دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

آموزش عکاسی در شب؛ تنظیم دوربین برای تسخیر تاریکی

تکنیک و ترفند
آموزش عکاسی در شب؛ تنظیم دوربین برای تسخیر تاریکی

برای عکاسی در شب بهتر است تنظیمات دوربین را روی سرعت شاتر طولانی، استفاده از حالت فوکوس دستی (MF)، دیافراگم f/1.8 و ایزو بالا مانند ISO-3200 قرار دهید. توصیه می‌کنیم دوربین را روی سه پایه قرار دهید تا هیچ گونه لرزشی ایجاد نشود. لرزش باعث تار شدن عکس در شب می‌شود.

از مناظر شهری با پس زمینه‌ای دل انگیز از غروب خورشید گرفته تا عکاسی از ماه و بارش‌های شهابی در اسمان شب، ایده عکاسی در شب می‌تواند طیف گسترده‌ای از سوژه‌ها را وارد کادر دوربین شما کند. مطمئناً زندگی شبانه نه تنها پرجنب و جوش است و زنده بودن شهر را نشان می‌دهد، اما همچنین منجر به خلق تصاویری به یادماندنی می‌شود. با این حال، عکاسی در شب به اندازه روز راحت نیست! نبود نور کافی می‌تواند اندازه کافی این مدل عکاسی را کمی چالش برانگیز کند. در این مقاله به شما آموزش عکاسی در شب را ارائه می‌دهیم تا بتوانید از سوژه‌های ناب در شب عکس‌های خیره کننده بگیرید.

آموزش تکنیک‌های عکاسی در شب با دوربین

در حالی که هر تصویری که پس از غروب خورشید گرفته می‌شود می‌تواند با مفهوم عکاسی در شب مطابقت داشته باشد، اما این شیوه عکاسی بیشتر روی مناظر شهری و آسمان شب تمرکز دارد. عکاسی در شب چالش برانگیزتر از روز است، اما هیجان مخصوص به خود را دارد. بزرگترین چالش در این شیوه عکاسی، کمبود نور است. نور برای عکاسی ضروری است و نداشتن نور کافی می‌تواند بسیاری از سیستم‌های خودکار دوربین را ناکارآمد کند؛ بنابراین درک چگونگی و چرایی تنظیم دستی دوربین مهم است. در ادامه به ترفندهای عکاسی در شب اشاره می‌کنیم:

سرعت شاتر

اکثر عکس‌های روز با شاتر باز برای اندازه خیلی کمتر از یک ثانیه گرفته می‌شوند (مثل 1.400 ثانیه). سرعت شاتر برای گرفتن عکس در شب بسیار آهسته‌تر یا طولانی‌تر است که از 2 ثانیه تا بیش از 60 ثانیه متغیر خواهد بود. وقتی شاتر بیشتر باز بماند، هر منبع نور متحرک مانند یک دنباله نور به نظر می‌رسد. این بخش مورد علاقه ما در مورد عکاسی در شب است، زیرا واقعاً مانند نقاشی با نور در شب می‌ماند.

آموزش تکنیک‌های عکاسی در شب با دوربین
عکاسی در شب دنیایی متفاوت و جذاب را پیش روی عکاسان قرار می‌دهد. با کمی دانش و تمرین، می‌توانید عکس‌های خیره‌کننده‌ای از شب خلق کنید.

نقاشی با نور در شب می‌تواند یک سرعت شاتر یا زمان نوردهی 30 ثانیه‌ای باشد. به این صورت اتومبیل‌ها رگه‌هایی از چراغ‌های عقب را پشت سر می‌گذارند یا ممکن است دو ساعت طول بکشد تا دنباله ستاره‌ای درخشان به دور زمین بچرخند. هنگام عکاسی از کهکشان راه شیری، اگر سرعت شاتر خیلی کم باشد، حرکت خفیف ستارگان را مشاهده خواهید کرد که باعث می‌شود عکس خارج از فوکوس به نظر برسد! قانون کلی ما برای کهکشان راه شیری کمتر از 25 ثانیه است.

فوکوس دستی

ما دریافتیم که فوکوس کردن دوربین یکی از چالش برانگیزترین بخش‌های عکاسی در شب است. از آنجایی که هوا تاریک است، فوکوس خودکار معمولی دوربین (AF) معمولاً کار نمی‌کند. این بدان معنی است که باید به حالت فوکوس دستی (MF) بروید. اکثر دوربین‌ها و تنظیمات لنز یک حلقه لنز دارند که می‌توانید آن را به جلو یا عقب بکشید تا دوربین را به حالت فوکوس دستی تبدیل کنید.

یکی از ترفندهای مورد علاقه ما برای فوکوس دستی در شب، اختصاص یک دکمه عملکرد روی دوربین است که به صورت دیجیتالی زوم می‌کند. این قابلیت با زوم دیجیتالی روی سوژه، به تنظیم دقیق فوکوس دستی دوربین کمک می‌کنید تا مطمئن شوید عکس در فوکوس است. برای عکاسی از ستاره‌ها و راه شیری، فوکوس دستی باید روی بی‌نهایت تنظیم شود. روی لنز باید یک نماد بی‌نهایت کوچک وجود داشته باشد.

برای اطمینان از اینکه ستاره‌ها واقعاً در فوکوس هستند، درخشان‌ترین ستاره را پیدا می‌کنیم و برای تنظیم دقیق فوکوس دستی به صورت دیجیتال بزرگنمایی می‌کنیم.

دیافراگم دوربین

برای آموزش عکاسی در شب باید تا حد امکان نور را به دوربین بدهید. تنظیم دیافراگم اساساً این است که حفره ورود نور به سنسور دوربین چقدر بزرگ است. هرچه دیافراگم کمتر باشد، مانند f/1.8، حفره بزرگتر است و نور بیشتری می‌تواند وارد سنسور شود. هرچه دیافراگم بالاتر باشد، مانند f/18، حفره کوچکتر است و نور کمتری وارد دوربین می‌شود. برای عکاسی از آسمان شب، باید تا حد امکان نور به سنسور وارد شود، بنابراین ما معمولاً از لنزی استفاده می‌کنیم که دیافراگم آن حداقل تا f/2.8 کاهش می‌یابد.

بیشتر افراد برای عکاسی از منظره شهری قصد دارند از ستارگان به عنوان منبع نور استفاده کنند. استفاده از ستارگان برای منبع نور به ما کمک می‌کند تا با پدیده‌ای به نام پراش آشنا شویم. پراش یک نور واحد را به چندین پرتو نور تقسیم می‌کند. تعداد پرتوهای نور به تنظیم دیافراگم بستگی دارد و وجود ستارگان به عنوان منبع نور در تنظیمات دیافراگم بالاتر بیشتر مشخص می‌شود.

سعی کنید با f/16-f/22 بازی کنید تا تفاوت ستارگان را ببینید! به خاطر داشته باشید که با دیافراگم بالا (f/18) نور کمتری می‌تواند وارد سنسور شود. درنتیجه، سرعت شاتر باید کندتر باشد تا نور بیشتری وارد شود.

ایزو دوربین

ایزو (ISO) میزان حساسیت دوربین به منابع نور را تعیین می‌کند. هر چه ISO بالاتر باشد، سنسور نور بیشتری را جذب می‌کند. در طرف مقابل، هر چه ISO بالاتر باشد، عکس نویز و دانه‌دارتر خواهد بود. به طور معمول، ما با ISO بسیار پایین مانند ISO-200 عکاسی می‌کنیم تا مطمئن شویم عکس‌هایمان تا حد امکان واضح هستند. با این حال، برای عکاسی در شب، ISO بهترین دوست ما است، زیرا به ما اجازه می‌دهد تا نور بیشتری را بدون نیاز به سرعت شاتر بیشتر جذب کند.

ایزو دوربین برای عکاسی از آسمان شب فوق العاده مفید می‌شود. برای مثال، برای گرفتن عکس از کهکشان راه شیری می‌دانیم که دیافراگم ما تا حد امکان باید پایین باشد، چیزی در حدود f/2.8، اما نمی‌خواهیم سرعت شاتر بیشتر از 24 ثانیه باشد. اگر بخواهید با f/2.8، 24 ثانیه و ISO-200 عکاسی کنیم، عکس کاملا سیاه می‌شود. با این حال، اگر ایزو را به ISO-800، ISO-1600 یا ISO-3200 برسانید، حساسیت به نور اضافی یک عکس زیبای راه شیری را ایجاد می‌کند.

یکی از چالش‌های عکاسی در شب، تنظیم نور عکاسی است که این تنظیم نور می‌تواند از طریق تنظیمات خود دوربین صورت بگیرد؛ دوربین‌ها اغلب دارای حالت شب هستند که با یک تنظیم دستی و ایجاد تنظیمات مورد نیاز برای عکاسی در شب و همچنین قرار دادن حالت دوربین برای «عکاسی در شب» می‌توان نوردهی را تنظیم کرد. یک عکاس حرفه‌ای می‌تواند با تنظیمات دستی دوربین در حالت شب، امکان نوردهی بیشتری برای ورود نور به سنسور ایجاد کند. با استفاده از سه پایه در هنگام عکسبرداری در شب نیز شما عملا از تارشدن عکس و تکان خوردن دوربین جلوگیری می‌کنید که این به داشتن تصاویر با کیفیت کمک شایانی می‌کند. پس هرگز از تنظیمات ISO و فوکوس دستی دوربین غافل نشوید تا شب را بتوانید به همان جذابی تسخیر کنید.

انتخاب دوربین مناسب برای عکاسی در شب

علاقه مندان به عکاسی در شب هیجان ثبت تصاویر خیره کننده در شرایط چالش برانگیز در نور کم را می‌دانند. برای موفقیت در این سبک عکاسی، داشتن دوربین مناسب بسیار مهم است. در ادامه به پنج مورد از بهترین دوربین‌ها برای عکاسی در شب اشاره می‌کنیم:

دوربین Canon EOS R6 Mark II

سنسور فول فریم 24.2 مگاپیکسلی این دوربین، حساسیت بالایی به نور دارد و به شما امکان می‌دهد در شرایط کم نور نیز عکس‌های باکیفیت بگیرید.

دوربین Canon EOS R6 Mark II با ایجاد یک تعادل عالی بین مهارت در نور کم، دقت فوکوس خودکار و ویژگی‌های کاربردی دیگر، پیشتاز دوربین‌های مخصوص عکاسی در شب است. این دوربین با داشتن سنسور با وضوح بالاتر، جزئیات کلی را بهبود می‌بخشد، در حالی که سیستم فوکوس خودکار پیشرفته آن وضوح بالا را تضمین می‌کند.

ویژگی‌های دوربین Canon EOS R6 Mark II عبارتند از:

  • وضوح سنسور: 24.2 مگاپیکسل
  • لنز کیت: RF24-105mm F4 L IS USM / RF24-105mm F4-7.1 IS STM
  • محدوده ISO: 100 تا 1020400
  • سرعت شاتر: 1.100 – 1.8000 تا 30 ثانیه (شاتر مکانیکی)، 1.125 – 1.8000 تا 30 ثانیه (شاتر الکترونیکی)
  • عکاسی پیوسته: 12 فریم در ثانیه (شاتر مکانیکی)، 40 فریم در ثانیه (شاتر الکترونیکی)
نقد و بررسی دوربین  Canon EOS 6D Mark II؛ قدرتمند و همه‌کاره

مقاله مرتبط: نقد و بررسی دوربین  Canon EOS 6D Mark II؛ قدرتمند و همه‌کاره

دوربین Nikon Z6 II

انتخاب دوربین مناسب برای عکاسی در شب
این دوربین با ترکیب ویژگی‌های برجسته‌ای همچون حساسیت بالای ISO، فوکوس خودکار دقیق در نور کم و قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت بالا، امکان خلق تصاویر خیره‌کننده در شب را فراهم می‌کند.

دوربین Nikon Z6 II قابلیت‌های عکاسی در شب و قدرت ویدیویی مشابه EOS R6 Mark II را ارائه می‌دهد. سنسور فول فریم آن به خوبی نویز را کنترل می‌کند و با فوکوس خودکار سریع و دقیق حتی در محیط‌های کم نور نیز فوق العاده عمل می‌کند.

ویژگی‌های دوربین Nikon Z6 II عبارتند از:

  • رزولوشن سنسور: 24.5 مگاپیکسل
  • لنز کیت: NIKKOR Z 24-70mm f/4 S
  • محدوده ISO: 100 تا 51200
  • سرعت شاتر: 1.8000 تا 30 ثانیه
  • عکاسی پیاپی: 14 فریم بر ثانیه

دوربین Sony A7 IV

دوربین Sony A7 IV
سیستم فوکوس خودکار این دوربین در نور کم بسیار خوب عمل می‌کند و به شما امکان می‌دهد به راحتی سوژه‌های خود را در تاریکی فوکوس کنید.

دوربین SONY A7 IV به عنوان یک رقیب قوی برای عکاسی در شب شناخته می‌شود. این دوربین با ارائه عملکرد قابل ستایش در نور کم، قیمت مناسب، طراحی جمع و جور می‌تواند گزینه ایده آلی برای عکاسان تازه کار باشد. اگرچه فوکوس خودکار آن در شرایط کم نور قوی نیست، اما همچنان بهترین انتخاب برای ماجراجویی‌های شبانه است.

ویژگی‌های دوربین Sony A7 IV عبارتند از:

  • وضوح سنسور: 33 مگاپیکسل
  • لنز کیت: FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS
  • محدوده ISO: 100 تا 51200
  • سرعت شاتر: 1.8000 تا 30 ثانیه
  • عکاسی پیاپی: 10 فریم بر ثانیه
نقد و بررسی دوربین Sony Alpha7 IV؛ حرفه‌ای چندمنظوره

مقاله مرتبط: نقد و بررسی دوربین Sony Alpha7 IV؛ حرفه‌ای چندمنظوره

دوربین Nikon D850

دوربین Nikon D850
نیکون D850 به شما اجازه می‌دهد تا ISO را تا 102400 افزایش دهید و همچنان تصاویر قابل قبولی بگیرید. این ویژگی برای عکاسی در محیط‌های بسیار تاریک بسیار مفید است.

اگرچه دوربین Nikon D850 به طور خاص برای شرایط کم نور طراحی نشده است، اما در مناظر با وضوح بالا و عکاسی نجومی عالی عمل می‌کند. حسگر فوق ‌العاده این دوربین جزئیات پیچیده را در مناظر شهری و آسمان شب ثبت می‌کند.

ویژگی‌های دوربین Nikon D850 عبارتند از:

  • رزولوشن سنسور: 45.7 مگاپیکسل
  • کیت لنز: AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED، AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G ED، AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G
  • محدوده ISO: 64 تا 25600
  • سرعت شاتر: 1.8000 تا 30 ثانیه
  • عکاسی پیاپی: 7 فریم در ثانیه

دوربین Fujifilm X-T5

دوربین Fujifilm X-T5
تثبیت کننده بدنه دوربین به کاهش لرزش دوربین کمک کرده و به شما امکان می‌دهد از سرعت شاترهای طولانی‌تر استفاده کنید بدون اینکه عکس‌هایتان تار شوند.

دوربین Fujifilm X-T5 با سنسور APS-C برای عکاسانی مناسب است که به دنبال قابلیت حمل دوربین بدون به خطر انداختن عملکرد هستند. حسگر APS-C با قابلیت‌های قابل ستایش در نور کم، جزئیات قابل ‌توجهی را به خصوص با لنزهای تله فوتو ارائه می‌کند. علاوه بر این، ویژگی‌های اصلاح‌ شده مانند تثبیت ‌کننده تصویر بهبودیافته و منوهای اصلاح ‌شده، تجربه عکاسی را افزایش می‌دهند.

ویژگی‌های دوربین Fujifilm X-T5 عبارتند از:

  • وضوح سنسور: 40.2 مگاپیکسل
  • کیت لنزها: XF16-80mmF4 R OIS WR، XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS
  • محدوده ISO: 64 تا 25600
  • سرعت شاتر: 1.8000 تا 30 ثانیه (شاتر مکانیکی)، 1.8000 تا 30 ثانیه (شاتر الکترونیکی)
  • عکاسی پیاپی: 15 فریم در ثانیه (شاتر مکانیکی)، 20 فریم در ثانیه (شاتر الکترونیکی)

عکاسی جامع

سه پایه مناسب عکاسی در شب

سه پایه مناسب عکاسی در شب
انتخاب یک سه پایه مناسب برای عکاسی شبانه به همان اندازه اهمیت دارد که انتخاب دوربین مناسب. سه پایه به شما کمک می‌کند تا دوربین خود را ثابت نگه دارید و از لرزش دوربین جلوگیری کنید، به خصوص در شرایط نوری کم.

بیشتر عکاسی در شب برای نوردهی طولانی به سرعت شاتر پایین نیاز دارد. این میزان سرعت اجازه می‌دهد تا نور بیشتری به سنسور برخورد کند تا چیزهایی را بگیرد که حتی ممکن است برای چشم انسان قابل مشاهده نباشند! از آنجایی که شاتر برای مدت طولانی باز می‌ماند، هر حرکت دوربین باعث تار شدن عکس می‌شود. اینجاست که خرید سه‌پایه ضروری خواهد بود. داشتن یک سه پایه مستحکم و سبک وزن به شدت توصیه می‌شود.

اگر بودجه زیادی دارد، می‌توانید از سه پایه‌های فیبر کربنی استفاده کنید. این سه پایه‌ها به خوبی وزن دوربین و لنزهای سنگین وزن را تحمل کنند. از طرف دیگر، اگر با یک دوربین کامپکت یا گوشی همراه دارید، یک سه پایه معمولی کفایت می‌کند.

عکاسی بدون فلاش در شب

عکاسی در شب بدون فلاش به استفاده از نور موجود و انجام تنظیمات دوربین برای ثبت تصاویر شفاف و با نوردهی خوب متکی است. تکنیک‌های مهم شامل استفاده از دیافراگم باز (عدد f-stop کم) برای ورود نور بیشتر به دوربین، افزایش ISO برای حساس‌تر کردن سنسور به نور و استفاده از سرعت شاتر آهسته‌تر برای فعال کردن زمان‌های نوردهی طولانی‌تر است.

سرعت شاتر طولانی می‌تواند منجر به لرزش دوربین شود، بنابراین استفاده از سه پایه برای ضروری است. علاوه بر این، عکاسی با فرمت RAW امکان تنظیم نوردهی، تعادل رنگ سفید و کاهش نویز را فراهم می‌کند. آزمایش با منابع نوری مختلف مانند چراغ‌های خیابان یا نور محیط می‌توانند به عکس‌های شما عمق ‌بدهند و علی‌رغم عدم وجود فلاش، تصاویری را از نظر بصری جذاب‌تر کند.

آموزش عکاسی در شب با گوشی موبایل

آموزش عکاسی در شب با گوشی موبایل
عکاسی در شب با گوشی موبایل، به لطف پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری دوربین‌های موبایل، به یک فعالیت محبوب تبدیل شده است. با کمی خلاقیت و رعایت چند نکته ساده، می‌توانید عکس‌های خیره‌کننده‌ای از شب بگیرید.

عکاسی در شب با گوشی هوشمند (اندروید یا آیفون) می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما با تکنیک‌هایی می‌توان این کار را به خوبی انجام داد. با استفاده از ویژگی حالت شب (Night Mode) موجود در اکثر تلفن‌های هوشمند مدرن که تنظیمات را برای نور کم بهینه می‌کند، شروع کنید. گوشی خود را با استفاده از سه پایه یا سطح ثابت در جایی تثبیت کنید تا از تار شدن عکس جلوگیری شود. اگر موبایل شما اجازه می‌دهد، نوردهی را به صورت دستی تنظیم کنید. پس آن را افزایش دهید تا نور بیشتری وارد شود.

جشنواره عکس نورنگار

کلام آخر

هر موضوعی که انتخاب می‌کنید، عکاسی در شب می‌تواند راهی فوق العاده برای آشنایی بیشتر با دوربین، ثبت آثار هنری خلاقانه و بهبود مهارت‌های فنی شما باشد. به تجهیزات زیادی فراتر از یک دوربین خوب و سه پایه نیاز ندارید و تقریباً در هر جایی می‌توانید سوژه‌ها را پیدا کنید؛ مانند هر مهارت جدید، یادگیری عکاسی در شب می‌تواند یک فرآیند تکراری باشد. وقتی اولین عکس‌های خود را در خانه با کامپیوتر خود می‌گیرید، از اینکه با دید انتقادی به آنها نگاه کنید نترسید. درک تأثیر تنظیمات نوردهی و عناصر فنی می‌توانند به شما کمک کنند تا به یک عکاس شبانه موفق تبدیل شوید.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

منابع : masterclass
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط