دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای عکاسی فضای باز؛ وسایل مورد نیاز عکاسی فضای باز چیست؟

تکنیک و ترفند
راهنمای عکاسی فضای باز؛ وسایل مورد نیاز عکاسی فضای باز چیست؟

بسیاری از عکاسان ماجراجو، به دنبال گرفتن عکس‌های خیره‌کننده و جذاب در فضای باز هستند. در این حالت، اولین ایده عکاسی در فضای باز که به ذهنمان می‌رسد تقلید از عکس‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی دیده‌ایم. عکس‌های جذابی از جنگل‌ها، کوه‌ها و دره‌ها که توجه ما را به خود جلب کرده‌اند. اما عکاسی فضای باز، چیزی بیش از این حرف‌ها است. از هر سوژه‌ای که بخواهید عکاسی کنید، برای این کار نیاز به دانش تخصصی دارید. در ادامه ما درباره تجهیزات، تنظیمات دوربین، ژست‌ها و زمان مناسب برای این کار صحبت می‌کنیم.

تجهیزات مورد نیاز عکاسی در فضای باز

تعدد وسایل مورد نیاز عکاسی فضای باز، برای موقعیت‌های مختلفی که یک عکاس ممکن است در آن‌ها قرار بگیرد، می‌تواند پرهزینه و دلهره‌آور باشد، اما کدامیک از این لوازم و تجهیزات ضروری‌تر هستند و می‌توانند بیشتر به شما کمک کنند؟ در ادامه به مهم‌ترین این موارد اشاره می‌کنیم:

تنظیمات دوربین برای عکاسی در فضای باز

یکی از چالش‌های اصلی که در عکاسی فضای باز با آن روبرو می‌شوید، تنظیم نورپردازی و زاویه‌دید گسترده است. به منظور آماده‌سازی دوربین خود برای این موقعیت، دوربین خود را روی سه‌پایه ثابت قرار دهید و از این تنظیمات استفاده کنید:

  • حالت دوربین دستی
  • دیافراگم در حدود f/11
  • ISO پایینتر از 100
  • White balance روی daylight، shade یا cloudy
  • فرمت تصویر RAW

دیافراگم بالا تمام منظره را بدون محو کردن جزئیات، در حالت فوکوس نگه می‌دارد. تعادل White balance نیز به دوربین اجازه می‌دهد تا کل طیف رنگی را ثبت کند. به یاد داشته باشید که تنظیمات دوربین در عکاسی فضای باز، هنگام عکاسی از مناظر رنگارنگ مانند طلوع و غروب خورشید بسیار مهم است.

هنگام عکاسی فضای باز از مناظر متحرک مانند آب جاری، یا در هنگام عکاسی بدون سه‌پایه، سرعت شاتر نیز مهم است. بدون سه‌پایه، اگر از سرعت شاتر 1/100 یا بیشتر استفاده کنید، لرزش دوربین در تصویر نشان داده نمی‌شود. در صورتی که از سه‌پایه استفاده می‌کنید، برای ثبت یک عکس منحصربه‌فرد از حرکت آبشارها، امواج یا حتی ستاره‌های آسمان، باز هم سرعت شاتر بالا مهم است.

هنگام عکاسی فضای باز از مناظر متحرک مانند آب جاری، یا در هنگام عکاسی بدون سه‌پایه، سرعت شاتر نیز مهم است.

5 ایده عکاسی در فضای باز

عکاسی فضای باز، مزایای زیادی دارد. شما می‌توانید از نور طبیعی با هر درجه‌ای استفاده کنید. از سایه گرفته تا تابش مستقیم نور خورشید، همه در اختیار شما هستند. نورهای طبیعی به بینندگان کمک می‌کنند تا سوژه‌های شما را در عکس‌ها بهتر ببینند، زیرا غنای رنگ‌ها در این نوع عکس‌ها چشم‌نواز است.

برخی از انواع ایده عکاسی در فضای باز، منحصر به لوکیشن و اقلیم جغرافیایی نیستند. شما چه در یک منطقه شهری باشید چه در یک روستا، تنها با یک گوشی هوشمند می‌توانید آن‌ها را اجرایی کنید. از این رو تعداد وسایل مورد نیاز عکاسی فضای باز هم برایتان بهینه‌تر خواهد شد. در ادامه، درباره پنج ایده عکاسی فضای باز صحبت خواهیم کرد.

1-    عکس فضای باز طبیعت با کانسپت کتابخوانی

در این ایده، سوژه شما کتابی است که یک شخص در مقابل خود گرفته است یا بالعکس. این صحنه هم دارای نوعی آرامش خاص برای بیننده است و هم هیجان‌انگیز و جذاب خواهد بود.

وسایل مورد نیاز:

  • کتابی با جلد گالینگور تمیز
  • یک سوژه
  • چمنزار یا ایوان مزرعه‌ای در سایه

برای اجرای این ایده، به یک کتاب گالینگور خوب نیاز دارید. در حالت ایده‌آل، از سوژه خود بخواهید هنگام گرفتن عکس‌های مختلف، آن را بخواند. پس‌زمینه می‌تواند یک چمنزار یا مزرعه رنگارنگ باشد که سوژه روی آن نشسته است، یا می‌توانید او را زیر قسمت سایه‌دار یک ایوان در مزرعه بنشانید.

در این ایده از عکاسی فضای باز طبیعت با کانسپت کتابخوانی، سوژه شما کتابی است که یک شخص در مقابل خود گرفته است.

2-    عکس فضای باز طبیعت با دوچرخه

میزان منحصربه‌فرد بودن عکس شما در این ایده عکاسی فضای باز، به نوع دوچرخه‌ای که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. یک دوچرخه تور یا یک دوچرخه قدیمی نوستالژیک، جان بیشتری به عکس‌های شما می‌بخشد.

وسایل مورد نیاز:

  • دیوار رنگارنگ
  • دوچرخه
  • یک سوژه

برای این ایده عکاسی در فضای باز، می‌توانید از سوژه بخواهید دوچرخه را در مقابل یک دیوار تکیه دهد. او می‌تواند ژست‌های مختلفی را اجرا کند. چیزهای مختلفی را امتحان کنید و جذاب‌ترین آن‌ها را انتخاب نمایید. اگر هیچ دیوار رنگی در اطراف شما وجود ندارد، نگران نباشید. می‌توانید از یک دیوار ساده استفاده کنید و بعداً با فتوشاپ، آن را رنگ‌آمیزی نمایید.

ایده عکاسی در فضای با دوچرخه
برای این ایده عکاسی در فضای باز، می‌توانید از سوژه بخواهید دوچرخه را در مقابل یک دیوار تکیه دهد.

3-    سایه‌بازی با گل و گیاه

بازی با گل‌های رنگارنگی که در طبیعت پیدا می‌شوند، بسیار هیجان‌انگیز است. این کار می‌تواند از یک صحنه معمولی، یک عکس هنرمندانه و درخشان بسازد.

وسایل مورد نیاز:

  • گل و گیاه
  • یک سوژه
  • نور خورشید

برای اجرای این ایده عکاسی در فضای باز، سوژه خود را در جهت نور خورشید قرار دهید. سپس گل‌ها و گیاهانی را که دارید جلوی صورتشان نگه دارید تا خورشید روی آن‌ها سایه بیندازد. هر پس‌زمینه‌ای برای این ایده مناسب است، البته تا جایی که حرکت زیاد آن توجه را از سوژه دور نکند. در این ایده عکاسی، فوکوس فقط باید روی سوژه باشد.

برای اجرای این ایده عکاسی در فضای باز، سوژه خود را در جهت نور خورشید قرار دهید. تا خورشید روی آن‌ها سایه بیندازد.

4-    عکاسی از آسمان

عکس‌هایی که از آسمان گرفته می‌شوند، فوق‌العاده هستند. اگر فضای بیرونی کافی برای عکس گرفتن ندارید، این عکس‌ها به کار شما می‌آیند. برای اجرای ایده عکاسی در فضای باز، تنها به یک آسمان آبی روشن به عنوان پس‌زمینه نیاز دارید.

وسایل مورد نیاز:

  • یک سوژه
  • آسمان

برای اجرای این ایده، قوانین زیادی وجود ندارد. سوژه شما می‌تواند هر چیزی باشد و اگر انسان است، می‌تواند هر لباسی بپوشد. برای پیدا کردن زاویه مناسب در این عکس‌ها، از قرار گرفتن در موقعیت‌های ناخوشایند خجالت نکشید. دوربین خود را روی زمین و در زاویه‌ای رو به آسمان قرار دهید، دراز بکشید و هر تعداد عکسی که لازم است بگیرید تا به مورد دلخواهتان برسید.

برای اجرای ایده عکاسی در فضای باز، تنها به یک آسمان آبی روشن به عنوان پس‌زمینه نیاز دارید.

5-    ست کردن لباس‌ها در عکاسی فضای باز

این یک ایده آسان، منحصربه‌فرد و شیک است. فقط باید سوژه‌هایتان لباس‌های مناسبی برای ست کردن پیدا کنند. وسایل مورد نیاز عکاسی فضای باز در این ایده، هیچ تفاوتی با ایده‌های دیگر ندارند، فقط شاید مجبور باشید لباس‌های زیادی را از کمد بیرون بیاورید.

وسایل مورد نیاز:

  • حداقل دو سوژه
  • لباس‌های ست
  • اکسسوار لباس برای جذاب‌تر کردن پالت رنگی عکس

برای شروع، سوژه‌هایتان را در زوایای مختلف قرار دهید و لباس‌های مختلفی را بر تنشان امتحان کنید. هر چه لباس و اکسسوار بیشتری در اختیار داشته باشید، گزینه‌های بیشتری برای این ایده عکاسی در فضای باز خواهید داشت. اگرچه بهتر است از لباس‌هایی با پارچه سفید یا پاستلی استفاده کنید تا نتایج بهتری حاصل شود. در نهایت، از دایره امنتان خارج شوید و رنگ‌های عجیب و هیجان‌انگیز را هم امتحان کنید.

ینه در عکاسی طبیعت
استفاده از آینه در عکاسی طبیعت یک ایده منحصراست. حتما امتحان کنید!

5 ژست عکاسی در فضای باز

در این بخش، 5 شیوه برای ساختن ژست عکاسی در فضای باز را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها برای پرتره‌های خود الهام بگیرید. در این بخش توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید از محیط اطراف برای اثربخشی بیشتر به ژست خود استفاده کنید و چطور برای به‌دست آوردن نتایج خیره‌کننده، نورپردازی را با ژست ترکیب نمایید.

ژست عکاسی در فضای باز
برای ژست عکاسی در فضای باز از یک کلاه استفاده کنید، این یک ایده آسان، منحصربه‌فرد و شیک است.

1-    شناسایی عناصر کلیدی محیط برای طراحی ژست

آفیش‌های عکاسی در فضای باز، معمولاً بسیار سرگرم‌کننده هستند. بیشتر از این بابت که پر از چیزهایی هستند که می‌توانید آن‌ها را در ترکیب‌بندی خود بگنجانید. تقریباً هر مکانی، شامل عناصر طبیعی یا ساخته دست بشر است که می‌توانید آن‌ها را با ژست‌های سوژه خود ترکیب کنید. برای دستیابی به این هدف، سعی کنید چند دقیقه زودتر در لوکیشن حاضر شوید. سپس المان‌های بالقوه را جستجو کنید. به دنبال هر چیزی باشید که سوژه ممکن است روی آن بنشیند، آن را بگیرد یا به آن تکیه دهد. مثلاً:

  • سنگ‌ها
  • دیوارها
  • درختان
  • نیمکت
  • پل‌ها
  • ماشین‌ها
  • تیرهای چراغ برق
  • گل‌ها
  • ستون‌ها
  • مسیرها و آدم‌روهای خاکی
  • نرده‌ها
  • آبشارها
  • راه‌پله‌ها

2-    ساختن زیرسازی ژست

هنگامی که برخی از عناصر ثابت ژست خود را انتخاب کردید، ممکن است مشتاق باشید تا سوژه خود را برای ژست‌های پیچیده در عکاسی فضای باز آموزش دهید، اما بهتر است این کار را نکنید. اکثر سوژه‌ها برای عکاسی استرس دارند، بنابراین بهتر است آرام آرام شروع کنید و در چند دقیقه اول، اعتمادبه‌نفس آن‌ها را تقویت کنید. به جای این که خیلی سریع از یک ژست پیچیده استفاده کنید، زیرسازی ژست را انجام دهید. این کار می‌تواند یک ژست ساده، شامل ایستادن و قرار دادن دست‌ها در جیب باشد.

3-    حرکت سوژه

اینکه سوژه را مدام در حال حرکت نگه دارید، ایده خوبی است. این کار به دو روش زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

  • مطمئن شوید که مرتباً ژست‌ها را تغییر می‌دهید. در فاصله بین گرفتن عکس‌ها، تغییر تنظیمات دوربین یا کار با تجهیزات نوری، هرگز برای دقایق طولانی توقف نکنید. این به سوژه شما زمان می‌دهد تا از رهایی دور شود.
  • از سوژه بخواهید به صورت فیزیکی حرکت کند! بسیاری از ژست‌های جذاب شامل حرکت هستند. ژست‌هایی مثل راه رفتن، دویدن، پریدن، نشستن، ایستادن، چرخیدن و غیره. به عبارت دیگر، حرکت کلاً خوب است!

4-    درگیری درونی سوژه

بیشتر اوقات عکاسی در فضای باز، باعث می‌شود گزینه‌ها و وسایل زیادی برای ژست گرفتن داشته باشید، اما اگر لوکیشن شما در ساحل، مزرعه یا روی یک صخره باشد چه می‌کنید؟ هیچ المانی نیست که سوژه بخواهد به آن تکیه کند. ممکن است در ابتدا تلاش کنید تا مشتری خود را در حال حرکت و تعامل با محیط اطراف خود نگه دارید. اگر در فضای بازی هستید که هیچ المان طبیعی خاصی در آن وجود ندارد، سوژه را با خودش درگیر کنید. مثلاً از او بخواهید با موهای خود بازی کند، لباسش را تنظیم کند و ژاکت، عینک و ساعت خود را بپوشد و از تنش دربیاورد.

5-    استفاده از نور

عکاسی فضای باز، می‌تواند امکانات نوری زیادی به شما ارائه دهد. پس از این مورد تا جای ممکن به نفع خود استفاده کنید. بازی‌های مختلف با نور می‌تواند ژست‌های شما را تکمیل کند، به عکس‌های شما فضا بدهد، المان‌های ترکیبی را پنهان کند و غیره. برای مثال، اگر در نور کامل خورشید از سوژه خود عکس می‌گیرید، از او بخواهید با چشمان بسته به بالا نگاه کند و دست‌هایش را بالای سر خود جمع کند. تصویر نهایی به لطف ترکیب ژست و نور، اتمسفریک و زیبا به‌نظر خواهد رسید.

عکاسی فضای باز، می‌تواند امکانات نوری زیادی به شما ارائه دهد.

بایدها و نبایدهای عکس گرفتن در فضای باز

برای عکاسی فضای باز، مهم است از قبل برای همه چیز برنامه‌ریزی کنید و از همه لحاظ آماده شوید. به این منظور، اطمینان حاصل کنید که تمام لوازم مسافرتی، وسائل حفاظتی، بیمه و غیره را فراهم کرده‌اید. این موارد نه تنها می‌توانند بر تصویر نهایی تأثیر بگذارند، بلکه ایمنی شما را هم افزایش خواهند دارد. در ادامه، بایدها و نبایدهای ضروری عکس گرفتن در فضای باز را در قالب جدولی مطرح خواهیم کرد.

بایدها

نبایدها

–        سوژه خود را انتخاب کنید.

–        تجهیزات خود را به شکل مناسبی بسته‌بندی کنید.

–        محیط لوکیشن عکاسی را بشناسید.

–        برای همه چیز برنامه‌ریزی کنید.

–        خلاق باشید.

–        لباس مناسب بپوشید.

–        بدون شناخت قبلی وارد جایی نشوید.

–        برای حیوانات مزاحمت ایجاد نکنید.

–        در آفتابی‌ترین و گرم‌ترین زمان روز عکاسی نکنید.

–        بی‌هدف در هر جایی پرسه نزنید.

–        کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

–        بیمه کردن تجهیزات عکاسی خود را فراموش نکنید.

 

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

عکاسی در فضای باز، یکی از جذاب‌ترین و در عین حال دشوارترین ژانرهای عکاسی است. برای گرفتن عکس‌های جذاب در فضاهای طبیعی مثل جنگل، کوهستان و ساحل، نکات زیادی را باید در نظر بگیرید، از تجهیزات مناسب گرفته تا تنظیمات دوربین، زمان مناسب برای عکاسی، ژست‌های جذاب و غیره. ما در این مطلب سعی کردیم تمام این موارد را در کنار بایدها و نبایدهای عکاسی در فضاهای طبیعی، پوشش دهیم. در صورتی که شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید، می‌توانید آن را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین کارشناسان بخش پشتیبانی نورنگار آماده پاسخگویی به سؤالات شما در زمینه تجهیزات مناسب برای عکاسی در فضای باز هستند.

نویسنده : امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *