021-7356

آموزش عکاسی ماکرو

آموزش عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو چیست؟

آموزش عکاسی ماکرو را در یک تعریف ساده می‌توان گفت که عکاسی ماکرو به عکاسی از اجسام کوچک در نمای نزدیک گفته می‌شود، به گونه‌ای که بزرگ‌تر از آن‌چه که هستند به نظر برسند.

هر چیزی از حشرات، گل‌ها و گیاهان گرفته تا چشم انسان می‌تواند سوژه یک عکاسی ماکروگرافی باشد.

در صنعت هم از ماکروگرافی برای بازرسی و کنترل کیفیت استفاده می‌شود. (مثلا برای ثبت تصویر اجزای دستگاه‌ها)

گاهی اوقات عکاسی ماکرو، عکاسی میکرو نیز نامیده می‌شود. این دو سبک عکاسی شباهت‌هایی با هم دارند، اما یکسان نیستند. پیشتر در مقاله‌های تفاوت بین عکاسی ماکرو، میکرو و کلوزآپ  و  عکاسی میکرو چیست و چه کاربردی دارد؟  توضیحات بیشتری در مورد تفاوت‌های آن‌ها دادیم که خواندن آن‌ها را به شما توصیه می‎‌کنیم.

برای آموزش عکاسی ماکرو چه چیزهایی لازم داریم؟

  • لنز مناسب
  • تجهیزات نورپردازی و کنترل نور و دیفیوزر
  • سه پایه محکم
  • انتخاب سوژه مناسب
  • انتخاب زاویه مناسب
  • آشنایی با تکنیک‌ها، فوکوس صحیح، و توانایی ادیت

کاربرد لنز ماکرو

وقتی صحبت از عکاسی ماکرو می‌شود، انتخاب و خرید لنز ماکرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌شود. اگرچه دوربین های عکاسی امروزی در منوی خود دارای مد ماکرو (macro mode) و یا تنظیماتی مشابه با آن هستند، اما آن‌ها، بزرگنمایی به اندازه 1:1 (یک به یک) ارائه نمی‌دهند. لنز ماکرو می‌تواند تصویری تا ده برابر بزرگتر از سوژه را به شما ارائه دهد.

لنز ماکرو

لنز ماکرو

استفاده از رینگ معکوس ارزان قیمت ترین راه برای ثبت عکس ماکرو است. این رینگ مبدل جلو لنز قرار می‌گیرد و می‌توان به کمک آن لنز را به صورت برعکس بر روی دوربین نصب کرد.

برای  درک و مقایسه آسان‌تر، عکاسان ماکرو به جای آن‌که دائم الفاظی مانند «اندازه واقعی» یا «نصف اندازه واقعی» را به کار برند، از نسبت واقعی شی استفاده می‌کنند. به طور مشخص، «اندازه واقعی» نسبت 1:1 در مقیاس بزرگنمایی و «نصف اندازه واقعی»، نسبت 1:2 است. اگر به یک دهم اندازه واقعی برسید، احتمالا دیگر در حال عکاسی ماکرو نیستید.

اگر می‌خواهید عکاسی ماکرو انجام دهید و یک آرشیو از عکس‌های ماکرو عالی و با کیفیت داشته باشید، باید برای دوربین خود یک لنز ماکرو اختصاصی بخرید.

یکی از  نمونه‌هایی که به عنوان بهترین لنز ماکرو می‌توان معرفی کرد لنز سیگما Sigma 150mm for Canon، لنزی با کیفیت تصویر فوق العاده، فاصله‌ کانونی به اندازه‌ زیاد برای عکاسی ماکرو، وزن و اندازه‌ نسبتا کم، طراحی زیبا و خوش ساخت است که قیمت معقولی نیز دارد. تعداد زیادی از لنزهای ماکرو کانن در بازار وجود دارد که دارای بزرگنمایی 1:1 بوده و روی دوربین کنون شما قرار می‌گیرند.

اگر شما قصد دارید که از اجسام تخت و مسطح مانند سکه و تمبر عکس بگیرید، برای اطمینان از وضوح یا نمایش دقیق لبه های سوژه، از لنزهای ماکرو دارای قابلیت فوکوس میدان مسطح (flat-field) استفاده کنید.

بهترین دوربین برای عکاسی ماکرو

درست است که قبلا گفتیم که در عکاسی ماکرو انتخاب لنز از اهمیت بالایی برخوردار است، اما این بدان معنا نیست که دوربین مورد استفاده شما مهم نیست. در واقع دوربین عکاسی می‌تواند در انتخاب لنز شما نیز تاثیرگذار باشد.

برای عکاسی ماکرو، هم دوربین DSLR و هم دوربین بدون آینه می‌توانند بسیار مناسب باشند.

نکته اصلی در انتخاب دوربین برای عکاسی ماکرو این است که باید دوربینی بخرید که بتوانید یک لنز ماکرو خوب بر روی آن سوار کنید و در حالت ایده آل دوربینی باشد که تا جایی که ممکن است بین دیدن سوژه خود، فشردن دکمه شاتر و ثبت عکس کمترین فاصله زمانی یا همان کمترین تاخیر شاتر را داشته باشد.

در گذشته، دوربین های DSLR به دلیل تاخیر منظره یاب الکترونیکی دارای تاخیر شاتر کمتری نسبت به دوربین های بدون آینه بودند. از سوی دیگر، تعداد لنزهای ماکرویی که بر روی دوربین‌های بدون آینه نصب می‌شدند کمتر بودند. به همین دلیل برای عکاسی ماکرو، دوربین‌های DSLR نسبت به دوربین‌های بدون آینه گزینه بهتری بودند.

امروزه، این تفاوت ها عموما ناچیز بوده و حتی برخی از دوربین‌های بدون آینه در بازار وجود دارند که در عکاسی ماکرو بسیار بهتر از دوربین‌های DSLR عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی ماکرو چیست؟

تنظیمات آموزش عکاسی ماکرو

در ادامه قصد داریم شما را بهترین تنظیمات برای عکاسی ماکرو آشنا کنیم تا به این طریق بتوانید کنترل بهتری بر نور داشته و عکس‌های ماکرویی با بالاترین وضوح ممکن را بگیرید.

دیافراگم

به یاد داشته باشید که دیافراگم جزو یکی از سه تنظیمات دوربین است که به شما امکان کنترل نوردهی را می‌دهد. دو مورد دیگر سرعت شاتر و ایزو (ISO) هستند.

به کمک دیافراگم می‌توانید میزان عمق میدان خود را کنترل کنید که در عکاسی ماکرو بسیار مهم است.

در هنگام گرفتن عکس های ماکرو یا کلوزآپ، عمق میدان ایده آل تقریباً همیشه کم است. بنابراین عدد دیافراگم معمول برای عکاسی ماکرو بین f / 5.6 و f / 11 است.

این مقادیر کوچک دیافراگم لازم است تا تمام جزئیات سوژه شما به طور واضحی در عکس نشان داده شود.

سرعت شاتر

هرچند در عکاسی ماکرو، سرعت شاتر بسیار پایین است؛ مقدار سرعت شاتر همیشه به میزان نور موجود در محیط، دیافراگم و عدد ISO تنظیم شده بستگی دارد. هرچه نور بیشتری در محیط وجود داشته باشد، سرعت شاتر سریع‌تر خواهد بود.

برای خلاص شدن از شر تاری تصویر همیشه سعی کنید سرعت شاتر را به صورت سریع تنظیم کنید. هرچه سرعت شاتر سریع‌تر باشد ، تصویر شما وضوح بیشتری خواهد داشت. همچنین استفاده از یک پایه محکم را فراموش نکنید.

اگر می‌خواهید عکس‌های ماکرو شارپ و با وضوح بالایی ثبت کنید، سرعت شاتر حداقل باید 100/1 ثانیه یا سریع‌تر باشد.

البته استفاده از سرعت شاتر پایین مزیت‌هایی هم دارد. مثل این‌که رنگ‌های پس زمینه را به صورت واقعی‌تر و دقیق‌تر ثبت می‌کند و از سیاه شدن پس زمینه جلوگیری می‌کند.

گاهی استفاده از فلاش اکسترنال موجب می‌شود با تقویت نور شما، لرزش‌های جزیی ثبت نشوند.

پس با کسب مهارت بیشتر، سرعت شاتر را پایین بیاورید و از نور فلاش بهره ببرید.

