دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی موشن و انواع آن

تکنیک و ترفند
عکاسی موشن و انواع آن

امروز در این مقاله یاد می‌گیرید که با استفاده از سرعت شاتر و پنینگ به عکاسی موشن بپردازید. همچنین مشکلات احتمالی که ممکن است در زمان عکاسی با آن‌ها روبرو شوید را هم با هم بررسی خواهیم کرد.

چرا عکاسی موشن؟

احتمالا عکس‌هایی را دیده‌اید که به خوبی حرکت را نشان داده‌اند و ممکن است دوست داشته باشید این عکس‌ها را شبیه‌سازی کنید. روش‌های مختلفی برای عکاسی موشن وجود دارد و هرکدام نیز هدف متفاوت‌تری دارد. برخی اوقات نیاز است بعضی از عناصر تصویر را تار کنید و در عین حال عناصر دیگر را به صورت واضح ثبت کنید. برخی اوقات هم ممکن است نیاز داشته باشید تمام اجزاء تصویر را فریز یا بلور کنید. مسیری که انتخاب می‌کنید به شدت به اهدافی که دارید وابسته است.

خیلی از عکس‌ها از عکاسی موشن برای نشان دادن اینکه یک شی در حال حرکت است استفاده می‌کنند اما دلایل دیگری هم برای این کار وجود دارد. حرکت می‌تواند احساس را نیز منتقل کند. درخت‌هایی که در باد حرکت می‌کنند به بیننده احساس آرامش می‌دهد و توده‌ی جمعیت نشان دهنده‌ی فعالیت است.

همچنین می‌توانید از حرکت برای حذف عناصری که ممکن است باعث حواس‌پرتی بیننده شود استفاده کنید. برای مثال ممکن است نیاز باشد از مردی که کنار خیابان ایستاده است و ماشین‌ها در پشت سر او در حال حرکت هستند عکاسی کنید. شما می‌توانید با تار کردن تمامی عناصر متحرک به جز سوژه اصلی عکس تمام مواردی که باعث حواس‌پرتی بیننده می‌شود را از بین ببرید و تمرکز عکس را روی سوژه قرار دهید.

[relatedpost post=”125573″]

تکنیک‌های عکاسی موشن

سرعت شاتری که برای عکاسی از صحنه استفاده می‌کنید، نقش خیلی مهمی در عکاسی موشن دارد. هرچقدر سرعت شاتر سریع‌تر باشد، تصویر شما هم واضح‌تر خواهد بود. از طرفی دیگر سرعت شاتر آهسته، اجسام متحرک را تار می‌کند. دو تکنیک اصلی برای نشان دادن حرکت وجود دارد که در ادامه هر دو را بررسی خواهیم کرد.

1- سوژه تار، بکگراند واضح

انواع عکاسی موشن

برای مثال تصور کنید در حال عکاسی از یک قطار هستید و یک ردیف درخت هم در پشت آن و کنار خیابان وجود دارد. شما می‌توانید قطار را تار کنید و درخت‌ها را به صورت واضح به تصویر بکشید. با این کار بیننده به راحتی متوجه می‌شود که قطار در حال حرکت با سرعت بالا است. برای اجرای این تکنیک شما باید از سرعت شاتر پائین استفاده کنید. توجه داشته باشید که در زمان استفاده از سرعت شاتر پائین، استفاده از سه پایه ضروری است. معمولا از این تکنیک عکاسی موشن برای عکاسی از اتوبان‌ها و خیابان‌های شلوغ در شب استفاده می‌شود.

2- بکگراند تار، سوژه واضح

انواع مختلف عکاسی موشن

تکنیک دوم سوژه را واضح نگه می‌دارد اما بکگراند را تار می‌کند. برای مثال فرض کنید یک نفر جلوی قطار ایستاده است. شما می‌توانید با تار کردن قطار و واضح نگه داشتن سوژه، احساس حرکت و سرعت را به بیننده انتقال دهید. در این متد هم استفاده از سرعت شاتر پائین ضروری است.

[relatedpost post=”131416″]

پنینگ (Panning) چیست ؟

خیلی از عکاس‌های تازه کار یاد می‌گیرند که دوربین خودشان را ثابت کنند. برای برخی از انواع عکس‌ها دوربین باید تا جای ممکن ثابت باشد. در مقابل برای تکنیک پنینگ دوربین باید هم راستا با سوژه حرکت کند. شما باید سرعت سوژه و جهت حرکت آن را با سرعت و جهت حرکت دوربین خود هماهنگ کنید.

عکاسی موشن چیست

در مثال قطار تصور کنید یک مرد روی دوچرخه در حالت حرکت از سمت راست به سمت چپ است. در این مورد شما نیاز دارید دوربین را هم در همین جهت حرکت دهید و با سرعت حرکت دوچرخه همگام باشید. شما وقتی می‌توانید بهترین نتیجه را به دست بیاورید که به خوبی مسیر حرکت سوژه را تشخیص دهید و فضای کافی برای حرکت در راستای سوژه را داشته باشید.

اجرای تکنیک پنینگ به صورت عملی کار بسیار سختی است. شما می‌توانید با عکاسی از ورزشکارهایی که سریعتر از حالت معمولی حرکت می‌کنند، این تکنیک را تمرین کنید. سعی کنید حالات صورت آن‌ها را در حالی ثبت کنید که بکگراند تصویر به صورت کامل تار شده است. مطمئنا اجرای درست این تکنیک به تمرین زیادی نیاز دارد اما پس از اینکه توانستید آن را به درستی اجرا کنید، کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.

تکنیک‌های دیگر برای عکاسی موشن

به جز این دو تکنیکی که در بالا توضیح داده شد، شما می‌توانید با فریز کردن کل صحنه و یا تار کردن همه اجزای صحنه نیز به عکاسی موشن بپردازید. فریز کردن کل صحنه یک ظاهر جذاب به تصویر شما می‌دهد. به خصوص اگر سوژه بتواند احساس حرکت را به بیننده القا کند. برای مثال پرنده‌ای را در نظر بگیرید که در حال پرواز در مقابل یک آبشار است. هم آبشار و هم پرنده می‌توانند احساس حرکت را به بیننده انتقال دهند. برای این سبک از عکاسی باید از سرعت شاتر حداقل 1/1000 ثانیه استفاده کنید.

عکاسی موشن

تار کردن تمام صحنه نیز برای مواقعی که داخل کادر رنگ‌های مختلفی با طیف‌های متفاوت وجود دارند کاربرد دارد. در اکثر مواقع عکاسی موشن با این تکنیک برای اهداف هنری انجام می‌شود.

[relatedpost post=”131088″]

از دیگر روش‌های عکاسی موشن نیز می‎‌توان به عکاسی Chrono اشاره کرد. برای اجرای این متد باید با استفاده از قابلیت عکاسی پی در پی دوربین خود یک مجموعه عکس بگیرید و سپس با استفاده از برنامه‌های ویرایش عکس این عکس‌ها را با یکدیگر تلفیق کنید. در زمان عکاسی موشن با این متد، استفاده از سه پایه ضروری است.

محاسبه سرعت شاتر مناسب

برای خیلی از عکاس‌های مبتدی محاسبه‌ سرعت شاتر مناسب برای هر عکس کار سختی است و سوال اکثر افراد این است که چه سرعت شاتری برای آن‌ها مناسب است؟ البته باید به یاد داشته باشید که هر شرایطی منحصر به فرد است و بسته به شرایط باید از سرعت شاترهای مختلفی استفاده کنید. برای پیدا کردن سرعت شاتر مناسب باید ابتدا چند سوال از خود بپرسید:

تکنیک پنینگ

  1. سوژه با چه سرعتی در حال حرکت است؟
  2. فاصله بین دوربین و سوژه چقدر است؟
  3. عکس شما باید چه مقدار حرکتی را به بیننده انتقال دهد؟

هرچقدر سرعت شاتر انتخابی شما بیشتر باشد، تصویر شما فریزشده‌تر خواهد بود و سوژه وضوح بیشتری خواهد داشت. در اکثر دوربین‌ها با سرعت شاتر 1/8000 ثانیه یا بیشتر صحنه فریز می‌شود اما شما باید با سرعت شاترهای مختلف کار کنید تا بتوانید در هر شرایطی سرعت مناسب را تشخیص دهید.

مشکل احتمالی: نور زیاد

عکاسی موشن

هنگامی که از سرعت شاتر خیلی آهسته برای تار کردن عناصر تصویر استفاده می‌کنید، این امکان وجود دارد که نور زیادی به سنسور برسد و عکس شما را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع، یکی از مشکلات فراگیر در عکاسی موشن است اما چند راه حل برای برطرف کردن آن وجود دارد. اول از همه دیافراگم دوربین را بررسی کنید. هرچقدر دیافراگم بازتر باشد، نور بیشتری وارد دوربین خواهد شد و باعث خراب شدن تصویر نهایی می‌شود. سعی کنید دیافراگم را تا جای ممکن ببندید تا احتمال بروز این مشکل را کاهش دهید. سپس تنظیمات ایزو را هم بررسی کنید. در صورتی که ایزو روی مقدار خیلی زیادی تنظیم شده باشد، سنسور دوربین به شدت نسبت به نور حساس خواهد شد و ممکن است باعث ایجاد نویز ناخواسته نیز در تصاویر شما شود.

کد تخفیف نورنگار

سخن نهایی

مانند دیگر سبک‌های عکاسی، یادگیری کامل عکاسی موشن نیز به تمرین و تجربه خیلی زیادی نیاز دارد. شما باید زمان زیادی را صرف کنید تا به خوبی با تاثیر سرعت شاتر روی کیفیت عکس‌های خود آشنا شوید. زمانبندی عکاسی از یک سوژه سریع می‌تواند کار سختی باشد و باید زمان خیلی زیادی را صرف تمرین کنید. درنهایت به یاد داشته باشید که ثبت حرکت در عکاسی تلفیقی از تکنیک و هنر است اما خوشبختانه با تمرین زیاد می‌توانید آن را به خوبی یاد بگیرید.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *