حضور مدیران جشنواره عکس نورنگار در برنامه «مهمان‌خانه» شبکه 4 سیما

روز گذشته محمد فروغی مدیرعامل مجموعه نورنگار به همراه مسعود افشانی دبیر جشنواره عکس نورنگار در برنامه «مهمان‌خانه» حاضر شدند، در این برنامه هزینه‌های مراسم اختتامیه جشنواره به صورت چکی به مبلغ ۱۵ میلیون تومان، به دست الهام پاوه‌نژاد رسید تا صرف کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه شود. همچنین درباره برگزاری جشنواره نورنگار در چهار دوره گذشته به نکات قابل توجهی اشاره شد که در ادامه می‌خوانید.

 

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، محمد فروغی در ابتدای صحبت‌هایش در برنامه «مهمان‌خانه» که با اجرای امیرحسین مدرس از شبکه دو سیما پخش می‌شود، با اشاره به این‌که جشنواره نورنگار یکی از جشنواره‌های عکاسی در سطح ایران است و تاثیرات مثبتی در حوزه عکاسی داشته است، گفت: «تا کنون بالغ بر ۶۰ هزار عکس از ایران به دبیرخانه این جشنواره رسیده است. موضوع اصلی جشنواره نیز «ایران من» است و قرار بر این است که ایران را به شکل مناسبی در جامعه عکاسی و سطح کشور معرفی کند.»

 

مدیرعامل مجموعه نورنگار در ادامه درباره بخش‌های مختلف این جشنواره در چهار دوره گذشته گفت: «در این جشنواره بخش‌های جنبی نیز داشته‌ایم که مربوط به شاخه‌های مختلف عکاسی بوده، اما تمرکز اصلی جشنواره بر ایران بوده است.»

 

مسعود افشانی نیز در ادامه بحث درباره راه‌اندازی این جشنواره توضیح داد و گفت: «ما در سال ۹۳ تصمیم گرفتیم فعالیت‌های فرهنگی نورنگار را از حالت پراکنده خارج کنیم و به صورت متمرکز برگزار کنیم. در واقع نورنگار پیش از این و در واقع از بدو تاسیس در حوزه فعالیت‌های فرهنگی سابقه داشته است، این فعالیت‌ها به شکل‌های مختلفی از جمله حمایت از دیگر جشنواره‌های عکاسی، حمایت از برگزاری نمایشگاه‌های عکس و دیگر موارد فرهنگی انجام می‌شده و ما همیشه خودمان را به این موضوع متعهد دانسته‌ایم.»

 

به گفته دبیر جشنواره عکس نورنگار، در سال ۹۳ اتاق فکری با حضور پیشکسوتان عکاسی برای راه‌اندازی این جشنواره تشکیل شد: «همان‌طور که اشاره شد، تصمیم بر این بود که فعالیت‌های پراکنده مجموعه نورنگار به شکل متمرکز و در قالب یک جشنواره عکس سراسری و با امکانات ویژه ادامه پیدا کند و از همان سال ۹۳ نیز فعالیت برای راه‌اندازی جشنواره آغاز شد. از ابتدای راه، موضوع کلی جشنواره برای ما کشور ایران بوده است و بخش‌های جنبی جشنواره را به سفر و گردشگری، چهره‌های ایرانی و همچنین جوانان و آیین‌های بومی اختصاص داده‌ایم. در طی این چهار سال به لطف خداوند و همت عکاسان توانسته‌ایم مجموعه بسیار خوبی از عکس‌هایی با این موضوعات فراهم کنیم.»

 

هدف جشنواره نورنگار در وهله اول حمایت از استعدادهاست

 

افشانی در ادامه به سابقه حضور مجموعه نورنگار در حوزه عکاسی اشاره کرد و گفت: «می‌دانستیم استعداد‌هایی بسیار عالی در زمینه عکاسی در کشور ما وجود دارد و حمایت نورنگار که به شکل جشنواره عکس انجام می‌گیرد، در وهله اول حمایت از این استعدادهاست. البته در بین شرکت‌کنندگان جشنواره عکاسان حرفه‌ای در کنار افرادی که تازه وارد دنیای عکاسی شده‌اند وجود دارند، اما به جرات می‌توانم بگویم بخصوص در چهارمین دوره جشنواره که ماه گذشته به پایان رسید، عکس‌های بی‌نظیری به دبیرخانه جشنواره رسیده است که بنابر اذعان هیات داوران –اگر نگوییم بی‌سابقه- کم‌سابقه بوده است.»

 

مجری برنامه در ادامه با اشاره به این‌که عکاسی با موبایل در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته است، درباره محدودیت استفاده از ابزار عکاسی در جشنواره نورنگار پرسید که افشانی در پاسخ گفت: «ما به همین دلیل در دوره سوم، بخشی را به عکاسی با موبایل اختصاص دادیم و از شرکت‌کنندگان خواستیم عکس‌هایی را که با موبایل می‌گیرند ارسال کنند و در بخش داوری نیز این عکس‌ها در یک گروه مورد قضاوت قرار گرفتند. البته امسال و در دوره چهارم ما هیچ محدودیتی برای ارسال عکس‌ها قائل نشدیم و شرکت‌کنندگان با هر ابزاری می‌توانستند عکس‌های خود را به جشنواره ارسال کنند. چون عکاسی به ابزار نیست و دیدگاه و نظرگاهی که عکاسان دارند بسیار مهم‌تر از ابزار است.»

 

دبیر جشنواره نورنگار اضافه کرد: «فی‌الواقع شاهد این قضیه هم بودیم که امسال در میان عکس‌هایی که با موبایل ارسال شده بود، اگر خود عکاس این موضوع را قید نمی‌کرد، شاید این موضوع به راحتی قابل تشخیص نبود. این مسئله هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ دیدگاه عکاسی و زیبایی‌شناسی برقرار بود.»

 

مدرس در ادامه درباره محدودیت در ویرایش عکس‌ها از لحاظ تکنیکی پرسید که فروغی در این‌باره نیز این‌طور توضیح داد: «ما در فراخوان جشنواره اعلام کرده‌ایم که اگر ویرایش، قوام عکس را به هم نزند و مورد تایید داوران جشنواره باشد اشکالی ندارد. در واقع اگر این ویرایش باعث تغییر اساسی در عکس نشود مورد قبول است و در فراخوان به این موضوع اشاره شده است.»

 

همیشه این دغدغه را داشته‌ام که تصویر واضح و درستی از ایران نشان دهم

 

فروغی در ادامه صحبت‌هایش درباره جشنواره، این‌طور گفت: «من به کشورهای بسیاری سفر کرده‌ام و همیشه دغدغه‌ام این بود که چطور تصویر ایران را به طور واضح و درست به مردم نشان دهم، بخصوص به مردمی که خارج از ایران هستند. در حال حاضر جشنواره‌های مختلفی در دنیا برگزار می‌شود که سعی دارد زیبایی‌های کشورهای مختلف را به تصویر می‌کشد. زمانی که در میان فعالیت‌های فرهنگی نورنگار به فکر ارائه تصویر ایران به شکلی زیبا افتادم، جشنواره نورنگار را با موضوع ایران تاسیس کردیم و آن‌چه که به صورت عکس یا نظرات مختلف به دست ما رسید، ما را ترغیب کرد این راه را ادامه بدهیم و به این ترتیب این جشنواره هرسال با هزینه شرکت نورنگار برگزار می‌شود.»

 

می‌خواهیم بنیادی مثل ورلدپرس فوتو در ایران راه‌اندازی کنیم

 

مدیرعامل مجموعه نورنگار ادامه داد: «در بخش فنی و جزئیات، این داوران هستند که تشخیص می‌دهند که کدام عکس‌ها به این رقابت راه پیدا کند، اما در سیاست‌گذاری‌های دبیرخانه جشنواره ما قصد داریم جمع‌آوری عکس‌ها را مثل آژانس‌های عکاسی ادامه بدهیم. البته اگر از ما حمایت شود، نه از جهت سرمایه‌گذاری، بلکه فقط در حوزه اشاعه این فعالیت فرهنگی و با رسانه‌ای کردن این موضوع، می‌توانیم این جشنواره را به صورت بین‌المللی ادامه دهیم. هدف ما این است که بنیادی مثل بنیاد ورلدپرس فوتو در ایران نیز راه‌اندازی کنیم، در این راه سرمایه‌ای از کسی نمی‌خواهیم و تنها چیزی که به آن نیاز داریم حمایت در حوزه اطلاع‌رسانی است. البته در حال حاضر عکاسان خارجی در این جشنواره حضور ندارند اما مدیران جشنواره امیدوارند در دو دوره بعدی، عکاسان خارجی نیز در این جشنواره شرکت داشته باشند.»

 

در بخش دیگری از این برنامه گزارشی از جشنواره نورنگار پخش شد که عکس‌های برگزیده دوره چهارم جشنواره در آن به نمایش درآمد.

 

افشانی با اشاره به این‌که شرایط حضور در جشنواره محدودیت سنی یا محدودیت فنی خاصی برای عکس‌ها مثل سیاه و سفید بودن را شامل نمی‌شود، گفت: «حتی در میان عکس‌ها، عکس‌های آنالوگ نیز به دبیرخانه رسیده است که به صورت اسکن‌شده برای ما ارسال شده بودند.»

 

حمایت از استعدادهای درخشان را در برنامه داریم

 

مدرس همچنین درباره شرایط آموزش برگزیدگان و عکاسان با استعدادی که در جشنواره شرکت‌ کرده‌اند و همین‌طور معرفی عکاسان حرفه‌ای به آژانس‌های معتبر عکاسی سوال کرد، که افشانی در این‌باره نیز گفت: «اتفاقا یکی از برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم حمایت از استعدادهایی است که ممکن است برنده نباشند اما به نظر هیات داوران و دبیرخانه جشنواره، جزو عکاسانی هستند که باید زمینه رشد آن‌ها فراهم شود. این حمایت‌ها می‌تواند هم به صورت مالی و هم به صورت معرفی به آژانس‌های عکاسی انجام شود که ما به طور کلی اسم آن‌را حمایت از استعدادهای درخشان می‌گذاریم، استعدادهایی که خوشبختانه در گوشه و کنار کشور ما بسیارند. ما این برنامه را داریم که به شکل‌های مختلف از استعدادهایی که حتی ممکن است در میان برندگان نباشند، حمایت کنیم و از این دوره این حمایت‌ها را شروع کرده‌ایم.»

 

مجری برنامه همچنین به این موضوع اشاره کرد که جشنواره‌های متعددی تنها به معرفی برندگان بسنده می‌کنند و در برخی از جشنواره‌ها نیز با وجود وعده حمایت از برگزیدگان این اتفاق نمی‌افتد. مدرس با توجه به این‌که نورنگار نمی‌تواند وعده امکانات دولتی به شرکت‌کنندگان بدهد، معرفی عکاسانی که سعی در به تصویر کشیدن ایران به نحوی زیبا داشته‌اند به آژانس‌های بین‌المللی را امتیاز قابل توجهی دانست.

 

جوایزی به مبلغ ۴۵ میلیون تومان به برندگان جشنواره نورنگار اهدا می‌شود

 

محمد فروغی درباره جوایز جشنواره نیز این‌طور توضیح داد: «در این دوره جوایزی به ارزش ۴۵ میلیون تومان برای برندگان هر دو بخش جشنواره در نظر گرفته شده است. بخش اول برندگان «ایران من» هستند که به هرکدام از سه برنده این بخش یک دوربین Canon 5D Mark IV که از به‌روزترین دوربین‌های شرکت کانن است، اهدا خواهد شد. در بخش «بناهای تاریخی و باستانی ایران» نیز سه دوربین Nikon D7200 با لنز ۱۸۱۴۰ اهدا می‌شود. همچنین کتاب جشنواره نیز همزمان با پایان جشنواره چاپ شده است و ۱۰۰ عکس به بخش نمایشگاه جشنواره راه‌یافته است که این این عکس‌ها نیز چاپ شده و در نمایشگاه جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود. البته امسال عکس‌های متعددی در سطح خوبی قرار داشته‌اند و این موضوع انتخاب را برای داوران بسیار سخت می‌کرد، بخصوص که براساس قوانین جشنواره تنها باید ۱۰۰ عکس برای حضور در بخش نمایشگاه و کتاب جشنواره انتخاب می‌شدند.»

 

به گفته مسعود افشانی ۳۷۷۰ عکس از ۶۰۰ عکاس به دبیرخانه جشنواره رسیده است که ۱۰۰ عکس برگزیده از میان آثار ارسالی به جشنواره انتخاب شده‌اند و بنابر فراخوان جشنواره هر عکاس می‌توانست ۴ عکس در هر بخش جشنواره ارسال کند.

 

همچنین محمد فروغی درباره روند برگزاری جشنواره این‌طور توضیح داد: «هر سال از تیرماه فراخوان این جشنواره منتشر می‌شود و پنج ماه برای ارسال عکس به شرکت‌کنندگان فرصت داده می‌شود، مدتی هم برای داوری آثار در نظر گرفته می‌شود و در نهایت تا آذرماه انتخاب برندگان صورت می‌گیرد و جشنواره به پایان می‌رسد.»

 

تمام تلاش جشنواره نورنگار این است که از لحاظ مالی مستقل باشد

 

مدرس همچنین به مشکلات و محدودیت‌های برگزاری جشنواره در بخش خصوصی اشاره کرد و از مدیران جشنواره درباره این مشکلات پرسید که مسعود افشانی در این‌باره گفت: «در بخش مالی که عمده مشکل جشنواره‌هاست، همت آقای فروغی و مجموعه نورنگار بر این بوده است که تمام هزینه‌ها از سوی خود مجموعه انجام شود. در دوره‌های قبلی ما تقاضاهایی برای مشارکت حتی از بخش دولتی داشته‌ایم و از این موضوع نیز استقبال کرده‌ایم، البته نه این‌که به عنوان حامی مالی وارد قضیه شوند بلکه این همکاری به عنوان حامی رسانه‌ای (در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی) صورت گرفته است. تمام تلاش جشنواره نورنگار این است که از لحاظ مالی مستقل باشد. به این دلیل که وقتی وابستگی‌های مالی پیش می‌آید همان‌طور که در جشنواره‌های مشابه می‌توان دید، توقعاتی ایجاد می‌شود که ممکن است مرتبط با حوزه عکاسی نباشد. نورنگار با توجه به این‌که خود را به حوزه عکاسی متعهد دیده، سعی کرده است از نظر منابع مالی نیز خود تامین‌کننده هزینه‌های جشنواره باشد. مسائل و مشکلات دیگر پیش‌پا افتاده‌تر هستند و توانستیم با اطلاع‌رسانی به موقع آن‌ها را برطرف کنیم، کمک خبرنگاران و خبرگزاری‌ها در این زمینه بسیار خوب بوده است و توانسته‌ایم به خوبی این اطلاع‌رسانی را انجام دهیم. از طرف دییگر تسهیلاتی برای شرکت‌کنندگان برای ارسال عکس فراهم شده است و متقاضیان به راحتی از طریق شبکه اینترنتی می‌توانند عکس‌های خود را آپلود کنند و تا روز پایان فراخوان نیز اصلاحاتی در این زمینه انجام دهند. دبیرخانه به طور دائم با شرکت‌کنندگان به شکل‌های مختلف در ارتباط است و سعی کرده‌ایم موانعی را که معمولا جشنواره‌های دیگر در ارتباط با مخاطبانشان دارند برطرف کنیم.»

 

بخش خصوصی با اعداد سرسام‌آوری در حوزه فرهنگی مواجه می‌شود

 

البته فروغی به گلایه‌ای در این‌باره نیز اشاره کرد و گفت: «ما در بخش خصوصی، دغدغه کار فرهنگی داریم اما این دغدغه را باید نهادی داشته باشد که کار فرهنگی می‌کند. وقتی ما می‌آییم و چنین فعالیتی را آغاز می‌کنیم انتظارمان این است که مراکز فرهنگی، ما را مثل مراکز فرهنگی دیگر ببینند و چون خصوصی هستیم ما را به چشم دلار و پول نگاه نکنند. این نگرانی همیشه ما را اذیت کرده است، مثلا گالری‌ای که قرار است عکس‌های برگزیده را به نمایش درآورد در مقابل یک نهاد و مرکز فرهنگی، به صورت رایگان عمل می‌کند یا حتی برای برگزاری نمایشگاه به آن‌ها کمک می‌کند، اما وقتی ما وارد می‌شویم با اعداد سرسام‌آوری روبرو می‌شویم و اصلا تعجب می‌کنیم. چون انتظار این برخورد را نداریم. همان‌طور که در برگزاری نمایشگاه این جشنواره، ما با این مشکل روبرو هستیم و متاسفانه آن‌طور که باید به ما نگاه نمی‌شود.»

 

مدرس نیز با توجه به این‌که در سال‌های اخیر بر تقویت بخش خصوصی بر اساس اصل ۴۴ تاکید بسیاری شده است، به این موضوع اشاره کرد که این تاکید نباید تنها به شکل یک سیاست‌گذاری صرف مطرح شود بلکه باید در عمل آن‌را دید، او همچنین این گلایه را گلایه به حقی دانست و ابراز امیدواری کرد در دوره‌های آینده، جشنواره نورنگار با چنین مشکلاتی مواجه نباشد.

مبلغ اختتامیه جشنواره به زلزله‌زدگان اختصاص پیدا کرده است

 

مدرس به اتفاقی تحسین‌برانگیز در جریان برگزاری جشنواره اشاره کرد که با حادثه ناگوار زلزله کرمانشاه نیز مرتبط است و از مدیران جشنواره خواست در این‌باره نیز توضیح دهند که فروغی در این‌باره گفت: «وقتی زلزله اتفاق افتاد همه ناراحت شدند اما به هرحال هرکسی مسئول این است که در چنین شرایطی کمکی کند. این اتفاق با اختتامیه جشنواره نورنگار همزمان شد و من با کمک آقای افشانی و هیات داوران تصمیم گرفتم که به جای برگزاری مراسم اختتامیه که برآوردی برای هزینه‌های انجام شده بود، با توجه به این‌که هموطنان ما نیز در حال حاضر گرفتار هستند، رقم این مراسم به زلزله‌زدگان اختصاص پیدا کند. به این ترتیب این مبلغ به دست هنرمندی می‌رسد که به عنوان سفیر مردم زلزله‌زده معرفی شده است و امیدواریم این مبلغ به درستی صرف شود.»

 

با توجه به این تصمیم، جوایز برندگان جشنواره بدون برگزاری مراسم اختتامیه اهدا خواهد شد که فروغی در این‌باره نیز گفت: «در روز افتتاحیه نمایشگاه جشنواره، مراسمی برگزار نمی‌شود اما نمایشگاه برقرار است و جوایز برندگان نهایی اهدا خواهد شد. این نمایشگاه اوایل بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.»

 

مدرس همچنین درباره مبلغ هزینه‌های این مراسم که به زلزله‌زدگان اختصاص یافته است پرسید که فروغی در این‌باره نیز گفت: «حدود ۱۰ میلیون برای این مراسم در نظر گرفته شده بود اما سعی کردیم هزینه‌ها را دست بالا بگیریم و این مبلغ را به ۱۵ میلیون تومان رساندیم که به صورت چک حاضر است و در همین برنامه اهدا خواهد شد.»

 

الهام پاوه‌نژاد: از تصمیم مدیران جشنواره استقبال کردم

 

در ادامه ارتباط تلفنی برنامه «مهمان‌خانه» با الهام پاوه‌نژاد برقرار شد که این هنرمند درباره تعامل با مدیران جشنواره نورنگار برای کمک به زلزله‌زدگان این‌طور توضیح داد: «آقای امید محمدنژاد که در حال حاضر پروژه‌ای با من همکاری می‌کند در این‌باره با من تماس گرفت و تصمیم مدیران جشنواره را با من در میان گذاشت و نظرم را جویا شد، به نظر من این اتفاق خجسته‌ای است که وقتی ما در گوشه‌ای از جامعه و کشورمان دچار بحرانی هستیم، همه برای حل آن مشکل دست به دست هم بدهیم و چه چیزی بهتر از این‌که یک جشنواره فرهنگی پایه‌گذار چنین سنتی شود و برای سایر فعالان فرهنگی نیز راهگشا باشد تا به این فکر کنند که از برخی هزینه‌هایی که در این مقطع واجب نیست برای سازندگی کشور صرف نظر کنند. وقتی این موضوع با من در میان گذاشته شد بسیار استقبال کردم و به نظرم پیشنهاد بسیار خوبی آمد و امیدوارم باعث خیر و برکت شود.»

 

این بازیگر تلویزیون و تئاتر درباره سازوکار رسیدن این مبلغ به دست زلزله‌زدگان گفت:‌ »من با دو گروه که از روز اول در منطقه هستند در ارتباطم، درباره این مبلغ مشخص که به دلایل حقوقی باید بیش از همیشه درباره نحوه صرف شدن آن شفاف‌سازی شود، به چند گروه سپرده‌ام که با آسیب‌شناسی در منطقه به ما پیشنهاد بدهند تا بدانیم دقیقا چه نیازهایی وجود دارد و این مبلغ مشخصا با هدف خاصی صرف شود. البته صادقانه با این مبلغ اتفاق عجیب و غریبی نمی‌افتد، اما شاید گزینه‌ای که می‌توان به آن فکر کرد این است که این رقم را برای کمک به مغازه‌های آسیب‌دیده‌ به چند قسمت تقسیم کنیم و به این عزیزان بدهیم تا بتوانند محل کسب و کارشان را ساماندهی کنند و دوباره به زندگی برگردند. تا کنون درباره اقامت زلزله‌زدگان اقداماتی از قبیل تهیه چادر و کانکس صورت گرفته است و به همین دلیل ذهن من به دنبال فراهم کردن شرایط کسب و کار رفت.»

 

پاوه‌نژاد درمورد اطلاع‌رسانی درباره صرف این هزینه نیز گفت: «من در تمام مدتی که کمک‌های مردمی جمع می‌شد و به دست ما می‌رسید هم در صفحه اینستاگرام خودم و هم کانال تلگرامم فاکتور این هزینه‌ها به همراه فیلم و عکس‌هایی در این‌باره را منتشر کرده‌ام. تمام لوازمی که تهیه شده است، از جمله چادر، بخاری و… که با محبت مردم به دست ما رسیده بود، همه همراه با سند است و عکس و فیلم در این‌باره گرفته شده است و در صفحات شخصی من مشخص است. قطعا در این مرحله نیز این بار امانت سنگین‌تر است و من حتما به محض هزینه شدن، فیلم و عکسی از نحوه هزینه این مبلغ در کانال تلگرام و صحفه اینستاگرام شخصی‌ام می‌گذارم.»

 

پاوه‌نژاد همچنین ابراز امیدواری کرد این حرکت دیگر فعالان فرهنگی را نیز برای گرفتن چنین تصمیماتی ترغیب کند.