ایزو (ISO)

در عکاسی ماکرو، ایزو نیز می‌تواند به اندازه دیافراگم و سرعت شاتر در میزان کیفیت تصویر تاثیرگذار باشد. به عنوان یک قاعده، همیشه سعی کنید مقدار ISO خود را تا حد ممکن پایین نگه دارید تا از نویز تصویر یعنی ایجاد لکه‌هایی در تصویر و یا کاهش وضوح آن جلوگیری کنید.

در بعضی مواقع، شما مجبور می‌شوید که از مقدار ایزوی بالاتری استفاده کنید، به ویژه هنگامی که نور فضا بسیار کم باشد.

تنظیم ISO بالاتر نیز به شما این امکان را می‌دهد که از سرعت شاتر بیشتری استفاده کنید. در نتیجه قادر خواهید بود حرکات را بهتر فریز یا ثابت کرده و تصاویر شارپ تری ثبت کنید.

تنظیم ایزو در هر دوربینی با دیگری متفاوت است. کارشناسان ما توصیه می‌کنند قبل از این‌که عکس‌های شما بیش از حد نویزدار شوند، بالاترین مقدار ایزوی دوربین خود را پیدا کنید. اکثر دوربین‌های DSLR جدید به ما امکان استفاده از مقادیر ISO تا 1600 را می‌دهند، آن هم بدون این‌که کیفیت تصویر ما از دست رود.

[relatedpost post=”38355″]

آموزش عکاسی ماکرو با گوشی موبایل

با توجه به این‌که عکاسی ماکرو بیش از هر چیز وابسته به تجهیزات و سخت افزارها است، ثبت عکس‌های با کیفیت در تکنیک ماکروگرافی کمی دشوار است اما غیر ممکن نیست.

برای بالا بردن کیفیت تصاویری که با گوشی‌ هوشمند ثبت می‌کنید، راهکارهایی مانند تنظیم نور و چند ترفند وجود دارد که پیشتر در مقاله نکات و ترفندهای عکاسی ماکرو با گوشی مفصل‌تر به آن پرداخته‌ایم.

لنزهای ماکرو مخصوص موبایل از تجهیزات جانبی هستند که در بازار وجود دارند و می‌توانید جداگانه آن‌ها را خریداری کنید. در هنگام خرید لنز توجه کنید لنز سازگار با مدل گوشی خود را خریداری کنید. این لنزها گاهی امکان بزرگ‌نمایی تا 15 برابر را نیز به شما می‌دهند. اما لزوما بیشترین مقدار بزرگ‌نمایی بهترین گزینه برای شما نیست و بهترین گزینه بستگی به سوژه و نیاز شما دارد.

توجه داشته باشید استفاده صحیح از نور از مهم‌ترین نکات عکاسی ماکرو با گوشی است، پس فلش گوشی خود را خاموش کنید، از نور طبیعی کمک بگیرید، یا اگر از نور مصنوعی استفاده می‌کنید به روش‌های ممکن و خلاقانه میزان بازتاب نور روی سوژه را مدیریت کنید تا به نور یا سایه مطلوب برسید.

توجه کنید که بالاتر بردن کیفیت تصویر در مرحله ادیت تا حد قابل توجهی امکان پذیر است. با تغییر در گزینه‌های کنتراست، لاکس، شارپ و… می‌توانید به کیفیت مطلوب‌تری دست پیدا کنید.

در ماکروگرافی با موبایل به دلیل عدم  کنترل سرعت شاتر نمی‌توانید از سوژه متحرک عکس با کیفیتی ثبت کنید، مگر این‌که از گزینه brust در تنظیمات دوربین موبایل استفاده کنید و بعد از ثبت تصاویر متوالی، عکس‌های تار را حذف کنید. استفاده از پایه نگهدارنده به شما کمک می‌کند از شر لرزش دست خلاص شوید!

استفاده از ریموت یا تایمر موبایل می‌تواند درصد خطا در ثبت تصویر را پایین بیاورد.

اگر زوم کردن زیاد باعث شد فوکوس نامناسب داشته باشید و عکس شما تار شد، شاید کراپ کردن در مرحله ادیت انتخاب بهتری باشد.

با کمی تمرین، هر روز عکس‌های بهتری ثبت خواهید کرد. پس ناامید نشوید!

عکاسی ماکرو از حشرات

دنیای شگفت انگیز حشرات یکی از حوزه‌های پرطرفدار برای عکاسی ماکرو است. این حوزه می‌تواند هر عکاسی را مجذوب خود کند؛ با رعایت اصول عکاسی ماکرو، شما می‌توانید از این موجودات بسیار ریز عکس گرفته و آن‌ها را بزرگ جلوه دهید، به گونه‌ای که آن‌ها به هیولاهای عظیم رمان‌های فانتزی تبدیل شوند.

به علاوه، عکاسی ماکرو از حشرات یکی از دشوارترین و وقت‌گیرترین سبک‌های عکاسی است. چون کار شما به این موجودات وابسته می‌شود، این‌که می‌خواهند چه کاری انجام دهند و یا کی و کجا روند.

سایر منابع آموزش عکاسی ماکرو

بهترین روش آموزش عکاسی ، شرکت در دوره‌های معتبر آموزشی است. فرقی ندارد که این دوره حضوری باشد و یا غیرحضوری؛ در هر صورت شما در کنار یک مدرس هستید و می‌توانید از تجربیات وی استفاده کنید. ما در آکادمی نورنگار با تکیه بر سال‌ها فعالیت موفق در این زمینه، دوره آموزش عکاسی را توسط اساتید به‌نام و مشهور برگزار می‌کند. شما می‌توانید بر اساس دانش و تخصص فعلی خود در دوره آموزش عکاسی مقدماتی ، آموزش عکاسی ماکرو و یا دوره‌ی جامع صفر تا صد را شرکت نمایید. در صورتی که دوره‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید، مدرک معتبری نیز به شما اعطا می‌شود که می‌تواند حتی در مهاجرت به شما کمک کند.

منابع کتبی مختلفی به زبان فارسی در این زمینه چاپ و منتشر شده است که برخی از آن‎ها عبارتند از:

  • عکاسی ماکرو فوتوگرافی نوشته احمد سلطانی
  • عکاسی ماکرو و کلوزآپ نوشته کاوه فرزانه

در این پادکست در مورد موقعیت دوربین ، کادربندی عکس ،فوکوس ،تنظیم نور، انتخاب لنز و انتخاب دیافراگم مناسب و تنظیمات دوربین برای ماکرو به شما توضیح داده شده‌است.

 

5 دیدگاه

  • یوسف صیادی گفت:

    سلام ،دوربین های الیمپوس و پاناسونیک با سنسور های میکرو سه چهارم هم برای عکاسی ماکرو فوق‌العاده هستن و نتایج شگفت انگیزی رو به ارمغان می‌آورند

  • بهار گفت:

    سلام وقتتون بخیر من میخوام برای تولید محتوا اینستاگرام از محصولاتم که داخل ظروف شیشه ای هستن عکس بگیرم که رنگ شیشه ها قهوه ای تیره و ارتفاع کمتر 10 سانت دارند. این عکاسی از فاصله نزدیک انجام میشه (کمتر از نیم متر) آیا استفاده از رینگ لایت مناسبه؟ و آیا شیشه ها بازتاب داره و منبع نور روی شیشه ها مشخصه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید چه نوع منبع نوری برای این عکاسی تهیه کنم که بتونم با هزینه مقرون به صرفه عکس های مناسب پیجم بگیرم.

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      سلام به بازتاب دارن شما بهتر هست خیمه بگیرید و نور رو از بیرون از خیمه به محصولتون بتابونید

  • فرزان گفت:

    سلام
    من میخوام از محصولات کیف و کفش در دو سبک عکس بگیرم ، اول عکس صنعتی ( شبیه عکس های دیجیکالا ) از فاصله ی حدود نیم متر و دوم عکاس نیم تنه در یک محیط با بکگراند و کف از فاصله ی حدود ۲ متر .

    برای اولی بهم خیمه پیشنهاد دادن ، آیا مناسبه ؟ و برای تامین نور خیمه از سه جهت ، از چه چیزی استفاده کنم ؟
    برای دومی پرده سبز و سه پایه و سافت باکس ، آیا اینا مناسبه ؟
    و اینکه من نیاز به رینگ لایت دارم اصلا ؟
    برای دومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *