021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چگونه عکس‌های بوکه زیبا ایجاد کنید

چگونه عکس‌های بوکه زیبا ایجاد کنید

در عکاسی عبارت بوکه نشان‌دهنده بخش‌های تار خارج از محدوده فوکوس است که پس‌زمینه جالبی برای عکس ایجاد می‌کند. در واقع بوکه به عکاس کمک می‌کند تا پس زمینه‌های نرم و دل انگیزی ایجاد کند و همچنین تمرکز بیننده را روی سوژه بیشتر کرده و حس عمق و سه بعدی را در عکس ایجاد می‌کند. در اینجا چند راهنمایی برای ایجاد عکس های بوکه زیباتر خواهیم داشت.

استفاده از بازترین دریچه دیافراگم

فراموش نکنید بوکه معمولا چیزی نیست که توسط دوربین ایجاد شود و بیشتر وابسته به نوع و عملکرد لنز است. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که عدد دریچه دیافراگم را به پایین ترین حد برسانید. در واقع باید از بازترین دریچه دیافراگم استفاده کنید. معمولاً در دوربین‌های DSLR نیکون که دکمه چرخان جلو دارند، این‌کار را میتوانید با چرخاندن این دکمه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت انجام دهید. همچنین اینکار را می‌توانید روی حالت تقدم دیافراگم (در دوربین‌های کانن باAv  و در دوربین‌های نیکون باA   (انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید دیافراگم را روی بازترین حالت قرار داده و انتخاب سرعت شاتر متناسب با آن را به خود دوربین بسپارید.

گرفتن عکس های بوکهاما اثر کاهش عدد دیافراگم چیست؟ چگونه در ایجاد عکس های بوکه کمک میکند؟ در واقع با کم کردن عدد دیافراگم شما عمق میدان را کاهش داده‌اید و فوکوس تصویر تنها روی سوژه یا قسمت کوچکی از آن متمرکز می‌شود .

فاصله خود با سوژه را به حداقل برسانید

برای ایجاد عکس های بوکه زیباتر میتوانید از طریق تغییر فاصله خود با سوژه اقدام کنید. در واقع هرچه فاصله خود با سوژه را کم تر کنید بوکه های زیباتر و با پس زمینه تارتری ایجاد خواهید کرد. دلیل آن هم این است که وقتی به سوژه مورد نظر نزدیک‌تر می‌شوید لنز تمرکز بیشتری روی سوژه خواهد گذاشت و در واقع عمق میدان کوچک تر شده و بیشتر روی سوژه متمرکز می‌شود.
عکس های بوکه

میتوان گفت لنزها بسیار شبیه چشم انسان عمل میکنند. برای مثال اگر انگشت کوچکتان را جلو صورتتان بگیرید و کم کم به چشم خود نزدیک کنید خواهید دید که پس زمینه و اشیا پشت آن بیشتر تار می‌شوند. این دقیقا همان کاری است که لنزها هم انجام می‌دهند، به همین دلیل است که تغییر فاصله نقش بسیاری در ایجاد بوکه‌ها ایفا میکند.

فاصله سوژه تا پس زمینه را افزایش دهید

اگر سوژه ای که دارید از آن عکاسی می‌کنید به یک پس زمینه شلوغ نزدیک باشد عکس های بوکه خوبی ایجاد نمی‌شود. به یاد داشته باشید عمق میدان مثل یک خط نیست که بتواند به طور دقیق سوژه و پس زمینه را از هم جدا کند، درواقع به تدریج از وضوح کامل به سمت تاری و محوشدگی پیش میرود. بنابراین برای ایجاد بوکه‌های هرچه دلپذیرتر لازم است که پس زمینه را از سوژه دورتر کنید تا کاملا در نقاط خارج از فوکوس قرار بگیرند. برای مثال برای گرفتن پرتره از یک دختر که جلوی شاخه درخت قرار گرفته است اگر فاصله کمی با شاخه درخت داشته باشد ممکن است شاخه درخت هم در عمق میدان قرار بگیرد و واضح دیده شود، در این صورت باید سوژه را جابجا کرده و به فاصله دورتری از آن شاخه درخت قرار دهید، به این ترتیب شاخه درخت به طور کامل خارج از منظقه فوکوس قرار خواهد گرفت.

آموزش ایجاد بوکه در عکس های بوکه

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید برگ نزدیکتر به وضوح دیده میشود، درحالی که برگ‌های دیگر با فاصله بیشتر از آن قرار گرفته‌اند و پس زمینه تار و زیبایی ایجاد کرده‌اند.

از لنزهای با فاصله کانونی بلند استفاده کنید

گاهی اوقات فاصله بین سوژه و پس زمینه ثابت است و نمیتوان آن ها را جابجا کرد، در این شرایط استفاده از لنزی با فاصله کانونی زیاد کمک بسیاری در کاهش عمق میدان می‌کند. بنابراین اگر از یک لنز زوم استفاده میکنید برای جدا کردن بهتر سوژه از پس زمینه بهتر است تا حد ممکن زوم کنید. همچنین برعکس این موضوع به این معنی است که با زوم نکردن و استفاده از کوتاهترین فاصله کانونی میتوانید عمق میدان را بیشتر کنید. این کار برای عکاسی از منظره یا عکاسی معماری انتخاب بهتری است.

تکنیک گرفتن عکس های بوکه

به عنوان مثال اگر یک لنز 70_300mm داشته باشید و در فاصله کانونی 300mm عکاسی کنید، عمق میدان بسیار کم می‌شود و تمرکز را بیشتر روی سوژه خوهید گذاشت. این در حالی است که اگر با همان لنز روی فاصله کانونی 70mm عکاسی کنید، روی اشیا بیشتری در پس زمینه تمرکز می‌کنید.

از لنزهای سریع استفاده کنید

ترفندهای گرفتن عکس های بوکه

و آخرین مورد با اهمیت زیاد، استفاده از سریع‌ترین لنزی است که در اختیار دارید. به لنز‌هایی که دارای دیافراگم‌های باز و بزرگ هستند، لنز‌های سریع گفته می‌شود. لنزهایی با دیافراگم‌های باز مانند  Nikon 50mm f/1.4،  Nikon 85mm f/1.4 و Nikon 70-200mm f/2.8 عملکرد نوری را برای عکس‌های پرتره به بهترین شکل بهینه می‌کنند. در رده لنز‌های قیمت پایین‌تر نیز میتوان به لنز‌های Nikon 50mm f/1.8 و Nikon 85mm f/1.8 اشاره کرد که بوکه‌های جالب توجهی را ارائه می‌دهند.

عکاسی با لنز‌های کیت

معمولا برای عکاسی پرتره نیاز به بوکه بیشتری دارید و به همین دلیل ممکن است تصور کنید بدون این لنز‌ها نباید عکاسی پرتره کنید. اما اگر هنوز امکان تعویض لنز کیت دوربین‌تان را ندارید و می‌خواهید با لنز کیت دوربین‌تان عکس‌های پرتره بگیرید، راهنمای عکاسی پرتره با لنز کیت در وب‌سایت نورنگار می‌تواند به شما کمک کند. شاید برایتان جالب باشد که چطور می‌توان با همان لنز‌های کیت ساده روی دوربین‌ها هم عکس های بوکه خوبی گرفت.

آموزش گرفتن عکس های بوکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *