دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای کامل عکاسی مدلینگ

تکنیک و ترفند
راهنمای کامل عکاسی مدلینگ

این روزها عکاسی مدلینگ و فشن بسیار طرفدار پیدا کرده است. روزانه صدها عکس از مردان و زنان مختلفی می‌بینید که لباس، زیورآلات یا کفش‌های متفاوتی پوشیده‌اند و آن‌ها را به نمایش گذاشته‌اند.

عکاسان بسیاری به‌دنبال پیدا کردن سبک خود هستند و همین باعث شده است که این ژانر روز به روز در حال پیشرفت باشد؛ ممکن است اسم ماریو تِستینو، جورگِن تِلِر، نیک نایت یا هِلموت نیوتن به گوش شما خورده باشد. اما هزاران عکاس دیگر نیز وجود دارند که می‌خواهند در زمینه عکاسی مدلینگ و فشن کار کنند. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید ،درست مانند دیگر زمینه‌ها، برای یادگیری باید صبر و حوصله به خرج دهید.

[relatedpost post=”117255″]

دوربین

تجهیزات دوربین در عکاسی مدلینگ و فشن بسیار مهم است. اما درنهایت، باید هدف خود برای عکس‌های نهایی را مشخص کنید: آیا عکس‌ها قرار است در روزنامه و مجلات چاپ شوند؟ آیا قرار است روی دیواره‌های ساختمان‌ها خودنمایی کنند؟ یا شاید هم تنها هدف شما نشان دادن عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی و دنیای آنلاین است؟ پاسخ این سوالات، روی تجهیزات مورد نظر شما اثرگذار است.

دوربین مناسب عکاسی مدلینگ

مانند دیگر زمینه‌های عکاسی، دوربین عالی‌ برای عکاسی مدلینگ و فشن وجود ندارد. باید به‌دنبال دوربینی باشید که مقاصد شما را رفع می‌کند و برای شما و نوع عکاسی فشنی که انجام می‌دهید، مناسب باشد. در این ژانر متنوع نورپردازی، لباس‌ها و آرایش مو و میک‌آپ از خود دوربین مهم‌تر هستند. در ادامه با هم بهترین گزینه‌های DSLR را بررسی خواهیم کرد. البته انواع مختلف دیگر دوربین‌ها هم وجود دارند که بسیاری از عکاسان حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ مانند دوربین‌های مدیوم فرمت و لارج فرمت.

-فول فریم یا کراپ سنسور

دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه دو نوع دارند: فول فریم و کراپ سنسور. حسگر دوربین‌های فول فریم از «تمام» سنسور برای عکس گرفتن استفاده می‌کند. از لحاظ اندازه به فیلم 35mm شباهت بیشتری دارند. در مقابل، دوربین‌های کراپ سنسور عکس را می‌بُرند. قیمت و کیفیت عکس آن‌ها نیز پایین‌تر است.

حسگر روی لنز شما تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل است که عکس بریده می‌شود. در یک دوربین APS-C، لنز 100mm مانند یک لنز 160mm کار می‌کند؛ چرا که فاکتور کراپ بزرگ‌نمایی در کانن 1.6x است (و در نیکون 1.5x می‌باشد).

بله، درست است که لنز زوم به لنز تله فوتو تبدیل می‌شود اما جزئیات ظریف عکس از بین می‌رود. برای داشتن همان فاصله‌ی کانونی، باید از لنزهای خاصی استفاده شود؛ مثلا لنز کانن 24mm f/2.8 STM.

لنز کاننبسیاری از عکاس‌ها حس می‌کنند که تجهیزات مناسبی ندارند؛ این افراد فراموش می‌کنند که در نهایت دوربین، دوربین است. وقتی حرف از عکاسی مدلینگ و فشن به میان می‌آيد، نورپردازی، مو و میک‌آپ و کارهای پس از پردازش هستند که عکس را می‌سازند. چه با یک دوربین 600 دلاری و چه با دوربین 6000 دلاری عکس بگیرید، به عناصر زیاد دیگری نیاز دارید.

این روزها عکاسی با آیفون بسیار مرسوم است. می‌توانید در استودیو عکس بگیرید یا سری به خیابان‌ها بزنید. برخی از گوشی‌های هوشمند جدید، دوربین‌های خارق‌العاده‌ای دارند و اصلا نیازی ندارید چیز دیگری بخرید؛ مگر این که خودتان بخواهید.

عکاسی مدلینگ با آیفون[relatedpost post=”103798″]

 

لنز عکاسی مدلینگ

ابزارهای مورد نیاز عکاسی مدلینگ و فشن

به غیر از دوربین و لنز، به چیزهای دیگری نیز نیاز پیدا خواهید کرد. به‌احتمال زیاد، گاهی خارج از استودیو نیز عکاسی خواهید کرد و باید برای آن آماده باشید. نمایش‌های مد یکی از انتخاب‌های اصلی برای عکاسی هستند. این یکی از مواقعی است که تک‌پایه به‌شدت به کار می‌آید. چرا که گاهی فضای کافی برای قرار دادن سه‌پایه وجود ندارد. همچنین یک گریپ که جای باتری اضافه دارد نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

بهترین انتخاب‌ها برای لنز

– لنز 35 میلیمتر برای عکاسی فشن

بسیاری از افراد روی لنز 50 میلیمتر خود تعصب دارند. اما لنز 35 میلیمتر چطور؟ لنز 35 میلیمتر یک انتخاب محبوب برای عکاسی مدلینگ و فشن و عکاسان خیابانی است. دلیل محبوبیت آن می‌تواند فاصله‌ی مناسبی که می‌دهد باشد. به شما اجازه می‌دهد نزدیک شوید، اما نه آنقدر نزدیک که سوژه مضطرب شود.

لنز 35 میلیمتر برای عکاسی در استودیو نیز مناسب است؛ چرا که اکثر استودیوها کوچک هستند. و این لنز برای محیط‌های کوچک که جای عقب رفتن ندارید، بی‌نظیر است. لنز 35 میلیمتر کمی از لنز 50 میلیمتر گران‌تر است. بخشی از آن، به‌علت مکانیک پیچیده‌ی داخل لنز است.

[relatedpost post=”72578″]

لنز مناسب عکاسی مدلینگ

– لنز پرایم در برابر لنز زوم

به بحث قدیمی لنزهای پرایم در برابر لنزهای زوم رسیدیم. پاسخ ساده‌ای وجود ندارد. چرا که امکانات متفاوتی ارائه می‌دهند. تنها شباهت یک لنز پرایم 85 میلیمتر با یک لنز زوم 70-100 میلیمتر این است که هر دو در فاصله‌ی کانونی 85 میلیمتر عکس‌برداری می‌کنند.

اما لنز پرایم 85 میلیمتر با وضوح بیشتری عکس می‌گیرد و f بزرگ‌تر و پرسرعت‌تری دارد؛ مثل f/1.4. و با این که لنز زوم تطبیق‌پذیر است، احتمال داشتن چنین دیافراگم بزرگی در آن کم است. و عکس‌هایی که در فاصله‌ی 85 میلیمتر می‌گیرد نیز وضوح لنز پرایم را ندارد.ما توصیه می‌کنیم در صورت داشتن قدرت خرید، هر دو را تهیه کنید.

تنظیمات دوربین

هیچ تنظیم جادویی‌ای برای دوربین‌ها وجود ندارد که عکس‌های بی‌نقص برای شما بگیرد. اما خوشبختانه، شما می‌توانید خودتان دوربین را تنظیم کنید و نصف راه را بروید. نکته‌ی اصلی‌ای که همیشه باید رعایت کنید، عکس گرفتن با فرمت RAW است. با این کار دیتای بیشتری در عکس‌ها ذخیره می‌شود و در مرحله‌ی پس از پردازش جای بازی بیشتری خواهید داشت.

از تنظیم burst استفاده نکنید؛ از تک عکس (single shot) استفاده کنید. ممکن است به‌نظر برسد این کار برای سوژه‌های در حال حرکت خاصیت عکس دارد. اما نگه داشتن انگشت روی دکمه بدان معنی است که نمی‌توانید قاب‌بندی خود را چنان که می‌خواهید تغییر دهید. همچنین باعث می‌شود حافظه‌ی شما زودتر پر شود.

تنظیمات دوربین در عکاسی مدلینگ

وایت بالانس نیز بسیار مهم است. این کاری است که باید قبل از شروع عکاسی مدلینگ و فشن انجام دهید. پس حتما قبل از شروع کار، از آمادگی دوربین خود اطمینان حاصل کنید.

[relatedpost post=”86127″]

نورپردازی

نورپردازی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در عکاسی مدلینگ است؛ چه در فضای استودیو و چه در حال عکس‌برداری با نور طبیعی باشید و یا حتی عکاسی با یک ست‌آپ ساده و یک فلاش به تمرین و آمادگی نیاز دارد.

– بهترین نورپردازی برای شروع

سیستم‌های نورپردازی بسیاری وجود دارند. فلاش بزرگ برای استفاده در استودیو هستند و به برق وصل می‌شوند. البته این روزها فلاش های استودیویی پرتابلی نیز هستند که با باتری کار می کنند در نتیجه می توانید از آن ها خارج از استودیو نیز کار کنید.  فلاش‌های کوچک‌تر اکسترنال ، قابل حمل هستند و با باتری قلمی (AA) و یا لیتیوم کار می‌کنند. این مطلب به تمام اطلاعاتی که برای شروع نیازمندید، می‌پردازد.

[relatedpost post=”83129″]

– اصطلاحات نورپردازی برای عکاسی پرتره

اگر دستیار یک عکاس مد باشید، اصطلاحات مختلفی را می‌شنوید که ممکن است معنی آن‌ها را ندانید.  اصطلاحات مختلف زیادی وجود دارند؛ سری به این مقاله بزنید و از تمام آن‌ها سر دربیاورید.

[relatedpost post=”103863″]

– نکات نورپردازی پرتره

به بخش جذاب عکاسی مدلینگ و فشن رسیدیم؛ جذاب و البته سخت‌ترین بخش. این راهنما به شما کمک می‌کند تاثیر نورهای مختلف را روی سوژه‌ی خود درک کنید. برخی از عکس‌ها بسیار نورپردازی می کنند. اما برخی دیگر ممکن است به شش نور مختلف برای روشن کردن پس‌زمینه، مو، صورت و غیره نیاز داشته باشند. البته تمام عکاسی‌ها با یک نور شروع می‌شوند و سپس نورهای مختلف اضافه می‌شوند تا تاثیر آن‌ها روی سوژه تست شود.

نورپردازی عکاسی مدلینگ

– نورپردازیِ کم‌شدت

این یک نوع نورپردازی مینیمال است که بخش عمده‌ی عکس در آن سیاه است. اگر تعداد زیادی نور داشته باشید، انجام این کار نسبتا ساده است. هدف این نوع عکاسی، برجسته کردن قسمت خاصی از سوژه و جلب فوکوس بیننده به آن ناحیه است. نور آمبیانس باید بسیار کم باشد. و نباید به‌غیر از فلاشی که با آن کار می‌کنید، نور دیگری در محیط وجود داشته باشد.

احتمالا همه ی ما در مورد سافت باکس و چتر و لزوم آن ها در نورپردازی می نامیم اما دو وسیله دیگر نیز هستند که از آن ها کمتر یاد می شود ، اما در عکاسی پرتره بسیار کار آمد هستند.

-بیوتی دیش

بیوتی دیش‌ها در عکاسی مدلینگ و فشن به یک استاندارد بدل شده‌اند. قیمت مناسبی نیز دارند. برخی با کابل و برخی دیگر بی‌سیم هستند؛ بستگی به این دارد که شما کدام را ترجیح می‌دهید. هر بیوتی دیش به دو نحو کار می‌کند: یا با گرید و یا بدون گرید.عکاسی مدلینگ

بیوتی دیش‌ها نور دراماتیکی به صحنه اضافه می‌کنند؛ خصوصا وقتی که به همراه سافت‌باکس‌ها یا چتر استفاده می‌شوند.

– رفلکتور

رفلکتورها راه ارزان و آسانی برای نورپردازی در عکاسی پرتره هستند. ارزان و سبک هستند و استفاده از آن‌ها راحت است. همچنین، به باتری نیاز ندارند و می‌توانید آن‌ها را با خود به همه جا ببرید. رفلکتورها انواع مختلفی دارند و گزینه‌های زیادی برای خرید وجود دارد. برخی از آن‌ها سبک‌های تلفیقی مثل طلایی، نقره‌ای یا پخش‌کنندگی دارند. هر کدام از آن‌ها روی نوری که به سوژه‌ی شما بازتاب می‌کنند، تاثیر متفاوتی می‌گذارند.

کد تخفیف نورنگار

ساختن یک استودیو در خانه

اگر تا به حال چند بار عکاسی مدلینگ و فشن انجام داده‌اید و از آن لذت برده‌اید، ساختن یک استودیو در خانه ایده‌ی بدی نیست. از اجاره‌ی استودیو ارزان‌تر است و می‌توانید تجهیزات خود را داشته باشید و با آن تمرین کنید. خرج اولیه ممکن است کمی گران تمام شود اما اگر مشتری‌های ثابتی داشته باشید، می‌تواند ده برابر سود ده باشد. حتی می‌توانید یک استودیوی قابل حمل داشته باشید و آن را با خود به همه جا ببرید.

این مطلب تمامی نکات را در بردارد و تمام چیزهایی که باید به آن‌ها توجه کنید را به شما می‌گوید.

[relatedpost post=”98758″]

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *