021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

رینگ لایت چیست؟ 12 کاربرد رینگ لایت در عکاسی که باید بدانید

رینگ لایت چیست؟ 12 کاربرد رینگ لایت در عکاسی که باید بدانید

یکی از پرکاربردترین ابزارهای نورپردازی برای عکاسی و فیلمبرداری، رینگ لایت است. رینگ لایت یا چراغ گرد، یک ابزار نورپردازی ساده است که معمولاً برای عکاسی پرتره، ماکرو و عکس‌های آرایشگاهی استفاده می‌شود. هنگامی که در عکاسی از این وسیله استفاده می‌کنید، حلقه نور جذابی در چشمان سوژه ایجاد می‌شود و در عین حال، نوری یکنواخت و پراکنده شبیه به سافت‌باکس ساطع می‌کند و سایه‌های اضافی را از بین می‌برد. این وسیله دارای تعدادی لامپ کوچک است که از مجموع آن‌ها، یک دایره یا حلقه فلوئورسنتی از نور تشکیل می‌شود. شاید هنوز هم به خوبی کاربرد رینگ لایت را ندانید و به دنبال اطلاعات بیشتری از این وسیله نورپردازی باشید. در ادامه با کاربردهای رینگ لایت در عکاسی، فیلمبرداری و انواع آن بیشتر آشنا خواهید شد.

رینگ لایت چیست؟

همانطور که از نام این وسیله پیداست، رینگ لایت یک چراغ گرد و دایره‌ای شکل است که می‌تواند از یک لامپ فلوئورسنت دایره‌ای یکنواخت یا مجموعه‌ای از LEDهای کوچک تشکیل شود که در کنار هم قرار گرفته‌اند. برخی از رینگ‌لایت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که بسته به تنظیمات مورد نیاز خود، نوع نور را کنترل کنید.

رینگ‌لایت‌ها به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند. آن‌هایی که مستقیماً به لنز دوربین وصل می‌شوند و معمولاً اندازه کوچکی دارند و آن‌هایی که به شما این امکان را می‌دهند که دوربین را درست در وسط حلقه قرار دهید و عکس بگیرید. دسته دوم طبیعتاً اندازه بزرگ‌تری دارند و به دلیل نحوه استفاده رایج از آن‌ها، گاهاً Beauty Light یا Glamour Light نامیده می‌شوند. برخی از انواع این محصول، همه‌کاره هستند؛ اما برخی دیگر برای کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند.

برای عکاسی ماکرو، می‌توانید از رینگ‌لایت‌های کوچک‌تری استفاده کنید که روی لنز دوربین نصب می‌شوند و برای عکاسی پرتره، رینگ‌لایت‌های بزرگ‌تر مناسب هستند. البته استفاده از هر نوعی از این وسیله کاربردی نیاز به آموزش تخصصی دارد که توصیه می‌کنیم بدین منظور، مطلب آموزشی ما در زمینه کار با این محصول را مطالعه کنید. تیم تولید محتوای نورنگار در این مطلب نحوه نصب، راه‌اندازی و کار با چراغ‌های گرد را برای اهداف مختلف عکاسی و تولید محتوای ویدیویی آموزش می‌دهد.

کاربرد رینگ لایت

از رینگ‌لایت‌ها می‌توان در مصارف مختلف، اعم از انواع عکاسی و فیلمبرداری استفاده کرد. آن‌ها برای نورپردازی سایر مصارف حرفه‌ای نیز مفید هستند. در اینجا برخی از رایج‌ترین کاربردها برای استفاده از این محصولات ذکر شده‌است.

کاربرد رینگ لایت در عکاسی پرتره

عکاسان حرفه‌ای پرتره، عاشق انواع رینگ لایت هستند. این تجهیزات، نور گسترده و ملایمی روی سوژه منتشر می‌کنند و سایه‌های هارش را کاهش می‌دهند. این عملکرد باعث می‌شود که این نوع نورپردازی به یک انتخاب محبوب برای عکاسی پرتره تبدیل شود. نورهای حلقه‌ای می‌توانند بدون رتوش یا ادیت خطوط صورت سایه‌های اضافی روی چهره سوژه را رفع کنند. این امر باعث می‌شود رینگ‌لایت‌ها یک انتخاب عالی برای عکاسی پرتره و سلفی باشند.

برای تشخیص اینکه آیا مدل موجود در یک عکس، در مقابل رینگ‌لایت قرار دارد یا خیر، می‌توانید به بودن یا نبودن حلقه نور (یا کچ لایت) در چشمان او توجه کنید. این دایره‌های نور باعث جذاب‌تر شدن عکس‌های پرتره می‌شوند، زیرا فوراً توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند.

رینگ لایت باعث جذاب‌تر شدن عکس‌های پرتره می‌شود.

کاربرد رینگ لایت در عکاسی ماکرو

رینگ‌لایت‌ها از این جهت در عکاسی ماکرو اهمیت پیدا می‌کنند که در مقایسه با لایت باکس، نورپردازی کمی بیشتری در فورگراند انجام می‌دهند. آن‌ها نور را به اندازه کافی در اطراف یک سوژه کوچک پخش می‌کنند تا سایه‌ها را پنهان کرده و جزئیات بیشتری را نشان دهند. یک رینگ‌لایت با دمای رنگ مناسب، می‌تواند به صورت یکپارچه نور طبیعی را تکمیل کند. این کیت‌ها معمولاً برای عکاسی از گل و حشرات استفاده می‌شوند.

تولید محتوای ویدئویی و شبکه‌های اجتماعی

از آن‌جایی که کیت‌های این محصول معمولاً مقرون‌به‌صرفه هستند، برای تولیدکنندگان محتوا در YouTube، TikTok، Twitch و سایر پلتفرم‌های پخش لایو، انتخاب بسیار مناسبی خواهند بود. اگر تا به حال ویدیوی یوتیوبری را دیده‌اید که حتی در هنگام استفاده از وب‌کم نور خوبی را به نمایش می‌گذارد، احتمالاً او در حال استفاده از این وسیله است. البته لازم به ذکر است که استفاده از رینگ‌لایت‌های بی‌کیفیت، مناسب تولید محتوا نخواهد بود. شما می‌توانید از این رینگ‌لایت‌های سلفی حتی در هنگام ضبط ویدیو با موبایل یا تبلت نیز استفاده کنید که گزینه‌ای ارزان و پرتابل محسوب می‌شود.

رینگ‌لایت‌ برای تولیدکنندگان محتوا
رینگ‌لایت‌ها برای تولیدکنندگان محتوا در شبکه های اجتماعی، انتخاب بسیار مناسبی هستند.

استفاده از رینگ لایت در آرایشگاه و اتاق گریم

تقریباً هر میکاپ آرتیست حرفه‌ای و گریموری که در یوتیوب یا اینستاگرام کار خود را آموزش می‌دهد، برای ضبط ویدیوهای خود از رینگ لایت استفاده می‌کند. نورهای ساطع شده از این چراغ‌های گرد، ویژگی‌های میکاپ در چهره را بهبود می‌بخشند و به نشان دادن رنگ واقعی پوست و محصولات کمک می‌کنند. این آرتیست‌ها به سادگی رینگ لایت آرایشگاهی خود را در مقابل دوربین عکاسی یا دوربین گوشی خود قرار می‌دهند و به ضبط ویدئو می‌پردازند. میکاپ آرتیست‌ها در هنگام آماده‌سازی مدل‌ها و مشتریان خود نیز از این وسیله استفاده می‌کنند.

این چراغ‌های گرد، برای میکاپ و گریم چهره بسیار مناسب هستند و به نشان دادن رنگ واقعی پوست و محصولات کمک می‌کنند.

تأکید بر جزئیات

رینگ‌لایت‌ها با توجه به طراحی و ساختاری که دارند، برای تأکید بر جزئیات عکس‌ها و فیلم‌ها عالی هستند. طراحی دایره‌ای این محصولات به کاربران این امکان را می‌دهد که دوربین خود را وسط رینگ لایت قرار دهند و روی جزئیات خاصی از عکسبرداری تمرکز کنند.

رینگ لایت برای عکاسی محصول

هنگام ثبت جزئیات سوژه‌ها در عکاسی محصول، رینگ‌لایت‌ها بسیار مؤثر هستند. اگر محصول شما هم جزئیات زیادی دارد و لازم است مخاطب قبل از خرید با دقت جنس و بافت آن را ببیند، رینگ لایت به شما کمک می‌کند تا نوری بدون سایه از نزدیک داشته باشید. کاربرد رینگ لایت برای نمایش بافت‌ها و جزئیات ظریف در محصولاتی مانند لباس و پوشاک بسیار مهم است.

استفاده از رینگ لایت به نمایش بهتر بافت و جنس محصول کمک می‌کند.

عکاسی مد و فشن به کمک رینگ لایت

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از رینگ‌لایت‌های بزرگ، عکاسی مد و فشن است؛ زیرا می‌توانند نوری جذاب و یکنواخت ارائه دهند که بافت لباس و ویژگی‌های آن را بر تن مدل‌ها به بهترین نحو نشان می‌دهد. تطبیق‌پذیری رینگ‌لایت‌ها در این کاربرد، بدین معناست که می‌توان از آن‌ها به عنوان نور اصلی استفاده کرد و همچنین آن‌ها را با سایر ست‌آپ‌ها برای ایجاد جلوه‌های داینامیک ترکیب نمود.

عکاسی از غذا با استفاده از رینگ لایت

رینگ‌لایت‌ها همچنین برای عکاسی از چیدمان میز غذا مفید هستند. روشنایی یکنواخت آن‌ها می‌تواند به از بین بردن سایه‌های ناخواسته و ایجاد برجستگی‌های جذاب روی بافت‌ها و سطوح غذا کمک کند.

کاربرد رینگ لایت در عکاسی بودوآر

نورهای رینگ‌لایت اغلب در عکاسی بودوآر هم به کار می‌روند؛ زیرا می‌توانند نوری ملایم، جذاب و حتی یکنواخت ایجاد کنند که ماهیت صمیمی و احساسات عکس را تکمیل می‌کند. تطبیق‌پذیری آن‌ها نیز باعث می‌شود که برای فضاهای کوچک مورد استفاده در عکاسی بودوآر، قابل استفاده باشند.

استفاده از رینگ لایت در ویدئوهای آموزشی

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، تولید محتوای ویدیویی برای آموزش، نوع دیگری از تولید محتوا است که استفاده از این محصول در آن رواج دارد. این وسیله سایه‌های موجود روی سوژه اصلی را صاف می‌کند و آن‌ها را از پس‌زمینه متمایز می‌نماید. رینگ‌لایت‌ها برای دستیابی به ظاهر سینمایی بی‌نقصی که یوتیوبرها، تولیدکنندگان محتوای محصول و میکاپ آرتیست‌ها علاقه دارند کمک‌کننده هستند.

کاربرد رینگ لایت در ویدئوهای تبلیغاتی

رینگ‌لایت‌ها در تولید ویدئو برای تبلیغات لوازم آرایشی نیز بسیار رایج هستند و برای شاغلین در این امر، شرایطی عالی فراهم می‌کنند. این موضوع به آن‌ها اطمینان می‌دهد که کل فرآیند به خوبی پیش می‌رود. از همین بابت، مدل‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوبرهایی که به تبلیغ محصولات پوستی می‌پردازند، نیاز جدی به این وسیله خواهند داشت.

تاثیر رینگ لایت در عکاسی

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، اولین مورد استفاده از رینگ لایت در عکاسی، عکاسی ماکرو است. در عکاسی ماکرو یک شی از فاصله بسیار نزدیک، با تمرکز روی یک ویژگی خاص مورد عکاسی قرار می‌گیرد. این محصول به روشن شدن یکنواخت شی مورد نظر کمک می‌کند و جزئیات ریز آن را برجسته می‌سازد. استفاده از رینگ لایت در عکاسی پرتره نیز مفید است. این وسیله شما را از تلاش برای حذف و اصلاح موارد ناخواسته، سایه‌ها و نورهای اضافی در مرحله ادیت خلاص می‌کند. به طور کلی رینگ لایت نیاز شما را به تجهیزات دیگر نورپردازی تا حد زیادی برطرف می‌کند.

طرز استفاده از رینگ لایت

استفاده از رینگ لایت برای اهداف مختلف بسیار ساده است. اما باید نکات مهم زیر را در هنگام استفاده در نظر داشته باشید:

  • شدت و دمای نور را به کمک ولوم‌های رینگ‌لایت تنظیم کنید.
  • از تجهیزات رینگ‌لایت مانند هولدر موبایل و آینه در هنگام نیاز استفاده کنید.
  • رعایت فاصله تا سوژه بسیار مهم است. مثلا اگر از رینگ لایت آرایشگاهی برای کار ابرو یا مژه استفاده می‌کنید، فاصله آن تا سوژه نباید از نیم متر بیشتر شود.
  • برای قرار گرفتن حلقه نور در چشمان سوژه، دوربین را وسط رینگ لایت و روبه‌روی صورت او قرار دهید.
  • برای جلوگیری از لرزش دست هنگام عکاسی و فیلمبرداری حتما موبایل یا دوربین را در هولدر رینگ لایت قرار دهید.

انواع رینگ لایت

همانطور که محبوبیت رینگ‌لایت‌ها روز به روز افزایش می‌یابد، از نظر تخصصی نیز روز به روز متنوع‌تر می‌شوند و گستره انواع مختلف آن‌ها افزایش می‌یابد. در اینجا به معرفی انواع رینگ‌لایت‌هایی می‌پردازیم که در عکاسی و فیلمبرداری استفاده می‌شوند.

رینگ لایت LED پیوسته

این نوع از رینگ‌لایت‌ها، محبوب‌ترین نوع آن‌ها محسوب می‌شوند که نور ثابت و پایداری از خود ارائه می‌دهند و برای کارهای عکاسی و فیلمبرداری مناسب هستند. رینگ‌لایت‌های LED اغلب دارای تنظیمات روشنایی و دمای رنگ قابل تنظیم هستند که به کاربران خود اجازه می‌دهند امکانات مختلف نوری را طبق نیازهای خود تنظیم نمایند.

رینگ‌لایت‌های LED پیوسته، هم به صورت قابل نصب روی دوربین (On-Camera) و هم به صورت جدا از دوربین (Off-Camera) قابل خریداری هستند. رینگ‌لایت‌های قابل نصب روی دوربین، روی لنز دوربین دیجیتال شما نصب می‌شوند و خط باریکی از نور را برای گرفتن عکس‌های کلوزآپ و مدیوم‌شات از خود ساطع می‌کنند. این رینگ‌لایت‌ها برای عکاسی ماکرو نیز قابل استفاده هستند.

رینگ‌لایت‌های خارج از دوبین به پایه متصل می‌شوند و می‌توانند هر جایی در اطراف کادر شما قرار بگیرند. این ویژگی باعث می‌شود استفاده از این نورهای حلقه‌ای طیف متنوع‌تری پیدا کند و بتوانید از آن‌ها به عنوان نور اصلی استفاده نمایید.

رینگ لایت فلاش

رینگ‌لایت‌های فلاش، انفجاری از نور شدید شبیه به فلاش دوربین، اما به شکل دایره‌ای ایجاد می‌کنند. آن‌ها روی لنز دوربین شما نصب می‌شوند و حمل و نقل آن را هنگام عکاسی در خارج از منزل آسان می‌کنند. استفاده از این محصول در مصرف انرژی شما نیز صرفه‌جویی می‌کند. اگر در فضای باز عکاسی می‌کنید و مجبور به استفاده از باتری هستید، این موضوع حیاتی خواهد بود. نکته منفی رینگ‌لایت‌های فلاش این است که ممکن است مجبور شوید چندین عکس بگیرید و نور را چندین بار تنظیم کنید تا بتوانید شدت و انتشار صحیح نور را به‌درستی کنترل کنید.

رینگ لایت گوشی

این رینگ‌لایت‌های پرتابل و کوچک برای اتصال به گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند؛ از این رو اگر از عکاسی با گوشی همراه لذت می‌برید، می‌توانید از رینگ لایت گوشی استفاده کنید. آن‌ها معمولاً سبک و قابل حمل هستند و علاوه بر قابلیت استفاده در حین حرکت و سفر، به تنهایی برای تولید محتوا نیز مناسب هستند.

اگر از عکاسی با تلفن همراه لذت می‌برید، می‌توانید از رینگ‌لایت‌ گوشی استفاده کنید.

سخن پایانی

رینگ لایت نوعی نور استودیویی است که استفاده از آن برای بهبود کیفیت عکس‌های شما، ضروری به نظر می‌رسد. این وسیله به دلیل طراحی ساده و قابل حمل خود، یکی از بهترین گزینه‌های نورپردازی است و با رفع سایه‌های کوچک و نمایش دقیق بافت پوست، لباس و غیره، به شما کمک می‌کند تصاویر جذاب‌تری تهیه کنید. این تجهیزات به منظور تولید محتوای ویدیویی و لایو، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی مد و فشن، عکاسی و تولید ویدیوهای آموزشی میکاپ و گریم، عکاسی پرتره و عکاسی ماکرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه استفاده از آن برای اهداف گوناگون عکاسی و تولید محتوا دارید، لطفاً آن را در بخش کامنت‌ها با کاربران دیگر به اشتراک بگذارید.

52 دیدگاه

  • محمد حدادی گفت:

    سلام بدون تعارف از زمانی که با نورنگار اشنا شدم ،(پنجاه سال اشنایی با دوربین )واقعا مطالب علمی وکاربردی مفیدی برای جامعه عکاسان ارایه میدهد ،ارزوی روزهای بهتر برای شما و موفقیت برای عکاسان کشورم .

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقت بخیر 🌱
      ممنون از همراهی همیشگیتون 😍

  • هادی احسانی گفت:

    سلام برای کار عکاسی از لامپ و چراغ میتوان از رینگ لایت استفاده کرد و چه نوع رینگ لایتی مناسب این کار می باشد ؟

    • سمیرا توکلی گفت:

      سلام. بله میتونید از رینگ لایت هم استفاده کنید. استفاده از نورهای ثابت LED و خیمه نور هم توصیه میشه. بستگی به بودجه شما و سایز محصولاتی داره که قصد دارید از اون ها عکاسی کنید.

  • فرزاد گفت:

    سلام خسته نباشین. ببخشید برای عکس از کار های دندانپزشکی چه نوع نور یا رینگ لایت پیشنهاد میکنید؟

  • Aref.Blackxer گفت:

    سلام
    من رینگ لایت قطر ۴۵ اینچ و ۱۰۰ وات واقعی گرفتم
    ولی موقعی که نور رینگ لایت رو از حالت خیلی زیاد کم میکنم روی دوربین پَرِش داره یا پِرپِر میکنه
    چیکار کنم!؟
    چون ۱۰۰ واته خیلی قویه برای همین نمی تونم روی آخرین حالت استفاده کنم چون چشمم درد میگیره.

  • یکتا گفت:

    سلام من معلم فضای مجازی هستم هم برای تصویر هم برای صدا به من مشخصات دستگاه بدین لطفا
    ممنون میشم. بودجه‌ی مهمول رو هم بفرمایید.

    • داوود گفت:

      یکتای مهربان، معلم دلسوز، کمی بیشتر تلاش کن معلم گلم. املات نیاز به تمرین و تکرار داره. مهمول آخه؟؟؟؟؟؟؟؟

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      ممنون از تذکر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *