دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش تنظیمات دوربین برای عکاسی در خانه

تکنیک و ترفند
آموزش تنظیمات دوربین برای عکاسی در خانه

در این مقاله مهم‌ترین تنظیماتی که باید یاد بگیرید و موقع عکاسی در خانه کاربرد دارند را آموزش دادیم؛ پس تا انتهای آموزش تنظیمات دوربین برای عکاسی در خانه با نورنگار همراه شوید.

اول نور! منبع نور مناسبی پیدا کنید

پیش از تنظیمات دوربین، در انتخاب نور دقت داشته باشید.

مهمترین دلیلی که مردم با عکاسی در فضای داخلی مشکل دارند، نور است. اگر سعی کنید بدون انتخاب دقیق منبع نور برای عکاسی در خانه اقدام کنید، در نهایت به تصاویری خواهید رسید که یا تار، تاریک یا دارای نویز هستند (و گاهی اوقات ترکیبی از هر سه!). اما موضوع اینجاست: انتخاب کردن تنظیمات شما می‌تواند بسیار ساده‌تر شود اگر با انتخاب نور مناسب شروع کنید.

برای این کار ابتدا از خود بپرسید که در جایی که من در حال عکاسی هستم چه نوع منبع وجود دارد؟ اگر نورهای مصنوعی قدرتمندی در خانه وجود دارد، توصیه می‌کنم سوژه خود را در نزدیکی قرار دهید (این کار باعث خواهد شود تصاویر شما در نهایت بسیار بهتر به نظر برسند!) از طرف دیگر، اگر نور طبیعی خوبی از پنجره عبور می‌کند، توصیه می‌کنیم سوژه خود نزدیک پنجره برده و اجازه دهید نور به داخل کادر بیفتد.

اگر در جایی که در حال عکاسی هستید، نور خوبی ندارید، خرید تجهیزات نورپردازی می‌تواند کمک بزرگی باشد.

برای نورپردازی عکاسی در خانه به این چند اصل توجه کنید.

۱. نورهای سقفی در خانه هرچقدر هم نور زیادی داشته باشند، برای عکاسی مناسب نیستند چون از زاویه بدی به اطراف تابیده می‌شوند.

۲. برای یک نورپردازی خوب به یک منبع نور اکتفا نکنید، حداقل باید دو منبع نوری در دو زاویه داشته باشید تا سایه‌ها به حداقل برسند.

۳. انواع مختلفی از منابع نوری مثل سافت باکس لامپی، رینگ لایت، نورهای LED، ویدیو لایت‌ها، فلاش‌ها و .. در بازار وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله اصول نورپردازی را بخوانید تا بدانید کدام منبع برای شما مناسب است.

۴. مفاهیمی مثل دمای رنگ و نور سخت یا نرم را یاد بگیرید تا به بهترین نورپردازی در خانه برسید.

بعد از تنظیم نور نوبت به تنظیمات دوربین برای عکاسی در خانه می‌رسد که سه رکن مهم دارد و با نام مثلث نوردهی شناخته می‌شوند.

[relatedpost post=”118322″]

از دیافراگم Wide در خانه استفاده کنید

دیافراگم در واقع دریچه‌ای است که داخل لنز وجود دارد و میزان نور ورودی را کنترل می‌کند.

[relatedpost post=”106192″]

اگر نمی‌دانید دیافراگم دوربین چیست؟ باید بگوییم که دیافراگم از نکات مهم تنظیمات دوربین برای عکاسی در خانه است که با f-stop نشان داده می‌شود، مانند این اعداد: f/2.8، f/4، f/5.6، f/8 و …. هرچه عدد f کوچکتر باشد، دیافراگم بازتر است و عکس‌های شما روشن‌تر خواهد بود.

بنابراین وقتی در حال عکاسی در فضای داخلی هستید، توصیه می‌کنم با بازترین دیافراگم لنزتان شروع کنید. این حالت معمولاً در ناحیه f/2.8 تا f/5.6 است، اما برخی از لنزها به شما امکان می‌دهند دیافراگم را عریض‌تر کنید (تا f/1.8، f/1.4 و بالاتر).

به این ترتیب، می‌توانید نور زیادی دریافت کنید و تصاویرتان روشن به نظر می‌رسند. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که دیافراگم باز به نوع دیگری بر عکس‌های شما تأثیر می گذارد، در نهایت امکان فوکوس کمتری خواهید داشت. به عبارت دیگر، شما یک شات مانند زیر دریافت خواهید کرد، اما چنین جلوه‌ای می‌تواند خوشایند باشد، به‌علاوه اغلب پیامد ضروری عکاسی در نور کم است!

سرعت شاتر آهسته‌تری را انتخاب کنید

همانطور که اشاره کردیم، اصل مهم در تنظیمات دوربین برای عکاسی در خانه استفاده از حداکثر نور است و یکی از ساده ترین راه‌ها برای این کار افزایش سرعت شاتر است. سرعت شاتر 1 ثانیه، سنسور دوربین را به مراتب بیشتر از سرعت شاتر 1/1000 ثانیه در معرض نور قرار می‌دهد؛ بنابراین سرعت شاتر 1 ثانیه به شما عکس بسیار روشن‌تری نسبت به سرعت شاتر 1/1000 ثانیه می‌دهد.

[relatedpost post=”122595″]

یکی از راه‌های عدم نیاز به سرعت شاتر بالاتر این است که فقط کندترین سرعت شاتری را که دوربین شما اجازه می‌دهد انتخاب کنید و همه تنظیمات دیگر را بر اساس آن انتخاب کنید. اما چنین روشی یک اشکال بزرگ دارد، هرچه سرعت شاتر شما کمتر باشد، تاری در تصویر شما بیشتر می‌شود.

برای حل این مشکل به جای انتخاب کمترین سرعت شاتری که دوربین شما اجازه می‌دهد، سرعت شاتر نسبتاً آهسته‌ای را انتخاب ‌کنید؛ اما سرعتی که همچنان تصاویر شما را واضح نگه می‌دارد. این سرعت اغلب در ناحیه 1/60 یا 1/80 است، اگرچه در موقعیت‌های مختلف متفاوت است، بسته به اینکه چقدر دستان شما ثابت هستند، طول لنز شما چقدر است، در محیط چقدر باد می‌وزد و … .

توجه داشته باشید که یک راه آسان برای یافتن نقطه شروع استفاده از قانون متقابل است: فاصله کانونی لنز خود را در نظر بگیرید، و نقطه متقابل را پیدا کنید؛ یعنی اگر لنز شما 50 میلی‌متر است، می‌توانید با خیال راحت تا سرعت 1/50 ثانیه عکاسی کنید. و اگر لنز شما 100 میلی‌متر است، می‌توانید تا سرعت 1/100 ثانیه عکاسی کنید. این یک قانون سخت و نیاز محاسبات راضی عجیب و غریب نیست، اما یک دستورالعمل خوب و یک راه عالی برای تعیین نقطه متقابل است.

ISO کم یا زیاد؟

بالا بردن ISO دوربین راهی برای افزایش روشنایی تصاویر شماست، در حالی که سرعت شاتر و دیافراگم شما ثابت باقی می‌ماند. با این حال، در حالی که ایزوی بالاتر عکسی روشن‌تر به شما می‌دهد، نویز ناخوشایند زیادی نیز ایجاد می‌کند. پس سوال اینجاست: چطوری بهترین ISO را انتخاب کنید، ISO که تاریکی محیط داخلی را جبران می‌کند، اما سطح نویز را در حد قابل قبولی نگه می‌دارد؟

[relatedpost post=”107345″]

هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد، با این حال راه عالی برای تعیین تنظیمات دوربین برای عکاسی در خانه مرتبط با این مبحث وجود دارد: ابتدا دوربین خود را در تمام ISO ها تست کنید. سپس به تصاویر روی رایانه خود نگاه کنید و مطمئن شوید که تا 100 درصد بزرگنمایی کرده‌اید. بالاترین مقدار ISO را که کیفیت عکس شما را پایین نمی‌آورد، پیدا کنید کنید و سپس، هر زمان که در داخل خانه عکاسی می کنید، از آن ISO استفاده کنید.

توجه داشته باشید که همیشه به ISO بالا نیاز نخواهید داشت. اگر نور پنجره زیادی دارید یا با فلاش کار می‌کنید، ممکن است از ISO پایین و زیر 800 کاملاً راضی باشید. اما اگر نور محدود است، باید ISO خود را تا جایی که احساس راحتی می‌کنید بالا ببرید. مقاله تنظیمات ایزو در عکاسی دیجیتال نیز به درک بهتر این مفهوم کمک خواهد کرد.

کد تخفیف نورنگار

سعی کنید از فوکوس دستی برای شارپ شدن کامل عکس استفاده کنید

بعد از سه موردی که گفته شد، فوکوس یکی دیگر از نکات کلیدی برای تنظیمات دوربین برای عکاسی در خانه است. این روزها همه دوربین‌ها و لنزها قابلیت فوکوس خودکار خوبی دارند. اغلب افراد دوربین خود را در دست می‌گیرید، دکمه شاتر را فشار می‌دهید و فوکوس روی سوژه قفل می‌شود تا تصویری واضح داشته باشند. اما با کاهش نور، قابلیت فوکوس خودکار کاهش می‌یابد. دوربین‌ها برای فوکوس بسیار بیشتر تلاش می‌کنند. این نکته گاهی باعث جستجوی بی‌پایان برای نقطه‌ فوکوس می‌شود و نتیجه‌ای به دنبال ندارد. اینجاست که فوکوس دستی وارد میدان می‌شود.

برای فوکوس دستی فقط حلقه روی لنز خود بچرخانید و می‌بینید که به راحتی سطح فوکوس تغییر خواهد کرد. در حالی که تسلط بر فوکوس دستی می‌تواند کمی سخت باشد، اگر به کار با آن عادت کنید، به سرعت برای شما تبدیل عادت می‌شود.

گرفتن عکس‌های زیبا در داخل ساختمان ممکن است دشوار به نظر برسد، اما با کمی دقت و تمرین موارد گفته شده ممکن است. اکنون که این مقاله را خواندید، همه چیز را در مورد بهترین دیافراگم، سرعت شاتر، ISO و حالت فوکوس مورد نیاز برای ثبت تصاویر شگفت‌انگیز در فضای سربسته چون خانه می‌دانید.

جمع بندی از تنظیمات دوربین برای عکاسی در خانه

اگر این پست برای شما جالب است و به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های عکاسی خود را بهبود بخشید، دیگر مطالب مرتبط با عکاسی را در وبلاگ سایت نورنگار دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نویسنده : نورنگار - آ.ف

2 دیدگاه

  • با سلام و عرض ادب خدمت تمام اساتيد و عوامل بسيار مجرب عكاسي و سايت نورنگار
    بنده خيلي علاقمند هستم در كلاسهاي حضوري استاد سعيد شركت نمايم. از مطالب بسيار مفيد و كاربردي سايت در رابطه با عكاسي
    متشكرم. اميدوارم مقاله و فيلم هاي رايگان بيشتري در رابطه با ترفندها و آموزش عكاسي در سايت منتشر گردد.
    ممنونم. سلطاني

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقتتون بخیر 🌱
      ممنون ازهمراهیتون بر روی چشم همه تلاشمون رو میکنیم 🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *