دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

5 نکته برای عکاسی از طبیعت با لنز پرایم 50 میلیمتر

تکنیک و ترفند
5 نکته برای عکاسی از طبیعت با لنز پرایم 50 میلیمتر

 لنز ۵۰ میلی‌متری یا “لنز نرمال”

لنز 50 میلی متری، یک لنز ثابت یا پرایم است ؛ این لنزها به دلیل نداشتن امکان زوم، تعداد عدسی های کمتری در ساخت آنها به کار رفته است؛ به همین دلیل به نسبت قیمتشان، کیفیت بهتری را دارا هستند.

چیزی که ما خیلی درمورد این لنز نشینده‌ایم، این است که لنز پرایم  50 میلیمتر اغلب برای عکاسی منظره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لنز زوم ندارد و منظره دید آن هم به اندازه‌ای زیاد نیست که بتوان آن را مناسب عکاسی منظره یا طبیعت دانست.

اما من به مدت 4 سال از یک لنز 50 میلیمتر f/1.8 برای ساخت آلبوم کارهای خودم (که اکثرا طبیعت و منظره است) استفاده می‌کردم. با این وجود من هرچقدر هم روی اهمیت لنز پرایم 50 میلیمتر تاکید کنم، کافی نیست.

دلیل اصلی من برای اینکه از لنز 50 میلیمتر استفاده می‌کنم و به سراغ لنزهایی واید مناسبی مانند 35 میلیمتر و یا حتی وایدتر نمی‌روم، هزینه است. من داشتم وارد حرفه عکاسی می‌شدم و بودجه خیلی کمی داشتم. پس از خرید دوربین، صرف چیزی حدود 500 دلار برای لنز خیلی عاقلانه به نظر نمی‌رسید. طولی نکشید که متوجه شدم همکارانم از این لنز راضی هستند و می‌گفتند که این لنز ارزان، سریع و واضح است. دقیقا چیزی که من به دنبال آن بودم.

لنز 50 میلیمتر

اما لنز پرایم 50 میلیمتر یک لنز ساده است که هیچ ترفند مخفی‌ای ندارد و احتمالا به خاطر اینکه فقط با لنز 50 میلیمتر عکاسی می‌کنید، مشهور نخواهید شد. اما عکاسی با لنز 50 میلیمتر به خاطر چند دلیل کوچک به نتایج چشمگیری می‌انجامد. استفاده از این لنز می‌تواند عکاسی شما را بهبود ببخشد و باعث شود شما دنیا را بهتر ببینید.

[relatedpost post=”107853″]

نکته جالب در مورد لنز 50میلیمتری این است که حتی مدل های ارزان قیمت این نوع لنز قابل نصب بر روی دوربین های فول فریم هستند و حتی عکاس هایی که هزینه بیشتری را برای خرید بدنه فول فریم پرداخت میکنند از یک لنز 50 میلیمتری برای شروع عکاسی استفاده میکنند.

پس اگر قصد خرید یک لنز جدید برای کسب تجربه‌های جدید در عکاسی و سرمایه گذاری مطمئن در زمینه خرید لنز را دارید، ما لنز 50mm f/1.8 را به شما پیشنهاد می‌کنیم که  قیمت مناسب و پایینی دارد!

بوکه با لنز های 50 میلیمتری

یکی از زیباترین و جذاب ترین نوع عکاسی، عکاسی بوکه هست؛ وقتی صحبت از لنز50میلمتری میشود حتما باید از عکاسی بوکه هم صحبت کرد.این جلوه‌ها رابطه مستقیمی با بازشدگی دیافراگم لنز شما دارند. هرچقدر دیافراگم لنز شما بازتر باشد، منابع نوری موجود در پس‌زمینه زیباتر دیده می‌شوند.

از طرف دیگر هر استاپ بازشدگی دیافراگم بیش از آنچه که تصور می‌کنید موجب  نوردهی بیشتر برای ثبت عکس خواهد شد.این در حالی است که بازترین مقدار دیافراگم لنزهای کیت اکثر دوربین‌ها f/3.5 است.دیافراگم بازتر به شما امکان عکاسی با نور کمتر و ایزوی پایین تر را نیز خواهد داد که این به معنای امکان ثبت عکس‌هایی با کیفیت بالاتر و نویز کمتر است.

تصویر بوکه با لنز50میلیمتری

تمرکز بر سوژه مهم

ما فکر می‌کنیم عکس‌های منظره عکس‌های پهن و وایدی هستند که چندین عنصر مختلف را داخل یک قاب جای داده‌اند، اما واقعا عکس‌های منظره باید اینگونه باشند؟ ما نمی‌توانیم زیبایی منطقه اطراف خودمان را با یک پکیج بسته‌تر ثبت کنیم؟ چند تپه و یک درخت جذاب، برای خلق عکسی که احساسات بیننده را برانگیزاند کافی هستند.

عکاسی با لنز پرایم

با لنز پرایم 50 میلیمتر فوکوس کردن روی اجزای مهم تصویر راحت‌تر است و فضای اطراف سوژه را هم به خوبی ثبت می‌کند.

عکاسی با این فاصله کانونی ما را مجبور می‌کند فقط روی اجزای مهم صحنه‌های اطراف خودمان فوکوس کنیم. با این روش خودمان را هم به صورت ذهنی عادت می‌دهیم که در تمام تصاویر از این تکنیک استفاده کنیم.

[relatedpost post=”107024″]

به‌طورکلی لنزهای واید برای ثبت تصاویر منظره و لنزهای تله برای ثبت نماهای بسته و چهره مناسب‌تر هستند. اما فاصله کانونی نرمال به دلیل قرارگیری بین فواصل کانونی واید و تله قابلیت استفاده از لنز 50 برای هر نوع عکاسی را فراهم می‌سازد.

عکاسی با لنز 50میلیمتری

کیفیت بیشتر

عکس‌‎های منظره اغلب به وضوح بالایی نیاز دارند و لنز پرایم 50 میلیمتر هم به خاطر وضوح بالایی که دارند معروف هستند. اینکه این لنزها برخلاف لنزهای زوم به اجزای متحرک اضافی نیاز ندارند و همین موضوع باعث می‌شود عکس‌هایی که می‌گیرند واضح‌تر باشند. این لنز مانند اکثر لنزها هنگامی که دیافراگم کاملا باز باشد کیفیت عکس‌ها کمی کاهش می‌یابد و روی دیافراگم‌های f/4 و f/5.6 بهترین عملکرد را دارد.

عکاسی طبیعت با لنز پرایم

تصاویر با کیفیت با لنز 50 میلیمتر پرایم

وقت کافی بگذارید

فاصله کانونی ثابت این لنز بدین معنی است که نمی‌توانید از هرجایی اقدام به عکاسی کنید و باید به اندازه‌‎ای اطراف را بگردید که بهترین زاویه و فاصله را پیدا کنید. این کار به صورت خودکار باعث می‌شود درمورد تصویر خودتان بیشتر فکر کنید که همیشه به شما کمک می‌کند.

تصویر مناظر با لنز50میلیمتری

لنز واید به شما این امکان را می‌دهد به شکل متفاوتی راجع به منظره یا سوژه‌ای که درحال عکاسی از آن هستید فکر کنید و همین موضوع باعث می‌شود انتخاب‌های خلاقانه بیشتری داشته باشید.

با یک لنز زوم شما بدون فکر کردن فاصله کانونی را به اندازه‌ای تغییر می‌دهید که کادربندی خوب به نظر برسد. اما اگر زاویه و یا فاصله خوب نباشد چطور؟ لنز پرایم 50 میلیمتر به شما این انگیزه را می‌دهد که چیز متفاوتی را امتحان کنید، این می‌تواند یک زاویه متفاوت، یک فاصله متفاوت و یا حتی یک پرسپکتیو جدید باشد.

[relatedpost post=”107099″]

آیا می‌‎توان با 50 میلیمتر عکس‌های واید گرفت؟

مطمئنا بله! با لنز 50 میلیمتر شما می‌توانید به صورت پانوراما عکاسی کنید. شما می‌توانید سه، چهار یا پنج عکس را به همدیگر بچسبانید تا عکس‌های واید زیبایی بگیرید که برخی اوقات نتیجه از یک عکس با زاویه واید هم بهتر خواهد بود.

عکس های متوالی با لنز کانن

با چسباندن چند عکس به هم می‌توان عکس‌های پانورامایی خلق کرد که همان منظره دیدی که به دنبال آن هستیم را به ما بدهند.

کد تخفیف نورنگار

کاملا سبک

اگر به عکاسی منظره علاقه‌مند هستید، احتمالا تجهیزات زیادی را به همراه خودتان حمل خواهید کرد؛ بدنه دوربین، لنزهای دیگر، سه پایه و… به همین خاطر آخرین چیزی که نیاز دارید یک لنز سنگین و بزرگ است. اما آیا می‌دانید لنز کانن 50 میلیمتر f/1.8 چقدر وزن دارد؟ فقط 130 گرم. به همین خاطر این لنز یک لنز کوچک و سبک است که می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

در پایان، همه لنزها نقاط قوت و نقاط ضعف خاص خودشان را دارند اما لنز پرایم 50 میلیمتر یک لنز خوب برای عکاسی منظره می‌باشد. این لنز باعث می‌شود شما نسبت به عکس‌هایی که می‌گیرید کمی متفاوت‌تر فکر کنید و به آسانی عکس‌های واضحی بگیرید.

تجربه شما درمورد استفاده از چنین لنزهایی چیست؟ با استفاده از آن‌ها چه عکس‌هایی گرفته‌اید؟ لطفا نظرات خودتان را درمورد لنزهای پرایم 50 میلیمتر در قالب کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : محمد خزائی

12 دیدگاه

  • جمشید علیزاده گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا با لنز 50 و بدنه D5300 میتوان عکاسی منظره انجام داد؟

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      سلام بله لنز 50 روی دوربین شما قابل استفاده است اما ضریب می خورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *