 20 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 300 میلیون هم ادامه دارد. البته برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید یک بدنه دوربین دسته‌دوم بخرید و لنز باکیفیتی بر روی آن سوار کنید. قیمت لنزها هم از 5 میلیون شروع شده و تا 50 میلیون تومان ادامه دارد.

هزینه‌های شغل عکاسی
برای صرفه‌جویی در هزینه‌های شغل عکاسی میتواند از تجهیزات دست دوم استفاده کنید.

چالش‌های کسب درآمد از عکاسی که باید بدانید

پول درآوردن از کاری که دوست دارید واقعاً سخت است اما امکان‌پذیر است. ما در این قسمت می‌خواهیم دید شما را نسبت به آینده و چالش‌های این شغل، کمی بازتر و واقع‌گرایانه‌تر کنیم. بیایید قبول کنیم که در سال‌های اخیر تمام گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های باکیفیتی داشته‌اند و عملاً همه را به یک عکاس تبدیل کرده‌است. به‌همین‌دلیل طبیعی است که شغل و درآمد عکاسی به خطر بیفتد.

  • تحمل طردشدن را داشته باشید

زمانی که می‌خواهید پا در این حرفه بگذارید و وارد شرکتی شده و استخدام شوید، به‌وفور مشاهده خواهید کرد که آن‌ها نمونه‌کارهای شما را رد می‌کنند. این امر طبیعی است چراکه امنیت شغلی یک عکاس پایین است و شرکت‌هایی که واقعاً ارزش کار یک عکاس را بدانند کم پیدا می‌شوند. اگر هم در شرکتی استخدام شوید نباید انتظار حقوق آنچنانی داشته باشید. البته که به‌مرور زمان و با افزایش تجربه و مهارت‌تان، درهای بیشتری به‌رویتان باز خواهد شد و درآمد خوبی را تجربه خواهید کرد. حتماً به این موضوع فکر کنید که به‌صورت آزاد کار کنید. البته توضیح این موضوع بسیار مفصل است و در این مطلب نمی‌گنجد.

  • عکاسی هزینه دارد

دوربینی که در ابتدای کار می‌خرید و تمام دوربین‌هایی که با گذر زمان خریداری می‌کنید، نیاز به تعمیر و نوسازی دارند. قطعاً شما باید همیشه خود را آپدیت نگه دارید و در کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلفی که هزینه‌ دارند شرکت کنید، ممکن است به‌جایی برسید که ببینید دوربین‌تان نیاز به تعویض دارد اما جیب شما خالی است. همیشه بر هزینه‌های‌تان مدیریت داشته باشید تا خرج‌های این‌چنینی شما را غافلگیر نکند.

  • خودتان را برای رقابتی سخت آماده کنید

اگر عکاس عروسی باشید احتمالا تابه‌حال با این موضوع روبه‌رو شده‌اید که یک عروس و داماد از شما قیمت می‌گیرند و دیگر پیدایشان نمی‌شود. آن‌ها از رقبای شما هم قیمت گرفته‌اند و به‌سراغ آن‌ها نیز نرفته‌اند! بلکه به دوستی که سال‌هاست دوربین داشته و ادعای عکاس‌بودن می‌کند، مراجعه کرده‌اند و از او خواستند این روز مهم را برایشان ثبت کند! در هر شاخه‌ای از عکاسی باشید، همیشه باید انتظار داشته باشید که مشتری از نمونه‌کارهایتان و یا قیمت‌تان خوشش نیاید و دیگری را به شما ترجیح دهید. باید کیفیت کارتان را بالا ببرید، در یک حوزه متخصص شوید و با قیمتی مناسب خودتان را معرفی کنید.

درآمد عکاسی خوب است اما به‌شرطی که در یک حوزه متخصص شوید
درآمد عکاسی خوب است اما به‌شرطی که در یک حوزه متخصص شوید.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

اگر عاشق عکاسی هستید بهتر است قبل از اینکه این کار را به‌عنوان شغل اول و آخرتان انتخاب کنید، خوب تحقیق کنید. در این مطلب تمام آنچه که قبل از ورود به بازارکار عکاسی به آن نیاز داشتید را برایتان شرح دادیم. درآمد عکاسی خوب است اما به‌شرطی که در یک حوزه متخصص شوید و سال‌ها تجربه و نمونه‌کار داشته باشید. همه از اول نمونه‌کار نداشته‌اند، با کارآموزی، رایگان عکاسی کردن، شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های مختلف تجربه و تخصصتان را بالا ببرید. از همان ابتدا نمونه‌کارهایتان را در شبکه‌های اجتماعی‌تان به اشتراک بگذارید و خودتان را تبدیل به یک برند کنید تا بتوانید با افراد متخصص و سرشناس ارتباط برقرار کنید. امیدواریم در این مسیر موفق باشید و از کاری که عاشقش هستید، درآمد خوبی داشته باشید.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

2 دیدگاه

  • تکنوتیس گفت:

    برای شروع عکاسی چه دوربینی رو پیشنهاد می کنید ؟

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      انتخاب دوربین مناسب برای شروع عکاسی به عوامل مختلفی بستگی داره، از جمله:
      بودجه شما: دوربین‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی دارند.
      سطح مهارت شما: اگر مبتدی هستید، ممکنه دنبال دوربینی باشید که استفاده از آن آسان باشده.
      نوع عکاسی مورد نظر شما: آیا می‌خواهید از منظره، پرتره، حیوانات، یا چیز دیگری عکاسی کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *