021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

دوربین  Pocket Cinema Camera 4K معرفی شد

دوربین  Pocket Cinema Camera 4K معرفی شد

شرکت Black Magic دوربین  Pocket Cinema Camera 4K را معرفی کرد. یک دوربین با حسگر Micro Four Thirds بسیار کوچک و جمع و جور و ارزان قیمت که می‌تواند ویدئو‌های 4K RAW ضبط کند و آن‌قدر کوچک است که تقریباً هم قد و اندازه‌های یک دوربین dslr است. در واقع از همان زمانی که این شرکت دوربین Pocket Cinema Camera خودش را در سال 2013 با قیمت 1000 دلار معرفی کرد، همه منتظر بودند که به زودی قابلیت فیلم‌برداری 4K هم به این سری دوربین‌ها بیاید. دوربین قبلی سری Pocket Cinema فقط می‌توانست با کیفیت Full HD 1080p فیلم‌برداری کند.
در داخل دوربین Black Magic Camera 4K یک حسگر میکرو چهارسوم HDR قرار گرفته که رزولوشن آن 4096×2160 پیکسل و دامنه پویا یا Dunamic Range آن برابر 13 گام است. ضمناً حساسیت این حسگر می‌تواند به صورت طبیعی و نه افزایشی، تا ISO 25600 بالا برود.

دوربین  Pocket Cinema Camera 4K

خود بلک مجیک درباره این حسگر می‌گوید: “حسگر دوربین Pocket Cinema Camera دارای ابعاد کامل 4/3 است تا بتواند از تمامی لنز‌های MFT استفاده کند. به این ترتیب دیگر هیچ نوع فاکتور برش یا بزرگنمایی در تصویر این لنز وجود نخواهد داشت و زاویه دید دوربین بیشتر خواهد بود”

خود دوربین هم از کامپوزیت پلی کربنات فیبر کربن ساخته شده که علاوه بر اینکه بسیار سبک است، استحکام فوق‌العاده‌ای در حد دوربین‌های بدنه فلزی دارد.

نکته جالب درباره این دوربین بلک مجیک این است که دقیقاً برخلاف دوربین‌های عکاسی DSLR که می‌توانند در کنار کار عکاسی، فیلم‌برداری 4K هم بکنند، این دوربین، یک دوربین اختصاصی فیلم‌برداری است که می‌تواند در کنار فیلم‌برداری 4K بسیار باکیفیت و رده بالایی که دارد، عکس هم بگیرد. به همین دلیل طراحی این دوربین، شباهت زیادی به دوربین‌های عکاسی بدون آینه یا Mirrorless دارد. یعنی می‌بینیم که یک گریپ برای کنترل راحت دوربین به عنوان دوربین عکاسی دارد و روی آن هم دقیقاً جایی که انگشت اشاره قرار می‌گیرد (و نزدیک دکمه فیلم‌برداری آن) یک دکمه شاتر عکس هم می‌بینیم. روی این دکمه یک آیکون دوربین عکاسی هم چاپ شده تا کاربران بلافاصله متوجه عملکرد آن بشوند. نکته مهم اینکه این دکمه نه در هنگام عکس‌برداری، بلکه هر زمان که دوربین در حال فیلم‌برداری هم هست، عکس خود را می‌گیرد و در کارت دوربین ذخیره می‌کند.
در بالای دوربین دکمه‌های دیگری هم برای کنترل مستقیم حساسیت یا ISO، شاتر و دیافراگم، White Balance، خاموش و روشن و چندین عملکرد دیگر طراحی شده است.

دوربین  Pocket Cinema Camera 4K

در پشت دوربین هم یک نمایشگر بزرگ 5 اینچی قرار دارد که به صورت لمسی هم کنترل می‌شود. البته بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند، در هنگام فیلم‌برداری از مانیتور‌های بزرگ‌تری هم استفاده کنند که این مانیتور‌ها از طریق کابل HDMI به دوربین متصل می‌شود. این دوربین امکان اتصال HDMI به مانیتور یا رکوردرهای اکسترنال با کیفیت 10-bit را هم دارد. این ویدئو‌ها هم می‌توانند کاملاً بدون توضیحات باشند و هم می‌توان برخی توضیحات را به صورت جداگانه روی آن ظاهر کرد. ضمناً ویدئو‌ها می‌توانند به صورت HDR هم ارسال شوند که برای نمایش روی تلویزیون‌های HDR بسیار عالی است.

سرعت  فیلم‌برداری این دوربین در حالت 4K برابر 60 فریم بر ثانیه و در حالت  Full HD برابر 120 فریم بر ثانیه است.

این دوربین Black Magic از همان رابط کاربری استفاده می‌کند که روی دوربین URSA Mini این شرکت هم دیده بودیم. یعنی کاربر می‌تواند به راحتی با یک لمس و کشیدن انگشت روی نمایشگر، تنظیمات مورد نظرش را کم و زیاد کند و تغییر بدهد. روی تصویری که در نمایشگر می‌بینیم، تقریباً تمام تنظیمات و پارامتر‌های ضبط هم قابل‌نمایش و در دسترس هستند. زمان ضبط، هیستوگرام نورها، تنظیمات فوکوس، Focus Peaking و تنظیمات پخش و … همگی در تصویر قابل‌کنترل هستند.

دوربین Black Magic Camera 4K از نظر پورت‌های ورودی و خروجی برای فیلم‌برداران حرفه‌ای هم نسبتاً کامل است. یک پورت mini XLR روی این دوربین وجود دارد که از میکروفون‌های حرفه‌ای 48 ولت phantom power پشتیبانی می‌کند. همچنین اگر بخواهید از میکروفون‌های معمولی با جک 3.5mm استفاده کنید هم در این دوربین جک ورودی مخصوص آن وجود دارد. ورودی برق و USB-C و خروجی‌ میکروفون هم روی این دوربین موجود است. خود دوربین نیز دارای 4 میکروفون داخلی است تا کیفیت صدای محیط را بدون میکروفون اکسترنال تضمین کند.
نکته جالب درباره درگاه ورودی برق این دوربین این است که در هنگام اتصال کابل DC به آن، قفل می‌شود تا در حین استفاده از دوربین به طور اتفاقی از دوربین جدا نشود. این قابلیت برای زمانی که دوربین در حال استفاده از باطری نیست بسیار کاربرد دارد. به این ترتیب مطمئن هستید که در هنگام فیلم‌برداری‌های طولانی، با کشیده شدن سیم، دوربین خاموش نمی‌شود. کابل برق این دوربین می‌تواند به طور هم‌زمان هم دوربین را روشن کند و هم باطری دوربین را شارژ کند. جالب اینجاست که باطری‌ای که این دوربین استفاده می‌کند، باطری LP-E6 کانن است. یعنی همان باطری‌ای که روی دوربین‌های DSLR کانن هم وجود دارد. این تقریباً پرمصرف‌ترین باطری دوربین‌های DSLR این شرکت است و اغلب دوربین‌های رده بالای آن مانند سری دوربین‌های 5D، 5D Mark III، 5D Mark IV و دوربین‌های دو رقمی این شرکت مانند 60D، 70D، 6D و 6D Mark II از این باطری استفاده می‌کنند.

دوربین  Pocket Cinema Camera 4K

از نظر لنز هم این دوربین همان لنز‌های معمول موجود در بازار برای دوربین‌های Micro Four Thirds را استفاده می‌کند. یعنی همان دوربین‌های پاناسونیک و الیمپوس و … که دارای تنوع فوق‌العاده‌ای در محدوده‌های مختلف هستند. ضمناً در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از مبدل‌های مخصوصی که برای لنز‌های سری سینمایی PL یا لنز‌های کانن و نیکون و غیره وجود دارد، این لنز‌ها را نیز به این دوربین وصل کنید.

این روزها هارددیسک‌ها و حافظه‌های زیادی از درگاه USB-C پشتیبانی می‌کنند. با درگاه USB-C روی این دوربین می‌توانید مستقیماً ویدئو‌های در حال ضبط را روی یک هارددیسک اکسترنال SSD که درگاه USB-C دارد ضبط کنید. این اولین دوربین Black Magic است که اجازه ضبط مستقیم روی این حافظه‌ها یا فلش درایو‌هایی که USB-C دارند را می‌دهد. این حافظه‌ها بسیار ارزان و در دسترس هستند و دیگر نیازی نیست برای کار با این دوربین‌ها، رکوردرهای اکسترنال گران‌قیمت بخرید.

البته دوربین Black Magic Camera 4K به جز این حافظه‌های پرسرعت، روی کارت‌های استاندارد SD (البته از نوع پرسرعت آن)، UHS-II و همچنین کارت‌های CFast 2.0 هم فیلم‌برداری می‌کند. یعنی درگاه این کارت‌ها نیز روی بدنه این دوربین وجود دارد و مستقیماً ویدئو‌ها را روی خود کارت حافظه ذخیره می‌کند.

این دوربین از اواخر 2018 با قیمت 1295 لار وارد بازار می‌شود و از طریق فروشندگان مجاز و فروشگاهی آنلاین تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری در ایران نیز به فروش می‌رسد.

2 دیدگاه

  • داریوش گفت:

    سلام این دوربین در حال حاضر عرضه شده، شما قصد وارد کردنش رو دارید؟ اگر آره فکر می کنید چه زمانی؟

  • علی آزادی خواه گفت:

    سلام، بنظر شما حدودا تا بهمن ماه وارد ایران خواهد شد؟
    و اینکه با این قیمت بنظر شما در ایران چقدر خواهد بود؟ ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *